Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko siitä haittaa jos syö vain 1-2 krt päivässä?

Vierailija
01.03.2017 |

Otsikossa siis kysymys. Kyseessä aikuinen, keski-ikää lähestyvä mies. On aina ollut hoikka, ja on edelleen. Syö usein suuria annoksia silloin kun syö (esim. jos vaikka 400g jauhelihapaketista tehty kastike + spagettia, syö yleensä kerralla 3/4, kun minä syön sen 1/4, ja enemmänkin yleensä mahtuisi). Ei napostele tai syö mitään "turhaa". Kyse ei siis ole painonhallinnasta, lähinnä siitä, onko tälläisestä terveydelle haittaa, verensokereiden tms. takia?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole haittaa. Sillä, mitä syö, on merkitystä.

Vierailija
2/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön kolme kertaa päivässä ja olen 43-vuotias, hoikka, veriarvot kunnossa. En näe mitään ongelmaa, kukin syö omien tuntemustensa mukaan, kunhan siitä ei ole terveysriskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On merkitystä. Aineenvaihdunta ja koko ruoansulatusprosessi toimii paljon paremmin, kun elimistö saa ravintoa tasaisesti. Toki myös jaksaminen ja vireystaso pysyy päivän ajan tasaisempana, kun ruokaa saa säännöllisesti. 4 h välein syöminen järkeviä annoksia on hyvä tahti.

Vierailija
4/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On merkitystä. Aineenvaihdunta ja koko ruoansulatusprosessi toimii paljon paremmin, kun elimistö saa ravintoa tasaisesti. Toki myös jaksaminen ja vireystaso pysyy päivän ajan tasaisempana, kun ruokaa saa säännöllisesti. 4 h välein syöminen järkeviä annoksia on hyvä tahti.

Älä jauha paskaa!  Ruuan sisällöllä on merkitystä, ei usein syömisellä.

Vierailija
5/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kyllä ihan ravitsemusterapeutti sanoi, että ei tarvitse syödä usein jos kroppa ei tunnu sitä kaipaavan. Osalla kaipaa, ja tulee ikäviä verensokerin laskusta johtuvia oireita jos syö harvoin, tai ahmimista sitten kun syö. Mutta on ihmisiä, joilla kroppa menee sujuvasti paastotilaan aterioiden välillä, ja näille ihmisille on täysin ok syödä harvoin. Siitä saattaa jopa olla terveyshyötyjä, niitä on havaittu esim. pätkäpaastolla jossa joka päivä syödään 8 tunnin syömisikkunan aikana ja ollaan syömättä mitään 16 h vuorokaudesta.

Ko. ravitsemusterapeutti tosin suositteli 3:a syömiskertaa siksi, että kahdella voi olla vaikea saada riittävästi kasviksia ja proteiinia, varsinkin naisilla jotka ei yleensä syö valtavaa satsia kerralla. Itse lisäsin siis puolenpäivän aikaan syömäni lounaan ja klo 21 syömäni päivällisen väliin yhden välipalan, ja sillä selvä. Muina aikoina en syö mitään, kahvia vaan mustana juon, eikä ole mitään jaksamis- tai paino-ongelmia.

(Laihduttajille tuo ohje usein syömisestä varmasti pätee. Jos kroppaansa pitää miinuskaloreilla kuten laihduttaessa täytyy, niin useimmille tullee kova nälkä aterioiden välillä jos yrittää syödä harvoin, ja kova nälkä taas voi johtaa ahmimisiin ja koko laihdutuksen tuhoon)

Vierailija
6/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tyyli toimii miehelle paremmin kuin naiselle, koska tutkimusten mukaan miehen keho ylläpitää paremmin tasaista sokeritasapainoa ja tasapainon heilahtelu aiheuttaa monelle naiselle ahmimista ja himoja, jos ruokailu ei ole säännöllistä. Luonto on ehkä näin tarkoittanut, koska esim. raskaana olevan naisen pitää syödä säännöllisesti. Toisaalta jos mies haluaa kerätä lihasmassaa, ei se onnistu kerran päivässä syömällä. Mutta jos se ei ole tavoite, paino on normaali ja olo ok, niin siitä vaan.

Vierailija
7/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole haittaa. Itse olen nainen ja syön noin - ja meitä on paljon. Muutamien tutkimusten mukaan tällainen "pätkäpaaston" muoto itse asiassa on ihmiskeholle luontaista ja keho lepää, kun saa toipua syömisestä.

Vierailija
8/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulle ole ollut toistaiseksi ainakaan, yli 50 jo olen ja perusterve ollut koko ikäni.

Ihmiset on erilaisia, toisten tarvii tankata muutaman tunnin välein, toiset pärjää vähemmällä. Ei ole olemassa kaikille sopivaa kaavaa tässäkään, fiksuinta on kuunnella itseään ja omaa oloaan.

Vierailija
10/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tiedoista. Olen miettinyt löytyykö hyvää perustetta millä patistaa miestä syömään tasaisemmin, koska itseä rassaa se, ettei mikään ruokamäärä tunnu riittävän vielä seuraavaksikin päiväksi. Aina pitää olla jonkun tekemässä ruokaa, kun mies syö sitä enemmän kerralla mitä enemmän ruokaa on tarjolla. Jos kuitenkaan mitään haittaa tuosta ei ole, niin antaa sitten olla, ei toista voi huvikseen patistaa muuttamaan ruokarytmiään.

Meillä siis jos tehdään ruokaa, muu perhe ottaa ensin, ja mies syö loput. Jos haluaa töihin seuraavaksi päiväksi edes itselleen evästä, pitää tehdä uudestaan ruokaa sen jälkeen kun on syönyt..

Vierailija
11/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
12/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo tyyli toimii miehelle paremmin kuin naiselle, koska tutkimusten mukaan miehen keho ylläpitää paremmin tasaista sokeritasapainoa ja tasapainon heilahtelu aiheuttaa monelle naiselle ahmimista ja himoja, jos ruokailu ei ole säännöllistä. Luonto on ehkä näin tarkoittanut, koska esim. raskaana olevan naisen pitää syödä säännöllisesti. Toisaalta jos mies haluaa kerätä lihasmassaa, ei se onnistu kerran päivässä syömällä. Mutta jos se ei ole tavoite, paino on normaali ja olo ok, niin siitä vaan.

Säännöllisesti voi syödä harvemminkin. Säännöllinen ei tarkoita samaa kuin usein.

Vierailija
13/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä ole haittaa, kunhan saa syötyä tarpeeksi kasviksia päivän aikana. Toivottavasti syö siis muutakin kuin pelkän jättiannoksen spagettia ja kastiketta.

Vierailija
14/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä ole haittaa, kunhan saa syötyä tarpeeksi kasviksia päivän aikana. Toivottavasti syö siis muutakin kuin pelkän jättiannoksen spagettia ja kastiketta.

Ei muuten syö. Ei ole ikinä kotoa oppinut, siellä ei koskaan syödä kasviksia tai hedelmiä tai marjoja. Ei pidä niiden mausta. Ei myöskään juo mitään mehuja tai muita hedelmille/marjoille maistuvia juomia.

Vierailija
15/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön kerran päivässä ja kaloreita sen verran, että pärjään mutta ei juuri enempää. Tämän ansiosta on varaa välillä myös herkutella, jos tekee mieli. Paino on pudonnut ihannetasolle ja mitään ongelmia en ole havainnut.

Uskon että tässä on yksilöllisiä eroja ja ehkä myös sukupuoliero, naiset eivät tunnu pärjäävän vain yhdellä aterialla millään. Toisaalta keho myös tottuu erilaisiin asioihin, mutta se ei tapahdu päivässä eikä kahdessakaan.

M40

Vierailija
16/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei muuten syö. Ei ole ikinä kotoa oppinut, siellä ei koskaan syödä kasviksia tai hedelmiä tai marjoja. Ei pidä niiden mausta. Ei myöskään juo mitään mehuja tai muita hedelmille/marjoille maistuvia juomia.

Kasvisten syömättömyys ei tarkoita, että pitäisi syödä useammin kuin itselle sopii.

Vierailija
17/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhut palturia. 1-2 kertaa päivässä syöminen ei  hidasta aineenvaihduntaa. Kunhan tietää mitä syö, pysyy virkeänä koko päivän vaikka söisi vain kerran päivässä.

Vierailija
18/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön 2-3 kertaa päivässä. Olen nuori nainen. Ei vaan tee mieli syödä useammin. Ja en oikeastaan silti ikinä napostele. En tajua miksi muka pitäisi syödä useammin. Ja yleensä välipalat ovat makeita ja en tykkää makeasta. Mielummin syön kunnon ruokaa. Olen myös lähes kokonasn kasvissyöjä, joten kyllä niitä kasviksia tulee. En tykkää hedelmistäkään, joten en halua syödä niitä vaikka usein tarjotaan välipalaksi.

Vierailija
19/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa ei pitäisi olla haittaa.

Minulla on myös hämärä muistikuva siitä että esimerkiksi buddhalaiset syövät yhden kerran päivässä ja hyvinvoiviltahan he vaikuttavat. 

Yksi aspekti on myös se josta joku jo täällä kirjoitti, keho saa levätä jos sitä ei tiuhaan rasita syömisellä. 

Vierailija
20/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jommassakummassa iltapäivälehdessä oli tämän vuoden puolella juttu yhdysvaltalaismiehestä joka syö vain kerran päivässä ja senkin kerran keskiyöllä. Lisäksi kyseinen henkilö on myös kehonrakentaja. Jutun mukaan pitää vain pitää huolta siitä, että saa kaikki ravintoaineet, muuten tuossa ei ole mitään ongelmaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yksi