Lapsi eristetään muista lapsista syömätilanteissa päiväkodissa
Lapseni, kohta 3-vuotias, ryhmän nuorin eristetään syömätilanteissa erilleen muista lapsista, koska lapseni ei kuulemma osaa käyttäytyä syömätilanteissa muiden lasten kanssa oikein. Hän siis on kovaääninen(on aina) ja välillä nousee seisomaan, eikä malta istua. Laittavat lapsen syöttötuoliin(?!!) istumaan erilleen aikuisen kanssa. Syöttötuolia meillä ei ole ollut käytössä kotona yli vuoteen. Kyseessä eläväinen lapsi, mutta miten hän ikinä oppii käyttäytymään tilanteessa oikein, jos hänelle ei näytetä esimerkkiä? Onko tämä ihan tavallinen tapa päiväkodissa?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalan ilkeitä vastauksia tässä ketjussa. Minun lapsi oli myös sottanen syöjä, mutta muistakaa, että lapset kehittyy eriaikaan. Minulle päiväkodissa valitettiin, kuinka pojalle tulee pissavahinkoja, syö sottasesti, siirtymävaiheessa ongelmia. Olin ihan varma, että lapsessa vikaa. No lapsi oppi muita asioita, ehkä lahjakkaan lapsen tavoin. Oppi lukemaan 4-vuotiaana, matemaattisesti lahjakas ikäisekseen, palapeleissä taitava. Sitten vain oppi nuo perusasiat ykskaks. Nyt 5-vuotias vieläkin tippuu lattialle ruokaa, mutta kotona tämä ei maailmaa kaada. Yritetään ohjata tietty.
Tässä malliesimerkki siitä, miten henkilökunnan keskustelunavaukset usein otetaan: valituksena.
Olisiko sinun pitänyt vain ihmetellä märkiä housuja naulakossa? Asiallistahan on ottaa puheeksi ongelmat tällä alueella.
Tämä on muuten taivahan tosi. Kun ottaa vanhemman kanssa puheeksi asian x jonka kanssa lapsella on ongelmaa niin menee ehkä viikko kun kuulee joltain toiselta työntekijältä tai parhaassa tapauksessa johtajalta että "Sen ja sen äiti kertoi että olit valittanut kun..". Tämä asenne koskee lähes kaikkea viestintää kotiin jos asiassa on vähänkään mahdollisuutta arvostelevaan tai negatiiviseen sävyyn. Suututaan kun huomautetaan että voisitteko tuoda lisää vaippoja kun "vaipat lopussa"-lappu on ollut lapsen kaapin ovessa jo kolme päivää, suututaan kun sanotaan että piti lainata päiväkodin paita päälle tänään kun lapsi kasteli omansa eikä ollutkaan sopivaa varavaatetta, suututaan jos ehdotetaan että mikäli lapsi välttämättä haluaa kotoa lähtiessä ottaa jonkun oman lelun mukaan niin se jätettäisiin päiväkotiin saapuessa naulakkoon koska varsinkin pienet lelut helposti hukkuvat päivän aikana, otetaan arvosteluna joka kerta jos mainitsee vaikka että lapsen haalari alkaa olla liian pieni, punttien kumilenkit on rikki, saappaissa on reikä jne.
Emme me todellakaan arvostellaksemme kerro että Millalla oli sukat märkänä, taitaa saappaasssa olla reikä. Kerromme sen jotta voisitte tehdä asialle jotain ja huomenna Millalla olisi kuivat sukat. En minä kiusallani pyydä tuomaan vaippoja omalle Liisallesi, pyydän vain koska on hiukan noloa jatkuvaan lainailla vaippoja muilta lapsilta. Sitten kun tuot sen vaippapaketin niin siitä menee heti puolet kun palautellaan lainattuja vaippoja muille. Kun kysyn että syötättekö vielä kolmevuotiasta lastanne kotona en kysy vttuillakseni ja arvostellakseni, kysyn koska meitä ihmetyttää miksi lapsi ei suostu syömään päiväkodissa muuten kuin autettuna.
En minäkään ota arvosteluna sitä kun vanhempi kertoo että toivoisi että lapselle puettaisiin kurahousut haalarin päälle koska eilen haalari oli niin likainen, en suutu kun vanhempi kertoo että toinen tossu on hukkunut päiväkotiin ja se on minun syyni kun en ole pitänyt silmällä, en loukkaannu kun vanhempi harmistuu siitä että en ole hänen lastaan vielä iltapäivällä pukenut vaikka tiesin että hän tulee hakemaan - aina ei vaan ehdi. Nämä on ihan normaaleja juttuja, viestintää kodin ja hoitopaikan välillä, keskustelua toiveista ja odotuksista.
