1 vuotias ei vieläkään nuku, voimat alkaa loppua.
Olen nyt viikon nukkunut siten, että ensin 2h unta, sitten ylhäällä 2h ja taas 3h unta jona aikana pari lyhyttä herätystä. Nukun yössä 5-7h siten että tässä välissä valvon ainakin sen tunnin pari. Eikä ne kaksi osaa mitä saan nukuttua ole yhtäjaksoista unta. Aloitin työt ja mies käy myös töissä, aletaan olla molemmat aivan poikki. Lapsi lopetti nukkumisen 3kk iässä (sitä ennen nukkui ns. täysiä öitä 4-5h putkeen, imetys ja toiset 4-5h putkeen unta).
Muisti pätkii, pinna on lyhyt, ei puhettakaan että jaksaisin nähdä ystäviäni tai tehdä mitään kivaa, kun nykyään on haastavaa selvitä edes kotitöistä. Olen aina ollut siisti ihminen ja kotini ei enää tunnu omalta. Töistä on vaikea selviytyä kun pää on ikään kuin usvassa, on vaikea hahmottaa asioita kun väsymys on niin hallitseva. Terveyskin on alkanut reistailla, huimaa, hampaita ja lihaksia särkee, leuat ovat jännittyneet, päähän sattuu ja sydän hakkaa. Päivät ovat lähinnä selviytymistä toiseen. Parisuhde on tämän kaiken vuoksi myös todella kovilla.
Lapseni on aurinkoinen ja ihana, mikä tekee tästä kaikesta hieman helpompaa, mutta lapsi ei ole millään tapaa itsenäinen. Ei ole koskaan edes leikkimatolla viihtynyt vaan aina pitäisi saada olla äidin kanssa. En voi laittaa ruokaa tai pyykkejä, kun lapsi pitäisi olla koko ajan sylissä. Sama toistuu öisin, ei osaa nukahtaa yksin ja itkee aina herätessään kun ei tiedä mitä tehdä. Yösyömiset meillä loppui jo kuukausia sitten, lapsi on hyvä syömään muutenkin eli ei ole yöllä nälkäinen. Meillä on selkeät päivärytmit, on leikkiä, syliä ja ulkoilua. Nukkuu pääsääntöisesti vain yhdet päiväunet (jos on herännyt viideltä niin saattaa aamulla ottaa extraunet).
Olen puhunut neuvolan kanssa, perhetyöntekijän kanssa, ystävieni kanssa, miehen kanssa.... Eikä tilanne puhumalla ole muuttunut miksikään. Olen aivan voimaton ja henkilökohtainen painajainen olisi tulla uudelleen raskaaksi, odotan että saan putket poikki, en kestäisi että kuviossa olisi toinenkin lapsi.
Onko muut olleet samassa tilanteessa? Miten tämän väsymyksen kanssa selviää? 10kk unettomuutta takana..
Kommentit (79)
Onhan lapsi jo omassa huoneessa? Meillä lapsi havahtuu kevyen unen vaiheessa todella helposti, lisäksi itkee joskus unissaan ja jos huoneeseen tällöin menee herää kokonaan. Meillä on laitettu kaikki tutit sänkyyn ja unilelu jolle höpötellä jos herää liian aikaisin.
Ovatko päiväkodissa saaneet lapsen nukahtamaan päiväunille? Sieltä voisi pyytää hoitajilta vinkkejä. Onko lapsen korvat tarkastettu? Joskus korvatulehdus voi oireilla pelkästään kipuna makuuasennossa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ota lapsen sänky onasi viereen. Älä ala yöllä silittelemään, nukuttelemaan, juttelemaan tms. Jos itkee, sanot, että ei hätää ja kosketat lasta. Sitten lopetat.
En ole ikinä ymmärtänyt lastensa nukuttajia. Eli ollaan siinä lapsrn kyljessä kunnes tämä nukahtaa ja tehdään jos jonkinlaisia kommervenkkejä. Meillä on kaksi aivan eri tempperamenttista lasta opetettu nukahtamaan itse. Ei ole huudatettu tms., mutta johdonmukaisesti opetettu nukahtamaan itsekseen. Itkiessä on menty luo, silitetty tms. Jajätetty taas nukahtamaan. Ovat nukkuneet hyvin aina, joskin tietysti päivän tapahtumat vaikuttavat lapsen öihin, kuten aikyisenkin. Nyt ovat teinejä.
Lapsen pinnasänky on vieressä. Ei auta pelkkä "ei hätää" ja kosketus. Et varmaan siksi ymmärrä, koska kaikilla ei ole noin helppoa kuin sinulla. Meillä ei ole koskaan riittänyt se että laitetaan nukkumaan itsekseen, huutaa pää punaisena ja hikisenä niin pitkään että nukutetaan. Itkiessä mennään luokse ja silitellään, sillä rauhoittuu, mutta jos koittaa poistua heti rauhoittumisen jälkeen niin huuto alkaa taas.
Juuri tämän vuoksi alan katkeroitua, ihmiset keillä on helppouniset lapset eivät käsitä, mitä tämä pohjaton väsymys on. Tietysti jättäisin lapseni vain nukkumaan ja menisin itsekin nukkumaan, jos se olisi mahdollista. En kai nyt huvikseni ole ajanut itseäni kuilun partaalle tämän valvomisen kanssa.
Tuo on todella uuvuttavaa. Meidän lapsi on 2-vuotias ja on nyt alkanut vasta nukkumaan. Mikä tarkoittaa sitä, että herää noin kaksi kertaa yössä. Ennen heräsi noin 15 kertaa yössä, eli aina kun nukahdin niin ei muuta kun ylös vaan. Onneksi en töissä ollut kuitenkaan, mutta kun on muitakin lapsia niin ei saanut päiväuniakaan nukuttua. Meidänkin lapsi on hyvin iloinen ilopilleri, kaikki riskaus tapahtui öisin.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko päiväkodissa saaneet lapsen nukahtamaan päiväunille? Sieltä voisi pyytää hoitajilta vinkkejä. Onko lapsen korvat tarkastettu? Joskus korvatulehdus voi oireilla pelkästään kipuna makuuasennossa.
Korvat on tarkastettu useita kertoja, paristi ollut tulehdus mutta muina about kahdeksana kertana ei ole ollut. Päiväkodissa nukkuu päiväunet siten että hoitaja on koko unien ajan vieressä. Päiväunet (1,5h) nukkuu kotonakin usein heräämättä, välillä herää kerran niin päiväkodissa kuin kotonakin kesken päiväunien.
Mutkun teit sinappikoneen ihan omasta vapaaehtoisesta halusta, jaksaa jaksaa...:-):-)
Ihan normaalia, ettei 1 v nuku täyttä yötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, ota lapsen sänky onasi viereen. Älä ala yöllä silittelemään, nukuttelemaan, juttelemaan tms. Jos itkee, sanot, että ei hätää ja kosketat lasta. Sitten lopetat.
En ole ikinä ymmärtänyt lastensa nukuttajia. Eli ollaan siinä lapsrn kyljessä kunnes tämä nukahtaa ja tehdään jos jonkinlaisia kommervenkkejä. Meillä on kaksi aivan eri tempperamenttista lasta opetettu nukahtamaan itse. Ei ole huudatettu tms., mutta johdonmukaisesti opetettu nukahtamaan itsekseen. Itkiessä on menty luo, silitetty tms. Jajätetty taas nukahtamaan. Ovat nukkuneet hyvin aina, joskin tietysti päivän tapahtumat vaikuttavat lapsen öihin, kuten aikyisenkin. Nyt ovat teinejä.
Lapsen pinnasänky on vieressä. Ei auta pelkkä "ei hätää" ja kosketus. Et varmaan siksi ymmärrä, koska kaikilla ei ole noin helppoa kuin sinulla. Meillä ei ole koskaan riittänyt se että laitetaan nukkumaan itsekseen, huutaa pää punaisena ja hikisenä niin pitkään että nukutetaan. Itkiessä mennään luokse ja silitellään, sillä rauhoittuu, mutta jos koittaa poistua heti rauhoittumisen jälkeen niin huuto alkaa taas.
Juuri tämän vuoksi alan katkeroitua, ihmiset keillä on helppouniset lapset eivät käsitä, mitä tämä pohjaton väsymys on. Tietysti jättäisin lapseni vain nukkumaan ja menisin itsekin nukkumaan, jos se olisi mahdollista. En kai nyt huvikseni ole ajanut itseäni kuilun partaalle tämän valvomisen kanssa.
Olet ihan itse opettanut lapsen tarvitsemaan silittelyä nukahtaakseen.
Lapsi ei ole sitä valinnut.
Olisit voinut opettaa nukahtamaan itsekseenkin.
Tai yöllä herätessä ottaa viereen ja nukkua itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ihan itse opettanut lapsen tarvitsemaan silittelyä nukahtaakseen.
Lapsi ei ole sitä valinnut.
Olisit voinut opettaa nukahtamaan itsekseenkin.
Tai yöllä herätessä ottaa viereen ja nukkua itse.
Kyllä ollaan ihan perhepedissäkin nukuttu ilman että ois vaikuttanut tilanteeseen millään tavalla. Olen sen kertonut nyt useamman kerran mutta selkeästi vedät mieluummin johtopäätöksiä kuin luet ketjua.
Miten opetan lapsen nukahtamaan itsekseen?
Meillä levottoman nukkujan yöt rauhoitti niinkin pieni asia kuin painavampi peitto. Jonkin aikaa ihmettelimme, kun lapsi nukkui mökillä aina yöt kuin tukki, kunnes hoksasimme ottaa mökiltä lapsen täkin (sellainen vanha ja painava) kotiin testattavaksi ja sehän toimi. Muistaakseni on olemassa ihan varta vasten valmistettua painopeittojakin, mutta en sitten tiedä, miten ne käytännössä eroavat tuollaisesta vanhasta täkistä. Ovat ehkä vielä painavampia ja kehoa myötäilevämpiä?
Meillä sama homma puoli vuotta sitten, yöt rikkonaisia eikä vuoden ikäinen lapsi nukahtanut muuten kuin syliin jos siihenkään ja heräili pitkin yötä. Ratkaisuna oli unikoulu jossa lapsi opetettiin nukahtamaan itse omaan sänkyyn. Sain ohjeet ja tukea alueen ensi- ja turvakodin unikouluohjaajalta sähköpostitse ja puhelimitse. Täällä ainakin ensi- ja turvakoti järjestää myös maksullista unikoulua jossa lapsi siis menee sinne 3 yön unikouluun, meillä ei tähän ollut kuitenkaan tarvetta vaikka sitäkin jo vakavasti harkitsin.
Meille ehdotettiin ns. pistäytymisunikoulua jossa ensimmäisinä iltoina odotetaan 1 minuutti jonka jälkeen käytiin laittamassa lapsi takas maate ja poistutaan huoneesta. Lapsi tottakai protestoi, ja ensimmäisenä iltana nukahtamiseen meni noin puoli tuntia. Seuraavana iltana nukahtamiseen meni muistaakseni noin 20 minuuttia ja kolmantena alle 10. Viivettä on tarkoitus kasvattaa lopulta 5 minuuttiin, ihan näin pitkään en ole koskaan odottanut. Yöunet syvenivät, heräilee vieläkin 1,5 vuotiaana 1(-2)x yössä mutta riittää että käy laittamassa tutin suuhun ja kellistämässä unisen istuskelijan.
Olin lukenut kaikki neuvolan antamat unikouluohjeet ja "unihiekkaa etsimässä" kirjan mutta olin niin väsynyt etten osannut arvioida mikä tapa olisi paras meidän lapselle. Olin yrittänyt tassuttelua pitkään huonolla menestyksellä ja lapsi heräsi aina kun yritin hiipiä huoneesta pois. En kokenut että lasta olisi huudatettu nukahtamaan. Unikouluohjaajalta sain myös konkreettisempaa tukea kuin neuvolasta, lisäksi lohdutti kun tiesi että viikon päähän oli sovittu puhelinaika jolloin saisi lisäapua tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvat on tarkastettu useita kertoja, paristi ollut tulehdus mutta muina about kahdeksana kertana ei ole ollut. Päiväkodissa nukkuu päiväunet siten että hoitaja on koko unien ajan vieressä. Päiväunet (1,5h) nukkuu kotonakin usein heräämättä, välillä herää kerran niin päiväkodissa kuin kotonakin kesken päiväunien.
Nukahtaako hän pelkästään sen avulla, että hoitaja on vieressä, vai nukuttaako hoitaja lapsen? Jos, niin miten: silittääkö (jos, niin mistä: selästä, vatsasta, niskasta, korvan takaa, jaloista...), koskettaako, hytkyttääkö, hyräileekö, hierooko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, ota yhteys neuvolaan, niin saat sieltä kunnon ohjeet unikoulun pitämiseen. Voi olla että siihen liittyy se, että pari yötä on siedettävä lapsen protestointia hyssyttelymaratonin puutteesta, mutta olette koko perhe sen jälkeen tyytyväisempiä kun nukkumiseen tulee kunnon rytmi.
Ollaan otettu yhteyttä jo 4kk kohdalla kun valvomista oli takana kuukausi. Ollaan saatu unikouluohjeet ja ollaan noudatettu ohjeita (lempeä unikoulu). Tulos vaan on se että lapsi huutaa niin pitkään että hänen luokseen menee (tosin ei olla huudatettu 3minuuttia pidempään koskaan).
Rauhoittuuko sitten kun menet luokse? Ilman silittelyä? Se nyt on julmaa seisoa tuntitolkulla oven takana kuuntelemassa kun toinen itkee. Se ei ole tavoite. Joko olet samassa huoneessa jossain nurkassa, niin että lapsi tietää että olet olemassa, ja huikkaat sieltä välillä jotain. Tai sitten otat sekkarilla aikaa, kuuntelet huutoa oven takana minuutin, meet huoneeseen sanot hyvät yöt ja meet pois. Lapsi oppii ettei ole hätää, olet vielä olemassa, mutta ei kuitenkaan saa silittelypalvelua. Nyt päätät, että mikä teidän taktiikka on ja pysyt siinä. Olet jämpti. Aluksi näitä voi joutua toistamaan kertaa sata, mutta se toimii kyllä.
Edelleen, miten lapsi nukahtaa illalla? Aloittakaa siitä. Ei voi olettaa yön sujuvan ongelmitta, jos jo illalla lapsi saa nukutuspalvelua.
Lapsi ei osaa nukahtaa itsekseen eikä luota siihen, että pystyy nukahtamaan ilman vanhemman kosketusta. Lisäksi uniongelmat ovat aika usein nimenomaan esikoisen ongelma. Näin ainakin meillä ja aika monella tuntemallani perheellä. Minulla kaikki kolme lasta ovat nukkuneet vieressäni 1,5 vuotiaaksi. Sen jälkeen on isä unikouluttanut nukahtamaan ja nukkumaan omassa sängyssä. Esikoisen kanssa tämä oli vaikeinta ja kaikesta huolimatta hän oli huono nukkuja melkein kouluikäiseksi. Unikoulussa ensimmäisenä parina iltana nukahtaminen kesti ja välillä syliteltiin. Kokoajan oltiin kuitenkin sängyn vieressä ja parissa viikossa lapsi oppii luottamaan itseensä ja siihen, että on turvallista nukahtaa ilman vanhemman kosketusta. Näin herätessään yölläkin lapsi osaa nukuttaa itse itse itsensä ilman hyssyttelyjä. Lisäksi säännöllinen päivärytmi on tärkeä. Herätys pitää olla aamuisin aina samaan aikaan myös viikonloppuisin ja nukkumaanmeno iltaisin samaan aikaan. Päiväkodin tapainen rytmi on meillä hoitovapaallakin ollut paras. Eli aamulla 7-7.30 viimeistään ylös ja yhdet päiväunet ehdottomasti ennen klo 14 ja maksimissaan tunnin. Nukkumaan illalla 20.00.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama homma puoli vuotta sitten, yöt rikkonaisia eikä vuoden ikäinen lapsi nukahtanut muuten kuin syliin jos siihenkään ja heräili pitkin yötä. Ratkaisuna oli unikoulu jossa lapsi opetettiin nukahtamaan itse omaan sänkyyn. Sain ohjeet ja tukea alueen ensi- ja turvakodin unikouluohjaajalta sähköpostitse ja puhelimitse. Täällä ainakin ensi- ja turvakoti järjestää myös maksullista unikoulua jossa lapsi siis menee sinne 3 yön unikouluun, meillä ei tähän ollut kuitenkaan tarvetta vaikka sitäkin jo vakavasti harkitsin.
Meille ehdotettiin ns. pistäytymisunikoulua jossa ensimmäisinä iltoina odotetaan 1 minuutti jonka jälkeen käytiin laittamassa lapsi takas maate ja poistutaan huoneesta. Lapsi tottakai protestoi, ja ensimmäisenä iltana nukahtamiseen meni noin puoli tuntia. Seuraavana iltana nukahtamiseen meni muistaakseni noin 20 minuuttia ja kolmantena alle 10. Viivettä on tarkoitus kasvattaa lopulta 5 minuuttiin, ihan näin pitkään en ole koskaan odottanut. Yöunet syvenivät, heräilee vieläkin 1,5 vuotiaana 1(-2)x yössä mutta riittää että käy laittamassa tutin suuhun ja kellistämässä unisen istuskelijan.
Olin lukenut kaikki neuvolan antamat unikouluohjeet ja "unihiekkaa etsimässä" kirjan mutta olin niin väsynyt etten osannut arvioida mikä tapa olisi paras meidän lapselle. Olin yrittänyt tassuttelua pitkään huonolla menestyksellä ja lapsi heräsi aina kun yritin hiipiä huoneesta pois. En kokenut että lasta olisi huudatettu nukahtamaan. Unikouluohjaajalta sain myös konkreettisempaa tukea kuin neuvolasta, lisäksi lohdutti kun tiesi että viikon päähän oli sovittu puhelinaika jolloin saisi lisäapua tarvittaessa.
JUURI NÄIN. Ei tuo tosiaan ole mitään huudattamista, vaikka lapsi vähän itkeekin. Toki se itkee, kun tämmönen hieno etuus otetaan pois. Äitinä kyllä tunnistat protesti-itkun hätäitkusta.
Ootteko koskaan koittanu että mies hoitais yön? Meillä vauva nukkui jostain syystä huomattavasti paremmin jos nukahti miehen nukuttamana niin et mä en nukutusaikana ollut edes kotona.
Pitkä sepustus sinulla. Siis lyhyesti. Mikä on lapsen unirytmi?Herääkö kerran yössä vai useammin? Miksi? Imetätkö lasta yöllä. Jos imetät lasta yöllä ja olet jo palannyt töihin. Lopeta imetys/syöttäminen tänä yömä ja tarjoa pullosta vettä. Muutama yö ja saatte koko perhe yöuet takaisin. Lapsen yöheräily usein aiheuttaa äidin uniongelmia, sillä herättyään aikuisen voi olla vaikea saada unen päästä kiinni. En nyt oikein ymmärrä miten neuvola voisi tässä asiassa sinua auttaa. Autat itse itseäsi lopettamalla palvelun yöllä. Vain vettä, ei valoja, ei seurustelua lapsen kanssa. Tuon ikäisen lapsen " nälkä" yöllä voi olla myös sitä, että päivällä on jäänyt ateria väliin.
Tuleeko lapsella hampaita? Jos kyllä, voit antaa särkylääkettä yöllä.
Ollaan kokeiltu että mies hoitaa yöt, testattiin pari viikkoa eikä mitään vaikutusta.
Lapsi ei osaa rauhoittua pelkästään sillä että hänen vierelleen menee, täytyy silitellä (pyllystä tai rintakehästä).
Vierailija kirjoitti:
Pitkä sepustus sinulla. Siis lyhyesti. Mikä on lapsen unirytmi?Herääkö kerran yössä vai useammin? Miksi? Imetätkö lasta yöllä. Jos imetät lasta yöllä ja olet jo palannyt töihin. Lopeta imetys/syöttäminen tänä yömä ja tarjoa pullosta vettä. Muutama yö ja saatte koko perhe yöuet takaisin. Lapsen yöheräily usein aiheuttaa äidin uniongelmia, sillä herättyään aikuisen voi olla vaikea saada unen päästä kiinni. En nyt oikein ymmärrä miten neuvola voisi tässä asiassa sinua auttaa. Autat itse itseäsi lopettamalla palvelun yöllä. Vain vettä, ei valoja, ei seurustelua lapsen kanssa. Tuon ikäisen lapsen " nälkä" yöllä voi olla myös sitä, että päivällä on jäänyt ateria väliin.
Tuleeko lapsella hampaita? Jos kyllä, voit antaa särkylääkettä yöllä.
Jos olisit jaksanut lukea pitkän sepustuksen sulla olisi vastaukset näihin sun kysymyksiin.
Tsemppiä ap:lle, suosittelen sulle hotellia viikonlopuksi ja mies unikouluttaa lapsen. Joskaan aina ei auta, mulla on esiteini, joka ei oo koskaan oppinut nukkumaan. Ei nukkunut vauvana, eikä nuku vieläkään. Mitään varsinaista syytä ei ole.