Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lestadiolaisuus ei lähde sinusta koskaan

Extadio
25.02.2017 |

Itse olin lestadiolainen. Lapsuus oli raskasta ja ahdistavaa. Vanhemmat henkisesti aivan loppuja. Päällepäin piti näyttää että kaikki on hyvin ja vanhemmat olivat vieraiden ihmisten läsnäollessa aivan erilaisia. Isä oli väkivaltainen ja pieksi meitä lapsia milloin mistäkin syystä. Ja uhkaili väkivallalla jatkuvasti. Koko elämä on illuusiossa elämistä ja vaikeuksia ja ongelmia ei saa ottaa esille. Lapsena harkitsin usein itsemurhaa ja olin muutenkin henkisesti aika romuna. En tiedä miten pystyin alkaa erottautumaan tuosta kontrolloivasta ja henkistä valtaa harjoittavasta uskosta. Se irrottautumisprosessi kesti vuosia. Välillä palasin takaisin koska olin aivopeseytynyt niin syvästi siihen sairaaseen ihmisten tekemään oppiin. Sisaruksia on 13 ja niistä 8 vielä liikkeessä mukana. Nykyisin media alkanut onneksi nostamaan ongelmia esille ja se saa ihmisiä kyseenalaistaan ja kapinoimaan sairasta oppia vastaan. Moni asia on muuttunut liikkeen "muuttumattomassa" opissa paremmaksi, mutta paljon siellä on ristiriitaista paskaa. Sääntöjä ei ole, mutta "haluammehamme-emmehämmehalua" tehdä tai olla tekemässä, ja isovelivalvoo-järjestelmä pitää huolen ettei "ystävä" lipsahdamaailmalliseen menoon. Tuo on aiheuttanut sen että esim. Kortsujen ostaminen jännittää ja ahdistaa ja pelottaa että joku entine ystävä näkee. Lisäksi säikyn tuttujen näkemistä yhtäkkiä ja yllättäen. Esim. Kaupassa kun joku tulee hyllyn takaa ja alkaa jutteeen, menen ihan lukkoon. Naamani menee punaiseksi säikähdyksestä ja tilanne ahdistaa. Täytyy keretä valmistautua kohtaamaan ihminen niin en ahdistu niin pahasti. Oma syyllistäminen ja kontrolloinnin pelko saa minut vainoharhaisesti välillä. En voi sille mitään että tunnen häpeää ja syyllisyyttä välillä esim. "vääränlaisen" ohjelman katsomisesta. Lapsuudessani tv ja videot oli syntiä ja aiemmin niiden takia on hoitokokouksissa erotettu ihmisiä ja tuomittu saatanan haltuun. Kaikki tällainen kulkee lopun ikää mukana. Lestadiolaisuudesta voi erota ja siitä voidaan sinä erottaa mutta lestadiolaisuudesta ei lähde sinusta. Ei koskaan. Ei terapialla, eikä millään hoidolla. Se on identiteetissä niin syvällä. Lestadiolaisuudessa identiteetti on yhteinen. Jos lestadiolaisuutta uskontona kyseenalaistetaan, pilkataan, tai kritisoidaan, se aiheuttaa yhteisössä oleville ahdistusta ja saa tuntemaan, että yhteisössä olevaa vastaan hyökätään. Kaikki uskontoa kritisoivat kommentit saavat lestadiolaisen ahdistumaan. Mistä tämä kertoo? Tämä kertoo siitä, että opissa maailma on paha, lestadiolaisuus hyvä. Kaikki lestadiolaisuuen ulkopuolella on pahaa. Kaikki ovat MEITÄ vastaan. Kaikki pilkkaavat ja paijaavat. Sielunvihollinen käy päällemme ja kimppuumme median kautta. Jne jne. Me vs muu maailma aiheuttaa että ulkopuolisia ja niiden mielipiteitä pelätään. Niiden kanssa ei voi keskustella, koska ne ovat eri mieltä. Keskustelu lestadiolaisuudesta täytyy olla samaamieltä olevien nyökyttelyä. Saarnoissa puhujat lietsovat maailman pelkoa ja kouhaavat seuroissa kulkemisen tärkeyttä. Usko (lue aivopesu) voi hiipua jos pitää seuroista taukoa. En väitä, että se olisi laskelmoitua aivopesua, vaan se on muotoutunut sellaiseksi. Tunteilla ja psyykkeellä perustellaan uskonasioita. Jos ihminen lapsesta asti käy seuroissa, ja näkee kuinka itseään syyttävät ja huonoksi itsensä tuntevat ihmiset vaikeroivat huonouttaan, hänen itsetuntonsa ei voi kehittyä. Lestadiolaiset ovat senkin takia hyvin hyökkääviä jos heitä millään tavalla kritisoidaan tai arvostellaan jostain asiasta.

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisuus on parasta, mitä minulle on tapahtunut. Rauhaisaa harmoniaa sekä sisäisesti että ulkoisesti.

Vierailija
22/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahkoissa elävät ei näe suurta kuvaa. Heille todellisuus on vai se mitä kokouksissa heille kerrotaan. Aivan sama puhutaanko jehovista, lestoista tms. Varmasti ulkopuolisesta vaikea käsittää miten ihmiset voivat olla niin naiiveja, mutta itse olen elänyt siinä todellisuudessa joten ymmärrän.

Se on aivan mieletön elämänmullistus kun eroaa tällaisesta lahkosta. Paljon suurempi kuin vaikka naimisiin meno tai eka lapsen syntymä. Siis aivan valtava mullistus jota ei voi käsitellä lyhyessä ajassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaisuus on parasta, mitä minulle on tapahtunut. Rauhaisaa harmoniaa sekä sisäisesti että ulkoisesti.

Tätä kerrotaan puhujien suulla jatkuvasti teille lahkon uhreille. Nämä ovat vain osa suurta kulissia jota pidetään kynsin hampain pystyssä. Henkisen hyvinvoinnin kannalta on riskialtista nojata elämäänsä tällaiseen. Rauhan ja harmonian voi löytää kohtaamalla itsensä ja elämällä itselleen rehellisesti.

Vierailija
24/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken kokenut kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä kerrotaan puhujien suulla jatkuvasti teille lahkon uhreille. Nämä ovat vain osa suurta kulissia jota pidetään kynsin hampain pystyssä. Henkisen hyvinvoinnin kannalta on riskialtista nojata elämäänsä tällaiseen. Rauhan ja harmonian voi löytää kohtaamalla itsensä ja elämällä itselleen rehellisesti.

Naulan kantaan!

Vierailija
25/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisuudessa on paljon hyvää ja harmonista. Lestadiolaiset pyrkivät kohtelemaan muita hyvin ja elämään sovussa ihmisten ja Jumalan kanssa sekä tarjoamaan Jumalan rauhaa ja Jeesuksen sovitusta kaikille muillekin maailmassa.

Silloin kun mukaan tulee kontrolli ("mukahyväntahtoinen ihmettely toisten elämäntavoista ja -valinnoista"), vallankäyttö ("kuka onkaan suurin, kuka on keskellä ja kuka laiteilla uskovaisten hierarkiassa") tai vahva vastakkainasettelu ("me vastaan muut, sulkeutuminen muilta"), eivät kyseessä ole enää uskosta vaan ihmisestä lähtevät asiat, sillä näihin ei Jeesus missään vaiheessa ohjannut.

Vierailija
26/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaisuudessa on paljon hyvää ja harmonista. Lestadiolaiset pyrkivät kohtelemaan muita hyvin ja elämään sovussa ihmisten ja Jumalan kanssa sekä tarjoamaan Jumalan rauhaa ja Jeesuksen sovitusta kaikille muillekin maailmassa.

Silloin kun mukaan tulee kontrolli ("mukahyväntahtoinen ihmettely toisten elämäntavoista ja -valinnoista"), vallankäyttö ("kuka onkaan suurin, kuka on keskellä ja kuka laiteilla uskovaisten hierarkiassa") tai vahva vastakkainasettelu ("me vastaan muut, sulkeutuminen muilta"), eivät kyseessä ole enää uskosta vaan ihmisestä lähtevät asiat, sillä näihin ei Jeesus missään vaiheessa ohjannut.

Paljon on hyvää. Se ei poista sitä tosiasiaa että kokonaisuus on paskaa. Ihmisten mielenterveys vaarantuu. Naisia alistetaan. Ihmisiä alistetaan ja kontrolloidaan. Ihmisiä vaaditaan kulkemaan kokouksissa säännöllisesti. Elämän säännöt ovat absurdeja ja mielivaltaisia. Lapset eivät saa heille kuuluvaa huomiota ja rakkautta. Sekin rakkaus mitä saa, on ehdollista. En halua puolustaa mitenkään tällaista sairasta lahkoa. Se ei edistä kenenkään hyvinvointia

Vierailija
27/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap Rakas! Tulisiko sinulle itselle parempi

olo jos nöyrtyisit ja antaisit sydämestäsi asti anteeksi kokemasi väärän kohtelun.

Tarkoitus on auttaa sinua vapautumaan pahasta olosta. Painotan en halua loukata vaan auttaa.

Vierailija
28/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap Rakas! Tulisiko sinulle itselle parempi

olo jos nöyrtyisit ja antaisit sydämestäsi asti anteeksi kokemasi väärän kohtelun.

Tarkoitus on auttaa sinua vapautumaan pahasta olosta. Painotan en halua loukata vaan auttaa.

Olen antanut minua kohtaan väärintekemiset anteeksi sydämestäni. En ole kenellekään ihmiselle milläänlailla katkera. Säälin lahkoissa eläviä. En voi sille mitään. Olen vapautunut lahkon ikeestä ja elän suht vapautuneesti.

Toki käyn läpi entistä elämääni vielä pitkään. Minulla on nyt sellainen kausi että haluan käydä näitä asioita läpi ja auttaa samalla muita uhreja. En halua loukata ketään ihmisenä, mutta kritisoin tietoisesti uskontoja joissa ihmisiä manipuloidaan ja aivopestään. Olen itse uskovainen, mutta en kuulu mihinkään kontrolloivaan lahkoon.

Vierailija
29/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni harmittaa että vanhempani liittivät minut syntyessäni luterilaiseen kirkkoon ja jouduin koulussa osallistumaan sen suorittamaan aivopesuun. En ollut nuorena kyllin rohkea ja kypsä kieltäytyäkseni rippikoulun läpikäymisestä joten suoritin sen vanhempieni mieliksi. Vasta kun aikuistuin sain tehtyä selvän eron tuohon huuhaayhteisöön. On käsittämätöntä että lapset joilta ei edes kysytä eivätkä asiaa edes ymmärrä liitetään mukaan arveluttaviin mielenhallintaan tähtääviin kultteihin.

Vierailija
30/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikossa on virhe. Sen pitäisi olla "Lestadiolaisuus ei lähde minusta koskaan". Ja kaikista mieluiten muodossa "Lestadiolaisuus ei ole vielä lähtenyt minusta."

Olen ex-lestadiolainen samalla tavalla kuin olen vaikkapa... Ex-koululainen. Tai ex-oululainen. 😁 Mennyt lestadiolaisuus ei haittaa mua, olen käsitellyt ongelmat eikä joku musiikki tai mikään muukaan vastaava entinen "synti" tuo mieleen yhtään mitään.

En kirjoita tätä kehuakseni itseäni, vaan kertoakseni ap:lle, että noista lestadiolaisuuden aiheuttamista taakoista on mahdollista päästä ihan kokonaan eroon! Itse kävin terapiassa useamman vuoden. Erosta on myös aikaa jo yli kymmenen vuotta, aikakin parantaa.

Kaikkea hyvää ♥

Vierailija
31/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, olen ollut hyvin tyytyväinen elämääni kokonaisuudessaan. Ihmelliisä dissausyrityksiäja väkinäistäpanettelua, mutta vain se voi tietää, joka tän on kokenut :)

Vierailija
32/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, olen ollut hyvin tyytyväinen elämääni kokonaisuudessaan. Ihmelliisä dissausyrityksiäja väkinäistäpanettelua, mutta vain se voi tietää, joka tän on kokenut :)

Hienoa jos näin on. Älä kuitenkaan ole itsellesi epärehellinen. Jos näet kaiken uskosi epäkohtien julkituomisen dissaukseksi tai panetteluksi, olet väärällä tiellä. Kerro mikä aiemmista väitteistä ei ole totta? Lestadiolaisessa kulttuurissa kyetään AINA löytämään syyllinen muista. Ongelmista liikkeeseen liittyen ei saa käsitellä. Ne voivat johtaa epäuskoon. Kriittistä ääntä ei sallita. Se on sielunvihollisen puhetta. Katsokaa esim. Wikipediasta lahko, tai kultti. Tai googlella lestadiolaisuus. Paljon totuutta, joka nähdään lahkon sisällä, mutta sitä ei uskalleta myöntää. Mikä on sellainen uskonto, jonka olemassaolo perustuu ehkäisykieltoon??? Sairasta.

Vierailija
33/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko sanoa miksi lestatytöt on nykyään niin ilkeitä ja kovia kiusaamaan? Omassa nuoruudessani he olivat hiljaisia ja kilttejä, nykyään koulun pahimpia kiusaajia vailla empatiakykyä.

Vierailija
34/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko sanoa miksi lestatytöt on nykyään niin ilkeitä ja kovia kiusaamaan? Omassa nuoruudessani he olivat hiljaisia ja kilttejä, nykyään koulun pahimpia kiusaajia vailla empatiakykyä.

Jos lentoja on paljon samassa koulussa, he kiusaavat muita. Se näkyy esim. Oulunsalossa ja pienemmissä Pohjois-Pohjanmaan kunnissa. Jos listat jää selvään marginaaliin, he ovat pääosin hissukoita. Toki poikkeuksiakin on. Riippuu kuinka ahdasmielinen kasvatus.

Vierailija
35/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Extadio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa jos näin on. Älä kuitenkaan ole itsellesi epärehellinen. Jos näet kaiken uskosi epäkohtien julkituomisen dissaukseksi tai panetteluksi, olet väärällä tiellä. Kerro mikä aiemmista väitteistä ei ole totta? Lestadiolaisessa kulttuurissa kyetään AINA löytämään syyllinen muista. Ongelmista liikkeeseen liittyen ei saa käsitellä. Ne voivat johtaa epäuskoon. Kriittistä ääntä ei sallita. Se on sielunvihollisen puhetta. Katsokaa esim. Wikipediasta lahko, tai kultti. Tai googlella lestadiolaisuus. Paljon totuutta, joka nähdään lahkon sisällä, mutta sitä ei uskalleta myöntää. Mikä on sellainen uskonto, jonka olemassaolo perustuu ehkäisykieltoon??? Sairasta.

http://www.rauhantervehdys.fi/cgi-bin/linnea.pl?document=00013065

Tässä tuore lestojen propagandalehden johtajasta tehty juttu. Narsisti ääliö joka kehuskelee ettei menetä yöuniaan kun yhdessä SRK:n jätkien kanssa komennetaan naiset synnyttämään.

Vierailija
36/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lesta kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lentoja on paljon samassa koulussa, he kiusaavat muita. Se näkyy esim. Oulunsalossa ja pienemmissä Pohjois-Pohjanmaan kunnissa. Jos listat jää selvään marginaaliin

, he ovat pääosin hissukoita. Toki poikkeuksiakin on. Riippuu kuinka ahdasmielinen kasvatus.

Joo on paljon lestoja lasten koulussa, Pohjois-Pohjanmaalla. Ovat erittäin ilkeitä ja kovia kiusaamaan.

Vierailija
37/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Vaarallinen_lahko

Tässä on aika osuva määrittely

Vierailija
38/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisuus on osa kasvatusta, joten se ei tietenkään lähde minusta. Mutta aikuisena olen osannut miettiä asiat uudelleen omilla aivoillani ja päätynyt eroamaan siitä. Mun lapsuus taas oli turvallinen ja ihana. Uskon et apn lapsuuden fyysinen väkivalta jne on suurempi ongelma kuin Lestadiolaisuus.

Eroaminen noin kiinteästä yhteisöstä on vaikeaa, koska joutuu hetkeksi ihan tuuliajolle. Mikään opittu ei pädekään. Pitää itse miettiä mihin uskoo. Mikä on oikein. Miten haluaa kasvattaa omat lapsensa. Onko Jumalaa olemassa. Mihin joudun kuoltuani. Mutta tätä epävarmuutta oppii sietämään, kun vaakakupissa on se uskotko vai haluatko suhtautua avoimin mielin elämään.

Eron jälkeen voi itsetunto olla nollassa, koska teet vastoin kaikkea sitä, mitä päähäsi on painettu lapsuudessa. Kun aikaa kuluu, huomaat ostavasi kortsuja ihan rauhassa. Tärkeintä on että pääset itsesi kanssa tasapainoon.

Vierailija
39/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaisuus on osa kasvatusta, joten se ei tietenkään lähde minusta. Mutta aikuisena olen osannut miettiä asiat uudelleen omilla aivoillani ja päätynyt eroamaan siitä. Mun lapsuus taas oli turvallinen ja ihana. Uskon et apn lapsuuden fyysinen väkivalta jne on suurempi ongelma kuin Lestadiolaisuus.

Eroaminen noin kiinteästä yhteisöstä on vaikeaa, koska joutuu hetkeksi ihan tuuliajolle. Mikään opittu ei pädekään. Pitää itse miettiä mihin uskoo. Mikä on oikein. Miten haluaa kasvattaa omat lapsensa. Onko Jumalaa olemassa. Mihin joudun kuoltuani. Mutta tätä epävarmuutta oppii sietämään, kun vaakakupissa on se uskotko vai haluatko suhtautua avoimin mielin elämään.

Eron jälkeen voi itsetunto olla nollassa, koska teet vastoin kaikkea sitä, mitä päähäsi on painettu lapsuudessa. Kun aikaa kuluu, huomaat ostavasi kortsuja ihan rauhassa. Tärkeintä on että pääset itsesi kanssa tasapainoon.

Asiaa. Vaikka haluat erottaa uskonnon ja väkivallan, mielestäni ne monessa tapauksessa liittyvät toisiinsa. Meidän ja monen muun tapauksessa siksi, että vanhempien jaksaminen ja voimat loppuvat suuren lapsimäärän takia. Tämä johtuu taas lestadiolaisuudesta. Lestaperheissä on paljon väkivaltaa, henkistä ja fyysistä. Moni elää niin syvällä tässä väärässä totuudessa, että siitä eroamisen jälkeenkin puolustelee jatkuvasti entistä uskontoaan. Niin tein itsekin vuosia. En pystynyt myöntämään itselleni olleeni koko elämääni väärässä.

Vierailija
40/81 |
01.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tarkoita että jos on vaikka 13 lasta että vanhemmat olisivat väsyneitä. Meilläkin isosiskoni otti jo varhain vastuuta perheestä. 11 vuotiaasta ainaki siihen että oli 18 ja muutti toiselle paikkakunnalle. Ei se tarkoita että vanhemmat tekee kaiken itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme