Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaisuus ei lähde sinusta koskaan

Extadio
25.02.2017 |

Itse olin lestadiolainen. Lapsuus oli raskasta ja ahdistavaa. Vanhemmat henkisesti aivan loppuja. Päällepäin piti näyttää että kaikki on hyvin ja vanhemmat olivat vieraiden ihmisten läsnäollessa aivan erilaisia. Isä oli väkivaltainen ja pieksi meitä lapsia milloin mistäkin syystä. Ja uhkaili väkivallalla jatkuvasti. Koko elämä on illuusiossa elämistä ja vaikeuksia ja ongelmia ei saa ottaa esille. Lapsena harkitsin usein itsemurhaa ja olin muutenkin henkisesti aika romuna. En tiedä miten pystyin alkaa erottautumaan tuosta kontrolloivasta ja henkistä valtaa harjoittavasta uskosta. Se irrottautumisprosessi kesti vuosia. Välillä palasin takaisin koska olin aivopeseytynyt niin syvästi siihen sairaaseen ihmisten tekemään oppiin. Sisaruksia on 13 ja niistä 8 vielä liikkeessä mukana. Nykyisin media alkanut onneksi nostamaan ongelmia esille ja se saa ihmisiä kyseenalaistaan ja kapinoimaan sairasta oppia vastaan. Moni asia on muuttunut liikkeen "muuttumattomassa" opissa paremmaksi, mutta paljon siellä on ristiriitaista paskaa. Sääntöjä ei ole, mutta "haluammehamme-emmehämmehalua" tehdä tai olla tekemässä, ja isovelivalvoo-järjestelmä pitää huolen ettei "ystävä" lipsahdamaailmalliseen menoon. Tuo on aiheuttanut sen että esim. Kortsujen ostaminen jännittää ja ahdistaa ja pelottaa että joku entine ystävä näkee. Lisäksi säikyn tuttujen näkemistä yhtäkkiä ja yllättäen. Esim. Kaupassa kun joku tulee hyllyn takaa ja alkaa jutteeen, menen ihan lukkoon. Naamani menee punaiseksi säikähdyksestä ja tilanne ahdistaa. Täytyy keretä valmistautua kohtaamaan ihminen niin en ahdistu niin pahasti. Oma syyllistäminen ja kontrolloinnin pelko saa minut vainoharhaisesti välillä. En voi sille mitään että tunnen häpeää ja syyllisyyttä välillä esim. "vääränlaisen" ohjelman katsomisesta. Lapsuudessani tv ja videot oli syntiä ja aiemmin niiden takia on hoitokokouksissa erotettu ihmisiä ja tuomittu saatanan haltuun. Kaikki tällainen kulkee lopun ikää mukana. Lestadiolaisuudesta voi erota ja siitä voidaan sinä erottaa mutta lestadiolaisuudesta ei lähde sinusta. Ei koskaan. Ei terapialla, eikä millään hoidolla. Se on identiteetissä niin syvällä. Lestadiolaisuudessa identiteetti on yhteinen. Jos lestadiolaisuutta uskontona kyseenalaistetaan, pilkataan, tai kritisoidaan, se aiheuttaa yhteisössä oleville ahdistusta ja saa tuntemaan, että yhteisössä olevaa vastaan hyökätään. Kaikki uskontoa kritisoivat kommentit saavat lestadiolaisen ahdistumaan. Mistä tämä kertoo? Tämä kertoo siitä, että opissa maailma on paha, lestadiolaisuus hyvä. Kaikki lestadiolaisuuen ulkopuolella on pahaa. Kaikki ovat MEITÄ vastaan. Kaikki pilkkaavat ja paijaavat. Sielunvihollinen käy päällemme ja kimppuumme median kautta. Jne jne. Me vs muu maailma aiheuttaa että ulkopuolisia ja niiden mielipiteitä pelätään. Niiden kanssa ei voi keskustella, koska ne ovat eri mieltä. Keskustelu lestadiolaisuudesta täytyy olla samaamieltä olevien nyökyttelyä. Saarnoissa puhujat lietsovat maailman pelkoa ja kouhaavat seuroissa kulkemisen tärkeyttä. Usko (lue aivopesu) voi hiipua jos pitää seuroista taukoa. En väitä, että se olisi laskelmoitua aivopesua, vaan se on muotoutunut sellaiseksi. Tunteilla ja psyykkeellä perustellaan uskonasioita. Jos ihminen lapsesta asti käy seuroissa, ja näkee kuinka itseään syyttävät ja huonoksi itsensä tuntevat ihmiset vaikeroivat huonouttaan, hänen itsetuntonsa ei voi kehittyä. Lestadiolaiset ovat senkin takia hyvin hyökkääviä jos heitä millään tavalla kritisoidaan tai arvostellaan jostain asiasta.

Kommentit (81)

Vierailija
41/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka asiassa on puolensa. hyvät ja huonot. kyllä minullakin säälittää pienestä asti alistetut yli kiltit tytöt ja kotiin hautautuneet äidit mutta heilläkin on hyviä asioita uskossa.

Vierailija
42/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei mikään muu ärsytä lestadiolaisissa kuin se uskomus että vain he pääsisivät taivaaseen ja kaikki muut ovat syntisiä. Millä perusteella? Eikö raamattukin opeta että kaikki ovat samanarvoisia. Lestadiolaiset arvostavat itseään ylemmäs ja pitävät muita alempina ja se on sairasta. Muuten ei mulle väliä vaikka uskoo porkkanaan kun ei vaan pidä itseään toisia arvokkaampana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaisuus on parasta, mitä minulle on tapahtunut. Rauhaisaa harmoniaa sekä sisäisesti että ulkoisesti.

Samaa mieltä, olen ollut hyvin tyytyväinen elämääni kokonaisuudessaan. Ihmelliisä dissausyrityksiäja väkinäistäpanettelua, mutta vain se voi tietää, joka tän on kokenut :)

Rauhaisaa harmoniaa ja tyytyväisyyttä elämään, kun

- Mies kertoo sinulle, mitä Raamattu kertoo, omin päin ei suositella lukemaan.

- Mies kertoo sinulle, ettei rukoilu ole oikea tapa käsitellä syntiä, vaan pitää mennä toisen uskovaisen luo. Älä kysy miksi, missään asiassa.

- Mies kertoo sinulle, ettet saa ehkäistä. Julkisesti sanotaan, että ei ehkäistä, mutta käytännssä syntyvyydensäännöstely salaa tehtynä on ok.

- Mies kertoo sinulle, että seksuaalivähemmistöt eivät ole ok.

- Mies kertoo sinulle, että liikkeen ulkopuoliset eivät pääse taivaaseen. Muille on omat haukkumanimet.

- Mies kertoo sinulle mikä lestadiolaisten lahko on oikea.

- Mies kertoo sinulle, ketä olisi sopiva äänestää.

- Mies kertoo sinulle, ettei ole sinun tehtävä vaivata päätäsi näillä asioilla, kerrotaan kyllä, mitä mieltä pitää olla.

- Mies kertoo sinulle, mitä sinun pitää ajatella liikkeestä lähteviin tai sitä harkitseviin. Kivitä tai joudu itsekin kivitetyksi.

- Mies kertoo sinulle miten tehdään älyllisesti epärehellinen temppu jossa kauhea tv on kielletty mutta vielä kauheampi internet on sallittu.

- Mies kertoo, mikä musiikki on soveliasta.

Vierailija
45/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös.

Vierailija
46/81 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea ja taivaanisän siunausta. Näin sanotaan toiselle lestalle joka on saanu lapsen. Oikeasti ahdistaa nähdä kuinka voimattomia nämä viattomat ihmiset ovat kun lapsimäärä vain jatkaa kasvuaan. Ahdistaa, raivostuttaa, itkettää, pelottaa. Päällepäin näytellään onnellista ja puhutaan kauniita sanoja. Kaksinaamaista. Mutta siihen kasvaa niin syvälle ettei tajua itse olevansa kaksinaamainen. Teeskentely ja kulissit ovat osa kulttuuria. Tabut ja totuuden välttely on arkipäivää. Säälin sydämestäni näitä ihmisiä. Kumpa mahdollisimman moni käsittäisi vapauden. 😢

Vierailija
47/81 |
02.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep sääliksi käy etenkin nuoret tytöt kun tietää mikä niiden tulevaisuus on. Eivät tiedä mikä on edessä..

