1 vuotias ei vieläkään nuku, voimat alkaa loppua.
Olen nyt viikon nukkunut siten, että ensin 2h unta, sitten ylhäällä 2h ja taas 3h unta jona aikana pari lyhyttä herätystä. Nukun yössä 5-7h siten että tässä välissä valvon ainakin sen tunnin pari. Eikä ne kaksi osaa mitä saan nukuttua ole yhtäjaksoista unta. Aloitin työt ja mies käy myös töissä, aletaan olla molemmat aivan poikki. Lapsi lopetti nukkumisen 3kk iässä (sitä ennen nukkui ns. täysiä öitä 4-5h putkeen, imetys ja toiset 4-5h putkeen unta).
Muisti pätkii, pinna on lyhyt, ei puhettakaan että jaksaisin nähdä ystäviäni tai tehdä mitään kivaa, kun nykyään on haastavaa selvitä edes kotitöistä. Olen aina ollut siisti ihminen ja kotini ei enää tunnu omalta. Töistä on vaikea selviytyä kun pää on ikään kuin usvassa, on vaikea hahmottaa asioita kun väsymys on niin hallitseva. Terveyskin on alkanut reistailla, huimaa, hampaita ja lihaksia särkee, leuat ovat jännittyneet, päähän sattuu ja sydän hakkaa. Päivät ovat lähinnä selviytymistä toiseen. Parisuhde on tämän kaiken vuoksi myös todella kovilla.
Lapseni on aurinkoinen ja ihana, mikä tekee tästä kaikesta hieman helpompaa, mutta lapsi ei ole millään tapaa itsenäinen. Ei ole koskaan edes leikkimatolla viihtynyt vaan aina pitäisi saada olla äidin kanssa. En voi laittaa ruokaa tai pyykkejä, kun lapsi pitäisi olla koko ajan sylissä. Sama toistuu öisin, ei osaa nukahtaa yksin ja itkee aina herätessään kun ei tiedä mitä tehdä. Yösyömiset meillä loppui jo kuukausia sitten, lapsi on hyvä syömään muutenkin eli ei ole yöllä nälkäinen. Meillä on selkeät päivärytmit, on leikkiä, syliä ja ulkoilua. Nukkuu pääsääntöisesti vain yhdet päiväunet (jos on herännyt viideltä niin saattaa aamulla ottaa extraunet).
Olen puhunut neuvolan kanssa, perhetyöntekijän kanssa, ystävieni kanssa, miehen kanssa.... Eikä tilanne puhumalla ole muuttunut miksikään. Olen aivan voimaton ja henkilökohtainen painajainen olisi tulla uudelleen raskaaksi, odotan että saan putket poikki, en kestäisi että kuviossa olisi toinenkin lapsi.
Onko muut olleet samassa tilanteessa? Miten tämän väsymyksen kanssa selviää? 10kk unettomuutta takana..
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsi päivät hoidossa? Joku kriisi lapsella on. Voisiko jompi kumpi vanhemmista jäädä lapsen kanssa kotiin?
Noin ei voi tosiaan jatkua..
On neljänä päivänä viikossa lyhyitä päiviä (olemme vuorotyössä joten se mahdollistaa lyhyen hoidon). Tilanne oli sama ennen hoidon aloitusta, eli hoito ei ole vaikuttanut arkeemme muutoin kuin että olen entistä väsyneempi.
No mitä tapahtuu silloin sen kahden tunnin aikana kun valvotte keskellä yötä? Huutaako lapsi vai miksi olette hereillä? Jos lapsi huutaa, mä antaisin muutaman yön huutaa. Ette varmaankaan ainakaan herää leikkimään tai touhuamaan keskellä yötä?
Vierailija kirjoitti:
No mitä tapahtuu silloin sen kahden tunnin aikana kun valvotte keskellä yötä? Huutaako lapsi vai miksi olette hereillä? Jos lapsi huutaa, mä antaisin muutaman yön huutaa. Ette varmaankaan ainakaan herää leikkimään tai touhuamaan keskellä yötä?
Lapsi on väsynyt ja haluaa jatkaa unia, mutta on todella kevyessä unessa, huomaa heti kun lopetan tassuttamisen tai jos ei sitä niin viimeistään kun olen siirtynyt pinnasängyltä pois. Itkee jos ei tassuta, hyssytä tai hytkytä. En ymmärrä mikä kuudes aisti hällä on, mutta saatan puolen tunnin tassuttelun jälkeen olla täydellisen varma että hän on syvässä unessa ja kun koitan hiipiä pois niin huuto alkaa.
Huudatus on varmaan se ainoa juttu, mitä ei olla vielä tehty.
Tämä nyt ei auta mutta miksi olet opettanut lapsesi siihen että et voi normaalisti elää vaan olet lapsen kantoteline ja viihdyttäjä 24/7?
Meillä lapset ovat ihan pienestä pitäen johdonmukaisesti opetettu olemaan myös "yksin". Eli jos vaikka aamulla halusin syödä aamiaista ja lukea lehden niin vauva oli sitterissä siinä vieressä tai jumppamatolla. Jos alkoi marina niin hymyilin vauvalle ja luin vaikka juttuja lehdestä mutta en heti rynnännyt ottamaan syliin...huomio riitti.
Opetimme myös heti ettei yöllä seurustella vaan hörpätään maitoa pikaisesti ja unet jatkuu. Tyttö alkoi nukkua täydet yöt 3kk ja poika 8kk.
Poika olisi halunnut 8kk alkaa heräämään 05 mutta meillä ei herätä 05 ja aika äkkiä oppi nukkumaan taas 08. Nukahti tylsyyteen kun äiti vaan hyssytteli ja sanoi että nyt nukutaan ja nukkui itse.
Pidätte unikoulua ja jos että itse kykene niin apua kai saa?
Mun esikoinen oli tollanen synnäriltä 1,5-vuotiaaksi asti. Sit se yhtenä yönä vaan nukkuki niin että se ei jäänyt valvomaan, heräs kyllä. 2-vuotiaana se nukku yöt heräämättä. Meillä oli lapsi ihan kotihoidossa eikä tuota käännettä edeltänyt mikään muutos, sillä vissiin vaan jotenkin loksahti asiat kohdalleen ja siitä asti on ollut helppoa. Tsemppiä sinne, tilanne voi muuttua yhtäkkiä teilläkin!
Vierailija kirjoitti:
Mun esikoinen oli tollanen synnäriltä 1,5-vuotiaaksi asti. Sit se yhtenä yönä vaan nukkuki niin että se ei jäänyt valvomaan, heräs kyllä. 2-vuotiaana se nukku yöt heräämättä. Meillä oli lapsi ihan kotihoidossa eikä tuota käännettä edeltänyt mikään muutos, sillä vissiin vaan jotenkin loksahti asiat kohdalleen ja siitä asti on ollut helppoa. Tsemppiä sinne, tilanne voi muuttua yhtäkkiä teilläkin!
Aa, mä nukuin lapsen kanssa ku mä en saanut toimimaan sitä että tassuttelen ja sit hiivin pois, vauva aisti minuutin päästä että oon häipynyt. Vieressä se nukku huomattavasti paremmin.
eihän tuo nyt ihan normaalilta kuulosta. Montako tuntia vuorokaudesta lapsi nukkuu? Onko ikinä levollista, rauhallista unta? Onko fyysiset sairauden (allergiat, refluksi) poissuljettu? Onko hampaita tulossa, auttaisiko pieni annos kipulääkettä illalla?
Suosittelen, että nukutatte vain yhdet päiväunet. Sitten luotte tutut iltarutiinit, jotka toistuvat aina samanlaisina. iltapala, kylpy, iltasatu, nukkumaan. Tutti ja yömaito pois, juotavaksi vettä jos janottaa. Ylös ei yöllä esim (23-05) nousta ja valoja ei laiteta päälle, jos lapsi herää ottakaa vaikka väliinne parisänkyyn ettei pelkää yksin. Mahdollisuuksien mukaan isovanhemmille yökylään että saatte nukkua, tai sitten vanhemmat viikonloppuna vuorotellen omenahotelliin/ystäville yöksi. Kukaan ei pärjää ilman nukkumista, mutta sama koskee lastannekin - ehjä uni on hänenkin kannaltaan tärkeätä.
Voimia, tiedän kokemuksena että väsyneenä on vaikea tehdä päätöksiä. Nyt vaan päätätte selvittää tämän asian, ensin mahd fyysistet ongelmat ja sitten käytännön järjestelyt. Tarvittaessa vaikka neuvolan unikoulu. Luokaa selkeät rutiinit, soutamisella ja huopaamisella saa lapsen sekaisin. Ennustettavuus on tärkeätä.
Ota viereen nukkumaan. Kokeile edes.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei auta mutta miksi olet opettanut lapsesi siihen että et voi normaalisti elää vaan olet lapsen kantoteline ja viihdyttäjä 24/7?
Meillä lapset ovat ihan pienestä pitäen johdonmukaisesti opetettu olemaan myös "yksin". Eli jos vaikka aamulla halusin syödä aamiaista ja lukea lehden niin vauva oli sitterissä siinä vieressä tai jumppamatolla. Jos alkoi marina niin hymyilin vauvalle ja luin vaikka juttuja lehdestä mutta en heti rynnännyt ottamaan syliin...huomio riitti.
Opetimme myös heti ettei yöllä seurustella vaan hörpätään maitoa pikaisesti ja unet jatkuu. Tyttö alkoi nukkua täydet yöt 3kk ja poika 8kk.
Poika olisi halunnut 8kk alkaa heräämään 05 mutta meillä ei herätä 05 ja aika äkkiä oppi nukkumaan taas 08. Nukahti tylsyyteen kun äiti vaan hyssytteli ja sanoi että nyt nukutaan ja nukkui itse.
Pidätte unikoulua ja jos että itse kykene niin apua kai saa?
Hei hienoa että sun lapsille huomioksi on riittänyt pelkkä hymy, pakko sanoa että olen kateellinen, riittäisipä meilläkin! Ja ei meilläkään kyllä koskaan ole yöllä seurusteltu, eikä auta vaikka sanoo että nyt nukutaan. Kaikki lapset ei ole samanlaisia, mut mahtava homma että te ootte päässy noin helpolla!
Tuntuu välillä että aivan katkeroituu, kun toisilla se arki vaan sujuu ilman kummempia, meillä ei vaikka päällä seisoisi.
Ap, ota lapsen sänky onasi viereen. Älä ala yöllä silittelemään, nukuttelemaan, juttelemaan tms. Jos itkee, sanot, että ei hätää ja kosketat lasta. Sitten lopetat.
En ole ikinä ymmärtänyt lastensa nukuttajia. Eli ollaan siinä lapsrn kyljessä kunnes tämä nukahtaa ja tehdään jos jonkinlaisia kommervenkkejä. Meillä on kaksi aivan eri tempperamenttista lasta opetettu nukahtamaan itse. Ei ole huudatettu tms., mutta johdonmukaisesti opetettu nukahtamaan itsekseen. Itkiessä on menty luo, silitetty tms. Jajätetty taas nukahtamaan. Ovat nukkuneet hyvin aina, joskin tietysti päivän tapahtumat vaikuttavat lapsen öihin, kuten aikyisenkin. Nyt ovat teinejä.
AP, ota yhteys neuvolaan, niin saat sieltä kunnon ohjeet unikoulun pitämiseen. Voi olla että siihen liittyy se, että pari yötä on siedettävä lapsen protestointia hyssyttelymaratonin puutteesta, mutta olette koko perhe sen jälkeen tyytyväisempiä kun nukkumiseen tulee kunnon rytmi.
Vierailija kirjoitti:
Ota viereen nukkumaan. Kokeile edes.
Me nukuttiin perhepedissä aika pitkään, mutta sitten se meni vain siihen että lapsi tonki silmämunia ja nenäreikiä, läiski ja höpötti. Saattoi siis olla tuntejakin vaikkei antanut mitään huomiota. Paremmin nukkuu omassa sängyssään (vaikka sielläkin todella huonosti). Ollaan kokeiltu että sänky on omassa huoneessa tai meidän vieressä (tällä hetkellä pinnis on kiinni mun puolella sänkyä). Kerran lapsi myös tippui sängystä kun olin niin väsynyt etten herännyt mönkimiseen.
Miten lapsi nukahtaa iltaisin? Silittelyyn vai kuinka? Ei tohon auta nyt kun muutaman yön unikoulurutistus. Totta kai lapsi siinä vähän itkee, kun protestoi kun palvelut loppuu. Mutta ei se traumatisoi lasta, jos olet kuitenkin näkösällä ja lapsi ei jää yksin. Tosta silittelystä ja tassuttelusta kannattaa hankkiutua eroon. Istut vaikka samassa huoneessa ja juttelet rauhallisesti jos huutaa, mutta lähtökohtaisesti oot vaan paikalla.
Ok no nyt sitten vaan opetatte lapsen nukkumaan. Mulla on kolme lasta, yksi on ollut aina tosi huono nukkuja, mä tein tuon saman virheen aluksi mitä säkin nyt teet. Silittelin ja tassuttelin yöt läpeensä. Sitten kun meinasi oma pää levitä niin unikoulutettiin huudattamalla.
Jos asutte kerrostalossa niin laput ja pahoittelut naapurille, ja sitten vaan ensi yönä kun herää voit hyssytellä omasta sängystä, että nyt nukutaan hys hys. Mutta lopeta tassuttelu heti. Meillä huusi kurkku suorana yhden yön, seuraavana jo vähemmän ja viidentenä yönä nukkui yön läpi. Tsemppiä, se toimii kyllä!
Vierailija kirjoitti:
AP, ota yhteys neuvolaan, niin saat sieltä kunnon ohjeet unikoulun pitämiseen. Voi olla että siihen liittyy se, että pari yötä on siedettävä lapsen protestointia hyssyttelymaratonin puutteesta, mutta olette koko perhe sen jälkeen tyytyväisempiä kun nukkumiseen tulee kunnon rytmi.
Ollaan otettu yhteyttä jo 4kk kohdalla kun valvomista oli takana kuukausi. Ollaan saatu unikouluohjeet ja ollaan noudatettu ohjeita (lempeä unikoulu). Tulos vaan on se että lapsi huutaa niin pitkään että hänen luokseen menee (tosin ei olla huudatettu 3minuuttia pidempään koskaan).
Suosittelen perhepedin kokeilemista. Ellet sitten itse ole tosi herkkäuninen niin silloin ei välttämättä auta hirveesti, kun et kuitenkaan saa nukuttua. Meillä perhepeti pelasti yöt. Lapsi heräili omassa sängyssä tosi usein, mutta perhepedissä nukkuu tosi hyvin.
Ei mitään tassutteluja missään vaiheessa!
Eikä taukoomatonta palvelua.
Kaikesta saa niin vaikeaa kuin itse haluaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan otettu yhteyttä jo 4kk kohdalla kun valvomista oli takana kuukausi. Ollaan saatu unikouluohjeet ja ollaan noudatettu ohjeita (lempeä unikoulu). Tulos vaan on se että lapsi huutaa niin pitkään että hänen luokseen menee (tosin ei olla huudatettu 3minuuttia pidempään koskaan).
Kolme minuuttia on tosi lyhyt aika, kun kyseessä on 1-vuotias lapsi ja olette kuitenkin jossain lapsen näkyvillä. Tiedän, että oman lapsen itkua on vaikea kuunnella, mutta kannustaisin silti pitkäjänteisyyteen ja jämäkkyyteen tuossa unikoulussa. Tuolla menolla opetatte nimittäin lapsenne ensisijaisesti siihen, että huutaminen loppujen lopuksi kuitenkin palkitaan vanhempien tassuttelulla ja muulla fyysisellä kontaktilla, ja kierteenne vain jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
eihän tuo nyt ihan normaalilta kuulosta. Montako tuntia vuorokaudesta lapsi nukkuu? Onko ikinä levollista, rauhallista unta? Onko fyysiset sairauden (allergiat, refluksi) poissuljettu? Onko hampaita tulossa, auttaisiko pieni annos kipulääkettä illalla?
Suosittelen, että nukutatte vain yhdet päiväunet. Sitten luotte tutut iltarutiinit, jotka toistuvat aina samanlaisina. iltapala, kylpy, iltasatu, nukkumaan. Tutti ja yömaito pois, juotavaksi vettä jos janottaa. Ylös ei yöllä esim (23-05) nousta ja valoja ei laiteta päälle, jos lapsi herää ottakaa vaikka väliinne parisänkyyn ettei pelkää yksin. Mahdollisuuksien mukaan isovanhemmille yökylään että saatte nukkua, tai sitten vanhemmat viikonloppuna vuorotellen omenahotelliin/ystäville yöksi. Kukaan ei pärjää ilman nukkumista, mutta sama koskee lastannekin - ehjä uni on hänenkin kannaltaan tärkeätä.
Voimia, tiedän kokemuksena että väsyneenä on vaikea tehdä päätöksiä. Nyt vaan päätätte selvittää tämän asian, ensin mahd fyysistet ongelmat ja sitten käytännön järjestelyt. Tarvittaessa vaikka neuvolan unikoulu. Luokaa selkeät rutiinit, soutamisella ja huopaamisella saa lapsen sekaisin. Ennustettavuus on tärkeätä.
Selkeät rutiinit on (pieniä muutoksia ollaan kokeiltu öihin, esim. siirretty sänkyä, mutta yhtä vaihetta ollaan kokeiltu aina useampi kuukausi ennen kuin ollaan todettu että ei auta), syödään ja kylvetään aina samaan aikaan jne. Voin käsi sydämellä sanoa että ollaan kokeiltu aivan kaikki mahdollinen, aivan kaikki siis mitä näihin ehdotetaan (esim. säännöllinen päivärytmi). Neuvolasta ei saada apua, ainoa mitä on jäljellä on sairaalaunikoulu mitä ei olla kokeiltu.
Meillä nukutaan vain yhdet päiväunet, poikkeuksena tosiaan aamu-unet jos on kauhea yö takana ja viideltä noustu ylös.
Allergioita ei ole tutkittu koska lapsi ei kuulemma näytä sille että olisi allergiaa. Olen jokaisessa neuvolassa ottanut asian puheeksi eikä mitään.
Lapsi nukkuu yleensä alkuyöstä sen 2h putkeen (ehkä yhdellä tai kahdella herätyksellä, joskus jopa yhtäjaksoisesti), loppuyöstä 3h putkeen useilla herätyksillä. Päiväunet nukkuu useimmiten ilman herätyksiä (1,5h).
Kiitos tsempistä <3
Onko lapsi päivät hoidossa? Joku kriisi lapsella on. Voisiko jompi kumpi vanhemmista jäädä lapsen kanssa kotiin?
Noin ei voi tosiaan jatkua..