Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tuli tuntemistasi "kutosen pojista ja tytöistä" isona?

Vierailija
27.02.2017 |

Millainen elämä on tuntemillasi peruskoulussa huonosti pärjänneillä nykyään?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli joitain vuosia sitten ala-asteen luokkakokous. Suurin osa porukasta tosin oli samalla luokalla peruskoulun loppuun saakka. Kutosen tyttö oli Tokmannilla myyjänä, kutosen pojista yksi oli roskakuski, toinen kymppiluokan kautta autonasentaja ja kolmannesta kukaan ei tiennyt mitään.

Tästä ketjusta huolimatta on poikkeuksellista, että kutosen oppilas päätyy akateemiseksi. Enemmän on kympin oppilaita, jotka eivät koskaan valmistu tai työllisty. Valitettavasti.

Vierailija
22/49 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusti oman yrityksen ja myi sen 2006 kuulemma 13 miljoonalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pyörittää levyjä tanssiravintolassa. Yksi eläintenhoitaja. Yksi parturi-kampaaja. Yksi myyjänä lähikaupassa. Muiden elämänvaiheita en tiedä kun liikuin pääosin ihan eri porukoissa.

Vierailija
24/49 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun luokalla oli ala- ja yläasteella kutosen poika, adhd-tapaus ja vielä opettajien inhokki. Perusti amiksen jälkeen menestyvän yrityksen ja on varmaan tehnyt n. 8 vuoden aikana enemmän yhteiskunnalle hyödyllistä työtä, kuin nuo mollaavat opet kymmenien vuosien aikana. 

On kyllä ne sadat tuhannet euronsa ansainnut. 

Vierailija
25/49 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä. Osa meni suoraan töihin (90-luvulla oli vielä mahdollista), osa lähti amikseen tms. käytännön koulutukseen. Suurtalouskokkeja, pankkineiti (jäi tosin työttömäksi kun konttori suljettiin ja muutti miehensä kanssa kauemmas pohjoiseen, enempää en tiedä), autonasentajia, hitsareita, hoitajia (silloin ei vielä lähärikoulutusta tainnut olla, vaan hammas- ja terveydenhoitajia) jne.

En tiedä tarkemmin, koska menin itse lukioon, sieltä töihin, sieltä jatko-opiskelemaan kauemmas, sitten taas töihin ja vielä kerran suorittamaan jatkotutkintoa, ja lopulta muutin erittäin kauas vanhoilta kulmilta saatuani asiantuntijatehtäviä yhdestä kaupungista.

Mutta ketään tuttua naamaa tai nimeä ei ole uutisissa ollut, ei talous- eikä politiikkauutisissa, eli mitään hypeprsuperinnovatiivifirmaa eivät ole pistäneet pystyyn tai kohonneet todella merkittäviksi isokenkäisiksi. Toisaalta taas ei rikosuutisissakaan, joten veikkaan että elävät ihan tavallista keskiluokkaista elämää kuten minäkin, vaikka eivät ole akateemisia tai muuten korkeakoulutettuja. (Taidetaan kyllä kuulua siihen viimeiseen ei-syrjäytymisriskisukupolveen, jota 90-luvun lama ja leikkaukset eivät niin pahasti runnoneet.)

Vierailija
26/49 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tässä ketjussa taas noita menestyneitä mutta hädin tuskin peruskoulun läpi päässeitä... Järjestäänhän heistä tulee miljonäärejä ihan varmaan.

Minun tuntemistani heikoista oppilaista yksi on perushoitaja, yksi kampaaja, yksi rekkakuski, kaksi kouluttamatonta pitkäaikaistyötöntä, yksi aloitti lastenteon heti ysiltä päästyään eikä ole vielä kolmevitosena lopettanut ja kolme työllistyi ysin jälkeen isin pikkuyritykseen rakennusalalle. Näiltä firmoilta en ole remontteja tilannut, haluan että työntekijät ovat jollain tavoin opiskelleet ammattiinsa, muutoin kuin tekemällä jotenkuten mitä iskä käskee.

Vierailija
27/49 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajia, kokkeja, tradenomeja ja mitä kenestäkin. Itsestäni tuli fysioterapeutti ja nyt luen ravitsemustiedettä. Ei se silloin aikanaan kiinnostanut, nyt opiskelu kiinnostaa niidenkin vuosien edestä

Vierailija
28/49 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunareita ja wt porukkaa. Alkoholia ja tupakkaa, jotkut käyttää huumeita tai jopa myyvät niitä. Osalla on lapsia. Taitaapa lähes kaikki asua edelleen samassa parin tuhannen ihmisen kylässä. Rasistisia ja seksistisiä. Ja ikää on vasta 21v heillä.

Vierailija
29/49 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun luokalla oli ala- ja yläasteella kutosen poika, adhd-tapaus ja vielä opettajien inhokki. Perusti amiksen jälkeen menestyvän yrityksen ja on varmaan tehnyt n. 8 vuoden aikana enemmän yhteiskunnalle hyödyllistä työtä, kuin nuo mollaavat opet kymmenien vuosien aikana. 

On kyllä ne sadat tuhannet euronsa ansainnut. 

Eli tunnollinen opiskelu hiiteen ja opettajat hermoraunioiksi. Sillä me tästäkin taantumasta selvitään. ;) 

Vierailija
30/49 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- lähihoitaja

- tokmannin myyjä

- elämäm kolulainen

- autonkorjaaja

Vierailija
31/49 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 5-6 tyttö. Täysi alisuoriutuja peruskoulussa. Sen jälkeen hiukan tsempanneena kävin yliopistossa 4 v. maisteriksi ja samalla töissä. Nyt yliopiston jatkokoulutuksessa ja töissä. Edelleen tiedän olevani alisuoriutuja.

Vierailija
32/49 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitajia, kokkeja, tradenomeja ja mitä kenestäkin. Itsestäni tuli fysioterapeutti ja nyt luen ravitsemustiedettä. Ei se silloin aikanaan kiinnostanut, nyt opiskelu kiinnostaa niidenkin vuosien edestä

Niin ei näissä aloissa mitään vikaa ole. En käsitä sitä että ajatellaan ihminen olisi joku luuseri kun opiskelee amiksessa.

Vierailija
33/49 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon töissä politiikassa.

Vierailija
34/49 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että vika on nuoressa vaan kotioloissa. Niinkuin meillä, jossa äiti alkkis ja isäpuoli narsistinen narkkari. Yritäppä siinä opiskella.. minusta tuli lopulta liikunnanohjaaja, vaimo, kahden lapsen äiti ja tulevaisuudessa aion opiskella lisää.

Vierailija
35/49 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse 6-7 oppilas, nykyään opiskelen itse luokanopettajaksi. Tosin lukiossa selvisi, että mulla on adhd ja pari muuta oppimisvaikeutta, koko lapsuuteni luulin vain olevani tyhmä.

Vierailija
36/49 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokaltani vitosen poitsu on nykyään diplomi-insinööri. Tienaa johtajana firmassaan miljoonia. Mutta respectit hänelle, kävi lukiota 3 vuotta, mutta opiskeli kaikki illat ja viikonloput koko 3 vuoden ajan ja ihan ok paperein. Upea koti. Kaunis vaimo. Huvilat. Purjeveneet sun muut. Ison työn on tehnyt. Hyvä malli muille villeille pojille.

Vierailija
37/49 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tulee lääkäri. Peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo oli 7,1 ja sillä pääsin kotikunnan pieneen lukioon. Peruskoulussa olin kiusattu ja yritin vain pärjtätä. Masennuin, ahdistuin ja sairastuin syömishäiriöön. Osan peruskoulusta kävin sairaalakoulusta käsin ja siellä suoritukset olivat kohtuullisen hyviä. Lukiossa olin edelleen ahdistunut ja sairastin syömishäiriötä. Valmistuin surkeilla papereilla. Opiskelin kuitenkin itse lukion jälkeen, hakeuduin psykoterapiaan ja pärjäsin pääsykokeissa erinomaisesti. Nyt neljäs vuosi menossa ja hyvin menee, onneksi vihdoin monen vuoden kärsimyksen jälkeen.

Vierailija
38/49 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

- siivooja/ maatalouslomittaja

- asentaja

- lvi- asentaja

- teollisuudessa rakentaja

- kiinteistön huoltaja tms.

Vierailija
39/49 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kutosen oppilaasta tuli lopulta KTM. Ysin koulukaverini on tällä hetkellä työtön ylioppilas, koska yliopisto jäi kesken. Koskaan ei kannata luovuttaa.

Suomessa on juuri tämä ongelma että ihmisen työllisyys määräytyy jonkun tutkinnon puuttumisen perusteella. Se ON todellinen ongelma.

Totta. Olisin mielelläni lääkäri tai juristi, koska niillä on hyvä työllisyystilanne ja hyvä palkka. Niin epäreilua, että noihin hommiin vaaditaan joku tutkinto.

Vierailija
40/49 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ei näissä aloissa mitään vikaa ole. En käsitä sitä että ajatellaan ihminen olisi joku luuseri kun opiskelee amiksessa.

Sanoinko, että olisi vikaa? Olen itsekin käynyt ammattikoulun yläasteen jälkeen ja myöhemmin aikuislukion.