Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähi- vai sairaanhoitajaksi?

Vierailija
25.02.2017 |

Olen kolmikymppinen nainen ja aikeissa vaihtaa alaa hoitoalalle, koska nykyinen työ ei tunnu mielekkäältä. Ensisijaisesti olen aikonut pyrkiä opiskelemaan sairaanhoitajaksi, mutta suunnitelmasta kuultuaan moni on kysynyt, että miksi ei lähihoitajaksi. Palkassa eroa ei taida juuri olla, opiskeluaika olisi lähihoitajaksi yli vuoden lyhyempi.

Tiedän, että on työpaikkoja, joissa lähi- ja sairaanhoitajien työnkuvat ovat aika samanlaisia ja toisaalta on paikkoja, joihin palkataan lähes ainoastaan lähi- tai sairaanhoitajia. Isoäitini on palvelutalossa, jossa palkkalistoilla yksi sairaanhoitaja ja kai kolmisenkymmentä lähihoitajaa ja toisaalta tuttu on töissä osastolla, jossa vain sairaanhoitajia. Mutta keskimäärin; kuinka paljon ja mitä eroa tehtävänkuvassa on? Onko niin, että valtaosa lähihoitajista töissä palvelutaloissa? Entä sairaanhoitajien jakautuminen erityyppisiin töihin ja paikkoihin?

Ei nyt mitään pippelinvenytystä, tiedän kyllä, että molemmat vaihtavat vaippoja, eikä se ole kauhistus, mutta oletettavasti molemmat tekevät kuitenkin myös muuta

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelisin sairaanhoitajaksi jos rahkeita riittää, antoisampaa, haastavampaa mielestäni.

Vierailija
2/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja tienaa päivätyössä pk-seudulla 2400e+/kk, vuorotyössä yli 3 tonnia, diabeteshoitaja 2700-2800e/kk, lisäksi voi 1-2 vuodessa kouluttautua terveydenhoitajaksi, kätilöksi tai ensihoitajaksi. Lisäksi työmahdollisuuksia paljon enemmän kuin lähihoitajalla ja työnkuva parempi ja monipuolisempi. Enemmän haasteita ja mukavampaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tulee se mielikuva että sairaanhoitajan ja lähihoitajan työ olisi samanlaista? Ei todellakaan ole!

Vierailija
4/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja, koska korkeakoulututkinto, monipuolisemmat ja mielenkiintoisemmat työtehtävät sekä hyvät jatkokoulutusmahdollisuudet.

Vierailija
5/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja jos rahkeet riittää.

Molemmat ammatit toki arvostettuja ja tärkeitä.

Vierailija
6/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoin ero on se, että lh saa pistää vain lihakseen (esim insuliini) ja sh saa pistää suoneen (tippa, verikokeet jne).

Sh tekee "haastavat" jutut kuten esim päivystyksessä shn vastaanotto, lh pesee, syöttää ja pukee. Näin karkeasti yleistettynä siis. :D

Itse opiskelen tällä hetkellä lähihoitajaksi (pk pohjan takia), josta tarkoitus jatkaa sairaanhoitajaksi. :)

Vierailija
7/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajakoulutus on on 3,5v. Mun mielestä ei todellakaan pitkä koulutus. Jos ala kiinnostaa niin opiskelu on todella mielekästä, paljon simulaatio-opetusta ja työharjoitteluja eri paikoissa, haastavaa, hyvin vastuullista ja mielenkiintoista. Ja vastoin yleistä luuloa, sairaanhoitajat pääsevät kyllä ihan hyville palkoille. Lisäksi sairaanhoitajille on valtavasti kysyntää ulkomaillakin ja samalla koulutuksella pääsee muihinkin Euroopan maihin esim. Norjassa palkka on yli 5000e/kk, toki toivon ettei kukaan tee hoitotyötä euron kuvat silmillä vaan siksi että on aito halu auttaa toisia.

Lähärit tekee myös tärkeää työtä tietenkin.

Vierailija
8/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmahdollisuuksia on sinänsä sh:lla enemmän, ja ehkä työ on mielenkiintoisempaa, tai työpaikat, vaativampia ja enemmän mahdollisuuksia erikoistua. Palkka ei tosiaan ihan hirveästi eroa, ja lähihoitajanakin saa kolmivuorotyössä helposti sen noin 3000e bruttona keskimäärin kuussa, jos siis on töissä suurimman osan pyhistä. Lähihoitajat varmaan useimmiten toimivat vanhustenhuollossa, mutta esim itse olen tehnyt koko lh-urani sairaaloissa. 

