Ensikertalaiskiintiö pois korkeakoulujen yhteishausta
Hei,
Kuinka moni muu on sitä mieltä, että korkeakoulujen yhteishaun ensikertalaiskiintiö on huono asia ja että se saisi olla pienempi? Onkohan sen poistamiseksi jo kansalaisaloitetta, tai olisiko joku muukin kiinnostunut tekemään sellaisen?
Kommentit (710)
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa kirjoittaa keskivertopaperit kuten sinä. Pienellä osalla on pelkkää ällää ja eximiaa. Toki hyvin kirjoituksissa onnistuneet pääsee suoraan suosituimpiin opiskelupaikkoihin. Sinäkin voit korottaa arvosanojasi. Jos et siihen pysty, kannattaa miettiä miten pärjäisin kyseisissä opinnoissa mikäli sisään pääsisit. Ehkä kyseinen ala ei ole sinua varten.
Höpöhöpö. On aloja, minne pääsee helposti, mutta valmistuminen on kiven alla. Näihin kuuluvat teknis-luonnontieteelliset linjat. Valmistumisprosentti saattaa pyöriä jossain 30% tienoilla.
Sitten on aloja, minne päästyään valmistuu hyvinkin todennäköisesti, kuten kaupalliset alat. Näille aloille pääsykoe tai sisäänottokriteerit ovat se hankalin juttu. Sen jälkeen mennään suurella todennäköisyydellä graduun ilman vaikeuksia.
Jos pääsykokeet revittäisiin kuuseen, ja opinto-oikeus annettaisiin kaikille halukkaille, todennäköisesti kauppatieteilijöitä tulisi liukuhihnalta, mutta luonnontieteilijöitä ei niinkään. Noista esimerkeistä on helppo nähdä, että pääsykokeilla ei niinkään mitata osaamista kuin karsitaan hakijoita. Kauppatieteissä ei riitä paikkoja, joten pääsykokeet ovat vaativammat kuin opetus, kun taas luonnontieteissä se on päinvastoin, koska hakijoita on vähemmän.
Oma lukunsa on sinänsä se, miksi Suomessa pihdataan edelleen yliopisto- ja korkeakoulutusta. Meillä valmistuu edelleen ikäluokkiin nähden aivan liian vähän ylemmällä korkeakoulutuksella varustettua joukkoa. Demarit yrittivät 90-luvun lopussa ja 2000-luvun alussa lisätä opiskelupaikkoja, mutta ilmeisesti kokoomus on niitä jälleen karsinut marinasta päätellen. Jos sisäänpääsy vaatii E:n ja L:n paperit, tarkoittaa se sitä, että opiskelupaikka odottaa noin 20% ylioppilaista. Loput saavat tyytyä jyrsimään kynsiään.
20% ikäluokista on toooooodella vähän verrattuna muihin Pohjoismaihin tai Keski-Eurooppaan. Mihin niitä opiskelupaikkoja pihdataan? Nähdäänkö yliopistokoulutus edelleen Suomessa "herrojen herkkuna", vaikka elämme jälkiteollisessa yhteiskunnassa, joka korostaa osaamista ja jatkuvaa koulutusta. Jos 80% ikäluokista ei ole muuta tarjolla kuin lukiota ja amista, tämä maa on nopeasti ojassa tuolla menolla.
Ilmeisesti ensikertalaiskiintiö on ihan ok suurimmalle osalle, kun adressiin ei näytä tulevan allekirjoituksia eikä kukaan tee kansalaisaloitetta... Joten kai te toiskertalaiset saatte vaan tyytyä kohtaloonne. :)
Tsemppiä hakuun. Mä pääsin provinssiyliopistoon amkin papruilla. Aika paljon piti tehdä sivuavia kandiin mutta muuten riittää pelkkä maisterintutkinto. Kannattaa se amk käydä jos ei muuten pääse, koska se voi auttaa pari vuotta pois tutkinnosta.
Kuinka moni on jo kirjoittanut opetusministeriöön/jollekin kansanedustajalle? Peukku ylös.
Minä aion kirjoittaa vaikka koko sivistysvaliokunnalle jahka saan pääsykokeen pois alta. Minulle oli suuri yllätys, että heitto ei-ensikertalaisten ja ensikertalaisten todistusvalinnoissa on kymmeniä pisteitä. Odotin kyllä jonkin verran eroa, mutta en noin suurta. Eikä ei-ensikertalaisten pisterajaa ainakaan keväältä myöskään julkaistu koulun sivuilla. Kyseessä on siis myös läpinäkyvyysongelma. Kiintiöt eivät lain mukaan saa kohtuuttomasti hankaloittaa ei-ensikertalaisten pääsyä opiskelemaan ja minusta alkaa näyttää siltä, että näin tässä on nyt käynyt.
Minulla ei ole tutkintoa, olen vaihtamassa terveyssyistä. Minusta tilanne on kohtuuton, enkä varmasti ole ainoa, joka on vastaavassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti ensikertalaiskiintiö on ihan ok suurimmalle osalle, kun adressiin ei näytä tulevan allekirjoituksia eikä kukaan tee kansalaisaloitetta... Joten kai te toiskertalaiset saatte vaan tyytyä kohtaloonne. :)
Meinasin allekirjoittaa adressin, mutta minut haukuttiin pystyyn täällä siksi, että olen kehdannut ottaa opiskelupaikan vastaan toiskertalaisena tuhoten samalla jonkun nuoren tulevaisuuden viemällä häneltä opiskelupaikan ja koska olen itsekäs paska kun otan joka vuosi vastaan uusia opiskelupaikkoja.
Eli pitäkää adressinne. Ja aion ottaa toiskertalaisena vastaan niin monta paikka kun saan ja saanhan minä, sillä multa löytyy riittävän hyvät yo-paperit ja käyn mielelläni myös pääsykokeissa tarvittaessa ja pärjään niissä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinasin allekirjoittaa adressin, mutta minut haukuttiin pystyyn täällä siksi, että olen kehdannut ottaa opiskelupaikan vastaan toiskertalaisena tuhoten samalla jonkun nuoren tulevaisuuden viemällä häneltä opiskelupaikan ja koska olen itsekäs paska kun otan joka vuosi vastaan uusia opiskelupaikkoja.
Eli pitäkää adressinne. Ja aion ottaa toiskertalaisena vastaan niin monta paikka kun saan ja saanhan minä, sillä multa löytyy riittävän hyvät yo-paperit ja käyn mielelläni myös pääsykokeissa tarvittaessa ja pärjään niissä hyvin.
No mutta nehän ovat niitä joita kiintiö hyödyttää jotka ovat haukkuneet sinua. Adressin tekijät ja allekijoittajat ovat kiintiön poiston kannalla.
Missä siellä kansalaisaloitteet.fi-sivustolla se aloite olisi? Yritin ettiä sitä tuloksetta toissapäivänä.
T: kiinnostunut allekirjoittamaan tämän kansalaisaloitteen myös
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä hakuun. Mä pääsin provinssiyliopistoon amkin papruilla. Aika paljon piti tehdä sivuavia kandiin mutta muuten riittää pelkkä maisterintutkinto. Kannattaa se amk käydä jos ei muuten pääse, koska se voi auttaa pari vuotta pois tutkinnosta.
Miksi menit AMK:n kautta yliopistoon jos olet jo maisteri? Vai väitätkö olevasi AMK:sta valmistunut maisteri? 😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Missä siellä kansalaisaloitteet.fi-sivustolla se aloite olisi? Yritin ettiä sitä tuloksetta toissapäivänä.
Siellä ei taida olla mitään auki juuri nyt, mutta adressit-palvelussa on adressi asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ei taida olla mitään auki juuri nyt, mutta adressit-palvelussa on adressi asiasta.
Eikun joo erehdyin vain sivustosta.:-D No nyt oon allekirjoittanut sen adressin kans.:-)
Up