Köyhä antaa säästövinkkejä köyhälle
Minä aloitan:
1. Vitamiinit kannattaa ostaa Alepasta, Rainbow vitamiinihivenaine on 4€ purkki.
2. Apteekista osta vauvojen osastosta d-vitamiinitipat 3 €, vastaava pullo aikuisten hyllyssä 9€.
3. Keitä kahvia tasan se määrä, mitä juot.
4. Essence meikut on todella halpoja ja hyviä.
5. Alepassa kolmen palasaippuan paketti 80snt. Todella hyvä saippua, ei kuivata ihoa.
6. Aamiainen on lähes ilmainen kun syö puuroa.
Jatkakaa...
Kommentit (1383)
Vierailija kirjoitti:
Kahvin juominen on kyllä kummallista. Kuppikaupalla menee ihmisillä päivittäin. Aina ku kaverin näkee tai joku tulee kylään, pitää juoda. Heti ku herää ja ruuan päälle.
Itse en koskaan alkanut juoda, joten kahvipakettitarjoukset, kahvin tai maidon loppuminen, ei oo muodostuneet kynnyskysymykseksi.
"Mutta ku mä tarviin, et herään!" Etkä tarvii, eihän lapsetkaan tarvii. Joko sun elintavoissa on jotain väärin, tai sitten oot vaan kehosi opettanut kofeiinin saamiseen.
Ehdottoman hyvä paikka säästää rahaa. Mitäköhän siitä tulee vuodessa.
Ei kahvia tarvia elämiseen mutta se on hyvää ja täytyyhän sitä joitain iloja olla.
Mulla se on hyvä kahvi ja sulla jotain muuta.
Vierailija kirjoitti:
Juurihan uutisoitiin että vitamiinipillerit tuottavat vain kallista virtsaa, eli en tuhlaisi rahojani vitamiinipillereihin. Ja tuota mieltä on tiedemaailma ollut jo pitkään.
https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2017/feb/14/multivitamins-a-wa…
Kuningaskuluttajan toimittaja popsi ruokakaupan d-vitamiineja vai oliko monivitamiineja ja hänen vitamiiniarvonsa mitattiin ja olivat ihanteelliset.
Vierailija kirjoitti:
Hiuksia ei kannata värjätä. Luonnollisen väriset hiukset ovat klassisen tyylikkäät ja pysyvät paremmassa kunnossa ilman kemikaaleja. Naisilla puolipitkät tai pitkät hiukset on helppo leikata itsekin YouTuben ohjeilla tai antaa kaverin/ puolison leikata. Matala ponnari on aina tyylikäs, jos ei ehdi laittaa tukkaa.
Oma värini on hiirulaisenharmaa/maantieväri eikä todellakaan näytä hyvältä. Aion siirtyä hieman lähemmäs omaa väriä joten juurikasvu ei näy niin selvästi ja ehkä harventaa värjäysväliä jolloin ei ole niin kuluttavaa omille hiuksille. Minulla on vielä 3 euron hiusvärejä tallessa jotka voisi käyttää puoliksi (tekee valmiin sekoituksen johon käyttää puolet aineista) jolloin riittäisivät peräti kahteen kertaan eli 1,50 euroa kerta. Hiuksia en leikkaa enää itse, kerran kokeilin tasoittaa otsatukan ja olikin yllättävän vaikeaa ja sotkuista. Kampaaja heti huomasi että olin itse siistinyt hiuksiani. Jätän jatkossa asiantuntijalle. Kampaajan valitsen hinnan mukaan koska käyttämäni kampaaja on puolet halvempi keskivertokampaajiin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Myy kaikki tarpeeton pois.
Kävin kodin läpi, n 9 kk aikana olin myynyt yli 1000 tavaraa, vaatetta, jotka olin ostanut/saanut naimisissa ollessani.
Kun kotoa lähti paljon tarpeetonta, muuttui koti paljon viihtyisämmäksi.Tein tavoitteita, kirpputorituloilla ostan maalia ja maalasin olohuoneen, jossa myös nukun.
Myös ystäväni tietää innostuksestani myydä kirppareilla, saan jatkuvasti lahjoituksena muiden tarpeettomia.
Aina kiitän, vaikka olisikin täysin soopaa.
Entäs kirppispöydän vuokra? Maksaa lähes 30 euroa viikko ainakin täälläpäin. Pitää myydä paljon tai kallista tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Kahvin juominen on kyllä kummallista. Kuppikaupalla menee ihmisillä päivittäin. Aina ku kaverin näkee tai joku tulee kylään, pitää juoda. Heti ku herää ja ruuan päälle.
Itse en koskaan alkanut juoda, joten kahvipakettitarjoukset, kahvin tai maidon loppuminen, ei oo muodostuneet kynnyskysymykseksi.
"Mutta ku mä tarviin, et herään!" Etkä tarvii, eihän lapsetkaan tarvii. Joko sun elintavoissa on jotain väärin, tai sitten oot vaan kehosi opettanut kofeiinin saamiseen.
Kahvi on yksi halvimmista nautintoaineista. Kupillisen hinta kotona keitettynä n. 5 senttiä. Maksan sen mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
Juurihan uutisoitiin että vitamiinipillerit tuottavat vain kallista virtsaa, eli en tuhlaisi rahojani vitamiinipillereihin. Ja tuota mieltä on tiedemaailma ollut jo pitkään.
https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2017/feb/14/multivitamins-a-wa…
E-vitamiinin saantisuositus perustuu siihen mitä ruoka sisältää eikä siihen mitä tarvitaan.Tämä ja seleeni suurina annoksina esim. estää eläinkokeissa tehokkaasti kolesterolin hapettumisen ja auttaa myös syövän hoidossa.Nämä antioksidantit ovat vuorovaikutuksessa keskenään,siksi esim. pelkkä E-vitamiini on aiheuttanut haittoja,pro-oksidanttivaikutuksen.
en ymmärrä miksi kaikesta pitäisi maksaa, ruokajonot kannattaa hyödyntää ja vitamiinit taskuun vaan
Tiedän että tupakasta on vaikea päästä eroon mutta säästän rahaa kun en polta tai juo alkoholia. Kannattaa kannustaa myös lapsia savuttomuuteen ja alkoholittomuuteen vaikka tietenkin käytännössä vaikeaa. Helpoiten tupakasta pääsee eroon kun ei tupakointia edes aloita. Alkoholia saatan ottaa jos minulle tarjotaan mutta jos olen ulkona ja ostan juomani itse niin valitsen alkoholittoman vaihtoehdon, terveellisempi ja edullisempi vaihtoehto. Uskon että alapeukkuja satelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvi on yksi halvimmista nautintoaineista. Kupillisen hinta kotona keitettynä n. 5 senttiä. Maksan sen mielelläni.
Vaikka kahvin nauttisi kahvilassakin tulee se vaikkapa baari-iltaa halvemmaksi eli myös kodin ulkopuolella nautittuna edullisimpia nautintoaineita.
Vierailija kirjoitti:
en ymmärrä miksi kaikesta pitäisi maksaa, ruokajonot kannattaa hyödyntää ja vitamiinit taskuun vaan
Pillereillä et korvaa jonojen ravinnotonta ruokaa. Lasku tulee sitten sairauskuluina.
En enää edes muista kaivata kahvioissa/kahviloissa käymistä. Lopetin sen, kun kahvikupillisen hinta alkoi olla sama kuin kotiin ostetulla kahvipaketilla. Olen yleensä yksin liikkeellä, joten kukaan ei kärsi kahvitaukojen puutteesta. Tarvittaessa voin ottaa kahvit mukaan pienemmässä termarissa ja juoda ne vaikka kirjaston aulassa tai puistonpenkillä. Itse säästin opiskeluaikoina ottamalla kirjastoistunnoille kotoa ison termospullollisen kahvia. (Kaikissa kirjastoissa se ei ole sallittua.)
Automatkoillakin meillä on yleensä omat kahvit ja eväät mukana. Kerran Tuurin-reissulla särvimme jopa kauppakeskuksen parkkipaikalla ruokatermoksesta keittoa. Ei hävettänyt yhtään. Säästyi shoppailuaikaa, kun ei tarvinnut jonottaa missään, paitsi vessaan ja kassoille.
Vierailija kirjoitti:
Joillekin ehkä pikku asia, mutta koskee eritoten naisia tämä vinkki. Jos ette ole aiemmin huomanneet, niin kaikki meikki tms tuotteet jotka ovat putkilossa, niin putkiloon jää tosi paljon käyttämättä ko ainetta, jos heittää pois siinä kun ei saa puristettua enää yhtään ulos.
Olen ollut yllättynyt, kuin paljon putkilotuotetta on vielä jäljellä kun olen leikannut putkilon kahtia ja ottanut loppuja ulos esim vanupuikolla. Mm kallis silmämeikin alusvoide olisi loppunut jo kuukausi sitten kun en saanut enää puristettua yhtään ulos. Leikkasin putkilon ja säilyttänyt osat yhteen sisäkkäin liitettynä ja tuotetta riittää ja riittää yhä. Sama huomio muissakin voideputkiloissa.
Tämän olen huomannut jo vuosia sitten. Esim. käsi- ja kosteusvoidetuubit leikkaan aina kahtia. Joulun alla ostin uuden meikkivoiteen, mutta ajattelin heruttaa vanhaa voideputkiloa suuosa alaspäin ja siitä riitti vielä yli kuukaudeksi!
Vierailija kirjoitti:
En enää edes muista kaivata kahvioissa/kahviloissa käymistä. Lopetin sen, kun kahvikupillisen hinta alkoi olla sama kuin kotiin ostetulla kahvipaketilla. Olen yleensä yksin liikkeellä, joten kukaan ei kärsi kahvitaukojen puutteesta. Tarvittaessa voin ottaa kahvit mukaan pienemmässä termarissa ja juoda ne vaikka kirjaston aulassa tai puistonpenkillä. Itse säästin opiskeluaikoina ottamalla kirjastoistunnoille kotoa ison termospullollisen kahvia. (Kaikissa kirjastoissa se ei ole sallittua.)