Tämä menee nyt aikalailla ohi ap:n jutusta, pahoittelut.
Ja lisään vielä kommentoiden tuohon "muille mahdollisuus ruokarauhaan". Joo on heillä, mutta sitä ei kyllä voida ottaa pienen lapsen oikeuksista pois. Tässä kohti päiväkodin pitää nostaa kädet pystyyn, jos rahkeet ei riitä. Yhtä lasta ei voi eristää. Ryhmää voi jakaa pienempiin tai porrastaa, mutta yhtä viatonta kolmevuotiasta ei voi eristää muista lapsista. Hän kyllä tajuaa, ja tajuaa syöttötuolinkin. Mieluummin aikuinen lasten pöytään. Ei kuulosta edes käytöshäiriöltä, vaan normaalilta lapselta, ja ihmettelen jos ei päiväkodin työntekijät muka selviydy. Jos työvoimaa on liian vähän, valitusta vetämään tai päiväkoti vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
Teille, jotka sanotte, ettei lasta ole kotona opetettu. Lapsella ei ole syömisessä ongelmia kotona, joten en ollut tietoinen, että päiväkodissa ongelmia on, kun niistä ei ole kerrottu. Hyvä huomio on, että lapsi käyttäytyy eri tavalla isossa ryhmässä, kuin kotona. Se on ymmärrettävä asia.
En myöskään tiennyt, että minun täytyy kertoa etukäteen päiväkodissa kotona hyvin toimivasta ruokailusta. No nyt tiedän, kirjoitanpa kirjan siitä, mitkä asiat toimivat kotona hyvin. :D
Ap
Eikö lapselle ole laadittu vasua? Siihenhän kirjataan monta sivua näitä lapseni osaa/harjoittelee vielä -asioita yms. Sekä kodin että pk:n näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamalan ilkeitä vastauksia tässä ketjussa. Minun lapsi oli myös sottanen syöjä, mutta muistakaa, että lapset kehittyy eriaikaan. Minulle päiväkodissa valitettiin, kuinka pojalle tulee pissavahinkoja, syö sottasesti, siirtymävaiheessa ongelmia. Olin ihan varma, että lapsessa vikaa. No lapsi oppi muita asioita, ehkä lahjakkaan lapsen tavoin. Oppi lukemaan 4-vuotiaana, matemaattisesti lahjakas ikäisekseen, palapeleissä taitava. Sitten vain oppi nuo perusasiat ykskaks. Nyt 5-vuotias vieläkin tippuu lattialle ruokaa, mutta kotona tämä ei maailmaa kaada. Yritetään ohjata tietty.
Tässä malliesimerkki siitä, miten henkilökunnan keskustelunavaukset usein otetaan: valituksena.
Olisiko sinun pitänyt vain ihmetellä märkiä housuja naulakossa? Asiallistahan on ottaa puheeksi ongelmat tällä alueella.
Minun mielestä päiväkodeissa voi olla työhönsä kyllästyneitä, väärällä alalla olevia ruikuttaja hoitajia, jotka haluavat, että jokainen lapsi jo osaa ja taitaa kaiken, että itse pääsisivät helpommalla. Haukkuvat taoilla kumminkin vanhemmat ja lapset. Juoruilevat ja ovat ilkeitä kyynisiä noita-akkoja. Alan vaihto.
Ei ole asiallista istuttaa 3-vuotiasta syöttötuolissa. Aikuiset lasten pöytiin syömään niin, että lapsesi saa ohjauksessa harjoitella hyviä pöytätapoja. Keskustele asiasta lto:n kanssa.
Niin kauan, kun hoitajat valittavat, etteivät pysty hoitamaan omaa työtänsä kiireen vuoksi, ei tarvitse lapsia, jotka vasta opettelevat elämiseen syyllistää. Mitä käytännössä tarkoittaa varhaiskasvatus? Kuuluko lastentarhanopettajalle lapsen ohjaus ja opetus?