Lähihoitajan koulutus on lyhyt, itsellä kesti 1v 10kk, ja nyt opiskelen kätilö-sairaanhoitajaksi, joka kestää 4,5 vuotta. Pelkkä sh-koulu on sen 3,5 vuotta. 

Riippuu siitä miten järjestät toimeentulosi opintojen aikana, että kumpaa lähtisin sinuna opiskelemaan. Jos elätät itse itsesi ja säästöjä ei hirveästi ole, niin lähtisin ensin opiskelemaan sen lähihoitajan tutkinnon esim. työvoimakoulutuksena, jolloin saat opiskella työttömyyskorvauksella. Näin tein itse. Sen jälkeen voi sitten jos haluaa niin jatkaa työn ohessa monimuotokoulutuksella sh:ksi jos kiinnostusta riittää, ainakin itse olen saanut melko paljon hyväksilukuja lähihoitajatutkinnon ansiosta nyt opiskellessani kätilö/sh-tutkintoa, ja hyvä puoli on myös se että lh-töitä löytyy, eli keikkaa saa tehdä niin paljon kun vaan ehtii jos haluaa.

Jos taas esim mies vastaa elatuksestasi opintojen ajan, tai muutoin säästöjä on, niin suosittelisin silloin menemään suoraan sh-kouluun.

Vierailija
9/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele sairaanhoitajaksi.

Vierailija
10/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajalla on tosi monipuoliset työmahdollisuudet, voit olla töissä esim. Terveyskeskuksessa ja pitää vastaanottoa tai yksityisellä lääkäriasemalla, päivystyksessä, poliklinikalla, leikkaussalissa, kotihoidossa, erilaisilla osastoilla sairaalassa ja vaikka missä... Mun ystävä on töissä terveyskeskuksessa ja on tykännyt tosi paljon työstään, ollut siellä jo useita vuosia. Toinen tuttu on terveydenhoitaja ja hän on neuvolassa töissä. Itse en ole hoitoalalla.

Vierailija
11/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kolmikymppinen nainen ja aikeissa vaihtaa alaa hoitoalalle, koska nykyinen työ ei tunnu mielekkäältä. Ensisijaisesti olen aikonut pyrkiä opiskelemaan sairaanhoitajaksi, mutta suunnitelmasta kuultuaan moni on kysynyt, että miksi ei lähihoitajaksi. Palkassa eroa ei taida juuri olla, opiskeluaika olisi lähihoitajaksi yli vuoden lyhyempi.

Tiedän, että on työpaikkoja, joissa lähi- ja sairaanhoitajien työnkuvat ovat aika samanlaisia ja toisaalta on paikkoja, joihin palkataan lähes ainoastaan lähi- tai sairaanhoitajia. Isoäitini on palvelutalossa, jossa palkkalistoilla yksi sairaanhoitaja ja kai kolmisenkymmentä lähihoitajaa ja toisaalta tuttu on töissä osastolla, jossa vain sairaanhoitajia. Mutta keskimäärin; kuinka paljon ja mitä eroa tehtävänkuvassa on? Onko niin, että valtaosa lähihoitajista töissä palvelutaloissa? Entä sairaanhoitajien jakautuminen erityyppisiin töihin ja paikkoihin?

Ei nyt mitään pippelinvenytystä, tiedän kyllä, että molemmat vaihtavat vaippoja, eikä se ole kauhistus, mutta oletettavasti molemmat tekevät kuitenkin myös muuta

Riippuu tosiaan siitä mitä haluat tehdä. Jos sairaalapuoli kiinnostaa, sairaanhoitajaksi opiskelu on hyvä vaihtoehto. Jos taas haluat erikoistua johonkin muuhun, esim. lapset, nuoret, vammaiset, vanhukset jne, lähihoitaja on parempi vaihtoehto.

Vierailija
12/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita ehdotuksia Ap:lle:

Kätilö (+sairaanhoitaja)

Ensihoitaja (sairaanhoitaja)

Suuhygienisti

Röntgenhoitaja

Bioanalyytikko (ns. Labrahoitaja)

Terveydenhoitaja (+sairaanhoitaja)

Sosionomi

Toimintaterapeutti

Vierailija
13/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lähihoitajalle työmahdollisuuskia on yhtä paljon kuin sairaanhoitajalle vähintäänkin, koska lähihoitaja voi työskennellä niin monessa eri paikassa. Yhtä hyviä ja tärkeitä ammatteja molemmat. Sairaanhoito ja terveydenhoito ovat ainoat sellaiset väylät, joihin halutessaan on ehkä parempi vaihtoehto sairaanhoitajaksi opiskelu.

Vierailija
14/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tosiaan siitä mitä haluat tehdä. Jos sairaalapuoli kiinnostaa, sairaanhoitajaksi opiskelu on hyvä vaihtoehto. Jos taas haluat erikoistua johonkin muuhun, esim. lapset, nuoret, vammaiset, vanhukset jne, lähihoitaja on parempi vaihtoehto.

On niitä sairaanhoitajia paljon muuallakin kuin sairaalassa.

Vierailija
15/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti sairaanhoitajaksi! Itse pohtiessani alanvaihtoa halusin pehmeän laskun ja valitsin lähihoitajan opinnot. Suuri virhe, koulupäivät meni peukaloita pyöritellessä ja videoita katsoessa, aion jatkaa sairaanhoitajaksi jossain vaiheessa.

Vierailija
16/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoin ero on se, että lh saa pistää vain lihakseen (esim insuliini) ja sh saa pistää suoneen (tippa, verikokeet jne).

Sh tekee "haastavat" jutut kuten esim päivystyksessä shn vastaanotto, lh pesee, syöttää ja pukee. Näin karkeasti yleistettynä siis. :D

Itse opiskelen tällä hetkellä lähihoitajaksi (pk pohjan takia), josta tarkoitus jatkaa sairaanhoitajaksi. :)

Insuliini pistetään s.c eli ihon alle, ei lihakseen.

Vierailija
17/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajan kantilta katsoen suurin ero on monipuolisuudessa. Vaippojen vaihtoa tosiaan riittää lähes kaikille hoitajille tietysti työpaikasta riippuen. Ja ainakin omassa työpaikassani lähihoitajilla on ollut hyvin mahdollisuuksia kehittää itseään kiinnostustensa mukaan. Esimerkiksi haavahoidoissa melkeinpä osaston taitavin on lähihoitaja.

Lähihoitajien työ on enemmän välitöntä ihmisten kanssa työskentelyä, vaikka kaikki toki kirjaavatkin jne. Omasta työajasta välitöntä potilastyötä on ehkä kolmannes tai puolet vähemmän kuin lähihoitajilla. Riippuu tietysti työpaikasta, itse työskentelen perusterveydenhoidon sairaalassa osastolla, jossa lähihoitajia ja sairaanhopitajia on noin puolet ja puolet ja osaston luonteen vuoksi aika paljon haastavampaakin lääkehoitoa.

Itse suosittelen sairaanhoitajaksi opiskelua, jos lukupäätä yhtään riittää. Monipuolisempi työ ja enemmän vaihtoehtoja. Saatko muuten aikuisopintorahaa? Sen avulla sairaanhoitajan opinnoissakin pääsee niin pitkälle, että keikkaa pystyy hyvin tekemään.

Vierailija
18/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajaksi minäkin suosittelen.

Lähihoitajan koulutus on todella helppo ja sen saa suoritettua vaikka silmät kiinni. Itse sain kaikista osa-alueista kiitettävät arvosanat ja koulu tuntui turhauttavan helpolta.

Nyt olen juuri valmistumassa sairaanhoitajaksi ja harmittaa kun tuhlasin 2 vuotta noihin lähihoitajan opintoihin. Toki lh tekee todella tärkeää ja arvokasta työtä, mutta koulutus on mielestäni liian helppo.

Vierailija
19/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Insuliini pistetään ihon alle, ei lihakseen.

Vierailija
20/34 |
25.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajaksi minäkin suosittelen.

Lähihoitajan koulutus on todella helppo ja sen saa suoritettua vaikka silmät kiinni. Itse sain kaikista osa-alueista kiitettävät arvosanat ja koulu tuntui turhauttavan helpolta.

Nyt olen juuri valmistumassa sairaanhoitajaksi ja harmittaa kun tuhlasin 2 vuotta noihin lähihoitajan opintoihin. Toki lh tekee todella tärkeää ja arvokasta työtä, mutta koulutus on mielestäni liian helppo.

Riippuu oppilaitoksesta. Ei ollut itselleni helppo. Kyllä meiltä vaaadittiin todella paljon kaikilla osa-alueilla. Joten älä yleistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän