Ensikertalaiskiintiö pois korkeakoulujen yhteishausta
Hei,
Kuinka moni muu on sitä mieltä, että korkeakoulujen yhteishaun ensikertalaiskiintiö on huono asia ja että se saisi olla pienempi? Onkohan sen poistamiseksi jo kansalaisaloitetta, tai olisiko joku muukin kiinnostunut tekemään sellaisen?
Kommentit (710)
Ehdottomasti. Tyttäreni joutui jättämään bioananalyytikko-opinnot kesken, kun toisen silmän näkökyky heikkeni onnettomuuden seurauksena. Nyt alanvaihto on hankalaa, kun ensikertalaisille varattu väh. 85% paikoista. Ensikertalaisuus meni, vaikka hän ei saanut tehtyä edes tutkintoa valmiiksi. Hankalaksi on mennyt. Saa nähdä, miten hänen käy nyt pääsykokeissa. Kovasti on lukenut, mutta kilpailijoita on lähes tuhat ja paikkoja ei-ensikertalaiselle jaossa vain muutamia.
Samaa mieltä! Alan vaihtaminen on Suomessa nykysysteemillä tehty todella vaikeaksi. Ottaen huomioon ekakertalaiskiintiön, sekä sen että yo-todistuksen pisteytyksessä ennen yo-tutkinnon uudistamista (ainereaali) kirjoittaneet ovat heikoilla, niin todellakin mahikset päästä yliopistoon opiskelemaan uutta alaa ovat lähellä nollaa! Olen itse 36 vee, väärällä alalla ja em. syistä minun olisi todella vaikea päästä opiskelemaan haaveilemaani alaa :(
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä! Alan vaihtaminen on Suomessa nykysysteemillä tehty todella vaikeaksi. Ottaen huomioon ekakertalaiskiintiön, sekä sen että yo-todistuksen pisteytyksessä ennen yo-tutkinnon uudistamista (ainereaali) kirjoittaneet ovat heikoilla, niin todellakin mahikset päästä yliopistoon opiskelemaan uutta alaa ovat lähellä nollaa! Olen itse 36 vee, väärällä alalla ja em. syistä minun olisi todella vaikea päästä opiskelemaan haaveilemaani alaa :(
Avoimen yliopiston väylä on teitä vaihtajia varten. Opiskele 45 opintopistettä ja osallistut avoimen väylän hakuun. Voit myös korottaa yo-todistuksen arvosanoja.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti. Tyttäreni joutui jättämään bioananalyytikko-opinnot kesken, kun toisen silmän näkökyky heikkeni onnettomuuden seurauksena. Nyt alanvaihto on hankalaa, kun ensikertalaisille varattu väh. 85% paikoista. Ensikertalaisuus meni, vaikka hän ei saanut tehtyä edes tutkintoa valmiiksi. Hankalaksi on mennyt. Saa nähdä, miten hänen käy nyt pääsykokeissa. Kovasti on lukenut, mutta kilpailijoita on lähes tuhat ja paikkoja ei-ensikertalaiselle jaossa vain muutamia.
Kun tyttärelläsi on opiskelupaikka valmiina, hän voi osallistua siirtohakuun. Näille on oma hakunsa eikä yhteishakuun tarvitse osallistua. Myös avoimen yliopiston reitti alanvaihtoon on mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä syrjitään nyt lukiossa masentuneita ja sen takia huonon todistuksen kirjoittaneita sekä alanvaihtajia, jotka teki väärän alavalinnan! Kiintiöt pois
Kun olet hoitanut masennuksesi ja voiut paremmin voit korottaa ylioppilaskirjoitustesi arvosanoja. Alanvaihtajat voivat hakeutua avoimen väylän kautta opintoihin tai täydentää haluamillaan kokonaisuuksilla tutkintoaan. C kokonaisuuden opiskelemiseen riittää hakemus ja perustelu miksi ja laitos myöntää oikeuden tämä kokonaisuus opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tyttärelläsi on opiskelupaikka valmiina, hän voi osallistua siirtohakuun. Näille on oma hakunsa eikä yhteishakuun tarvitse osallistua. Myös avoimen yliopiston reitti alanvaihtoon on mahdollinen.
