Mä muutan Helsinkiin. Olen asunut pitkään suunnilleen akselilla Kilpisjärvi. Totunko Helsinkiin? Mihin mun kannattaa varautua?
Tun tuu mukavalta mutta samalla vähän jännittää. Osaanko olla siellä tällaisena maalaistollona?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siinäpä sitten maksavat törkyhintaisia asuntojaan, vrt. Töölön kaksion hinnalla saa kartanon muualla maassa.
Jäikö sinulla koulussa oppimatta mitä kaupungistuminen tarkoittaa?
Se, että sinua ei kiinnosta muu kuin asuminen ja työpaikat, niin omapa on asiasi. Monia muita kiinnostaa myös sellaiset palvelut, joita tässä maassa ei olisi, jos Helsinki ei olisi edes sen kokoinen kuin se nyt on.
Kuten esimerkiksi mitkä?
Tietysti mm. erilaiset kulttuuripalvelut ja erikoiskaupat (esim. taidetarvikkeet), joita ei pikkupaikkakunnilta löydy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ratikoille EI kuulu heiluttaa niinkun joku väitti .
Ikävä tuottaa pettymys, mutta nykyisen HSL:n ohjeistuksen mukaan ratikalle tulisi heilauttaa kättä, koska näin ratikka ei joudu turhaan pysähtymään pysäkeille, joissa kukaan ei nousekaan kyytiin tai jää pois.
Hölmö. Edellen on voimassa että pitää pysähtyä joten on aivan sama heilutteletko vai et.
Jos olet yksin pysäkillä ja odottelet siinä bussia tai toista ratikkaa niin mene pysäkin taakse hetkeksi piiloon
Kun viimeinen ratikka on ajanut pysähtymättä ohi saatanallisessa viimassa ja lumipyryssä, niin kyllä oppii heilauttamaan kättä, oli junttia tai ei. Ja mikä oli "stadilaisen" kommentti? "No se kuski oli varmaan jostain muualta."
Suurin osa on muualta kotoisin, joten ei hätää :)
Halutessasi voit asua hyvinkin rauhallisessaa paikassa ja luonnonlähellä, tai hyvin rauhallisessa paikassa keskustassa tai jotain näiden väliltä.
Deekuja ja parit kerjäläiset (sekä suomalaisia että ulkomaalaisina) aseman/asemien ympärillä, mutta niitä lienee maallakin?
Mielestäni ihmisiä ei ole paljon, ja tiet on leveät
Rahaa varmaan tartteet enemmän koska vaihtoehtoja joka asiaan riittää
Vierailija kirjoitti:
Seiso liukuportaissa oikealla puolella! Joka kerta ärsyttää kun joku varsinkin metron portaissa seisoo vasemalla eikä edes tajua väistää kun itsellä on hirveä kiire.
Tähän on semmoinen ratkaisu kuin avata suu (siis oikeasti *jutella* tuntemattomalle) ja sanoa "anteeksi"
Itse oon saanut juttua aikaiseksi vaikka metrossa. Juuret on syvässä mullassa. Hyvä Hgissä on asua jos on työtä ja tykkää alueesta missä asuu. Onhan tämä merenrantakaupunki. Nopeasti pääsee ulkomaille kin.
Itse olen asunut pikku kaupungissa, miljoona kaupungissa ja myös Helsingissä. Silloin olin sinkku, eli sama missä liikkui ja millä aikataululla. Kyllähän se korpes, että matkaa oli 8 km ja aikaa meni tunti aamuruuhkassa, eli sama oli kävelikö vai menikö dösällä. Ihoon vaikutti nopeaa saasteet, eli hyvästi hyvä iho. Vesi maistui erilaiselta...phyi. Ihmiset juoksee rappukäytävissä karkuun, että ei tarvitse tervehtiä. Mutta jos haluaa esim. että leffateatteri pyörittää monta tuntia päivässä elokuvia, kun täällä maalla on 2-4 näytöstä päivässä. Yö on Helsingin keskustassa aina vilkas, seuraa löytyy kyllä, jos sitä kaipaa. En osaa sanoa kaipaanko sieltä mitään. Täältäkin löytyy spinningit, teatteri, squas ja monet muut. Täällä vain tunnen olevani kotona, mutta onhan siellä joskus mukava käydä.
Vierailija kirjoitti:
Missään muualla Suomessa tai ulkomailla en ole nähnyt samanlaisia kännykkäaddikteja kuin Helsingissä. Varsinkin alle 30v helsinkiläiset ovat aivan mahdottomia. Myös hyvin varautuneita, ihan kuin koko ajan pelkäisivät että heidät nolataan ja siksi ovat niin pidättyväisiä.
Asuin kolme vuotta Kööpenhaminassa ja sielläkään ei oltu yhtä sosiaalisesti vammaisia kuin Helsingissä.
Tää pitää niin paikkaansa :D Helsinkiläisillä on äärettömän huono itsetunto ja ne on helppo vaivaannuttaa!
Näissä ketjuissa aina korostetaan sitä, miten luonto on Helsingissä lähellä siksi, että niin moni tuntuu mieltävän Helsingiksi suunnilleen Rautatientorin.
Korjataan siis vähän. Siihen nähden, että Helsingissä löytyy tarjontaa ja tapahtumaa melko ison kaupungin edestä, täällä on luonto todella voimakkaasti läsnä melkein joka paikassa, ihan sitä Rautatientoria lukuun ottamatta.
Vaikka kaikissa muissa Suomen kaupungeissa olisi luonto voimakkaammin läsnä, kun suurin osa ei oikein edes ole kaupunkeja, vaan jonkinlaisia asutustaajamia, niin kokoonsa nähden, ja vastoin monia ennakkoluuloja, Helsingissä on paljon luontoa ja hyvät maastot esim. ulkoliikunnalle. Pääkaupunkiseudun lähiluontohan on ihan matkailuvalttikin. On selvä, että jos tulee lomalle Helsinkiin vaikka Kuhmosta, ei suuntaa varmaan pääkaupunkiseudun kansallispuistoihin ihmettelemään puhdasta luontoa, mutta jos tulee lomalle Tokiosta, niin ne todella ovat ihan kiinnostavia kohteita ja osin juuri siksi, että ovat niin lähellä keskustaa, lähibussilla pääsee perille!
Lyhyesti: ihan samat jutut, jotka ovat niitä Suomen valttikortteja ja ihania asioita, ovat sitä myös Helsingissä. Ero ei ole ollenkaan niin suuri, kun näissä keskusteluissa moni antaa ymmärtää. Aika harva lapsiperhe asuu ihan Helsingin keskustassa ja hekin viettävät usein kesät jossain luonnon helmassa ihan niin kuin niin monet muutkin suomalaiset.
Internet-aikaan moni ostaa tavarat netistä, joten samat kaupat ovat mahdollisia Kilpisjärvelläkin. Ruokakaupan valikoima on Helsingissä ehkä aavistuksen runsaampi (ehkä?), mutta ne perusmaidot ja ruisleivät ovat aika samoja.
Asuminen on Helsingissä kalliimpaa, mutta pienituloisellekin riittää ihan ilmaisia tapahtumia vaikka useampia päivittäin. Julkinen liikenne toimii ja on edullista. Pyörätiet kesällä hyvät. Ihmiset eivät pukeudu kovin kummoisesti. Syrjäytyneen elämä linee yhtä kurjaa joka paikassa, mutta en nyt näe, miksi se olisi Helsingissä jotenkin ehdottomasti huonompaa.
Oon itse junalla pohjoisesta tullut ja kohta 20 v. asunut. Havaintoja;
- kunnon talvea on vieläkin ikävä, Etelä-Suomessa jää usein talvina lumet vähäiseksi, vaikka kylmä tuon tuulen takia onkin. Ja liukasta on!
- julkinen liikenne on plussaa, mutta silti työmatkat on yllättävän pitkät jos esim. asuu Espoossa ja käy töissä Vantaalla. Bussi-metrovaihdot voi olla tiukkoja ja pilata koko aamun aikataulun, jos esim. Se ensimmäinen kulkuneuvo on myöhässä. Tämä on varmaan syy, miksi täällä juostaan metroon, vaikka seuraava tulee 5 minsan päästä. Sillä 5 minsalla voi olla merkitystä :) eli kiireen tuntua on. Suosittelen muuttamaan lähelle työpaikkaa tai sellaiseen paikkaan, josta on suora julkinen työpaikalle ja hyvä yhteys keskustaan, jos tykkää käydä ulkona.
- luontoa on, mutta ei joka paikassa, pitää osata vähän hakea, netistä löytyy tietoa ulkoilualueista, kesällä meri ja lähisaaret ovat aivan ihania!
- mun murteelle eivät ole nauraneet kuin jotkut teinit. Muualta tulleita on paljon, joten se ei oo iso juttu, lähinnä tulee hassuja tilanteita, jos käyttää jotain murresanaa, jota muut eivät ymmärrä tai ei itse ymmärrä slangisanoja.
- helsinkiläisiin on vähän hankala välillä tutustua, mutta johtunee siitä, että heillä on jo usein omat perhe- ja ystäväpiirinsä. Kyllä opiskelu-työympyröissä kuitenkin saa kavereita. Vähemmän täällä puhutaan tuntemattomille, kun noita ihmisiä on niin paljon, annetaan olla omassa rauhassa. Se tuntuu aika vapauttavalta, mutta voi tuntua myös yksinäiseltä.
- täällä nähdään kavereita enemmän keskustassa eikä käydä kahvittelemassa 'toisissaan'. Olen joskus kutsunut eri sukupuolta edustavan työkaverin kotiin kahville ja pullalle ja se ymmärrettiin täysin väärin :)
- ihmiset on hieman ulkonäkö- ja vaatekeskeisempiä kuin pohjoisessa, mutta normi h&m tai muut toimistovaatteet käyvät hyvin. Ei tarvitse olla merkkikuteita.
- seiso metro- ja muissa portaissa oikealla puolella, se on liki pyhä asia.
- bussikuskit saattaa toisinaan olla todella tylyjä. Älä ota itseesi.
- syksyisin ja keväisin lämpötilaerot pohjoisen ja etelän lämpötilaerot voivat olla huomattavat. Vaikka Helsingissä lokakuussa voi tepastella vielä korkkareissa ja minihameessa, pakkaa lämmintä mukaan, kun lähdet käymään Lapissa (nimim. aika monta kertaa virheen tehnyt) :)
Helsingissä voi olla aika kylmää, kun mereltä tuulee. Ja liukasta! Helsingissä viimainen nollakeli voi tuntua kylmemmältä kuin Kainuun tyyli 20 asteen pakkanen. Ja sitä liukkautta tosiaan kannattaa varoa.