Automatkoillakin meillä on yleensä omat kahvit ja eväät mukana. Kerran Tuurin-reissulla särvimme jopa kauppakeskuksen parkkipaikalla ruokatermoksesta keittoa. Ei hävettänyt yhtään. Säästyi shoppailuaikaa, kun ei tarvinnut jonottaa missään, paitsi vessaan ja kassoille.
Juotko mustaa kahvia vai maitokahvia? Miten maitokahvi säilyy termarissa?
Vitamiinit kannattaa ostaa Lidlistä. http://mainoslehti.lidl.fi/19c55048-5848-4db6-81e7-d717c567af07/pdf/idl… ovat nyt pitkälti saman hintaisia kuin tuossa lehtisessä.
Käsitiskiaine kannattaa laimentaa pienempään pulloon. Itse ostan Tokmannilta halvinta Fairya ja laimennan sen vanhaan tiskiainepulloon, josta tiskiainetta on helppo annostella tiskialtaaseen. Fairy-pulloon jäävät "pohjamudat" ravistelen irti veden avulla ja täytän pullon sen viimeiseen käyttökertaan. Puhdas pullo on sitten kiva laittaa kuivana muovinkeräykseen.
Liotan likaisia astioita, kunnes niitä on sopiva satsi tiskattavaksi. (Tiskaan vähintään kaksi kertaa päivässä.)
Leivät ostamme pääosin leipomon myymälästä ja pakastamme ne.
Sipseistä, pullista, kakuista ja limsoista olemme luopuneet. Karkkia, jäätelöä ja keksejä (tarjoustuotteita) tulee vielä joskus ostettua.
Kesällä on aina mukana halpismehulla tai vedellä täytetty juomapullo.
Vaatteet ostamme kirppiksiltä. Kaikki käyttötavara ostetaan alennusmyynneistä, jos vain mahdollista. Vanha kuvaputkitöllö vaihtuu uuteen, kun se simahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä hammaslääkärissä kerran vuoteen tarkastuksessa ja hammaskiven poistossa niin säästyy paikkauksilta, juurihoidoilta ja silloilta. Tarkastus ja hammaskiven poisto yksityisellä reilun satasen, julkisella huomattavasti vähemmän. Jälkimmäiset, jotka ovat hammashoidon laiminlyönnin seurauksia, maksavat tuhansia euroja.
Julkisella ei saa käydä vuosittain tarkastuksessa ellei ole jotain ongelmia. Saan käydä kolmen vuoden välein, tiedoissa sellainen merkintä.
Omenan syöminen ilman hävikkiä
Jos omenan syö kokonaisena, jää paljon syömäkelpoista omenaa yli, vaikka yrittäisi jyrsiä karan kuinka pieneksi. Jos siis haluat hyödyntää koko omenan siemeniä lukuun ottamatta, älä haukkaa sitä kokonaisena, vaan leikkaa ohuiksi siivuiksi. Näin saat noukittua omenasta pois pelkät siemenet, tai ne putoilevat ihan itsestään.
Itse ensin leikkaan omenan pystysuunnassa keskeltä kahtia ja sitten leikkaan muutaman millin siivuiksi. Jos haluaa isompia paloja, koko omenaa ei ole pakko viipaloida, vaan riittää että tekee sen keskeltä, jolloin siemenet saa helposti pois.
Viipalointi on myös siksi hyvä tapa, että jos ei tykkää syödä omenaa kuorineen (vaikka kuoretkin ovat terveellisiä), niin viipaleitä syödessä kuoria ei edes huomaa!
Törmäsin myös netissä vinkkiin, miten syödä omena kokonaisena ilman yli jäävää karaa: älä syö kokonaista omenaa sivusta vaan pohjasta aloittaen!
http://www.voice.fi/ilmiot/jaako-syotyasi-omenasta-jaljelle-kota-olet-s…
En ole kokeillut itse tuota.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oo ikinä tajunnut syödä noita vitamiineja. Enkä ikinä sairasta. Enkä edes syö mitenkään erityisen tervellisesti. Mutta ulkoilen kyllä joka päivä valoisan aikaan.
Suomessa ei talvella valoisaan aikaan ulkoilulla ole mitään väliä D-vitamiinin kannalta, sitä ei talvella näillä leveyksillä auringosta saa. Muuten toki piristää raitis ilma.
Pullan voi leipoa veteen ja ilman kananmunaa. Maussa ei mitään eroa "normaalitaikinaan".
Ja säännönmukaisesti leivontaohjeissa on liikaa jauhoja, joten jauhoissa voi myös säästää.
Eikö sinulla ole mitään nautintoja? Ostapa kahvilasta tavallisen kahvin sijasta vihersmoothie, fruit bowl tms terveellisempi vaihtoehto niin huomaat että maksaa moninkertaisesti kahviin verrattuna. Kotiin ostettuna kahvi maksaa jonkun 3 euroa paketti ja siitä tulee todella monet kahvit keitettyä. Olisiko 50 kupillista paketin mukaan?