Kyllä meidänkin lapsi oli 3-vuotiaan aika pellossa kasvanut, oli itseasiassa kotihoidossa 3-vuotiaaksi ja olen niin munaton kasvattaja, että lapsi oli aika vilkas ja tottumaton tiukkaan kuriin. Päiväkotiin mennessä oppi heti ekasta päivästä, miten siellä toimitaan. Fiksu lapsi on aina vieraskorea ja tätit oli topakoina heti ekasta päivästä, miten täällä toimitaan. Pari kertaa oli vääntöä jostain ja lasta istutettiin hetki pöydässä, mutta oppihan ajoissa ja olin kiitollinen, että heillä oli lapseen parempi ote kuin minulla. Nyt tämä lapsi on jo 9-vuotias, kotona aika hemmoteltu palleroinen, mutta päiväkodit, eskari ja koulu on mennyt aina hyvin. Ei ole kuulunut, että olisi mitään ongelmaa näissä perusasioissa ja toiminnassa niissä tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia olisi ollut ok, jos siitä olisi kerrottu, mutta satuin löytämään hänet syöttötuolista häntä hakiessa ja asia tuli näin ilmi. Kukaan ei ollut siis aikaisemmin kertonut tästä, mutta näin oli jatkettu jo joitain viikkoja. Tämä tiedonsiirto-ongelma on se häiritsevin asia, minulle pitäisi kertoa lapseen liittyvistä asioista ajoissa.
Ap
Kyllä aloituksesta tuli käsitys, että sinua nimenomaan häiritsee tämä eristäminen? "Miten voi oppia jos ei saa harjoitella?" yms. ja nyt ongelma onkin tiedotus..? Noh, sen toki ymmärtäisin, minusta myös vanhemmille pitää heti kertoa tuommoiset erityisjärjestelyt. Muuten toiminta on normaalia ja niinkuin joku jo sanoi, enemmän kyllä työllistää hoitajia. Olen ollut erityislasten pk-ryhmässä ja ei ne levottomat lapset ryhmässä rauhoitu vaan nimenomaan tarvitsevat oman aikuisen siihen. Myös se, että lapsi käyttäytyy kotona eri tavalla on normaalia. Juttele ihmeessä siellä päiväkodissa. Myös vanhempi voi ottaa asian puheeksi jos joku mietityttää, ei auta yhtään jumittaa tuohon, että pk ei ollut aloitteellinen ja ei ole kertonut jne vaikka se ei oikein olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja lisään vielä kommentoiden tuohon "muille mahdollisuus ruokarauhaan". Joo on heillä, mutta sitä ei kyllä voida ottaa pienen lapsen oikeuksista pois. Tässä kohti päiväkodin pitää nostaa kädet pystyyn, jos rahkeet ei riitä. Yhtä lasta ei voi eristää. Ryhmää voi jakaa pienempiin tai porrastaa, mutta yhtä viatonta kolmevuotiasta ei voi eristää muista lapsista. Hän kyllä tajuaa, ja tajuaa syöttötuolinkin. Mieluummin aikuinen lasten pöytään. Ei kuulosta edes käytöshäiriöltä, vaan normaalilta lapselta, ja ihmettelen jos ei päiväkodin työntekijät muka selviydy. Jos työvoimaa on liian vähän, valitusta vetämään tai päiväkoti vaihtoon.
Porrastaa!!!??!!?!! Anteeksi mutta mitä!?
Päiväkodissa on muutenkin liian vähän henkilökuntaa että lapset voisi jakaa pienempiin ryhmiin.
Ja kuinka luulet lapsien ottavan sen, että osa lähtee pihalta aikaisemmin syömään ja osa menee aikaisemmin päiväunille yms. Joo ei.
Lasta ei ole eristetty vaan syö aikuisten kanssa eri pöydässä. Näin se tehdään, jos ei muuten auta.
Olisi aika hienoa kun päiväkodissa nostettaisiin kädet pystyyn joka lapsen kohdalla, jolle ei puhe auta. Susta tulis aika hyvä lapsenvahti :'D
Vierailija kirjoitti:
Ylidramatisointia varsinkin tältä vastavalmistuneelta. Ehkä työkokemus aikanaan vie liiallisen virkaintoisuuden.
En todellakaan usko, että alle kolmivuotias kokee suunnatonta häpeää ja saa traumoja tällaisesta järjestelystä.
Päiväkodissa on huolehdittava arjen sujumisesta. Jos tällainen järjestely on osoittautunut toimivaksi tällä hetkellä, on se kaikkien kannalta hyvä. Siinä toki olen samaa mieltä, että olisi pitänyt tiedottaa vanhemmille ruokailun ongelmista.
-kokenut lto
Tästä syystä olen äärimmäisen onnellinen, että oman lapseni ryhmässä on vastavalmistunut lto ja nuoret hoitajat. Nämä kokeneet lto:t ovat todellisuudessa lähinnä työhönsä kyllästyneitä ja kaiken sensitiivisyytensä kadottaneita. Pieni lapsi voi todellakin kokea syöttötuolin ja eristämisen nolona ja nöyryyttävänä. Toivoisin, että te päiväkodin työntekijät tajuaisitte, että te vaikutatte joka päivä pienen ihmisen minuuden kehittymiseen. Te olette isossa osassa siinä millainen itsetunto lapselle tulee. Melkein kolmevuotias ymmärtää jo todella paljon. Naurettavaa väittää, ettei ymmärtäisi syöttötuolin olevan rangaistus, jolla korostetaan sitä, että hän on nyt niin pieni ja tyhmä, ettei osaa käyttäytyä ja siksi joutuu syöttötuoliin. Tuon ikäiselle on tärkeää olla iso ja taitava. Sairasta, että päiväkodissa lytätään tämä ja laitetaan lapsi syöttötuoliin. Tuollainen käytäntö luo lapselle itselleen tietyn kuvan itsestään, samoin muille lapsille tästä lapsesta. Tätä kuvaa on hirveän vaikea muuttaa, se saattaa seurata lasta pitkälle kouluikään ja vaikuttaa kaverisuhteisiinkin.
- entinen lto
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidänkin lapsi oli 3-vuotiaan aika pellossa kasvanut, oli itseasiassa kotihoidossa 3-vuotiaaksi ja olen niin munaton kasvattaja, että lapsi oli aika vilkas ja tottumaton tiukkaan kuriin. Päiväkotiin mennessä oppi heti ekasta päivästä, miten siellä toimitaan. Fiksu lapsi on aina vieraskorea ja tätit oli topakoina heti ekasta päivästä, miten täällä toimitaan. Pari kertaa oli vääntöä jostain ja lasta istutettiin hetki pöydässä, mutta oppihan ajoissa ja olin kiitollinen, että heillä oli lapseen parempi ote kuin minulla. Nyt tämä lapsi on jo 9-vuotias, kotona aika hemmoteltu palleroinen, mutta päiväkodit, eskari ja koulu on mennyt aina hyvin. Ei ole kuulunut, että olisi mitään ongelmaa näissä perusasioissa ja toiminnassa niissä tilanteissa.
Lapsi ollut päiväkodissa ja puolitoista vuotta eli ei ole ollut tähän asti kotona. Edellisessä ryhmässä ei ongelmia ollut tai niistä ei ainakaan sanottu. Tässä ryhmässä lapseni on reilusti pienempi kuin muut, mutta aiemmin ajattelin sen positiivisena asiana. Oppiihan hän vanhemmilta lapsilta paljon uutta.
Se, että sinun lapsesi oppi asiat heti ensimmäisestä kerrasta eli oli vieraskorea, ei tarkoita, että muutkin lapset ovat. Jotkut lapset tarvitsevat enemmän toistoja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kysymys yksi - syökö hoitajat omassa pöydässä? Meidän päiväkodissa hoitajat istuvat pöydissä lasten kanssa (kyllä, niissä matalissa), ja ainakin oman riehakkaan lapseni vieressä istuu yleensä aina hoitaja, hoitajan toisella puolella päiväkodin toinen rasavilli. Myös pienten keskellä tottakai istuu hoitaja. Tätä ehdottaisinkin teillä ratkaisuksi.
Kommunikaatio - voit suoraan pyytää avointa kommunikaatiota ja kertoa, että esim tämänlaist yllätykset sattuvat äitiä kyllä sydämeen, varsinkin jos tulevat puskista.
Itse en tyytyisi tuohon. En tyrmäsi hoitajien tekemää työtä, mutta on keinot löydyttävä yhdenmukaiseen kohteluun. Varsinkin tuo syöttötuoli... laitetaanko etulappu sitten seuraavaksi, jos ruokaa tippuu syliin? Ei kuulosta kasvatuksesta, vaan selviytymiseltä ja päiväkodilla pitää olla rahkeita enempään. Ja sitä saa ja pitää vaatia. Jos he tarvitsevat apua, niin voitte olla yhteydessä neuvolaan erityistuen takia, mutta veikkaan että ennen tätä hoitajat ottavat itseään niskasta kiinni.
Viestiä päiväkotiin laitettu. Vastauksena tuli, että asia otetaan vakavasti ja tarjottiin keskusteluaikaa päiväkodin kanssa.
Lapsen ryhmässä ainakin 1 aikuinen syö ison pöydän ääressä, lapset matalan pöydän ääressä. En osaa sanoa, missä muut aikuiset syövät.
Kiitos vastauksesta. Näiden ilkeiden vastausten keskellä on mukavaa saada vastaus ihmiseltä, jolla on asiasta kokemusta.
Ap
Eiköhän sinulle ole ap koko ajan kerrottu ongelmasta jos tiedät että sitä oli jo edellisessä ryhmässä. Valitettavasti henkilökunnan keinot on vähissä. Pöytäpaikkoja on rajoitettu määrä, jos kaikki on paikalla ei välttämättä tilat ja kalusteet anna myöden järjestää lapsellesi pöytäpaikkaa niin ettei ketään istu vieressä. Tällöin ainoa mahdollisuus voi olla aikuisten pöytä. Ja aikuisten pöytä on korkealla, jos päiväkodissa ei ole juniorituolia vaan syöttötuoli niin silloin lapsesi istuu siinä jotta ylettyy syömään.
Sinun kannattaa kertoa päiväkodissa että toivot henkilökunnan kertovan sinulle tarkemmin miten siellä menee, mitä muutoksia ja tukitoimia on tehty ja miten ongelmia ratkotaan. Sinä voit kertoa miten te kotona teette. Ja voitte yhdessä suunnitella sitä päivää päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole asiallista istuttaa 3-vuotiasta syöttötuolissa. Aikuiset lasten pöytiin syömään niin, että lapsesi saa ohjauksessa harjoitella hyviä pöytätapoja. Keskustele asiasta lto:n kanssa.
Työsuojelu on kieltänyt aikuisten syömisen lasten matalissa pöydissä, rasittaa selkää todella paljon terveelläkin ihmisellä. Kaikissa päiväkodeissa ei täällä ole vielä korkeita lasten pöytiä, sellaisia mitkä sopivat aikuisenkin ergonomialle.
Itse olen päättänyt etten selkää pilaa ja syön aikuisen kokoisessa pöydässä. Lapset syö matalassa pöydässä. Meillä pääsee hyvällä käytöksellä syömään välillä aikuisten pöytään. Toki aikuiset pitävät huolen että se levottominkin lapsi pääsee välillä ja saa positiivista kokemusta. Meillä se aikuisten pöytä ei ole rankaisupaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työsuojelu on kieltänyt aikuisten syömisen lasten matalissa pöydissä, rasittaa selkää todella paljon terveelläkin ihmisellä. Kaikissa päiväkodeissa ei täällä ole vielä korkeita lasten pöytiä, sellaisia mitkä sopivat aikuisenkin ergonomialle.
Itse olen päättänyt etten selkää pilaa ja syön aikuisen kokoisessa pöydässä. Lapset syö matalassa pöydässä. Meillä pääsee hyvällä käytöksellä syömään välillä aikuisten pöytään. Toki aikuiset pitävät huolen että se levottominkin lapsi pääsee välillä ja saa positiivista kokemusta. Meillä se aikuisten pöytä ei ole rankaisupaikka.
Voi helvetti. Suoraan sanottuna. Laitetaan lapset eri arvoisiksi jo päiväkodissa. Miksei lastensuojelu puutu päiväkotien toimintaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porrastaa!!!??!!?!! Anteeksi mutta mitä!?
Päiväkodissa on muutenkin liian vähän henkilökuntaa että lapset voisi jakaa pienempiin ryhmiin.
Ja kuinka luulet lapsien ottavan sen, että osa lähtee pihalta aikaisemmin syömään ja osa menee aikaisemmin päiväunille yms. Joo ei.Lasta ei ole eristetty vaan syö aikuisten kanssa eri pöydässä. Näin se tehdään, jos ei muuten auta.
Olisi aika hienoa kun päiväkodissa nostettaisiin kädet pystyyn joka lapsen kohdalla, jolle ei puhe auta. Susta tulis aika hyvä lapsenvahti :'D
Juurikin nämä ruikuttajat. Vaihda alaa jos et koe pystyväsi hoitamaan työtäsi kunnolla.
