Ajatuksia Amy Winehousesta?
Olen vasta alkanut tutustua hänen elämäänsä ja kuolemaansa. Olisiko häntä voitu auttaa?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole paljon asiaan perehtynyt, mutta uskoisin että on myös hyvin tavallista, että vanhemmat kieltävät lapsensa sairauden tai ongelman. Mulla sellainen kokemus syövän kanssa, mikä on ku kuitenkin sairautena "helppo ymmärtää". Moni ei uskonut että oikeesti voin kuolla jne - kiva kun omasta perheestä ei ollut oikein mitään tukea. Sori ot.
Siihen aikaan ei ollut edes niin hyvin tietoa bulimiasta ja päihdeongelmien hoidosta. Ehkä jotkut ajattelee, että ihminen on ok kun pystyy näköjään tekemään asian x ja y.Mihin aikaan? Siis 5-10 vuotta sittenkö ei tiedetty?
Kyllä päihdeongelmien hoidosta ja bulimiastakin on ollut hyvin tietoa jo vuosikymmenet. Tai jos nyt ei yhtään liioitella, niin jotain 25 vuotta ainakin.
Bulimiasta ja muista syömishäiriöistäkin oli juttua terveysopin tunneilla jo 1980-luvulla.
Olen kanssasi eri mielta... Perheenjasenet eivat todellakaan aina osaa tai halua tunnistaa muiden perheenjasenten ongelmia. Mielenkiintoista, etta sinun terveystiedon tunneilla puhuttiin bulimiasta jo 1980-luvulla. Se ei ole ollut diagnoosikaan vasta kuin vuodesta 1980. Kavin ala- ja yla-asteen 80- ja 90-luvuilla, eika meilla koskaan puhuttu syomishairioista. Itse toki sitten oireilin kotona sen minka kerkesin, enka edes tajunnut, etta minullakin oli ns. syomishairio, koska sita tietoa ei vaan ollut tai sita ei jaettu. Ja vanhempani nakivat vain oikkuilevan ja huomiotahakevan teinin, eivatka nuorta, joka tarvitsee apua. Koska olisihan se ollut kolaus heillekin tunnustaa, etta perheessa ei ehka kaikki ollutkaan niin hyvin kuin ulkomaailmalle esitettiin...
En vaita, etta tasta oli kyse Amyn perheessa, mutta kylla heilla taisi kuitenkin olla ongelmia ja vanhemmat olivat varmaan omissa ongelmissaan (Mitch jatti perheen sen jalkeen kun oli paneskellut ympari maita ja mantuja vaimonsa selan takana... vai oliko se sittenkaan selan takana, eiko aiti halunnut "huomata" tatakaan ongelmaa, kuten ei "huomannut" Amynkaan ongelmia?)
They tried to make me go to rehab but I said, 'No, no, no.'
Yes, I've been black but when I come back you'll know, know, know
I ain't got the time and if my daddy thinks I'm fine
He's tried to make me go to rehab but I won't go, go, go
Kyllä vuonna 2017 on paljon enemmän tietoa suuren yleisön saatavilla kuin 2007. Internet ei silloin ollut yleisesti ottaen mitenkään tuttu käyttää varsinkaan vanhemmille ihmisille, kuten Amyn vanhemmat. Mutta ehkä enemmän se, että päihdeongelma ymmärretään yleisesti sairaudeksi ja tuollaiset ongelmat ei ole mikään huonoja luokkia koskeva tabu, vaan nuoret tekevät niistä videoita youtubeen... Toisaalta, syöpä nyt on ollut tunnettu jo pitkään ja ei sekään estä ihmisiä olemasta hyväksymättä sitä läheisellä olevana sairautena.