Mikä siinä oikein maksaa, ettei voi opintoneuvojan kanssa jutella mahdollisuuksistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiintiössä ei ole järkeä
Onhan. Miksi jonkun pitäisi saada opiskella yhteiskunnan varoilla monta tutkintoa? Ensin jokaiselle yksi tutkinto ja sitten jämäpaikat jakoon.
Ei paikan vastaanottaminen tarkoita, että valmistuu tutkinnosta. Näet asiat nyt aivan liian kapeakatseisesti. Voi vaikka vammautua kesken tutkinnon tai huomata, ettei sovellu alalle!
Tällöin voit hakeutua siirtohaun kautta paremmin soveltuviin opintoihin. Näillä on ihan oma haku eikä yhteishakuun tarvitse osallistua. Opinto-ohjaaja opastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
USA:n systeemiä on turha verrata Suomeen, sillä USA:ssa on tapana opiskella kaksi vuotta yleisiä aineita ja sitten vasta valitaan se oma pääaine. Suomessa pitää tietää jo valmiiksi se oma ala, jolle aikoo hakea. Sehän tietää sitä, että aika moni opiskelemaan päässyt toteaa pian, että valittu ala ei ollutkaan se oikea ja sitten onkin ensikertalaisuus mennyt ja seuraavan opiskelupaikan saaminen onkin jo vaikeampaa.
Minulla on yo-tutkinto vuodelta 2001 ja siihen aikaan yo-papereilla ei tehnyt juuti mitään, pääsykoe oli se, millä mentiin yliopistoon ja nykyään minun yo-papereilla ei tee yhtään mitään, eli jos haluaisin nyt hakea yliopistoon, niin pitäisi melkein kirjoittaa uusiksi koko tutkinto ja korotella joitain aineita. En näe siinä mitään järkeä.
Eli kohdallasi oppilaanohjaus meni harakoille. Toisekseen valitsit lukiossa aineet sen mukaan mikä huvitti ja mitä viitsi tehdä ja suoritit yo-tutkinnon vasemmalla kädellä. Nyt sitten valitat, että sinua on kohdeltu epäreilusti ja järjettömästi.
Ei minulla ollut mitään oppilaanohjausta ja toiseksi, laitat sanoja suuhuni. En suorittanut yo-tutkintoa vasemmalla kädellä, vaan mulla on E:n paperit, mutta nykyisen pistesysteemin mukaan "väärät" aineet, joista ei saa hyvin pisteitä ja opiskelemaan olisi vaikea päästä todistusvalinnassa. Pääsin aikoinaan kuitenkin ulkomaille opiskelemaan, joten en valita, kunhan totean tosiasiat.
Mikäli on kirjoittanut "väärät" aineet, voi opiskella aikuislukiossa "oikeat" aineet ja täydentää näin tutkintoaan. Tämä on myös päivälukiossa mahdollista, mikäli pystyt osallistumaan opetukseen päivällä.
Vierailija kirjoitti:
Spieluhr kirjoitti:
Täysin oikein että on kiintiöt. Loppuu näiden ikuisuusopiskelijoiden ja tutkintohaalioiden valtion varoilla elely ja opiskelu. Mielummin se koulupaikka sellaiselle jolla ei sitä tutkintoa ole, kun sellaiselle jolla on 2 tutkintoa ja työvuosia pyöreät nolla. Turhaa rutinaa.
Olet jälleen yksi näistä, joka ei ole perehtynyt aiheeseen. Ensikertalaisuus menee jo silloin, kun vastaanottaa paikan. Jos keskeyttää opinnot esim. Kun ei sovellukaan alalle, ei saa ensikertalaisuutta takaisin. Silloinhan ollaan ilman tutkintoa ja uuden koulupaikan hankkiminen on vaikeutunut älyttömästi. Ja entäs nykyiselle alalleen työkyvyttömät? Työkyvyttömyyseläkkeelle vaan, kun ei pääse hankkimaan uutta koulutusta? Tosi järkevää. Not.
