Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaisia ovat sukupuoliroolit parisuhteessa?

Vierailija
01.03.2017 |

Millaisia ovat yleisesti parisuhteen tai avioliiton perinteiset sukupuoliroolit Suomessa? Onko jotain muutakin kuin jonkinlainen työnjako, joka tosin ei sovellu kaupungissa asumiseen ollenkaan? Samaan varmaankin liittyvät ne oletetut kiinnostuksenkohteet, jotka tosin ovat aika random. Mitä muuten kuuluu vanhastaan sukupuoliroolien piiriin parisuhteessa meilläpäin? Häiritsee, kun ihmiset viestivät jotenkin tällaisista, mutten itse ole näistä tietoinen. Olen itsekin varmaan jotenkin poikkeava muiden silmissä sitä tämän tarkemmin tiedostamatta. Uteliaisuudesta kysyn...

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä ne tiedät, kunhan nyt esität jotain. Vai onko sut kasvatettu jossain porojen seassa ilman minkäänlaista yhteyttä ulkomaailmaan?

Vierailija
2/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen rintarinnan tehdään asioita kumpikin omia vahvuuksia käyttäen. Määritelemme itsennä lähinnä ihmisinä, jotka nyt vaan sattuvat olemaan sukupuoleltaan mies ja nainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sä ne tiedät, kunhan nyt esität jotain. Vai onko sut kasvatettu jossain porojen seassa ilman minkäänlaista yhteyttä ulkomaailmaan?

En tiedä. Olen kasvanut aika erilaisessa kasvuympäristössä ja tajunnut sen vasta aika äskettäin. Olen monista Suomen perinteisistä "normeista" ihan pihalla. Olisi hyvä varmaankin jollain tasolla tiedostaa, mutta kun ei näihin tällaisiin löydä mitenkään suoraan vastauksia mistään. Vilpitön kysymys toisin sanoen. Ap

Vierailija
4/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sellainen rintarinnan tehdään asioita kumpikin omia vahvuuksia käyttäen. Määritelemme itsennä lähinnä ihmisinä, jotka nyt vaan sattuvat olemaan sukupuoleltaan mies ja nainen.

Varmasti toimiikin, mutta tässä yritän kysyä, mitä ovat sukupuoliroolit täällä perinteisesti, koska en tiedä. Ap

Vierailija
5/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisit syö kasviksia ja sanoo miehelle: Syö soinäkin kasvista. Osin vaikuttaa myös vagina ja pippelin erot eli naisia pannaan ja lisäksi he tulevat raskaaksi ja ovat ainakin jonkin aikaa kotona kun miehen tisseistä ei tule maitoa ja naisilla tulee. Miehet ei yleensä vanhemmalla iällä meikkaa tai käytä hameita, vaikka tämä ei kaikissa perheissä pidä paikkaansa. Usin miehen rooliin kuuluu se, että kannattaa olla ihan hiljaa ja pitää omana tietonaan jos on naisen kanssa eri mieltä. Naista pitää myös puolustaa julkisesti vaikka hän olisi kuinka väärässä. Nainen taas voi haukkua miestä mielensä mukaan ja se on ihan asiallista. Ei paljon muita eroja rooleissa.

Vierailija
6/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro ihmeessä, jos noin hyvin tiedät? Itsestäänselvä ei ole kaikille sama. Juuri siellä "porojen" yms. seassa syrjemmässä nämä usein pätevät paljon voimakkaammin ja eri asioissa vielä. En itsekään tiedä kovinkaan paljoa sukupuolirooleista, olen liberaali yksinhuoltajan tytär. Nainen on maailmassani osannut vähintään kaiken tai yhtä paljon jne.

Vierailija
7/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteiset roolit ovat tosiaan aika vahvasti esillä, mutta kun niistä ei puhuta tai ehkä oletetaan niiden olevan itsestään selvää, niin joku toisenlaisen kasvatuksen tuloksena ei ehkä koskaan saa täysin tietää mistä on kysymys. Mielenkiintoinen pointti, joka taitaa sopia moniin muihinkin asioihin.

Vierailija
8/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Olen kasvanut aika erilaisessa kasvuympäristössä ja tajunnut sen vasta aika äskettäin. Olen monista Suomen perinteisistä "normeista" ihan pihalla. Olisi hyvä varmaankin jollain tasolla tiedostaa, mutta kun ei näihin tällaisiin löydä mitenkään suoraan vastauksia mistään. Vilpitön kysymys toisin sanoen. Ap

En usko edelleenkään. Kirjoitat hyvin, olet selvästi saanut koulutusta, ja olet älykäs. Et voi väittää ettetkö ole koskaan lukenut lehtiä ja kirjoja, katsonut telkkaria, tutkinut nettiä, kuunnellut ihmisten puheita ja tarkkaillut ympäristöäsi ja ajatellut asiaa. Yhtäkkiä sulle tuli aikuisena vasta mieleen alkaa vauvapalstalla kysellä tällaista asiaa, mitä et ole muka koskaan ennen ajatellut.

Vierailija
9/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tosiaan ole mitään enempää? Ap

Vierailija
10/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko edelleenkään. Kirjoitat hyvin, olet selvästi saanut koulutusta, ja olet älykäs. Et voi väittää ettetkö ole koskaan lukenut lehtiä ja kirjoja, katsonut telkkaria, tutkinut nettiä, kuunnellut ihmisten puheita ja tarkkaillut ympäristöäsi ja ajatellut asiaa. Yhtäkkiä sulle tuli aikuisena vasta mieleen alkaa vauvapalstalla kysellä tällaista asiaa, mitä et ole muka koskaan ennen ajatellut.

Miksei voisi vastata? Kun ei tiedä, niin ei tiedä. En halua väitellä muuten asiasta. Kysyn vain perinteisiä sukupuolirooleja Suomessa mitä tulee avioliittoon ja parisuhteeseen. En edes niinkään sitä, mitä mieltä asiasta olette. En ole kovinkaan korkeasti koulutettu (vielä ainakaan), toisen asteen aikoinaan käynyt, eli en ole väittelemään tullut yliopistoihminen. Ap

Vierailija
11/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen sikäli poikkeava, että niin ammatti kuin harrastukset ovat aika paljon toisen sukupuolen. Toisaalta pidän kyllä hyvinkin "perinaisellisista" harrastuksista, eli niin villasukan kantapää kuin hirvikokeen ammunta onnistuu.

Ne perinteiset normit ehkä ilmenevät hyvin naisvaltaisissa paikoissa, joissa ei osaa keskustella mm. muodista ja meikeistä, eikä julkkiksista. Myös ikäihmisten ja erityisesti anoppien kanssa niitä normeja on varmaan hyvä tunnistaa. En oikeastaan tiedä, kun minäkään perin pohjin perinteisessä ympäristössä kasvaneena en ole niitä normeja sisäistänyt.

"Porjen seassa" olen oikeastaan kasvanut, ja juuri täällä on ollut vaikea pitää sukupuolirooleista ja normeista kiinni.

Miksi sinun pitäisi ne tiedostaa? Hyvä on tunnistaa, mutta ei niihin kannata nyky-yhteiskunnassa enää suotta kiinnittää liikaa huomioita, sillä ne perinteiset normit ovat liittyneet lähinnä fyysisiin eroihin. Nainen on se, joka edelleen synnyttää ja imettää, mutta mies ei. Yleensä mies on fyysisesti vahvempi ja nopeampi, mutta näillä ominaisuuksilla ei enää ole yhtä paljon merkitystä kuin joskus sata vuotta sitten, kun oli paljon voimaa vaativia ruumiillisia töitä.

Vierailija
12/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä lisään, etten löytänyt tästä tietoa netistä. Englanniksi on eri asia, koska kulttuuri on erilainen.

Olen kyllä aina tiedostanut ihmisten vihjeitä tähän liittyen, mutten sitä, mihin ne johtavat. Ap

Vierailija
13/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avioliitossa perheenpää on on nainen, joka pitä hallussaan niin arjen pyörittämisen kuin taloudenkin. Isot asiat ratkotaan yhdessä kuten missä ja miten asutaan, lapsiasiat ja lomareissut, muuten pääätöksenteko on naisella. Miehen roolina on tuoda talouteen varallisuutta ja hoitaa kodin töitä ainakin jollain tasolla. Nikkarointeja ei modernilta mieheltä odoteta, mutta kiva olisi, jos paistaisi pihvit.

Vierailija
14/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne roolit nyt synny aina itsestään ja otetaan sellainen rooli, mikää tuntuu luontevalta tai on osin jopa pakko ottaa, jotta arjen asiat hoituvat. Ei ole kuitenkaan sukupuoleen sidonnaista, että toinen panostaa esim siivoukseen enemmän. Monilla on valitettavasti erikseen kodin roolit ja ne roolit, joita esitetään ulospäin ystäville ja sukulaisille.

Vierailija
15/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avioliitossa perheenpää on on nainen, joka pitä hallussaan niin arjen pyörittämisen kuin taloudenkin. Isot asiat ratkotaan yhdessä kuten missä ja miten asutaan, lapsiasiat ja lomareissut, muuten pääätöksenteko on naisella. Miehen roolina on tuoda talouteen varallisuutta ja hoitaa kodin töitä ainakin jollain tasolla. Nikkarointeja ei modernilta mieheltä odoteta, mutta kiva olisi, jos paistaisi pihvit.

Pihvit on kalliita. Miksi ihmeessä helposti laitettava vaivaton ruoka, joka on kuitenkinhelposti pilattavissa, jos ei osaa laittaa ruokaa,  annettaisiin sellaisen käsiin, joka pari kertaa vuodessa tekee jotain keittiössä?

Vierailija
16/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen sikäli poikkeava, että niin ammatti kuin harrastukset ovat aika paljon toisen sukupuolen. Toisaalta pidän kyllä hyvinkin "perinaisellisista" harrastuksista, eli niin villasukan kantapää kuin hirvikokeen ammunta onnistuu.

Ne perinteiset normit ehkä ilmenevät hyvin naisvaltaisissa paikoissa, joissa ei osaa keskustella mm. muodista ja meikeistä, eikä julkkiksista. Myös ikäihmisten ja erityisesti anoppien kanssa niitä normeja on varmaan hyvä tunnistaa. En oikeastaan tiedä, kun minäkään perin pohjin perinteisessä ympäristössä kasvaneena en ole niitä normeja sisäistänyt.

"Porjen seassa" olen oikeastaan kasvanut, ja juuri täällä on ollut vaikea pitää sukupuolirooleista ja normeista kiinni.

Miksi sinun pitäisi ne tiedostaa? Hyvä on tunnistaa, mutta ei niihin kannata nyky-yhteiskunnassa enää suotta kiinnittää liikaa huomioita, sillä ne perinteiset normit ovat liittyneet lähinnä fyysisiin eroihin. Nainen on se, joka edelleen synnyttää ja imettää, mutta mies ei. Yleensä mies on fyysisesti vahvempi ja nopeampi, mutta näillä ominaisuuksilla ei enää ole yhtä paljon merkitystä kuin joskus sata vuotta sitten, kun oli paljon voimaa vaativia ruumiillisia töitä.

Juuri varsinkin appivanhemmat ja puolison sekä omat sukulaiset ja muutenkin ihmiset ovat syynä siihen, että kysyn tätä. Olen kyllästynyt olemaan epätietoinen, tähän asti en välittänyt mistään tällaisista.

Tiedän tuon mitä sanoit porojen keskellä asumisesta, muuten taas maalla muualla päin toisaalta tuntuu päinvastaiselta. Mutta ei ole mitään maaseutua tai etenkään Lappia vastaan, heitin vain takaisin tuohon ensimmäiseen kommenttiin. Ap

Vierailija
17/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä jotain mihin olen tottunut lapsuuden perheestäni ja jotka toteutuvat myös omassa avioliitossani:

Miehen työt/vastuut: ruuanlaitto, auton huolto (tai huollattaminen), kaupassa käynti (toki toinenkin voi välillä käydä tai käydään yhdessä), imurointi

Naisen työt/vastuut: siivouksesta ja siisteydestä vastaaminen (mies voi auttaa jossain näissä, jos saa suorat ohjeet), vastuu tekstiilihuollosta (pyykkäys, lakanoiden vaihto, silittäminen ... näissäkin voi saada apua, kun pyytää selkeästi)

Kumpikin täyttää ja tyhjentää tiskikonetta.

Asumme kerrostalossa, joten meillä ei ole ulkotöitä.

Kumpikin on vastuussa siitä, että pitää oman puolen sukuun yhteyttä.

Kumpikin maksaa omalla nimellään tulleet laskut.

Meillä mies maksaa vuokran ja aika paljon muutakin enemmän kuin minä (mies siis elättää minua), mutta jos kumpikin on kunnon töissä ja tulot ovat tasaisemmat, niin mielestäni menoja tulisi jakaa tasaisemmin. Meillä tähän ei ole nyt mahdollisuutta. Mies tiesi kyllä avioituessaan, että kuinka köyhän ja velkaisen vaimon ottaa.

Vierailija
18/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pihvit on kalliita. Miksi ihmeessä helposti laitettava vaivaton ruoka, joka on kuitenkinhelposti pilattavissa, jos ei osaa laittaa ruokaa,  annettaisiin sellaisen käsiin, joka pari kertaa vuodessa tekee jotain keittiössä?

Kyllä meillä on n. kerran viikossa ja mies vastaa ruuanlaitosta n. 2x viikossa plus kaikki aamiaiset.

Vierailija
19/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis mitään muuta käsityksiin tai sen sellaisiin liittyvää kuin työnjako? Olen saanut vähän eri käsityksen. Ap

Vierailija
20/23 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kotona minä olen se, joka pyykkää ja vastaa siivoamisesta tai vähintään siitä että siivotaan yhdessä (eli teen aloitteen siivouspäivän olemassaolosta :D). Pyykkääminen on mun vastuulla, koska tykkään siitä ja pyykkäystapani on niin pinttyneet, etten haluaisikaan miehen koskevan omiin vaatteisiini. Lakana- ja pyyhepyykkiä miehinikin tosin pyykkää jos pyydän, mutta pyykkihuolto "kuuluu" minulle ja se on täysin fine.

Mieheni vastaa vuokraan, sähkölaskuun ja yhteiseen käyttötiliin liittyvistä asioista, enkä oikeastaan tiedä syytä miksi olemme sysänneet hänelle kaikki sellaiset roolit, vaikka yhtälailla minulla on tunnukset ja kortti tilillemme ja osallistun kustannuksiin. Ne käytännön maksamiset yms on miehen heiniä. Mieheni myös myös meistä se joka silittää tarpeen tullen ja tekee päivittäin/parin päivän välein ruuan. Näistä hommista en itse tykkää, joten otan mielummin enemmän vastuuta pyykkihuollosta ja siivoamisesta.

Puhuttaessa muista parisuhteen rooleista, tuntuu että nainen ei saa haluta seksiä aktiivisesti. Että miehen halujen mukaan mennään, vaikka itse haluaisin enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan