Ensikertalaiskiintiö pois korkeakoulujen yhteishausta
Hei,
Kuinka moni muu on sitä mieltä, että korkeakoulujen yhteishaun ensikertalaiskiintiö on huono asia ja että se saisi olla pienempi? Onkohan sen poistamiseksi jo kansalaisaloitetta, tai olisiko joku muukin kiinnostunut tekemään sellaisen?
Kommentit (710)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm. Voisiko esim. 50-v. hakea ensikertalaiskiintiössä yliopistoon, jos ei ole varsinaista korkeakoulu- tai AMK-tutkintoa?
t. Kysymys On Vilpitön
Voit hakea, mutta vanhalla yo-todistuksella ei saa pisteitä todistusvalinnassa.
Kyllä saa.
Reaalin osalta ei saa. Ennen kirjoitettiin yksi realiikoe, jossa sai itse valita, minkä aineiden kysymyksiin vastaa.
Kaikista tasa-arvoisin systeemi on se, että pääsykokeella karsitaan kaikki hakijat. Alotuspisteitä saisi yo-papereista mitä saisi ja loput kokeesta. 50% tällä systeemillä sisään ja 50% pelkän pääsykokeen perusteella. Ihan niin kuin se meni vielä 10 vuotta sitten. Ei tullut valituksia suosimisesta sai syrjimisestä ainakaan tietääkseni.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista tasa-arvoisin systeemi on se, että pääsykokeella karsitaan kaikki hakijat. Alotuspisteitä saisi yo-papereista mitä saisi ja loput kokeesta. 50% tällä systeemillä sisään ja 50% pelkän pääsykokeen perusteella. Ihan niin kuin se meni vielä 10 vuotta sitten. Ei tullut valituksia suosimisesta sai syrjimisestä ainakaan tietääkseni.
Just niin! En tajua, miksi tämä toimiva systeemi piti mennä hajottamaan! Nyt on epäoikeudellisin systeemi kuin ikinä ja aion tehdä siitä kantelun!
Itse opiskelin 22-31 vuotiaana 4 eri ammattitutkintoa.
Olin sinkku, muutin Helsinkiin, ei ollut ystäviä.
Opiskelin kädenammatteja. Eipä niistä mitään, tai juuri mitään hyötyä ollut elämässä.
Kaikkiin oli vapaita paikkoja syksyllä, kun koulu alkoi.
Jos haluat mennä opiskelemaan, mene. Vaihtoehtoja riittää. Avoin, ulkomaat jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just niin! En tajua, miksi tämä toimiva systeemi piti mennä hajottamaan! Nyt on epäoikeudellisin systeemi kuin ikinä ja aion tehdä siitä kantelun!
On se nuun väärin, että maailma muuttuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallimmaksi tulee yhteiskunnalle se, että yliopistosta ei koskaan valmistuta. Näin käy helposti, jos ala tuntuukin väärältä, koska ei ole motivaatiota oposkella ja toiselle alalle vaihtaminen on tehty niin hankalaksi.
Niin tulee kalliiksi, ettei valmistuta tai mennään toiseen koulutukseen. Ensikertaisuuskiintiö vähentää tätä.
Joo, mutta kun kaikilla se eka alavalinta ei menekään ihan nappiin, varsinkaan, jos ei joudu edes pääsykoetta tekemään.
Opetusneuvos Ilmari Hyvönen opetus- ja kulttuuriministeriöstä kirjoitti hiljattain Tilastoneuvos-blogiin tekstin (siirryt toiseen palveluun), jossa tarkasteli eri aineita kirjoittaneiden menestystä opiskelijavalinnassa viime vuosina – ja totesi muutokset pieniksi.
Muutosten pienuus johtunee siitä, että vaikka valintatavat ovat muuttuneet, valinnoissa arvostetaan edelleen varsin samankaltaista osaamista kuin aiemmin, blogitekstissä lukee.
Hyvönen toteaa, että matematiikan ja esimerkiksi fysiikan kirjoittamisesta voi olla aiempaa enemmän etua. Hänen mukaansa on kuitenkin yleisesti niin, että tietyillä koulutusaloilla tietyt lukion ainevalinnat olivat hyödyllisiä tai lähes välttämättömiä jo ennen opiskelijavalintojen uudistusta. Niin on edelleen uudistuksen jälkeen.
Jos siis haluaa opiskella esimerkiksi lääketiedettä, pitkän matematiikan opiskelu oli ennen ja on edelleen hyödyllistä. Laudaturitkaan eivät ole pahitteeksi. Onneksi on muitakin aloja.
Miten tämä liittyy lainaamaasi kommenttiin?
Kävikö kukaan pääsykokeissa? Aikamoista säätöä oli havaittavissa, häiritseviä kuulutuksia kesken kokeen sun muuta.
Minä olen ainakin iloinen, että on ensikertalaiskiintiö.
Ihan järkevää ja kannustaa hankkimaan sen ammatin itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ainakin iloinen, että on ensikertalaiskiintiö.
Ihan järkevää ja kannustaa hankkimaan sen ammatin itselleen.
Miten kiintiö kannustaa hankkimaan ammatin?
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…