Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopetin alkoholinkäytön, miten pääsen näistä morkkiksista?

Vierailija
28.02.2017 |

Olen 27-vuotias ja ollut alkoholisti melkein tasan 10 vuotta. Ei ole ollut haluja lopettaa ja elämä on mennyt lujaa.
Veljeni sai lapsen ja pyysi mua kummiksi. Halusin olla hyvä kummi ja lapsi on rakas, joten siitä sain kipinän lopettaa.

Olen antabuksella ja käyn terapiassa, tuntuu sinänsä ihan hyvältä olla selvinpäin, mitä nyt sosiaalisesti oon aika arka ja kömpelö. En oikein keksi tekemistä vapaa-ajalle, joten painan töissä 12-tuntista päivää, kun en keksi muutakaan.

Olisi kamalan kiva olla iloinen tästä kuinka hyvin lopettaminen on sujunut (paria retkahdusta lukuunottamatta), mutta mielessäni vaan pyörii kuinka olen jo onnistunut pilaamaan "kaiken"; koulut menivät huonosti, kaksi työpaikkaa meni, pilasin monta ihmissuhdetta ja terveyteni (mulla on elimistö ihan hauras, mahahaavoja, arvot ja verenpaine huitelee jossain omissa sfääreissään). Onnistuin puhaltamaan perintönä saamani 12000 euroa puolessa vuodessa, nyt keksisin sille miljoona muutakin käyttöä. Olisi ihana matkustaa tai ostaa kotiin jotain. Puhumattakaan nyt palkoistani ja muista rahoista. Kaikki mennyt. Nykyiset ystäväni haluavat nähdä lähinnä baareissa tai muuten juomassa, joten jään aika yksin. Plussana voin sanoa, että saan hoitaa kummipoikani, jonka mielestä olen huipputyyppi ja perheeni on iloinen, kun saavat mut takaisin. Muuten en kyllä tukea saa - saati odota.

Miten mä pääsen tästä kamalasta morkkiksesta? En vaan pysty antamaan itselleni anteeksi sitä kuinka olen ryssinyt koulutuksen ja ne työpaikat (vaikka mulla nyt vakityö onkin), olen tuottanut pettymyksiä tärkeille ihmisille, pilannut terveyteni yms yms yms... tuntuu että olen jo tuhlannut parhaat vuoteni kännissä ja saavuttamatta mitään. Tämän ikäisillä yleensä on parisuhteet, ehkä lapsia, kaikkea. Mä aloin elää vasta noin muutama kuukausi sitten, kun monet muut ovat rakentaneet elämiään kauemmin. Mulla ei ole edes oikeita harrastuksia ja kammoan vapaa-aikaa, koska en tiedä mitä tekisin.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sua. Mennyttä et voi muuttaa mutta tulevaisuuteen pystyt vaikuttamaan ainakin osittain. Tsemppiä ja valoisaa tulevaisuutta sulle.

Vierailija
2/39 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että tajusit noin nuorena asian ja lopetit. Monilla menee yli 50-vuotiaaksi saakka ennen kun on pakko lopettaa alkoholin käyttö terveydellisistä syistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan sua ap, ei ole enää ystäviä, perhekin hyljännyt suurimmalta osin, äiti ja yksi lapsistani tukee mua...

Ehkä vain aika auttaa ja tuo terapia.

Kaikkea hyvää sulle tulevaisuuteen, siihen voit vaikuttaa, menneeseen et enää.

Vierailija
4/39 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama homma! Hirvee fiilis! :( Kai tämä joskus helpottaa. Pitää vaan jaksaa katsoa eteenpäin eikä taaksepäin. Rakentaa kaikki alusta. Tsemppiä tuhannesti ja olet jo paljon saanut aikaiseksi tähän saakka, jos terapiassakin käyt ja antabuksella olet! :)

Vierailija
5/39 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ota huikka, niin kyllä se siitä helpottaa!

Oletko ollut lapsesta asti ilkeä muille?

Vierailija
6/39 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ota huikka, niin kyllä se siitä helpottaa!

Idiootti. Joskus vois pitää turpansa kiinni.

Vierailija
7/39 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea raitistumisesta! Anna itsellesi aikaa toipua. Sulla on vakava sairaus, sä olet kärsinyt siitä paljon, ja nyt sun pitää vain oppia hyväksymään se, että toipuminen vie aikaa. Sun aivot opettelee käyttäytymään uudella tavalla ilman kemikaalia, josta ne on riippuvaiset. Aivokemia ei palaudu heti juomisen loputtua, siinä saattaa kestää kauan. Älä hermoile. Ole kiltti itsellesi. Sä olet vielä tosi nuori ja sulla on koko elämä edessä. Morkkista on turha kantaa, et sä valinnut sairautta itsellesi. Päinvastoin sun pitää olla iloinen, että olet ottanut siitä työvoiton, myöntänyt ongelman, ja teet töitä parantuaksesi.

Etsi sellaisia asioita mitkä tuottaa sulle iloa. Käy kävelyllä, tarkkaile luontoa ja kaupunkia, ota valokuvia, opettele leipomaan tai tekemään käsitöitä, käy kirjastossa ja tutustu uuteen kirjallisuuteen, aloita meditointi. Kaikki on edullisia tai jopa ilmaisia harrastuksia. Tee pieniä kivoja asioita tietoisesti, ja yritä ajatella mahdollisimman positiivisesti. Hiljalleen sun aivot oppii uuteen ajattelutapaan.

Kaikkea hyvää sulle toivottaa toinen alkoholisti, nyt kuusi vuotta raittiina.

Vierailija
8/39 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aajattele näin, että nyt sinulla on sellaista kokemusta, joka saattaa estää vielä suuremmat katastrofit elämässäsi. Sinun on vaan nyt käytävä  tämä polkusi. Tällä morkkiksella on myös oma tärkeä tehtävänsä henkisesti aikuusuuteen kasvaessasii. Olet vielä nuori, usko pois. Kaikki on vielä mahdollista. Moni alkoholisti pääsee tuohon pisteeseen vasta keski-ikäisenä. Sinulla on ihan hyvät mahdollisuus tyydyttävään elämään. Mieti myös kokonaisvaltaista kuntoremonttia. Parin vuoden päästä voit viedä kummilastasi retkille, lasten tapahtumiin yms. Ajatukset saavat uutta materiaalia ja tulee välimatkaa aiempiin asioihin.

Vierailija
9/39 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhannesti tsemppiä. Ota vain hetki hetkeltä ja pure vaikka hammasta pahimpina hetkinä.

Yritä olla armollinen. Tapahtunut on tapahtunutta ja se on perseestä. Et voi kuitenkaan muuttaa sitä, voit vain oppia siitä, ja siinä näytät olevan hyvällä tiellä. Älä anna menneisyytesi nyt vain enää määrittää ja musertaa sinua.

Kuten joku sanoi olet myös vielä nuori. Pystyt vielä rakentamaan elämäsi uudelle pohjalle, mutta sinun on pakko päästä tästä yli.

En ole itse alkoholisti tai muukaan addikti, mutta olen katsellut taistelua ihan vierestä. Ja henkilö jonka taistelua katsoin vierestä; hänellä oli vaikeaa mutta hän selvityi. Tuli takapakkia mutta hän selvisi siitäkin.

Vierailija
10/39 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morkkikset menevät ohi. Kuuluu taudin kuvaan, että kelaat kaikkea mennyttä. Niin minäkin prosessoin alkoholista eroonpäästessä. Päänsisäinen muutos on kyseessä. (Alkoholista luovuttuani aluksi minulla oli kammottavat fyysiset vieroitusoireet). Sittemmin nämä psyykkiset: minäkin tein miljoona virhettä, tyhmyyttä ja typeryyttä muinoin. Humalassa, krapulassa, viinantuskassani. Ihan vieläkin puistattaa.

Nyt katson kaikkien niiden virheiden vatvomisen olevan osa raitistumisprosessia. Mikä kohdallani tarkoittaa uuden minän ja minuuden löytämistä. Oikeasti näin kävi. Näen selvästi, että pakenin elämäni ongelmia viinaan. Nyt kun tätä kemiallista elämästä pakoa ei ole - onneksi - niin toki näen selvästi muut ongelmat. Mutta: kaikki nykyiset jutut - pitkäaikaistyöttömyys - on huomattavasti pienempiä ongelmia kuin alkoholismini!

Suhteuta asioita. Olet ihan todella hyvällä tiellä: sinulla on vakiduuni! Maassa on tuhansia ikäisiäsi työttömiä, joille ei riitä edes sijaisuutta. Pidä kiinni hyvistä asioista elämässäsi - raitistuminen, kummilapsi, työ. Neuvoja en osaa antaa, muuta kuin että mieti vapaa-ajallesi jokin kiva juttu, mitä tykkäät tehdä.

Alkoholista pitäydy erossa, sekä ryyppykavereistasi. Mua auttoivat pitkät kävelyt - täytin niillä sitä aikaa, minkä aikaisemmin olin käyttänyt viinin tissutteluun (VÄHINTÄÄ KAKSI PULLOA ILLASSA VUOSIKAUSIA, VUODEN JOKAISENA PÄIVÄNÄ. Viikonloput ajokunnottomassa tilassa aamusta iltaan). Mulla kesti 30 vuotta ennenkuin opin mitä alkoholi on! 30 vuotta väärässä olin.

Tehtyä ei saa tekemättömäksi. Katso eteenpäin kaikessa. Katuminen on sitä, ettei jatkossa tee samoja virheitä. Oppii niistä. Käännä ikävät kokemukset voitoksesi siten, että pidät kaikkia toilailuja elämänkokemuksina.

Olet nuori. Näen sinut tulevaisuudessa iloisena perheellisenä ihmisenä, jolla on mielenkiintoinen työ. Opiskella voi koko ikänsä, jos haluaa!

Vierailija
11/39 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan huikean hienoa, että halusit itse olla ilman ja olet nyt ollut! Mun mielestä sä voit ihan hyvällä omallatunnolla olla tosi ylpeä itsestäsi!! Sä oot osoittanut, että sä oot ihan tosi vahva ihminen, kun pystyit tohon. :-)

Tää on klisee, mut se 12 000 oli vain rahaa. Ja ok, 10 vuotta meni ehkä ns. hukkaan, mut ois voinut mennä paljon enemmänkin. Nyt sulla on kuitenkin tosi monta parempaa vuotta edessä käytettävissä. Läheiset varmasti on ymmärtäneet, että alkoholismi on sairaus etkä sä ole pettänyt heitä tahallasi. Niinkuin sanoit, he on nyt tosi iloisia, että sä oot siinä nyt. Mulla on äidin kanssa vähän sama juttu ja suurin teko, jonka se vois meille läheisilleen tehdä, olis jättää alkoholi. Muulla ei olis väliä. Oikeesti.

Koita olla sikäli armollinen itsellesi (kuulostan nyt vähän joltain piip... :-) ), että et liikaa suotta murehdi vanhoja ja piiskaa niistä itseäsi. Tärkeintä on nyt tämä hetki. Tää merkkaa, ei vanhat. Mut kuten joku sanoi, ehkä niistä vanhoista jutuista voi ollakin sulle joskus vain hyötyä esim. työmielessä. Tai mites joku vapaaehtoistyö?

Voisitko käydä lääkärissä puhumassa, että haluisit johonkin jutteleen? Olis tärkeää, ettet kuitenkaan kehitä seuraavaksi addiktioksi mitään muuta tilalle esim. työ. Minkä takia aloit aikanaan juoda? Se syy olisi ehkä syytä käsitellä, ettei se seuraa sua jossain eri muodossa?

Vierailija
12/39 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, kirjoittaessa meni muisti ja sähän sanoitkin jo käyväs terapiassa. Koetko siitä olevan hyötyä ts. onko terapeutti hyvä? Entä olisiko joku vertaistukipiiri hyvä lisä?

Suosittelen myös etsiin uusia kivoja juttuja elämään ja uusia ystäviä. Miksei vaikka tän ketjunkin avulla jopa? Ne vanhat ystävät on vähän huono, jos asia on kuten kirjoitit. :-(

Vierailija
13/39 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi rakas ihminen! Olet tehnyt niin ison ja hyvän päätöksen elämääsi. Kun nyt jatkat opetteleua raitistumisen tiellä, on aika päästää jokaisesta itseäsi soimaavasta ajatuksesta irti. Minä rukoilen puolestasi, ja Jeesus haluaa taistella kanssasi. Pyydä häneltä apua jo nyt, hän haluaa olla mukana kaikessa mitä teet, ei hän vaadi valmiita ihmisiä :)

N21 antabukset, a klinikan läpikäynyt

Vierailija
14/39 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa! Jos paikkakunnallasi on AA ryhmiä, käypä tsekkaamassa. Voi olla, että eka ryhmä mihin kävelet ei ole sopiva, mutta juttele niiden järjestäjien kanssa, ne osaa ohjata sut oikeaan ryhmään. Siellä porukka ei ole mitään rapajuoppoja, ihmiset lopettaa eri aikaan (kokee saaneensa sen pohjakosketuksen mistä alaspäin ei halua mennä). Voit kuunnella muiden kertomuksia, tajuat ettet ole yksin tunojesi kanssa vaan meitä on paljon. Suunta on ylöspäin, mutta nyt sun pitää ruveta hotamaan tuota päätäsi. Terapiassa se onnistuu hyvin, mutta ne kännimokat ym on helppo purkaa vertaisten parissa, siellä ei tuomita vaan tajutaan ja tuetaan eteenpäin. Oli apua mulle, siksi ehdotan, ja mun ryhmässä on paljon nuoria, rokkipoikia ja levottomia tyttöjä jotka viinaan jäivät kiinni mutta nyt raitistuneet. Noista porukoista voi parhaimmillaan löytyä uusia kavereita joiden kanssa opetella niitä uusia tapoja viettää vapaa-aikaa. Hae apua vaikeina hetkinä, olo helpottaa mitä pitempään pysyt irti viinasta ja mitä paremmin hoidat pääsi (purat ne ahdistukset ja menneisyyden taakat). Onnea matkaan! t 5 v raittiina ollut onnellinen alkoholisti.

Vierailija
15/39 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille kannustavista viesteistä ja vertaistuesta!! Oon tosi liikuttunut teidän viesteistänne. Tekisi mieli vastata kaikkiin erikseen, mutta näin puhelimella ja töissä se on vähän vaativaa! Täytyy siis odotella, että pääsen kotikoneelle näpyttelemään ja koitan siihen asti muistaa mitä kommentoitavaa mulla oli kenellekin :D

AP

Vierailija
16/39 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan samalaista morkkista, mutta ei alkoholin takia. Ihan samalla tavalla kaduttaa asiat ja miten itse ne pilasin.

Mutta sä olet vielä nuori, ehdit vaikka ja mitä. Mä olen 10v vanhempi ja tuntuu, että aika alkaa käydä vähiin monen asian suhteen.

Vierailija
17/39 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet nuori, elämä vasta edessä. Kerkeät hyvin vielä rakentamaan sellaisen elämän kuin haluat.

Vierailija
18/39 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi rakas ihminen! Olet tehnyt niin ison ja hyvän päätöksen elämääsi. Kun nyt jatkat opetteleua raitistumisen tiellä, on aika päästää jokaisesta itseäsi soimaavasta ajatuksesta irti. Minä rukoilen puolestasi, ja Jeesus haluaa taistella kanssasi. Pyydä häneltä apua jo nyt, hän haluaa olla mukana kaikessa mitä teet, ei hän vaadi valmiita ihmisiä :)

N21 antabukset, a klinikan läpikäynyt

Kyllä vaan ap, on tärkeintä, että käyt läpi kaikki töppäyksesi ja sitten yksitellen pyydät niitä anteeksi Jeesukselta, sillä kukaan muu ei voi vapauttaa noista ikävistä muistoista ja synneistä ja antaa sinulle ihmeellisen rauhan ja vapautuksen mieleesi, paitsi Jeesus Kristus.

Kutsu Jeesusta elämääsi, Hän rakastaa sinua ja haluaa auttaa sinua kaikessa - rukoilen puolestasi, että tulet uskoon ja pelastut Taivasten Valtakuntaan! :)

Vierailija
19/39 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihmeellistä, että vaikka olet alkoholisti, sinulla on vakituinen työpaikka, useinhan näin ei ole. Miten ihmeessä olet voinut säilyttää työsi, vaikka olet ollut alkoholisti - vai oletko saanut työsi vasta kun raitistuit?

Vierailija
20/39 |
28.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ihmeellistä, että vaikka olet alkoholisti, sinulla on vakituinen työpaikka, useinhan näin ei ole. Miten ihmeessä olet voinut säilyttää työsi, vaikka olet ollut alkoholisti - vai oletko saanut työsi vasta kun raitistuit?

Tähän voisin vastata jo nyt, koska asia varmaan mietityttää monia.

Mä olen nykyiseen työpaikkani päässyt ihan suhteilla. Olen siitä onnellisessa asemassa, että mulla on hyvä perhe ja suku ja siinä ihmisiä, jotka voivat ja haluavat auttaa. Aluksi tietysti tein täällä lähinnä hanttihommia, joihin koulutettu apinakin pystyisi, mutta nyt pikkuhiljaa olen edennyt ja saanut lisää vastuuta. Tämä työpaikka mulla on ollut ehkä reilun vuoden verran.

AP

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän