Lapsi eristetään muista lapsista syömätilanteissa päiväkodissa
Lapseni, kohta 3-vuotias, ryhmän nuorin eristetään syömätilanteissa erilleen muista lapsista, koska lapseni ei kuulemma osaa käyttäytyä syömätilanteissa muiden lasten kanssa oikein. Hän siis on kovaääninen(on aina) ja välillä nousee seisomaan, eikä malta istua. Laittavat lapsen syöttötuoliin(?!!) istumaan erilleen aikuisen kanssa. Syöttötuolia meillä ei ole ollut käytössä kotona yli vuoteen. Kyseessä eläväinen lapsi, mutta miten hän ikinä oppii käyttäytymään tilanteessa oikein, jos hänelle ei näytetä esimerkkiä? Onko tämä ihan tavallinen tapa päiväkodissa?
Kommentit (61)
Teille, jotka sanotte, ettei lasta ole kotona opetettu. Lapsella ei ole syömisessä ongelmia kotona, joten en ollut tietoinen, että päiväkodissa ongelmia on, kun niistä ei ole kerrottu. Hyvä huomio on, että lapsi käyttäytyy eri tavalla isossa ryhmässä, kuin kotona. Se on ymmärrettävä asia.
En myöskään tiennyt, että minun täytyy kertoa etukäteen päiväkodissa kotona hyvin toimivasta ruokailusta. No nyt tiedän, kirjoitanpa kirjan siitä, mitkä asiat toimivat kotona hyvin. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsi ei ole itsekään kertonut kotona, että päiväkodissa joutuu syömään syöttötuolissa, jos ei osaa käyttäytyä?
En tiedä, miksi ei ole kertonut. Ehkä se häntä itseään ei häiritse? Ehkä hänellä on ollut vaikea keskittyä syömiseen toisten lasten kanssa ja tykkää olla erillään? Siinä tapauksessa ja muiden rahan varmistaminen on hyvä juttu.
Ap
Itse vaihtaisin lapsen toiseen päiväkotiin tai ryhmään, jos vain mahdollista. Ensinnäkin tuollainen tiedon pimittäminen on törkeää ja epäammattimaista. Sinuna valittaisin suoraan johtajalle siitä, ettei lapseen liittyvistä asioista ole juteltu sinun kanssa ennen kuin on luotu tuollaisia käytäntöjä. Toisekseen, ei ole normaali tai ammattimainen käytäntö alistaa ja nöyryyttää kolmevuotiasta laittamalla tämä syöttötuoliin syömään erikseen aikuisen kanssa. Kolmevuotiaan kanssa voi jo jutella ja käyttää palkitsemista. Se, ja muutenkin positiiviset keinot, toimivat paremmin kuin nöyryytys ja rankaiseminen.
T. Lto itsekin
Kyllä mua ärsyttäisi, jos jonkun häirikkölapsen takia omani olisi jättänyt syömättä. Opetelkaa kotona sitä ruokailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsi ei ole itsekään kertonut kotona, että päiväkodissa joutuu syömään syöttötuolissa, jos ei osaa käyttäytyä?
En tiedä, miksi ei ole kertonut. Ehkä se häntä itseään ei häiritse? Ehkä hänellä on ollut vaikea keskittyä syömiseen toisten lasten kanssa ja tykkää olla erillään? Siinä tapauksessa ja muiden rahan varmistaminen on hyvä juttu.
Ap
Lasta voi myös vähän hävettää, kun käyttäytyy päiväkodissa huonosti ja joutuu tollaiseen tilanteeseen. Lisäksi jotkut lapset eivät kerro oikein mitään päiväkodissa tapahtuvista jutuista.
Syöttötuolissa istuttaminen "isojen ryhmässä" on mielestäni sellainen asia, mitä ei voi jättää kertomatta vanhemmille. Siinä on toimittu väärin. Kyseessä on leimaava ja häpeää aiheuttava toimenpide lapselle, jos siihen todella on tarvetta, niin asiasta olisi pitänyt keskustella ensin sinun kanssasi.