Vierailija
48/81 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalanterve

Vierailija
49/81 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovainen äiti kirjoitti:

Olet sielunvihollinen. Olet väärä profeetta joita on lopunajalla. Uskallat pilkata jumalaa ja sen lapsia. Maailmanloppu on lähellä!

Ps. Mua ei ole aivopesty vaan olen oikea uskovainen. Muut tulimereen.

Pps. Olen suurperheen äiti. Lapsistani vanhimmat ovat sairastuneet masennuksen tms. Koska sielunvihollinen.

Ppps. Vain maailman perheiden ongelmia saa tuoda esiin, koska meillä ei ole ongelmia.

Pppps. Ne jotka käyttävät alkoholia, ovat juoppoja, ja niiden lapset kärsii. Näin mulle on opetettu.

Jumalan rauhaan jääkää kaikki uskon sisaset ja veljet.

Ei teitä suotta pidetä ylimielisinä tyyppeinä. Me ja ne muut -ajattelu on teillä niin verissä.

Vierailija
50/81 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs ne jotka on eronneet lestadiolaisuudesta mutta eivät silti eroa kirkosta? Tunteeko ne jollain lailla syyllisyyttä siitä että ne ovat jättäneet lahkon? Ovatko ne tavallaan liian kilttejä ihmisiä?

Vierailija
51/81 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni heistä on ihan hukassa. Ajelehtivat elämässä vailla päämäärää. Ovat kai henkisesti niin nujerrettuja eivätkä uskalla vastustaa oikein mitään. Heitä on helppo käyttää hyväksi. Monessakin mielessä.

Vierailija
52/81 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tällaisen ihmisen. Hän väittää, että hän ei ole uskovainen. Silti hän puhuu edelleen usein papeista, seuraa jumalanpalveluksia jne. Hän taitaa yrittää jymäyttää minua.

Vierailija
53/81 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ylös.

Ja alas.

Vierailija
54/81 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tällaisen ihmisen. Hän väittää, että hän ei ole uskovainen. Silti hän puhuu edelleen usein papeista, seuraa jumalanpalveluksia jne. Hän taitaa yrittää jymäyttää minua.

Jep, ja musta on valkoista.

Vierailija
55/81 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne uskonsuuntausta kovin hyvin, joten kysynkin, että onko siellä vallalla ajattelu, että mies on ykkönen? Että häntä kumarrellaan ja pokkaillaan?

Vierailija
56/81 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin monesti, lähteäkö vai jäädä?

Vierailija
57/81 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin monesti, lähteäkö vai jäädä?

Lähditkö?

Vierailija
58/81 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin entinen vl ja kyllä kerran lestadiolainen on aina jotenkin ulkopuolinen, ainakin itse koen niin. Hienosti ap kuvasi lestadiolaisliikettä, oli pakko ihan naurahtaa. Älykäs ja analyyttinen ihminen hän.

Johanna Hurtig on hyvin todennut ja itsekin näin ihan omakohtaisesti koin, että letadiolaisuudessa ei toteudu lapsen ja nuoren oikeus autonomiseen hengellisyyteen ja moraaliseen toimijuuteen. Itsenäinen moraalinen toimijuus on taas edellytys, että voi kehittyä aikuiseksi vapaaksi ihmisyksilöksi l. mahdollisuus kasvaa vastuulliseksi ja isenäisiin moraalisiin ratkaisuihin kykeneväksi ihmisyksilöksi ei toteudu eikä voi kehittyä vapaaksi toimimaan oman moraalisen harkintansa mukaan itsenäisesti.

Itse koin vahvasti, että letadiolaisuus opetti ulkoapäin ohjautumaan ja suorittamaan uskoa mm sääntöjä noudattamalla. Omaa ajattelua pidettiin jopa vaarallisena l kannatti tehdä niin kuin käsketään.

Vierailija
59/81 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naispappeus on ilmeisesti aika lailla 'out' noissa piireissä.

Vierailija
60/81 |
28.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aha.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi