Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelu työttömyysetuudella. Kaipaisin neuvoja!

Vierailija
26.02.2017 |

Käyn osa-aikatyössä ja työvuorot ovat aina iltaisin. Tunteja tulee viikossa n. 19. Saan palkan lisäksi Kelasta päivärahaa. Nyt olen hakenut opiskelemaan. Koulu kestäisi vuoden. Opintoja tulisi 3 ov/kk. Eli opinnot ovat päätoimista, joten en saisi työttömyysetuutta. Tietääkö kukaan jotain porsaanreikää millä voisin aloittaa opiskelun ilman tukien menetystä? Jos mitään keinoa ei löydy, niin minun on varmaan pakko lopettaa työt.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kutsutaan omaehtoiseksi opiskeluksi, jota työkkäri/kela-combo myöntää. Opiskelen täysipäiväisesti työttömyystuella sen kaksi vuotta kun tukiaikaa on ja sitten tipun opintotuelle loppuajaksi.

Vierailija
2/16 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän työttömyysetuudella opiskelu enää tänä vuonna ole mahdollista, mikäli sinut ei ole "pakotettu" opiskelupaikkaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintoja tulisi 5 op/kk jotta saat tukea. Paperisota tulee olemaan käsittämätön ja uhkailut takaisin perinnästä jos opinnot eivät etene sovitusti.

Vierailija
4/16 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun käsitykseni mukaan kuukaudessa saa opiskella 5ov ilman, että katsotaan päätoimiseksi opiskelijaksi. Eli tuo 3ov/kk jää alle ja sinun ei tarvitse siitä edes ilmoittaa TE:lle.

Vierailija
5/16 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin virkailija sanoi, että sivutoimisena opiskelijana onnistuisi tuo omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella. Koulusta sanottiin, että se olisi päätoimista opiskelua. Vaikeaksi menee. Ap

Vierailija
6/16 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän työttömyysetuudella opiskelu enää tänä vuonna ole mahdollista, mikäli sinut ei ole "pakotettu" opiskelupaikkaan

Miten tämä on mahdollista? Olen juuri pari viikkoa sitten keskustellut TE-keskuksen kanssa aiheesta ja siellä nyt mietitään antavatko luvan vai eivät.

Vierailija
7/16 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopeta työt ja hae 2-vuotista opiskelua työkkärin tuella saat lisäksi 9 e per päivää lisätuloja siihen, itse sain 2 v ja vielää 6 kk senjälkeen sossulta tukea opiskeluun että sain homopapin paperit joilla en tee mitään

eli parempaa rahaa saat kuin normilooserityötön

Vierailija
8/16 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sinut on hyväksytty kouluun, otat yhteyttä TE-toimistoon ja haet oikeutta omatoimiseen opiskeluun työttömyyskorvauksella. Päätös pitää olla ennen ensimmäistä koulupäivää, muutoin joudut irtisanomaan opiskelupaikan. Kulukorvausta ei enää saa omatoimiseen opiskeluun (9e/päivä). Tuon kulukorvauksen saa vain kun TE-toimisto määrää opiskelemaan.

Vierailija
9/16 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

TrumpisFriendman kirjoitti:

lopeta työt ja hae 2-vuotista opiskelua työkkärin tuella saat lisäksi 9 e per päivää lisätuloja siihen, itse sain 2 v ja vielää 6 kk senjälkeen sossulta tukea opiskeluun että sain homopapin paperit joilla en tee mitään

eli parempaa rahaa saat kuin normilooserityötön

Tästä vuodesta alkaen itse hommaattuun opikselupaikkaan ei enää saa 9e kulukorvausta vaikka saisikin opiskella työttömyystuella. Kiitos Sipilän, vain viranomaisten määräämästä opiskelusta saa tuon kulukorvauksen.

Vierailija
10/16 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haet oikeutta opiskella työttömyysetuudella, mutta sinulla on työsuhde, niin et saa oikeutta mitenkään automaattisesti vaan aina arvioidaan tapauskohtaisesti. Jos olet kokonaan työtön(eikä aiempaa hyödyllistä ammattia), niin sinulle myönnetään oikeus opiskella ihan samantien. Joten kannattaa junailla itsensä ensin työttömäksi ja sitten vasta hakea kouluun.

Vierailija
11/16 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku saanut myönteisen päätöksen omaehtoisista opinnoista 2017? Minulle tuli kielteinen päätös, vaikka entisellä alalla ei töitä. En ole ap.

Vierailija
12/16 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko joku saanut myönteisen päätöksen omaehtoisista opinnoista 2017? Minulle tuli kielteinen päätös, vaikka entisellä alalla ei töitä. En ole ap.

Ystäväni sai. Ei aiempaa ammattia hänellä. Ei saa 9 e kulukorvausta, mutta ruoan veloituksetta opiskelupaikassa, normaalisti maksaisi jotain alle 5 e. Kysyi itse tätä mahdollisuutta, ei siis te-toimiston osoittama koulutus. Koulutus kestää 2 vuotta, peruskoulupohjainen, opiskelija kuitenkin yli 25-vuotias.

Vierailija
13/16 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ymmärsinkö nyt oikein, että haluat tehdä töitä ja opiskella?

Päätoimiseksi katsotaan (työttömyysturvan kannalta) seuraavat opinnot:

"TTL 2 luvun 10 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan muita kuin korkeakoulututkintoon tähtääviä

opintoja pidetään päätoimisina, kun opintojen opintosuunnitelman mukainen laajuus on keski-

määrin vähintään viisi opintopistettä tai kolme opintoviikkoa tai 4,5 osaamispistettä opiskelu-

kuukautta kohti. "

Et siis saisi työttömyysetuutta, mutta voisit edelleen käydä töissä ja hakea toimeentulotukena korvaavan summan.

Omaehtoisiin opintoihin ei vaikuta pelkästään oma halu kouluttautua vaan työmarkkinatilanne ja oma ammatti. Todella moni lähihoitaja haluaa puutarhuriksi tai vaatetusartesaaniksi, mutta niihin ei omaehtoisen koulutuksen tukea myönnetä, koska ne eivät työllistä ja lähihoitajille on pätkätöitä.

Vierailija
14/16 |
26.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opinnot ovat päätoimisia niin pitää saada vähintään 5 op/kk ja työkkärin myöntävä päätös ennen aloittamista. Koulutuksen on oltava hyvin työllistävä.

Jotta voisit saada työttömyystukea ja opiskella sivutoimisesti, opintojen pitää olla pienimuotoisia ja ne eivät saa estää kokopäivätyön vastaanottamista ja päätös tehdään siinäkin tapauskohtaisesti.

Eli noihin opintohin et saa työttömyystukea.

Vierailija
15/16 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paperisodan puolesta toi on yksi iso suo ja päätökset mielivaltaisia. Kaveri opiskeli ensin hyvinvointitekniikan tutkinnon, joka ei työllistänyt, ja haki sen jälkeen lääkikseen, jonne siis pääsi. Ei saanut puoltoa omaehtoiseen opiskeluun, vaikka vanhalla alalla ei ole töitä ja nykyinen työllistää hyvin.

Alan vaihtaja on helposti väliinputoaja, joka ei saa mitään tukia. Jos vielä asuu jotain tienaavan puolison luona niin ei saa edes asumistukia, puhumattakaan toimeentulotuesta. Ja jos joku rääväsuu alkaa tähän kommentoimaan, että puolison tehtävänä on elättää toinen, niin haluaisitko itse elättää pienestä palkastasi kumppanisi noin neljä-viisi vuotta?

Vierailija
16/16 |
15.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota verotonta tukea EUR 9 tai EUR 18 /pv ei enää 1.1.2017 alkaen makseta! Itse opiskelen uutta tutkintoa (AMK) tammikuusta alkaen ansiosidonnaisella, enkä siis saa tuota ym. Tukea, mutta hyvin pärjään ansiosidonnaisellakin. Uusi ammatti tuo uusia valmiuksia ja taitoja, olen innoissani!