Päiväkoteihin tarvittaisiin ammattitaitoista henkilökuntaa. Ei näitä, jotka valittavat kiireestä ja siitä kuinka ei pystytä hommia hoitamaan. Tarkastajia paikalle, kuinka huonosti päiväkodeissa on asiat.
Ennen kuin sattuu vakavaa.
Ikävää että eivät kertoneet sinulle tuosta syömistilanteesta. Meille lapseni käymästä päiväkodista ilmoitetaan aina käyttäytymisongelmista, jotta voimme miettiä yhdessä miten toimia. Yhteistyö vanhempien ja päiväkodin välillä on tärkeää lapsen hyvinvoinnin kannalta. Itse näen ainakin tärkeänä että minulle ilmoitetaan jos on puutteita juuri vaikka vaipoista tai varavaatteista, että tiedän seuraavana päivänä hoitaa asian kuntoon. Toki nämä pitää myös muistaa itsekin tarkistaa ja joka päivä katsoa onko jokin lappu lapsen lokerossa. Meillä oli juuri tapaaminen päiväkodissa koska lapsemme ei puhunut juuri mitään parin viikon aikana. Tuostakin olisi ehkä voinut mainita jo aiemmin, mutta odottivat ehkä että se on vaihe joka menee ohi. Juuri samana päivänä kun meillä oli tapaaminen, lapsi oli puhunut paljon ja hänellä oli ollut oikein hauska päivä.
Onko päiväkodissa muita, joilla suomen kieli ei ole vahva? Voihan olla että tämäkin vaikuttaa jos ruokailun yhteydessä jutellaan paljon ja lapsi turhautuu kun ei osaa ihan kaikkea sanoa, joten hakee ryhmän huomiota sitten tuolla käytöksellä. Kotona tätä ongelmaa ei ole, joten ei tarvitse myöskään käyttäytyä näin.
Jos ihan aikuisenakin ajattelee tilannetta, jossa muut puhuvat kieltä jota kyllä ymmärtää mutta ei välttämättä osaa puhua kunnolla niin turhauttavaa se on, kun on hankala osallistua keskusteluun. Koska hän ei kunnolla pysty tuomaan itseään esille keskustelussa, tuo hän itsensä esille näin. En tiedä onko tuosta kyse mutta tulipa mieleen kun olen itse ollut aikuisena sellaisessa tilanteessa. Tunsin itseni tyhmäksi kun en osannut sanoa oikein mitään ja tuli levoton jännittynyt olo.
Kannattaa sanoa päiväkodin työntekijöille että toivoisit vastaisuudessa saada tietää jos on jotain ongelmia, jotta niihin on helpompi puuttua.
Toivottavasti asiat järjestyvät tästä lähtien paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsi ei ole itsekään kertonut kotona, että päiväkodissa joutuu syömään syöttötuolissa, jos ei osaa käyttäytyä?
3 täyttävä?
Niin?
Kysymys yksi - syökö hoitajat omassa pöydässä? Meidän päiväkodissa hoitajat istuvat pöydissä lasten kanssa (kyllä, niissä matalissa), ja ainakin oman riehakkaan lapseni vieressä istuu yleensä aina hoitaja, hoitajan toisella puolella päiväkodin toinen rasavilli. Myös pienten keskellä tottakai istuu hoitaja. Tätä ehdottaisinkin teillä ratkaisuksi.
Kommunikaatio - voit suoraan pyytää avointa kommunikaatiota ja kertoa, että esim tämänlaist yllätykset sattuvat äitiä kyllä sydämeen, varsinkin jos tulevat puskista.
Itse en tyytyisi tuohon. En tyrmäsi hoitajien tekemää työtä, mutta on keinot löydyttävä yhdenmukaiseen kohteluun. Varsinkin tuo syöttötuoli... laitetaanko etulappu sitten seuraavaksi, jos ruokaa tippuu syliin? Ei kuulosta kasvatuksesta, vaan selviytymiseltä ja päiväkodilla pitää olla rahkeita enempään. Ja sitä saa ja pitää vaatia. Jos he tarvitsevat apua, niin voitte olla yhteydessä neuvolaan erityistuen takia, mutta veikkaan että ennen tätä hoitajat ottavat itseään niskasta kiinni.