Ajatuksia Amy Winehousesta?
Olen vasta alkanut tutustua hänen elämäänsä ja kuolemaansa. Olisiko häntä voitu auttaa?
Kommentit (63)
Eihän Amy kuollut huumeisiin vaan alkoholi hänet tappoi. Oli ollut ilmeisesti jo pidemmän aikaa kuivilla. Amyn aviomies ei ollut hyvä valinta, en tiedä olisiko Amy päätynyt huumeisiin ilman tätäkin mutta hän antoi Amylle huumeita ensimmäisen kerran, Amy itse niitä pyyti kun mies käytti myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtavan lahjakas soul-laulaja ja biisintekijä. Ilmeisesti persoonaltaan melko epävakaa lapsesta asti ja perhesuhteet vähintäänkin epäilyttävät. Bulimiaa teini-ikäisestä asti. Päihdeongelma vaikutti olevan sitten se, mikä sysäsi laidan yli, varsinkin jos valitsee päihteikseen (pilven ja viinan ohella) heroiinin ja crackin.
Ihan hurjaa ajatella, kuinka nuori Amy oikeasti oli uran lähtiessä rakettinousuun. Silloin kun häntä riepoteltiin lehdissä elinaikanaan, tuntui ettei häntä pidetty oikeana ihmisenä ollenkaan, saatika niin nuorena mitä hän oikeasti olikin.
Amy-dokkarista sai sen mielikuvan, että hänen isänsä on kunnon kovan tason mulkku.
Jatkan vielä, kysymykseen auttamisesta. Jos dokkarista sai yhtään objektiivisen kuvan niin luulen, että Amya olisi voitu auttaa, mutta ei niiden henkilöiden toimesta jotka häntä 'auttoivat'. Puolivillainen rehabiin vienti (jota idolisoimansa isä vielä piti tarpeettomana) sekä kuskaaminen kiertueella kun ongelmat olivat pahimmillaan... jäin käsitykseen, että Amy oli ainakin pariin otteeseen itsekin motivoitunut ottamaan ongelmat haltuun, mutta rahanimijähyötyjät ympärillä eivät rohjenneet katkaista tienaamista.
Dokumentista sai tosiaan käsityksen, että kiertueelle joutui loppuvaiheessa menemään väkisin vastoin omaa tahtoaan. (Mutta ei suostunut laulamaan.)
Ihmettelin myös äidin suhtautumista siihen, kun Amy oli kertonut keksineensä laihdututuskeinon, että voi syödä mitä vaan, jos oksentaa syötyään. Kyllähän tuohon aikaan olisi luullut jokaisen tietävän, mitä se tarkoittaa. Oli kyllä surullinen dokumentti. Ja muistan, kuinka aikoinaan lehdet riekkuivat paparazziotoksille huonovointisesta Winehousesta. Ja isä antoi haastiksia sinne tänne...
Vierailija kirjoitti:
Eihän Amy kuollut huumeisiin vaan alkoholi hänet tappoi. Oli ollut ilmeisesti jo pidemmän aikaa kuivilla. Amyn aviomies ei ollut hyvä valinta, en tiedä olisiko Amy päätynyt huumeisiin ilman tätäkin mutta hän antoi Amylle huumeita ensimmäisen kerran, Amy itse niitä pyyti kun mies käytti myös.
Myöskin juoppo on juoppo niin kauan kuin haluaa jatkaa dokaamista. Siitä on täysin turha syyllistää muita ihmisiä jos deeku haluaa deekuna pysyä. Amyllekö ei olisi mistään apua löytynyt? Ei _mistään_? Koko maailma hylkäsi?
Vierailija kirjoitti:
Osasyynä varmaan huumeet ja syömishäiriö. Ei välttämättä olisi kuollut tuohon promillemäärään muuten. Bulimiahan on vaarallista esim. sydämelle, koska aiheuttaa elimistön suolatasapainon häiriöitä, kaliumin puutosta ym.
Vierailija kirjoitti:
Amyn bloosaamisella en nyt ihan hirveän epätodennäköisenä pidä etteivätkö kemialliset aineet olisi hiipineet kuvaan ennemmin tai myöhemmin joka tapauksessa. En tarkoita että kaikki aktiivipolttajat siirtyisivät porttiteorian mukaisesti vahvempiin aineisiin, mutta monen kohdalla porttiteoria kyllä myös pitää kutinsa.
Vierailija kirjoitti:
Nisti on nisti niin kauan kuin haluaa olla nisti. Siinä ei auta isit, äidit, eikä mikään muukaan niin kauan kuin ei omaa halua täydelliseen elämänmuutokseen ole.
Eikä siinä toisaalta auta sekään, jos isi äiti ja muut mahdollistavat narkkauksen jatkamisen.
Vääränlaisia miehiä, Amyn epäonneksi yksi niistä ihan lähisukulainenkin. Poikaystävä petti ja jätti, mutta ilmestyi sitten takaisin kuvioihin, kun Amy alkoi saada mainetta ja rahaa. Onnistui vielä naimaan Amyn, että varmasti rahahanat aineisiin olivat suorat. Amyllä olisi ollut mahdollisuuksia selviytyä silloin, kun mies joutui vankilaan ja sai siitä avioeron, mutta sitten isukki (ja todennäköisesti myös levy-yhtön heput taustalla) halusivat lisää samanlaista, johon Amy oli väsynyt ja halusi muuttaa tyyliään. Lyhyessä ajassa Amy poltti itsensä/poltettiin toisten toimesta ihan loppuun, eikä liikaa rasitusta saanut elimistö enää kestänyt. Surullinen tarina lahjakkuudesta ja siitä, miten väärillä valinnoilla (huumeet, väärän lajin ihmissuhteet) se kulutetaan loppuun hyvinkin äkkiä. Britannian versio Kurt Cobainista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nisti on nisti niin kauan kuin haluaa olla nisti. Siinä ei auta isit, äidit, eikä mikään muukaan niin kauan kuin ei omaa halua täydelliseen elämänmuutokseen ole.
Eikä siinä toisaalta auta sekään, jos isi äiti ja muut mahdollistavat narkkauksen jatkamisen.
Ei tietenkään, mutta aikuinen ihminen on kuitenkin omista valinnoistaan itse vastuussa. Meinaatko oikeasti että lähes kolmekymppisen ihmisen haluttomuus tai kyvyttömyys hakea ammattiapua päihdeongelmaansa on isin ja äitin syytä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöskin juoppo on juoppo niin kauan kuin haluaa jatkaa dokaamista. Siitä on täysin turha syyllistää muita ihmisiä jos deeku haluaa deekuna pysyä. Amyllekö ei olisi mistään apua löytynyt? Ei _mistään_? Koko maailma hylkäsi?
VITTU sulla on nihkee asenne saatana! Syyllistät itse minkä kerkeät! Haista vittu saatana!
Minä mietin myös äitiä, että miksi oli sellainen lahna?? Mihinkään ei tuntunut reagoivan, tyttärensä ongelmiin siis ainakaan. Oliko äidillä itsellään esim. jotain lääkeongelmaa/masennnusta mitä lie minkä takia oli niin pihalla? Vai eikö oikeasti kiinnostunut oman tyttären hyvinvointi?? Yleensähän äidit taistelevat kuin jellonat oman lapsensa puolesta.
Toisaalta hurjan masentava mutta toisaalta kiehtova dokumentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään, mutta aikuinen ihminen on kuitenkin omista valinnoistaan itse vastuussa. Meinaatko oikeasti että lähes kolmekymppisen ihmisen haluttomuus tai kyvyttömyys hakea ammattiapua päihdeongelmaansa on isin ja äitin syytä?
Totta kai jokainen on vastuussa omista valinnoistaan, ja samaan syssyyn voidaan todeta että ei ole vastuussa toisten valinnoista. Ihme syyllistämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VITTU sulla on nihkee asenne saatana! Syyllistät itse minkä kerkeät! Haista vittu saatana!
Mahtaa olla vaikeaa, kun elämän realiteetit ottavat noin koville.
Suosittelen joskus tutustumaan vaikkapa Päihdelinkin keskusteluihin, tai juttelemaan jonkun kanssa jolla on päihdeongelmainen läheinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai jokainen on vastuussa omista valinnoistaan, ja samaan syssyyn voidaan todeta että ei ole vastuussa toisten valinnoista. Ihme syyllistämistä.
Niin, on ihme syyllistämistä syyttää Amy Winehousen ongelmista muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän Amya yritettiinkin auttaa mutta narkkia on vaikea auttaa jos hän ei itse todella halua raitistua. Tuohon soppaan lisätään vielä herkkä taiteilijasielu niin ei ole helppoa.
Kuinkahan paljon olisi auttanut jos päihteiden käyttöä ei tuomittaisi niin kovaa ja asenteet päihteidenkäyttäjiin ei olisi niin äärimmäisen mustavalkoisia?
Moni taiteilija kärsi samasta kohtelusta. Billie Holiday kärsi huumepoliisin jatkuvasta vainosta ja hänen maineensa pilattiin ja hänestä tehtiin oikku. Huumesota osoitti tuolloin jo hyvin rasistisia piirteitä ja edelleen Yhdysvalloissa esimerkiksi marihuonan takia tehdyt pidätykset kohdistuu lähinnä tummaan väestöön.
Turhia kuolemia nämä huumeista johtuvat. Suurin ongelma on asenteissa ja kieltolaissa.
Rahaa ohjataan vääriin kohteisiin. Huumesota on kallis ja vie vaarattomia ihmisiä tuhoon.
Kamalia ihmisiä nuo Amyn ongelmilla vitsailevat. Siis en ole koskaan ymmärtänyt mm. noiden talk show isäntien monologeja tai roasteja, pelkkää kiusaamista huumorin varjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en ole tuo, jolle vastasit, mutta
Winehousen tapauksessa ei tainnut olla kysymys täydellisestä haluttomuudesta tai kyvyttömyydestä. Juu, oma vika tietty, mutta sen verran olen vastaavia tapauksia elämäni aikana joutunut kohtaamaan, että voin sanoa, että läheisten asenteesta on apua, vaikka väkisin ketään ei tietysti voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, on ihme syyllistämistä syyttää Amy Winehousen ongelmista muita ihmisiä.
Vain täydelliset erakot ovat muiden ihmisten vaikutuksista vapaita. Teoriassa siis. Kaikki me vaikutamme toinen toistemme elämään joka päivä. Vastuun pakoilua väittää muuta.
Muistan kyllä kun hän kuoli. Syy on sukunimessä "viinitalo".
Luulin häntä kumminkin 27-vuotiaana kuolleeksi ja jonkinlaiseksi nykyajan popiksi. Kenties idols/pop star kisoissa valituksi.
Artikkeli dokumentin taustoista:
http://www.episodi.fi/uutiset/miksi-amy-winehouse-dokumentti-sai-laulaj…
Dokumentissa kuullaan asioita ja todistuksia, jotka ovat saaneet laulajan isän, Mitch Winehousen, raivoihinsa. Cannesin maailmanensi-illan kynnyksellä Winehouse antoi lausunnon, jonka mukaan dokumentti sai hänet voimaan pahoin ja että ”Amy olisi elokuvasta raivoissaan”.
Syy on siinä, että Kapadian elokuva paljastaa Mitch Winehousen käyttäneen tytärtään taloudellisesti hyväksi ja muun muassa estäneen tämän päihdevieroitukseen menemisen, ilmeisenä huolenaan rahahanojen sulkeutuminen.
Tykkään enemmän Tauskista kuin Amysta.