Kun tuntuu siltä että haluaa keskeyttää opinnot ja vaihtaa alaa, kannattaa hakea siirtohaun kautta kiinnostavampi opiskelupaikka. Tällöin ei tarvitse osallistua yhteishakuun. siirtohakuun samoinkuin avoimen reittiä hakeville on omat hakunsa ja kiintiönsä.
Vierailija kirjoitti:
Spieluhr kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spieluhr kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Spieluhr kirjoitti:
Täysin oikein että on kiintiöt. Loppuu näiden ikuisuusopiskelijoiden ja tutkintohaalioiden valtion varoilla elely ja opiskelu. Mielummin se koulupaikka sellaiselle jolla ei sitä tutkintoa ole, kun sellaiselle jolla on 2 tutkintoa ja työvuosia pyöreät nolla. Turhaa rutinaa.
Olet jälleen yksi näistä, joka ei ole perehtynyt aiheeseen. Ensikertalaisuus menee jo silloin, kun vastaanottaa paikan. Jos keskeyttää opinnot esim. Kun ei sovellukaan alalle, ei saa ensikertalaisuutta takaisin. Silloinhan ollaan ilman tutkintoa ja uuden koulupaikan hankkiminen on vaikeutunut älyttömästi. Ja entäs nykyiselle alalleen työkyvyttömät? Työkyvyttömyyseläkkeelle vaan, kun ei pääse hankkimaan uutta koulutusta? Tosi järkevää. Not.
No sen verran pitäis olla älliä, kun ensikertalaisuuden tietää olevan olemassa, miettii tarkkaan minne hakee. Ihan oma moka jos juoksee pää kolmantena jalkana "vaan johonkin, ihan sama", sen sijaan, että asiaa vaivautuisi ajattelemaan enemmän. Yhtäkkiset sairaudet yms asia erikseen, nämä pitäisi olla sitten tapauskohtaisia.
Väität, että nuori jonka aivot on vielä kehittymässä ja jolla ei ole työkokemusta tietää kouluun mennessään täysin soveltuvuutensa ja kaiken oleellisen tulevasta työympäristöstään? Ei se niin mene ja vääristä valinnoista ei tulisi sakottaa. On sitä ennenkin saanut vaihdella alaa kesken yliopistonkin ja vielä helposti, jos eka ala ei tuntunutkaan sopivalta.
Kukaan ei pakota hakemaan samantien kun lukiosta/amiksesta pääsee. Töihin vaikka välissä jos ei ole varma mitä haluaa, joten kyllä, turhaa rutinaa.
Voi kuule kyllä se on suuri painostus monilla vanhempien, suvun, kavereiden ja etenkin työkkörin taholta hakea heti kouluun. Ja mitähän töitä lukiosta valmistuneet voivat tehdä? Siivoojan töitä? Vai voiko niitäkään, kun ei ole laitoshuoltajan koulutusta? Ei nykyään töitä saa kovinkaan helposti ilman ammattia.
Lukiosta pääsee helposti siivoamaan tai kauppaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoimen yliopiston väylä on teitä vaihtajia varten. Opiskele 45 opintopistettä ja osallistut avoimen väylän hakuun. Voit myös korottaa yo-todistuksen arvosanoja.
Noita paikkoja on todella vähän! Ja mulla on 5 laudaturia..
No olisiko sitten hyvä, että suoraan lukiosta päässeet ja 10 vuotta lääkikseen päntänneet, mutta aina aikaisemmin rannalle jääneet asetettaisiin täysin samalle viivalle? Pelkästään kansantaloudellisesta näkökulmasta esim. sinne lääkikseen kannattaisi ottaa _vain_ lahjakkaimmat suoraan lukion jälkeen, ehtisivät opintojen jälkeen toimia ammatissaan ja kartoittaa osaamistaan mahdollisimman pitkään ennen eläkeikää. Inhimillisistä syistä kannatan kuitenkin, että ensikertalaisuuskiintiöllä otettaisiin sisään 50-70 % hakijoista, jotta alanvaihtajillekin jäisi mahdollisuus päästä sisään. Itse vain näin jo kymmenisen vuotta sitten, miten kovaa kilpailu niistä suosituimmista opiskelupaikoista oli ja meno varmaan vain hurjistunut.
No en kyllä myöskään tajua miksi näiden ikuisten alanvaihtajienkaan annetaan viedä opiskelupaikkoja muilta pois. Yhden taikka kaksi alanvaihtoa vielä ymmärrän, mutta tunnen yllättävän monta tyyppiä jotka ovat opiskelleet 3-5 eri alaa (suhteellisen lyhyen ajan sisällä) ja mitään opintoja eivät ole saaneet loppuun asti suoritettua. Mutta koska heidän yo-todistuksensa ovat hyviä niin he silti saavat aina uuden opiskelupaikan.
Itse pääsin aikoinaan just ja just sisään. C.n paperit, keskiarvo alle 8.
Luin joka kesä lukiossa edelliset pääsykirjat lähes ulkoa ja heti kirjoitusten jälkeen keskityin pääsykokeisiin .
Jollain kummalla pääsin sisään.
Valmistuin ns normiajassa ja työskentelen opintoja vst työssä.
Moni opiskelija jätti opiskelut kesken. Alkoi äidiksi , ei enää huvittanut ja sata muuta tekosyytä.
Ja tämä porukka on iso. Tällä uudistuksella karsitaan näitä, jotka menevät kokeilemaan .
Jos tulet äidiksi viimeisinä opiskeluhetkinä, jäät kotiäidiksi väh 5 v, on opintosi vanhentunut. Valtio koulutti sinut ilmaiseksi. Enemmän vastuuta itsestä ja valinnoista .
Lisään vielä, että kyllä silloin aikoinaan, kun pyrin (ja pääsin) lääkikseen, hirvitti juuri lukiosta päässeenä se, että valmennuskurssilla moni oli päntännyt silloista pääsykoekirjaa ja harjoitellut fysiikan ja kemian tehtäviä vuositolkulla. Itse ehdin lukea sen muistaakseni 700-sivuisen opuksen läpi vain kerran. En muista, saiko tuolloin ensikertalaisuudesta pisteitä, mutta sen muistan, että pääsin sisään pääsykoekiintiössä, eikä ylioppilaskirjoitusten arvosanoja otettu huomioon (vaikka arvosanani olivat M-L).
Vierailija kirjoitti:
Itse pääsin aikoinaan just ja just sisään. C.n paperit, keskiarvo alle 8.
Luin joka kesä lukiossa edelliset pääsykirjat lähes ulkoa ja heti kirjoitusten jälkeen keskityin pääsykokeisiin .Jollain kummalla pääsin sisään.
Valmistuin ns normiajassa ja työskentelen opintoja vst työssä.
Moni opiskelija jätti opiskelut kesken. Alkoi äidiksi , ei enää huvittanut ja sata muuta tekosyytä.
Ja tämä porukka on iso. Tällä uudistuksella karsitaan näitä, jotka menevät kokeilemaan .
Jos tulet äidiksi viimeisinä opiskeluhetkinä, jäät kotiäidiksi väh 5 v, on opintosi vanhentunut. Valtio koulutti sinut ilmaiseksi. Enemmän vastuuta itsestä ja valinnoista .
Niin että älkää vaan naiset kehdatko hankkia yhtäkään lasta kun olette vielä hedelmällisessä iässä. Mutta hävetkää myös että suomalaiset kuolevat sukupuuttoon ja se on vain teidän naisten syytänne kaikki. Ja abortit ovat myös syntiä, niitä ei saa tehdä ja seksiäkään ei saisi harrastaa lainkaan.
Tai älkää ainakaan jääkö heteksikään hoitamaan lapsianne kotiin ettei opiskeluaikanne lopu kesken, helpostihan te otatte ne rääkyvät nyytit mukaan luennoille.
Ei lukioaineiden korottamisesta ole mitään hyötyä, jos on toiskertalainen ja vastaanottanut paikan 2014 jälkeen. Silloin todistusvalinta ei koske hakijaa, paitsi nyt koronavuonna.