Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä 40 vuotiaan kannattaa opiskella?

Vierailija
27.02.2017 |

Olen ollut 3 vuotta hoitamassa lastamme kotona ja nyt työtön vuoden verran. Koulutuksena ylioppilas ja kesken jääneet amk opinnot 15 vuoden takaa, lähdin ulkomaille töihin 10 vuodeksi.

En ole erityisen lahjakas missään, moni asia kiinnostaa mutta pelkällä huonolla yo todistuksella ei saa Suomessa töitä (ulkomailla oli vakkarityö).

Lähihoitajan työ ei innosta palkan takia, enkä muutenkaan halua kolmivuorotyöhön.

Ehdotuksia ammateista joissa saisi käteen n. 2000 (millään 1400 nettopalkalla en tule lapsen kanssa toimeen).

T: työtön yh

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannata, myöhästä 40v

Vierailija
2/85 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene paskahommiin ja jätä opiskelupaikat nuorille. Sun aikas meni jo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin kieliä kannattaa opiskella. Vaikkapa espanjaa. Voi sitten eläkkeellä muuttaa sinne.

Vierailija
4/85 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä työtä teit ulkomailla 10v? Jos opiskelet samaa alaa?

Vierailija
5/85 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene paskahommiin ja jätä opiskelupaikat nuorille. Sun aikas meni jo.

Mitä töitä ne paskahommat on ja miten niitä saa? Voiko niistä saatavalla palkalla maksaa 900 e vuokran ja lapsen ja minun elämisen? Laskin että tarvitsen n. 2000 jotta tulemme toimeen (elareita saan 170 e kk). 

Kokopäiväsiivooja taitaa saada n. 1400 vai olenko väärässä? Kaupan kassan täytyy tehdä vuorotyötä joka ei lapsen takia itseltäni onnistu, eli täytyisi olla 8-16 työ. Koulunkäyntiavustaja saa käteen n. 1400 e joten silläkään ei toimeen tule.

Merkonomin tutkintoa olen miettinyt mutta joka puolella kuulee ettei se kannata, insinööriksi tai hoitoalalle en sovi. Yliopistotutkinto liian pitkä tässä elämänvaiheessa, ja muutenkin liian haastavat kun aikaa edellisestä koulutusesta on jo sen 20  v.

Vierailija
6/85 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä työtä teit ulkomailla 10v? Jos opiskelet samaa alaa?

En ole päässyt opiskelemaan vaikka haettu on tradenomiksi (olin asiakaspalvelukeskuksessa töissä). Yo todistus on niin huono ja matematiikasta en tajua mitään.

Olen käynyt ammatinvalintapsykologilla ekan kerran jo 20 vuotta sitten, ongelmana on se että en ole lahjakas missään vaikka olen kiinnostunut moneasta asiasta. Mitä tälläinen tavallinen tallaaja voisi opiskella ja mitä työtä tehdä, ja miten sellaista työtä saa?

Vierailija
7/85 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdotuksia ammateista joissa saisi käteen n. 2000 (millään 1400 nettopalkalla en tule lapsen kanssa toimeen).

T: työtön yh

Realismi loppuu tuohon palkkavaatimukseen. Nyt on huutava pula työpaikoista eikä työntekijöistä. Työpaikkailmoituksia ON, mutta ne ovat enemmän kalastelua eli taviksia ei oteta. Jopa suomalaiset vientifirmat palkaavat ulkomailla työntekijöitä mutta ei Suomessa. Yhden hissi-boolaagin työväestä on 93 %:a muualla kuin Suomessa. Jos raaka-aine tms ei ole Suomessa niin yleisesti ottaen--> XXXXXXXXX

-

Saa nauraa - "Suomi on maailman kilpailukykyisimpiä maita" 

"Suomi jatkaa kilpailukykyisimpien maiden kärkikolmikossa"

http://yle.fi/uutiset/3-6812806

Vierailija
8/85 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos raha ratkaisee, niin ei siinä auta kuin lukea tarpeeksi pitkälle ja olla keskiverto tai mielellään keskivertoa parempi, kun haet työpaikkaa.

Insinööreille on vielä ollut töitä ja työpaikkojen kirjo insinööreille on laaja. Inssi tutkinto kun antaa vain perustiedot, työpaikoilla se varsinainen nahka parkitaan.

Kuinka paljon oikeasti haluat tienata?

Vierailija
9/85 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin yliopisto ei enää onnistuisi? Tiedän kymmeniä nelikymppisiä, jotka tekevät perustutkintoa nyt. Itseni mukaan lukien, mutta kyseessä toinen tutkinto. Ei meillä eläkeikä suinkaan kolkuta ovelle, kun sitä tuskin koskaan tuleekaan.

Vierailija
10/85 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä päästä mukaan johonkin rekrykoulutukseen.

Niihin usein haetaan ihmisiä joilla on jo pidempi työkokemus joltakin alalta. Itse olen ainakin tykänyt että se on hyvä tapa tämmöiselle vähän vanhemmalle alan vaihtajalle.

Opiskelen graafista suunnittelua rekrykoulutuksessa ja olen erittäin tyytyväinen tähän opiskelutapaan. Meillä on jonkin verran opiskelupäiviä, mutta suurin osa opiskelusta on työssäoppimista.

Tällä tavalla saa samalla luotua hyvin verkostoja alan ihmisiin ja työpaikkoihin.

-N40

Vierailija
11/85 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farmasia. Palkka yli 2000 ja työpaikka suht varma. 

Vierailija
12/85 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyntihommiin rakennusalalle tai muuhun miehiseen alaan. Et usko millaisia turoja on arvostetuissa myyntipäällikköjen viroissa ihan vaan siksi että on mies ja on ns. miehinen ala. Niissä pyörii raha ja tyhmäkin voi tienata.

Vierailija
13/85 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita avoimen yliopiston puolella mielenkiintosi mukaan. Siitä sit eteenpäin.

Vierailija
14/85 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto ja yliopisto...ei koulutus takaa yhtään mitään työmarkkinoilla. Suhteilla ja tuurilla nykyään seilataan. Eri asia jos olet jonkun alan suvereeni osaaja, esim. ydinfysiikan, voit valita työpaikkasi.

Vierailija
15/85 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistoon ei ole lukupäätä, liian pitkät opinnot... en selviäisi mistään gradujen tekemisistä. Opiskelu tuntuu tosi hankalalta aloittaa kun en ole mitään opiskellut 20 vuoteen...lisäksi mietin mikä ala voisi olla, siis olen ihan hukassa asian kanssa. Asun Helsingissä ja täällä on mahdotonta päästä työllistävien alojen koulutukseen yliopistoon. 

Vierailija
16/85 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Farmasia. Palkka yli 2000 ja työpaikka suht varma. 

Mut helvetin vaikea päästä jos edes tradenomiksi ei päässy lukemaan. Realismia kehiin!

Miltä alalta ne aiemmat AMKkiopinnot on? Oletko selvittänyt että olisiko niistä mitään iloa, mahdollisesti jatkaisit samalla alalla ja ne tiedot hiukan helpottaisi opintoja tai sitten peräti saisit noppia hyväksiluettua.

Mene käymään www.oph.fi ja selaa mitä kaikkia ammatillisia tutkintoja on olemassa. Niistä saattaisi joku vaikka kolahtaakin.

Esimerkiksi maalari olisi sellainen mikä täyttäisi nuo speksisi hyvin: Nopea koulutus kun yleispohjaa on, ei matemaattisesti vaativa, säännölliset työajat 07.00-15.30 ja palkkauskin ennemminkin ylittää tuon vaatimustasosi.

Vierailija
17/85 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja. Mitä huonommin työllistyvä on, sitä enemmän pitää opiskella sellaista alaa jossa saa "kovaa osaamista", eikä vain verkostoja ja työllistymistä sen mukaan onko hyvä tyyppi ja oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Jos on lukupäätä niin oikis lienee myös hyvä.

Vierailija
18/85 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskella tyytymään loppuelämän kestävään työttömyyteen.

Kukaan ei palkkaa 45-vuotiaana ensimmäisen tutkinnon suorittanutta ihmistä. Tuossa iässä pitää olla jo laaja työkokemus ja osaaminen erilaisista työtehtävistä.

Vierailija
19/85 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistoon ei ole lukupäätä, liian pitkät opinnot... en selviäisi mistään gradujen tekemisistä. Opiskelu tuntuu tosi hankalalta aloittaa kun en ole mitään opiskellut 20 vuoteen...lisäksi mietin mikä ala voisi olla, siis olen ihan hukassa asian kanssa. Asun Helsingissä ja täällä on mahdotonta päästä työllistävien alojen koulutukseen yliopistoon. 

Muuta pois helsingistä!

Jostain vaasasta saat tuolla vuokralla omakotitalon ja ruotsinkielisistä koulutusohjelmista saat vapaasti valita jos kielitesti menee läpi. Ei sulla ole työttömänä yksinhuoltajana mitään syytä asua helsingissä. Idioottimainen ajatus että kaikki saisivat valita asua kaivopuiston laidalla ja muut maksaa. Jollet pysty itse maksamaan asumistasi ilman yhteiskunnan tukia tai sinulle edes ole helkkarin hyvää syytä asua helsingissä (työ tai opiskelupaikkaa), niin muuta jonnekin forssaan!

Vierailija
20/85 |
27.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitaja. Mitä huonommin työllistyvä on, sitä enemmän pitää opiskella sellaista alaa jossa saa "kovaa osaamista", eikä vain verkostoja ja työllistymistä sen mukaan onko hyvä tyyppi ja oikeaan aikaan oikeassa paikassa. Jos on lukupäätä niin oikis lienee myös hyvä.

Sairaanhoitajalla huono palkka, joten 3,5 vuoden koulutus tuntuu siihen nähden huonolta. Kun ei se vuorotyö sovi.

Joutuisin ottamaan lainaa ja nettona käteen ilman lisiä palkka pk seudulla 1700 e ja ei kai saa palkankorotuksia tms koskaan joten ei tienaa koskaan sitä 2000 e. 

Kuten sanoin tarvitsen yhnä tuon 2000 e kk kun pelkkä vuokra on 900 e. Nyt olen jo velkaantunut työttömyyden takia joten nämäkin lainat täytyy maksaa töissä ollessa pois.