Mä muutan Helsinkiin. Olen asunut pitkään suunnilleen akselilla Kilpisjärvi. Totunko Helsinkiin? Mihin mun kannattaa varautua?
Tun tuu mukavalta mutta samalla vähän jännittää. Osaanko olla siellä tällaisena maalaistollona?
Kommentit (90)
no problem, totu siihen että ihmiset ei puhu sinulle äläkä vaivaudu puhumaan ihmisille, pitävät outona, muutenkin ihmiset kävelevät nykyään joka paikassa katsoen kännykkäänsä, samoin junissa
Kyllä siinä luultavasti jonkun aikaa menee totutellessa.
Mistä mun kannattaa ostaa vaatteeni, jos haluan näyttää suht normaalilta? Siis semmoisia aikuisen ihmisen toimistovaatteita? Ei mitään sihteerikkötyyliä jakkupukuineen vaan vähän rennompaa.
Helsingin huono puoli: asut ahtaasti ja maksat siitä itsesi kipeäksi. Tilanne huononee koko ajan, kun lisää kansaa tulee koko ajan ja jokainen asuntojen rakentamishanke kohtaa hirveää vastustusta, jopa viihdeilmailukentän ottaminen hyötykäyttöön.
Hyvät puolet: Täällä on runsaasti harrastusmahdollisuuksia, muuta maata parempi työllisyystilanne ja ihan käyttökelpoinen joukkoliikenne.
Valtavan paljon enemmän ihmisiä ja melua, mutta siihen tottuu. Helsinkiläisenä sinusta tulee vanhoilla kotikonnuillasi ylimielinen mistään mitään tietämätön etelän vetelä, varaudu siihen. Niin joo, ja talvella on usein paljon kylmempi kuin pohjoisessa, vaikka lämpömittari näyttäisi pienempiä asteita, meri ja viima näes.
Koko ajan kiire kiire. Siellä ei ole sanontaa: ei hoppu hyväksi eikä kiire kunniaksi.
Vierailija kirjoitti:
Valtavan paljon enemmän ihmisiä ja melua, mutta siihen tottuu. Helsinkiläisenä sinusta tulee vanhoilla kotikonnuillasi ylimielinen mistään mitään tietämätön etelän vetelä, varaudu siihen. Niin joo, ja talvella on usein paljon kylmempi kuin pohjoisessa, vaikka lämpömittari näyttäisi pienempiä asteita, meri ja viima näes.
Joo just :D Mun mies haaveilee, että ihanaa ko lämmityskuluja ei oo niin paljon kun on paaaljon lämpimämpää siellä etelässä :D :D
En oo viitsinyt muistuttaa, että meri on lähellä :D
Vierailija kirjoitti:
Sain myös töitä aika isosta, tutusta suomalaisfirmasta.
Millasia työkavereita Helsingissä on?
Turkulaisiin oon tutustunut muutamiin vuosien aikana ja vittumaisempaa tyyliä olla ihmisten kanssa en ole tavannut :D
Onko Helsinkiläiset samanlaisia?
turkulaiset on nin outoja variksia että en halua edes puhua heidän kanssaan
mitään he eivät ymmärrämitä heilel normaalilla kielellä sanoo
vastaus on aina
"AI MÄÄ VAI?"
Nämä oli itselleni shokki silloin kun muutin Helsinkiin: Ilma oli saastunutta eikä raikasta, pöly, meteli, katuvalot, jatkuva autojen ääni, ihmiset ovat tylyjä, kaikilla on kiire, kukaan ei auta, ei riittävästi luontoa lähellä... Kyllä se melkoinen shokki oli kun on tottunut asumaan puhtaan luonnon ympäröimänä rauhassa ja hiljaisuudessa.
Marraskuusta helmikuuhun on pimeää, loskaista ja liukasta. Ja tosiaan meri ja viima tekevät sään kylmemmäksi kuin mittarissa on lukema. Kesä on pitempi ja kiva, jos ei ole kylmä kuten kaksi viimeistä kesää. Itse asiassa joululla ja juhannuksella ei ehkä ole muuta eroa kuin että jouluna puissa ei ole lehtiä.
Ihmisiä täälläkin asuu, hieman enemmän vain kuin Kilpisjärvellä. Kun on paljon ihmisiä, ei jokaiseen vastaantulijaan yksinkertaisesti jaksa kiinnittää huomiota, joten tolloilusta ei kannata murehtia. Porukkaa on joka lähtöön, mutta ilkeimpiä ovat ne juuri junantuomat ;)
Vierailija kirjoitti:
Helsingin huono puoli: asut ahtaasti ja maksat siitä itsesi kipeäksi. Tilanne huononee koko ajan, kun lisää kansaa tulee koko ajan ja jokainen asuntojen rakentamishanke kohtaa hirveää vastustusta, jopa viihdeilmailukentän ottaminen hyötykäyttöön.
Hyvät puolet: Täällä on runsaasti harrastusmahdollisuuksia, muuta maata parempi työllisyystilanne ja ihan käyttökelpoinen joukkoliikenne.
Tässä on just se absurdi tilanne jonka helsinkiläiset itse aiheuttavat. Jatkuvasti on yritystä taspainottaa työpaikkojen määrää maan eri osissa mutta voi herranjumala mikä meteli jos työpaikkoja yritetään siirtää muualle maahan (hyvänä esimerkkinä se lääketurvallisuuviraston siirtäminen Kuopioon). Kaikkien muiden pitää kyllä olla valmiina matkustamaan tai muuttamaan Helsinkiin mutta toisinpäin ajatus on mahdoton.
No siinäpä sitten maksavat törkyhintaisia asuntojaan, vrt. Töölön kaksion hinnalla saa kartanon muualla maassa.
Ihmiset on aika tylyjä, murteelle vinoillaan vaikkeivät itsekään puhu mitään kirjakieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät puolet: Täällä on runsaasti harrastusmahdollisuuksia, muuta maata parempi työllisyystilanne ja ihan käyttökelpoinen joukkoliikenne.Tässä on just se absurdi tilanne jonka helsinkiläiset itse aiheuttavat. Jatkuvasti on yritystä taspainottaa työpaikkojen määrää maan eri osissa mutta voi herranjumala mikä meteli jos työpaikkoja yritetään siirtää muualle maahan (hyvänä esimerkkinä se lääketurvallisuuviraston siirtäminen Kuopioon). Kaikkien muiden pitää kyllä olla valmiina matkustamaan tai muuttamaan Helsinkiin mutta toisinpäin ajatus on mahdoton.
No siinäpä sitten maksavat törkyhintaisia asuntojaan, vrt. Töölön kaksion hinnalla saa kartanon muualla maassa.
Miksi työpaikkoja pitäisi muutttaa Kuopioon vain muuttamisen takia? Sitten kun asut Kuopiossa, niin vastustatko työpaikkojen muuttamista pikkupaikkakunnille parin tunnnin ajomatkan päähän? Olisiko parempi, että joku kunta saa yhden lääketruvallisuusviraston ihmisen virastoonsa?
Mua vieläkin huvittaa yksi helsinkiläinen joku jossain haastattelussa valitti että häneen suhtaudutaan nuivasti muualla maassa kun hän kertoo "mä oon Stadiist" . Ei tamperelaisetkaan julista Helsingissä "mää oon Mansest" tai rovaniemeläiset kerro olevansa Rollosta. Se antaa varsin juntin kuvan jos jossain Keski-Suomessa julistaa olevansa Stadista, ei se ole Stadi muille, se on Helsinki.
Itse muutin pienestä kaupungista Helsinkiin kymmenkunta vuotta sitten opiskelemaan. Sopeutumista vaativat:
- Joukkoliikenteen käyttö: reitit pitää tuntea, opastusta ei ole ja varsinkin ennen älypuhelimia esim. bussista jääminen oli ihan arpapeliä, vaikka kuskit ovatkin enimmäkseen auttavaisia, jos uskalsi kysyä apua.
- Yllättävän hyvät pyöräreitit, mutta sama ongelma kuin joukkoliikenteen kanssa: olematon opastus esim. valtaväylien vierillä.
- Talvella ei välttämättä ole lunta, mutta on aina todella kylmä, koska tuulee. Huppu takissa on välttämätön toisin kuin siinä sisämaan kaupungissa, josta muutin.
- Opiskelijana asuin kohtuullisella hinnalla solussa laitakaupungilla, mutta kaikkialle liikkuminen veikin sitten ison osan päivästä. Kesätyöpaikkaani työmatka kesti joskus kolme tuntia päivässä, vaikka matkaa oli alle 20 km. Joukkoliikenneyhteydet pussinperille siis huonot, varsinkin ruuhka-aikojen ulkopuolella ja vaihtoyhteyksillä.
- Jotkut aina pääkaupunkiseudulla asuneet ihmiset kuvittelevat, että kaikki haluavat asua Helsingissä. Kaikki eivät aina ymmärrä, etteivät Helsingin sisäiset asiat välttämättä kiinnosta niitä, jotka eivät satu asumaan Helsingissä. Jotkut kuvittelevat, että esim. Helsingin yliopiston kaikki tiedekunnat ovat automaattisesti parhaita maassa vain, koska ovat Helsingissä. Maakunnissa olevat asiat ovat automaattisesti jotenkin kämäisiä. Suurin osa ihmisistä on kuitenkin kivoja ja usein myös asuneet joskus jossain muualla, joten heillä on suhteellisuudentajua.
- Ainakin omanikäisten arki oli selvästi suorituskeskeisempää. Yllätti se, miten paljon ihmiset puhuivat opinnoista ja harrastuksistaan, jopa tuttavistaan (!?), välineinä johonkin, tyypillisesti uranluomiseen. Pikkukaupungin kasvattina oli tavallista käydä lenkillä ihan vain siksi, että se on kiva harrastus eikä siksi, että se on hyvännäköinen harrastus CV:ssä. Nykyään ilmeisesti kaikkialla on enemmän tällaista. Toisaalta ihmisiä on pääkaupunkiseudulla paljon, joten oli sitten millainen tahansa, aina löytyy samanhenkisiä.
Plussia ja miinuksia:
- siellä tuulee ihan vitusti
- kaikkialle on pitkä matka, esim. hammaslääkärille oli 45 minuutin matka kahdella kulkuvälineellä
- asuminen maksaa ihan helvetisti ja silti asutaan ahtaasti
- kaikilla on kiire ja normaali kävelyvauhti on pikamarssia
- harrastaminen on kallista
- uralla eteneminen voi olla vaikeata, koska pätevää väkeä on tarjolla paljon
- päivässä on paljon vähemmän tunteja, sillä liikkumiseen paikasta toiseen menee niin paljon aikaa, eikä missään voi vain "käväistä"
+ harrastusmahdollisuuksia on paljon, liikuntaa, kulttuuria jne.
+ lapsiperheiden palveluja on paljon, mm. leikkipuistot pelastavat monen koululaisperheen kesän
+ töitä on tarjolla paljon
+ melkein kaikissa kouluissa on sisäilmaongelmaa, joko johtuen rakennusajan virheistä, hoitamatta jätetystä ylläpidosta tai ylisuurista oppilasryhmistä
+ päivähoitopaikan voi saada vaikka mistä helvetin perseestä, me asumme keskustassa ja ehdotettiin Suomenlinnaa, jonne mennään lautalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät puolet: Täällä on runsaasti harrastusmahdollisuuksia, muuta maata parempi työllisyystilanne ja ihan käyttökelpoinen joukkoliikenne.Tässä on just se absurdi tilanne jonka helsinkiläiset itse aiheuttavat. Jatkuvasti on yritystä taspainottaa työpaikkojen määrää maan eri osissa mutta voi herranjumala mikä meteli jos työpaikkoja yritetään siirtää muualle maahan (hyvänä esimerkkinä se lääketurvallisuuviraston siirtäminen Kuopioon). Kaikkien muiden pitää kyllä olla valmiina matkustamaan tai muuttamaan Helsinkiin mutta toisinpäin ajatus on mahdoton.
Miksi työpaikkoja pitäisi muutttaa Kuopioon vain muuttamisen takia? Sitten kun asut Kuopiossa, niin vastustatko työpaikkojen muuttamista pikkupaikkakunnille parin tunnnin ajomatkan päähän? Olisiko parempi, että joku kunta saa yhden lääketruvallisuusviraston ihmisen virastoonsa?
Kyse on valtion virastosta joita on ihan liikaa keskitetty Helsinkiin, helpompi on siirtää niitä kuin perustaa uusia. Jatkuvasti ihmisiä muuttaa muutenkin työpaikkojen perässä kun mm. firmojen toimipisteitä lakkautetaan ja sisäisellä siirrolla saatkin paikan vaikka jostain 300 km:n päästä. Muille se on arkipäivää mutta helsinkiläisille mahdoton ajatus.
psst. kysäisepä ekana työpäivänä että mistä ne muut "helsinkiläiset" ovat kotoisin. Luultavasti on vain 1-2 paljasjalkaista pk-seutulaista ja kaikki muut ovat muualta tulleita.
Helsingin ongelma on just se että sinne pakkautuu (olosuhteiden pakosta) ihmisiä jotka ei halua sinne ja jotka ei viihdy siellä. Ilmankos ilmapiiri on tympeä.
Sain myös töitä aika isosta, tutusta suomalaisfirmasta.
Millasia työkavereita Helsingissä on?
Turkulaisiin oon tutustunut muutamiin vuosien aikana ja vittumaisempaa tyyliä olla ihmisten kanssa en ole tavannut :D
Onko Helsinkiläiset samanlaisia?