Kun itsetunto on huono, ihastuu jokaiseen vastaantulevaan.
Se on raivostuttavaa!
Olen nuorehko (alle 30), aina kauniiksi kehuttu ja hoikka nainen. Muutenkin kaikinpuolin hyvin pärjäävä ja ok tyyppi. Tiedostan sen kyllä, mutta itsetunto on silti ihan paska. En tiedä, johtuuko se koulukiusaamisesta, alkoholistivanhemmista ja rauhattomassa lapsuudesta, väkivaltaisesta parisuhteesta teini-iässä, todennäköisesti näiden kaikkien summa.
Olen onnellisesti naimisissa, mieheni on mahtava ja yhteisiä vuosia takana jo kahdeksan. Silti AINA, kun vastakkainen sukupuoli huomioi minua esimerkiksi kehumalla ulkonäköä ja olemalla extrakohtelias ihastun häneen. En ole koskaan tehnyt mitään, mutta en rehellisesti tiedä, johtuuko se moraalistani vai siitä, että se on aina ollut vain viatonta flirttiä, eikä toinenkaan osapuoli ole halunnut/yrittänyt sen kummempaa.
Mitä teen? Miten voin lakata arvottamasta itseäni miesten huomion perusteella? Miten itsetunnon saa parannettua? Kokemuksia? En halua enää ihastua kehenkään muuhun kuin mieheeni.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin torppaat itsetunto-käsitteen jonnekin... sillä voi selittää niin paljon eri asioita, ettei sanan käyttö tarkoita enää mitään erityistä. Itsetuntosi on ihan kunnossa. Älä jaarittele.
Sille on jokin muu syy, miksi ihastut. Kaipaat miesten huomiota, mikä ei ole sama kuin huono itsetunto. Sille on jokin spesifi syy kenties, mutta se ei nyt vain käy ilmi. Asia on ehkä monimutkainen, eikä ratkea täällä netissä. Mutta lakkaa nyt hitossa työntämästä päätäsi samaan itsetuntopuskaan, johon kaikki muutkin täällä päänsä lykkäävät. Siinä kyyristelyssä perse jää paljaaksi ja itsekkäiden piiskattavaksi.
Kyökkipsykologiaa parhaimmillaan!
Terapia.