Aion antaa kiitollisuuden ja positiivisen ajattelun voimalle mahdollisuuden 28 päivän ajan & seurata edistymistäni täällä
Sain Rhonda Byrnen The Magic -kirjan lahjaksi ystävältäni joitain vuosia sitten, enkä tuolloin jaksanut paneutua siihen tarkemmin. Kyseessä siis The Secret -kirjan kirjoittajan kolmas kirja, jossa ei puhuta niinkään "vetovoiman laista" vaan kiitollisuudesta.
Olen ollut viime aikoina aivan uuvuksissa ja tuntuu, että olen täysin jumittunut negatiivisten ajatusten ja tapahtumien kehään. Olen aika skeptinen kirjaa kohtaan (alkuluvut ovat aikamoista hömppää), mutta toisaalta toivon, että saisin harjoituksista edes vähän iloa irti ja stressini lievittyisi. Kirjassa on siis erilaisia harjoituksia, joita tehdään 28 päivän ajan. Harjoitusten ytimessä on kiitollisuuden tunteminen ja positiivinen ajattelu. Voi olla, että samalla paneudun muuhunkin aiheeseen liittyvään materiaaliin, jota löytyy esim. Youtubesta paljon.
Tervetuloa mukaan seuraamaan kokeilua :) Kaikenlaisia kommentteja otan mieluusti vastaan, mutta huomautan heti alkuun, ettei tämän ketjun pääajatuksena ole kiistellä siitä, "toimiiko" positiviinen ajattelu vai ei.
Kommentit (23)
Kyllä oikeasti voi itse vaikuttaa omaan mielialaansa ja positiivisuuteensa. Voi tuntua hölmöltä mutta kannattaa. Itse en tee noin systemaattisesti, mutta kun huomaan jääväni kiinni negativiisiin juttuihin pysäytän levyn ja yritän ajatella asioita jotka ovat hyvin.
Oletko joka aamu kiitollinen samoista valinnoista 15 vuotta sitten vai siitä että pääsit terveenä sängystä ylös? Kiitätkö joka päivä läheisiä ihmisiä samoista kiitollisuuden aiheista?
Vierailija kirjoitti:
Oletko joka aamu kiitollinen samoista valinnoista 15 vuotta sitten vai siitä että pääsit terveenä sängystä ylös? Kiitätkö joka päivä läheisiä ihmisiä samoista kiitollisuuden aiheista?
Ymmärtääkseni ajatuksena on kirjoittaa joka aamu 10 uutta asiaa. Tuntuu toisaalta aika suurelta haasteelta, mutta toisaalta minulla on esimerkiksi aika monta toimivaa sisäelintä, joita kiittää... :) AP
Pitääkö joka aamu keksiä uudet kiitollisuuden aiheet?
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö joka aamu keksiä uudet kiitollisuuden aiheet?
Taidettiin kirjoittaa samaan aikaan... eli joo, joka päivä tulisi keksiä 10 uutta asiaa. AP
Kuulostat, ap, todella raskaalta ihmiseltä. Minun tunteeni, minun uupumukseni, minun henkinen kehittymiseni, minäminäminä. Toivottavasti saat kirjasta apua ja löydät seuraajia, joita kiinnostaa olla mukana "kokeilussasi". Itse en kyllä jaksa kuunnella tai lukea tuollaista itsekeskeistä omien fiilisten vatvomista. Uskon, että energian ja elämänilon saavuttaminen onnistuu paremmin suuntaamalla huomio ympäröivään maailmaan oman itsen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat, ap, todella raskaalta ihmiseltä. Minun tunteeni, minun uupumukseni, minun henkinen kehittymiseni, minäminäminä. Toivottavasti saat kirjasta apua ja löydät seuraajia, joita kiinnostaa olla mukana "kokeilussasi". Itse en kyllä jaksa kuunnella tai lukea tuollaista itsekeskeistä omien fiilisten vatvomista. Uskon, että energian ja elämänilon saavuttaminen onnistuu paremmin suuntaamalla huomio ympäröivään maailmaan oman itsen sijaan.
Ohis, mutta miksi ihmeessä avasit ketjun tai edes kommentoit?? Aika ikävästi suuntaat energiaasi ja elämäniloasi ympäröivään maailmaan. Jaxuhali sulle.
Mua ainakin kiinnostaa ap:n vatvominen, koska oon itse ihan samanlainen oman navan kaivelija ja asioiden vatvoja...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärtääkseni ajatuksena on kirjoittaa joka aamu 10 uutta asiaa. Tuntuu toisaalta aika suurelta haasteelta, mutta toisaalta minulla on esimerkiksi aika monta toimivaa sisäelintä, joita kiittää... :) AP
Mitä se "kiitollisuus" konkreettisesti tarkoittaa ja miksi se vaikuttaa myönteisesti?
Olet siis kiitollinen vaikkapa jääkaapista, lämpömittarista, sähköstä ja vedestä kotona, kännykästä, internetistä, AV-palstasta? Kyllähän noita keksi vaikka sata ennen aamukahvia, avaa vaan lehden ja alkaa pajattaa.
Hyvä ajatus, mutta tää on kyllä epäkiitollinen ja negatiivinen palsta millekään henkiselle edistymiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se "kiitollisuus" konkreettisesti tarkoittaa ja miksi se vaikuttaa myönteisesti?
Olet siis kiitollinen vaikkapa jääkaapista, lämpömittarista, sähköstä ja vedestä kotona, kännykästä, internetistä, AV-palstasta? Kyllähän noita keksi vaikka sata ennen aamukahvia, avaa vaan lehden ja alkaa pajattaa.
En ole ap, mutta vastaan omasta puolestani, että miksi ei? Ei nuo ole mitään itsestään selvyyksiä tänäkään päivänä maailmassa. Kyllä minä usein ajattelen pyykkiä koneeseen laittaessa, että eipä tarvitse pyykätä käsin talvella jäisessä joessa, kuten mummoni teki vielä 50-luvulla. Sähkön ja veden merkityksen elämässä huomaan nopeasti, kun tulee vaikka päivän katko niiden jakelussa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ajatus, mutta tää on kyllä epäkiitollinen ja negatiivinen palsta millekään henkiselle edistymiselle.
Jep, ap:n ei ehkä edes kannattaisi pitää täällä aloitusta aiheesta, koska palstalaisten kommentit kumoavat kaiken mahdollisen ilon tai rauhan, jota projektista muuten saa! :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta vastaan omasta puolestani, että miksi ei? Ei nuo ole mitään itsestään selvyyksiä tänäkään päivänä maailmassa. Kyllä minä usein ajattelen pyykkiä koneeseen laittaessa, että eipä tarvitse pyykätä käsin talvella jäisessä joessa, kuten mummoni teki vielä 50-luvulla. Sähkön ja veden merkityksen elämässä huomaan nopeasti, kun tulee vaikka päivän katko niiden jakelussa.
Hienoa! Seuraan matkaasi. Koeta olla ottamatta paineita harjoituksista, ettei mene suorittamiseksi!
Itse olen kokenut, että kiitollisuuden tunteen tärkein ja välittömin tehtävä on se, että se ikäänkuin hävittää negatiivista ajattelua ja raivaa tietä ilolle ja rauhalle.
Onnea kokeiluun! Muista että asiat jotka sanot ääneen tai kirjoitat ylös, ovat voimakkaampia kuin vain omassa mielessä ajatellut.
Laitan tämän kirjanmerkkeihin. Olen itse pitänyt kiitollisuuspäiväkirjaa joka ilta vuoden vaihteessa päivän aikana tapahtuneista mukavista asioista :) Ehkä pitää lisätä myös tämä aamuinen kiitollisuuslista mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa varmaan sitä, että miettii asioita, jotka omassa elämässä ovat hyvin ja on niistä kiitollinen. Luulisi, että sellainen vaikuttaa myönteisesti mielialaan. Mutta tää on vaan mun mutua.
Ap taas. Oloni on ollut kovin hämmentynyt tänään. Olen kokenut tämän kerran aiemminkin; kun pitkän, stressaavan elämäntilanteen jälkeen asiat alkoivat kääntyä paremmaksi, ne tuntuivat itse asiassa hetken ajan menevän huonommaksi ja olin aika hukassa itseni kanssa. Vähän kun alkaisi pestä kinkkurasvaista uunipeltiä puhtaaksi - ensi alkuun tulee entistä pahempaa sotkua.
Päivä 2.
Tämän päivän uusi harjoitus saa odottaa iltaan. Ennen nukkumaanmenoa kiitetään parhaasta asiasta, joka päivän aikana on tapahtunut. Tämäkin harjoitus toistetaan jatkossa päivittäin kiitollisuuspäiväkirjan lisäksi.
10 kohdan listaaminen oli tänään helpompaa, koska aamu oli mainio ja sain herätä rauhassa, kiireettä.
Ja mitä tulee aiempaan kommenttiin omanapaisuudesta, sanon vaan, että olen taipuvainen ahdistumaan, stressaantumaan tai masentumaan herkästi, ja se on perusluonteenpiirteeni, johon masennuslääkkeet eivät auta. Omasta hyvinvoinnista huolen pitäminen on minulle tärkeää, jotta jaksan antaa myös ulospäin - tyhjästä astiasta ei voi kaataa muille.
Kiitos kaikille, jotka ovat jättäneet merkkinsä, ja kiva että tämä herättää näin paljon mielenkiintoa.
AP
Päivä 3. Halusin vain tulla kertomaan, että tämä aamu on vielä eilistäkin parempi. Minulla on siis pieniä lapsia, joten arkiaamut voivat olla todella kaoottisia (kuten maanantaina). Kotonamme on ollut todella rauhallinen tunnelma, ja aamutoimet ovat sujuneet hienosti. Sain taas herätä rauhassa itsekseni.
Voi olla sattumaa, mutta kerrotaan nyt kuitenkin. Aamut ovat viimeisen kuukauden ajan olleet nimittäin enimmäkseen yhtä hullunmyllyä.
Palaan tämän päivän harjoitukseen myöhemmin tänään. Kiitollisuuslista on jo tehtynä, ja löysin tällä kertaa vaikka mitä, mistä kiittää.
AP
Ja heti alkuun ensimmäisen päivän fiilikset:
Aamu oli aivan kamala, enkä ehtinyt tehdä 10 kohdan listaa kiitollisuuden aiheista heti herättyäni. Tein sen heti, kun sain mahdollisuuden. Kirjoittaessa tuli parempi mieli ja jotenkin sellainen aamun hälinän synnyttämä stressi hieman lieveni. Kiitollisuuslistaa kirjoitetaan koko 28 päivän ajan aamuisin (tai ehtiessä), ja uskon sen toimivan hyvänä mielikuvaharjoituksena. Oli kyllä vaikea löytää 10 asiaa tuosta vaan, kun olin valmiiksi pahalla tuulella. AP