On totta että muille pitää taata ruokarauha, mutta ei se lapsi ikinä opi syömään seurassa, jos päiväkodin henkilökunta ei siihen anna tilaisuuksia. En ole ikinä sijaisuuksien ja harjoitteluiden aikana nähnyt, että lapsi eristetään täysin ruokailutilanteessa - jo siksi että on vaikeaa järjestää niin että yksi aikuinen varataan kokonaan yhdelle lapselle. Tosin minulla ei ole varsinaista työkokemusta niin paljon kuin monella muulla! Eristäminen ei ole tuossa tilanteessa minun mielestäni se toimivin malli, mikäli kotona ruokailujen suhteen ei ole ongelmaa. Kyseessä on silloin nimenomaan lapsen ryhmäkäyttäytymiseen liittyvä asia, joka ratkeaa vain ryhmässä. Ylipäätään näistä ääripäämenetelmistä kyllä yleensä sovitaan vanhempien kanssa. En voisi kuvitella toimivani noin, ellei se olisi ollut yhteinen päätös vasu-palaverissa tmv.
Mitä mieleeni tulee lapsen käytökseen, noh, ihan se että hän on varmaan ryhmän pienimpiä, ei osaa sen vuoksi vielä luoda ystävyyssuhteita, ja ehkä sitten kokee olon ulkopuoliseksikin ja ei osaa käyttäytyä ryhmässä. Sinun pitäisi jutella noista päiväkodin ruokailutilanteista lapsen kanssa kotona, ja kysellä miksi toimii niin kuin toimii. Kysele jännittääkö häntä, onko saanut kaveria jonka kanssa leikkiä jne. Pk:n tehtävä on opettaa lapsi ruokailemaan ryhmässä. Tätä ei voida kotona opettaa, ei sinulla ole siellä 21 samanikäistä lasta. Lapset käyttäytyvät aina eri tavalla isossa ryhmässä mitä kotona. Joskus käy niinkin, että ryhmän aikuisilla ei ole pakka hallussa, ja lapset oireilevat. Joskus on lapsia jotka ovat oikeasti vaikeita, jopa 3-vuotiaat, mutta tuossa iässä vasta opetellaan niin montaa asiaa, joten kyllä päiväkodiltakin vaaditaan muita "pedagogisia" toimenpiteitä kuin lapsen eristäminen..
Vastavalmistunut lto
Vierailija kirjoitti:
Teille, jotka sanotte, ettei lasta ole kotona opetettu. Lapsella ei ole syömisessä ongelmia kotona, joten en ollut tietoinen, että päiväkodissa ongelmia on, kun niistä ei ole kerrottu. Hyvä huomio on, että lapsi käyttäytyy eri tavalla isossa ryhmässä, kuin kotona. Se on ymmärrettävä asia.
En myöskään tiennyt, että minun täytyy kertoa etukäteen päiväkodissa kotona hyvin toimivasta ruokailusta. No nyt tiedän, kirjoitanpa kirjan siitä, mitkä asiat toimivat kotona hyvin. :D
Ap
Tarkemmin luettuani, sanoisin että vaihda pk:ta pian ja ota yhteys päiväkodin johtajaan/kuntaan. Ei tuollaisia toimenpiteitä tehdä, jos vanhemmalle ei ole edes informoitu että ruokailussa on ongelmia. Sekin ettei lapsesi ole sinulle puhunut asiasta, on huono merkki..
On olemassa oikeasti huonoja päiväkoteja, opettajia ja hoitajia. Se kannattaa aina muistaa, jos jokin tuntuu pahalta oman lapsen hoidossa.
Se vastavalmistunut lto
Kiitos 24 ja 27, kun ymmärsitte tilanteen. Keskustelu etukäteen asiasta olisi ollut nimenomaan se, mitä olisin kaivannut!
Lapseni vahvempi kieli ei ole suomi, ja ymmärrän, että se myös hankaloittaa ryhmätilanteita, mutta lapsen vahvempi kieli on englanti, joten henkilökunnan luulisi sitä edes vähän ymmärtävän. Lapsella ei ole ymmärryksessä vikaa kummallakaan kielellä, vain puheen tuottamisessa. Tämä tietysti vaikeuttaa lapsen kommunikointia toisten lasten kanssa, mutta minä olen nähnyt vain kannustusta toisilta lapsilta lapselleni, ja hänellä on hyvä kaveri päiväkodissa.
Ap
No ei ole normaali toimintatapa laittaa 3-vuotiasta syöttötuoliin, vaikka käyttäytyisi kuinka huonosti. Eri asia jos olisi kehityksellinen viivästymä, mutta siihenkin liittyvät toimenpiteet vaatisivat sinun hyväksyntäsi.
Minä olen nähnyt vaikka ja mitä (oikeasti aggressiivisia lapsia ja "haastavia" tapauksia), mutta heitäkään ei ole eristetty ruokailun ajaksi. Ihan siksi koska se on kyseenalaista eettisesti ja ei loppujen lopuksi tuota mitään toimivaa ratkaisua asiaan.
Kyllä asiasta olisi pitänyt vähintään keskustella kanssasi. Minä en omaa lastani pitäisi tuollaisessa päiväkodissa.
Pktäti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä kotona ruokailu menee? Kasvatatteko lasta ruokatavoille?
Kotona ruokailu onnistuu hyvin, istuu rauhassa juniorituolissa ja syö ruokansa. Ei huutele, eikä hyppele kotona tuolilla.
Tämä asia olisi ollut ok, jos siitä olisi kerrottu, mutta satuin löytämään hänet syöttötuolista häntä hakiessa ja asia tuli näin ilmi. Kukaan ei ollut siis aikaisemmin kertonut tästä, mutta näin oli jatkettu jo joitain viikkoja. Tämä tiedonsiirto-ongelma on se häiritsevin asia, minulle pitäisi kertoa lapseen liittyvistä asioista ajoissa.
Ap
Nyt annat kyllä lapsestasi aivan erilaisen kuvan kuin aloituksessa esim. "on aina ollut kova ääninen", " nousee tuolilta" jne.
Vierailija kirjoitti:
Lapseni, kohta 3-vuotias, ryhmän nuorin eristetään syömätilanteissa erilleen muista lapsista, koska lapseni ei kuulemma osaa käyttäytyä syömätilanteissa muiden lasten kanssa oikein. Hän siis on kovaääninen(on aina) ja välillä nousee seisomaan, eikä malta istua. Laittavat lapsen syöttötuoliin(?!!) istumaan erilleen aikuisen kanssa. Syöttötuolia meillä ei ole ollut käytössä kotona yli vuoteen. Kyseessä eläväinen lapsi, mutta miten hän ikinä oppii käyttäytymään tilanteessa oikein, jos hänelle ei näytetä esimerkkiä? Onko tämä ihan tavallinen tapa päiväkodissa?
Sinä saat sanoa että tuo ei ole ok, eikä niin tehdä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona ruokailu onnistuu hyvin, istuu rauhassa juniorituolissa ja syö ruokansa. Ei huutele, eikä hyppele kotona tuolilla.
Tämä asia olisi ollut ok, jos siitä olisi kerrottu, mutta satuin löytämään hänet syöttötuolista häntä hakiessa ja asia tuli näin ilmi. Kukaan ei ollut siis aikaisemmin kertonut tästä, mutta näin oli jatkettu jo joitain viikkoja. Tämä tiedonsiirto-ongelma on se häiritsevin asia, minulle pitäisi kertoa lapseen liittyvistä asioista ajoissa.
Ap
Nyt annat kyllä lapsestasi aivan erilaisen kuvan kuin aloituksessa esim. "on aina ollut kova ääninen", " nousee tuolilta" jne.
Lapsella on kova puheääni ja on aina ollut. Kotona ei huuda tai riehu pöydässä, eikä nouse tuoliltaan seisomaan, kuten päiväkodissa. Syömätilanteet sujuvat siis kotona. Ilmeisesti lapsi on eri lapsi päiväkodissa, kuin kotona.
Ap
Vierailija kirjoitti:
3 täyttävä?
Kamalan ilkeitä vastauksia tässä ketjussa. Minun lapsi oli myös sottanen syöjä, mutta muistakaa, että lapset kehittyy eriaikaan. Minulle päiväkodissa valitettiin, kuinka pojalle tulee pissavahinkoja, syö sottasesti, siirtymävaiheessa ongelmia. Olin ihan varma, että lapsessa vikaa. No lapsi oppi muita asioita, ehkä lahjakkaan lapsen tavoin. Oppi lukemaan 4-vuotiaana, matemaattisesti lahjakas ikäisekseen, palapeleissä taitava. Sitten vain oppi nuo perusasiat ykskaks. Nyt 5-vuotias vieläkin tippuu lattialle ruokaa, mutta kotona tämä ei maailmaa kaada. Yritetään ohjata tietty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lapsella on kova puheääni ja on aina ollut. Kotona ei huuda tai riehu pöydässä, eikä nouse tuoliltaan seisomaan, kuten päiväkodissa. Syömätilanteet sujuvat siis kotona. Ilmeisesti lapsi on eri lapsi päiväkodissa, kuin kotona.
Ap
Jos ne toiset lapset häiritsee sinun lapsen keskittymistä syömiseen?
Ylidramatisointia varsinkin tältä vastavalmistuneelta. Ehkä työkokemus aikanaan vie liiallisen virkaintoisuuden.
En todellakaan usko, että alle kolmivuotias kokee suunnatonta häpeää ja saa traumoja tällaisesta järjestelystä.
Päiväkodissa on huolehdittava arjen sujumisesta. Jos tällainen järjestely on osoittautunut toimivaksi tällä hetkellä, on se kaikkien kannalta hyvä. Siinä toki olen samaa mieltä, että olisi pitänyt tiedottaa vanhemmille ruokailun ongelmista.
-kokenut lto
Vierailija kirjoitti:
Kamalan ilkeitä vastauksia tässä ketjussa. Minun lapsi oli myös sottanen syöjä, mutta muistakaa, että lapset kehittyy eriaikaan. Minulle päiväkodissa valitettiin, kuinka pojalle tulee pissavahinkoja, syö sottasesti, siirtymävaiheessa ongelmia. Olin ihan varma, että lapsessa vikaa. No lapsi oppi muita asioita, ehkä lahjakkaan lapsen tavoin. Oppi lukemaan 4-vuotiaana, matemaattisesti lahjakas ikäisekseen, palapeleissä taitava. Sitten vain oppi nuo perusasiat ykskaks. Nyt 5-vuotias vieläkin tippuu lattialle ruokaa, mutta kotona tämä ei maailmaa kaada. Yritetään ohjata tietty.
Tässä malliesimerkki siitä, miten henkilökunnan keskustelunavaukset usein otetaan: valituksena.
Olisiko sinun pitänyt vain ihmetellä märkiä housuja naulakossa? Asiallistahan on ottaa puheeksi ongelmat tällä alueella.
Miten joku voi kuvitella että ko. järjestely on hoitajien mukavuuden takia? Siis selitättekö miten mukavuutta lisää se että kolmen aikuisen sijaan sitä ryhmän syömistä valvoo ja hoitaa kaksi aikuista ja samaan aikaan joka päivä, joka aterialla yksi aikuinen syö kaksin kovaäänisen ja tuolissaan pysymättömän lapsen kanssa. Ehkä tarkoititte että järjestely on tehty ryhmän toiminnan helpottamisen vuoksi ja se on varmaan ihan totta, mitään tekoa hoitajien mukavuuden kanssa sillä ei kyllä ole - kyllä tilanne on mukavimmillaan juuri silloin kun kaikki voivat syödä yhdessä tilassa, jokainen aikuinen hoitaa omaan työvuoroonsa kuuluvat työtehtävät eikä kukaan kuormitu muiden tehtävillä.
Siihen en osaa vastata miksi tilanteesta ei ole kodin kanssa puhuttu mutta eristämiseen ei varmasti ole päädytty yhden tai kahden aterian jälkeen. Ehkä keskustelua on koitettu avata ja saatu kotoa tyrmäys että kyllä minun Marko-Petrukseni syö niin kiltisti. Se on kuitenkin selvä asia että mikäli lapsi ei osaa ruokapöydässä istua suhteellisen hiljaa ja paikallaan niin tämän paikka yksinkertaisesti vain ei ole siinä samassa pöydässä muiden kanssa. Se on niiden hoitajien ruokatunti, herranjestas sentään! Voisiko heillä olla oikeus myös syödä sen sijaan että hyppäävät ap:n lapsen perässä ettei tämä kaadu tuoliltaan.
Ei ole eristämistä, jos lapsi on aikuisen kanssa. Käytännön järjestely lasten ruokarauhan turvaamiseksi.
Ei minusta suuri synti, jos tuollaista ei edes mainita. Joka juttua ei vain jaksa ja ehdi ottaa puheeksi. On sen verran hektistä menoa isossa lapsiryhmässä.