Mä muutan Helsinkiin. Olen asunut pitkään suunnilleen akselilla Kilpisjärvi. Totunko Helsinkiin? Mihin mun kannattaa varautua?
Tun tuu mukavalta mutta samalla vähän jännittää. Osaanko olla siellä tällaisena maalaistollona?
Kommentit (90)
- Totuttaudu jatkuvaan suorittamiseen. Jos epäonnistut, niin ajaudut helposti kaikesta ulkopuolelle. Ihmiset suunnittelevat jatkuvasti elämäänsä eteenpäin, ja "jarruttavia" tekijöitä ei sallita.
- Ulkonäköön kannattaa satsata, mutten sua ei arvosteta.
- Asunnottomia on paljon. Heitä näkee ratikkapysäkeillä, metroasemilla jne.
- Kaunis kaupunki, mutta armoton ihmisille, joilla ei kaikki mene täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingin huono puoli: asut ahtaasti ja maksat siitä itsesi kipeäksi. Tilanne huononee koko ajan, kun lisää kansaa tulee koko ajan ja jokainen asuntojen rakentamishanke kohtaa hirveää vastustusta, jopa viihdeilmailukentän ottaminen hyötykäyttöön.
Hyvät puolet: Täällä on runsaasti harrastusmahdollisuuksia, muuta maata parempi työllisyystilanne ja ihan käyttökelpoinen joukkoliikenne.Tässä on just se absurdi tilanne jonka helsinkiläiset itse aiheuttavat. Jatkuvasti on yritystä taspainottaa työpaikkojen määrää maan eri osissa mutta voi herranjumala mikä meteli jos työpaikkoja yritetään siirtää muualle maahan (hyvänä esimerkkinä se lääketurvallisuuviraston siirtäminen Kuopioon). Kaikkien muiden pitää kyllä olla valmiina matkustamaan tai muuttamaan Helsinkiin mutta toisinpäin ajatus on mahdoton.
No siinäpä sitten maksavat törkyhintaisia asuntojaan, vrt. Töölön kaksion hinnalla saa kartanon muualla maassa.
Tällaisena umpistadilaisena kannatan aluepolitiikkaa, vain ja ainoastaan Helsingin seudun asuntotilanteen vuoksi. Samoin kannatan kaikkea asuntorakentamista pääkaupunkiseudulla, samasta syystä.
Tervetuloa! Ellet asu työpaikan lähellä, kannattaa varautua varautua ajallisesti pitkiin työmatkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Plussia ja miinuksia:
- siellä tuulee ihan vitusti
- kaikkialle on pitkä matka, esim. hammaslääkärille oli 45 minuutin matka kahdella kulkuvälineellä
- asuminen maksaa ihan helvetisti ja silti asutaan ahtaasti
- kaikilla on kiire ja normaali kävelyvauhti on pikamarssia
- harrastaminen on kallista
- uralla eteneminen voi olla vaikeata, koska pätevää väkeä on tarjolla paljon
- päivässä on paljon vähemmän tunteja, sillä liikkumiseen paikasta toiseen menee niin paljon aikaa, eikä missään voi vain "käväistä"
+ harrastusmahdollisuuksia on paljon, liikuntaa, kulttuuria jne.
+ lapsiperheiden palveluja on paljon, mm. leikkipuistot pelastavat monen koululaisperheen kesän
+ töitä on tarjolla paljon
+ melkein kaikissa kouluissa on sisäilmaongelmaa, joko johtuen rakennusajan virheistä, hoitamatta jätetystä ylläpidosta tai ylisuurista oppilasryhmistä
+ päivähoitopaikan voi saada vaikka mistä helvetin perseestä, me asumme keskustassa ja ehdotettiin Suomenlinnaa, jonne mennään lautalla
Heh, nuo kaksi viimeisiä ovat siis miinuksia, ei plussia. :D sama, ev
En muuttaisi. Vaikka olen asunut ulkomailla miljoonakaupungeissa muutaman vuoden, niin Helsinki on jotenkin masentava paikka. Onhan siellä kiva käydä ja toki silloin viihdyn, mutta olo helpottuu aina kun pääsen sieltä väljemmille seuduille. Ihmiset siellä ovat ihan samanlaisia kuin muuallakin, eli niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, se ei ole ongelma, vaan joku muu.
Ap:n paikalla muuttaisin siis jonnekin Helsingin läheisyyteen hyvien julkisten kulkuneuvojen lähelle, en Helsingin keskustan tuntumaan. En mitenkään voi uskoa, että väljyyteen tottunut tykkäisi ikinä siitä ahtaudesta ja kun ulos menee, niin ympärillä ei ole mitään kaunista. Aurinkoa ei näe talvikuukausina ollenkaan talojen takia, on joka paikasta tulevaa meteliä, kalketta ja kolinaa, "puisto" on joku todella onneton 20 x 20 kokoinen aukko talojen keskellä jne. Yök yök yök.
Jatkan vielä, että on varmaan totta, että kun matkoihin menee aikaa ja saa hieman jonotella, niin vuorokauden tunteja on vähemmän. Vastaavasti sitten monet paikat on auki hieman myöhemmin kuin pienissä kaupungeissa ja siitä varmaan sitten taas tulee se olo, että elämä on jotenkin kiireisempää.
Oikeasti Helsinki on tosi pieni ja kätevän kokoinen kaupunki, elämä on täällä juuri siksi niin helppoa, että tarjontaa on paljon, mutta kaupunki on pieni verrattuna oikeisiin suurkaupunkeihin.
Ja verrattuna moniin kaupunkeihin, luonto oikeasti on Helsingissä lähellä. On keskuspuistoa ja peltoa ihan keskellä kaupunkia. Hyvin harva helsinkiläinen asuu ihan siinä ydinkeskustassa, suurimmalla osalla on joku hyvin ylläpidetty ulkoilma-alue aivan kodin viereissä, samoin kuin leikkipuisto lapsille ja lähikauppa.
Vierailija kirjoitti:
Mua vieläkin huvittaa yksi helsinkiläinen joku jossain haastattelussa valitti että häneen suhtaudutaan nuivasti muualla maassa kun hän kertoo "mä oon Stadiist" . Ei tamperelaisetkaan julista Helsingissä "mää oon Mansest" tai rovaniemeläiset kerro olevansa Rollosta. Se antaa varsin juntin kuvan jos jossain Keski-Suomessa julistaa olevansa Stadista, ei se ole Stadi muille, se on Helsinki.
Minua taas jaksaa huvittaa (tai no, ei niin paljon, että asiaa miettisin muuten kuin av:ta lukiessa), että sinun kaltaiset ihmiset valittavat tuollaisista asioista. Olen helsinkiläinen, mutta kyllä minulle saa sanoa "mää oon Mansest". Tiedän sen tarkoittavan Tamperetta. Rollo-nimitystä en ollut aiemmin kuullut, mutta joko arvaisin sen tai kysyisin, minkä jälkeen asia on selvä eikä päivittelyn arvoinen.
Ei minulla ole tarvetta nimitellä toisia junteiksi noin mitättömän asian takia.
Vierailija kirjoitti:
No siinäpä sitten maksavat törkyhintaisia asuntojaan, vrt. Töölön kaksion hinnalla saa kartanon muualla maassa.
Jäikö sinulla koulussa oppimatta mitä kaupungistuminen tarkoittaa?
Se, että sinua ei kiinnosta muu kuin asuminen ja työpaikat, niin omapa on asiasi. Monia muita kiinnostaa myös sellaiset palvelut, joita tässä maassa ei olisi, jos Helsinki ei olisi edes sen kokoinen kuin se nyt on.
Yritin käydä lasten kanssa uudenvuodentapahtumassa. Sinne oli parin tunnin mittainen jono. Yritin käydä kumppanini kanssa ruokafestivaaleilla. Siellä oli 10 000 muutakin kävijää. Vaikka tekemistä ja tarjontaa on paljon, niin on sitä porukkaakin. Helsinkiin on helppo tulla aina Lahtea myöten, joten tapahtumat ovat yleensä joko aivan ääriään myöten täynnä, koska kaikki ovat kuulleet ja haluavat paikalle, tai sitten puolityhjiä, kun sana ei ole lähtenyt kiirimään, eikä viesti ole tavoittanut ketään. Kävin viime kesänä lasten kanssa leikkipuistossa ja meinattiin osallistua puistoruokailuun, mutta kun paikalla oli parisataa muutakin lasta ruokaa jonottamassa, niin lähdettiin suosiolla kotiin syömään. Ihmisiä on niin pipona ihan joka paikassa. Ja totta tosiaan se, että Helsinki on ok paikka niille joilla menee hyvin, mutta pohjalle päätyineillä menee sitten todella huonosti. Eikä ole urbaanilegendaa että koululaisille kaupitellaan huumeita koulun lähellä, sellaiseenkin ihanuuteen ollaan saatu ihan tutustua.
Varaudu siihen, että suurin osa helsinkiläisistä on kusipäistä porukkaa ja kuvittelevat asuvansa suurkaupungissa, kun muusta eivät tiedä. Suurin osa on myös muualta kotoisin ja alkuasukkaita on vain kourallinen.
Itse helsinkiköisenä ja muissakin metropoleissa asuneena voin kertoa, että iso osa näistä väitteistä on täyttä kuraa. Matkat ei todellakaan kestä näin kauaa, jos valitsee asuinpaikkansa huolella. En kannata keskustaa, vaan ap pistäpä korvan taakse; LAUTTASAARI. On kuin oma pikkukaupunkinsa, josta pääsee 15-20min keskustaan. Lauttasaareen on tullut nyt uusi suht iso ostarikin, Lauttis. Siellä on kaikki lähellä, päiväkodit, myös koulut ellet halua lapsiasi johonkin Helsingin eliittikouluista, apteekit, optikot, paljon ruokakauppoja yms.
Hammaslääkäriin ei kestä 45min, jos menee Kivelään bussilla 14 tai 18. Tervetuloa tänne, ja kalliimpia alueita ovat tosiaan Eira (Ullanlinna), Kalasatama, Lauttasaari ja Espoon puolelta Westend.
Jos fyrkkaa siis löytyy, niin ei ole ongelma. Ja toki näissäkin on halvempia vaihtoehtoja.
Kysyit vaatetuksesta. Minkä hintaisia tarkoitit? Stockmannilta löytyy paljon eri merkkejä, mutta kauppoina Zara, Esprit ja Filippa K on hyviä jos toimistomaisia vaatteita etsit.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä, että on varmaan totta, että kun matkoihin menee aikaa ja saa hieman jonotella, niin vuorokauden tunteja on vähemmän. Vastaavasti sitten monet paikat on auki hieman myöhemmin kuin pienissä kaupungeissa ja siitä varmaan sitten taas tulee se olo, että elämä on jotenkin kiireisempää.
Oikeasti Helsinki on tosi pieni ja kätevän kokoinen kaupunki, elämä on täällä juuri siksi niin helppoa, että tarjontaa on paljon, mutta kaupunki on pieni verrattuna oikeisiin suurkaupunkeihin.
Ja verrattuna moniin kaupunkeihin, luonto oikeasti on Helsingissä lähellä. On keskuspuistoa ja peltoa ihan keskellä kaupunkia. Hyvin harva helsinkiläinen asuu ihan siinä ydinkeskustassa, suurimmalla osalla on joku hyvin ylläpidetty ulkoilma-alue aivan kodin viereissä, samoin kuin leikkipuisto lapsille ja lähikauppa.
Niin, jos vertaat isompiin kaupunkeihin kuin Helsinki. Jokaisessa suomalaisessa kaupungissa luonto on kuitenkin lähempänä kuin Helsingissä.
Sellanen käytännön vinkki että Helsingissä kaikki bussit eivät pysähdy kaikilla reittinsä varrella olevilla bussipysäkeillä vaan seutubussit pysähtyvät vain seutupysäkeillä. Seutubussit ovat siis niitä busseja jotka ovat menossa tai tulossa ulkopaikkakunnille/lta (Espoo, Vantaa, Sipoo, Kerava jne.).
Liian usein näkee ihmisiä viittomassa seutubusseille sellaisilla pysäkeillä joilla seutubussit eivät pysähdy ja sitten heristämässä keskisormea kuskille kun bussi ajaa ohi.
Ja ratikalle kannattaa viittoa kun haluaa kyytiin koska ne eivät pysähdy kaikilla pysäkeillä automaattisesti (joillakin kyllä).
Vierailija kirjoitti:
Itse helsinkiköisenä ja muissakin metropoleissa asuneena voin kertoa, että iso osa näistä väitteistä on täyttä kuraa. Matkat ei todellakaan kestä näin kauaa, jos valitsee asuinpaikkansa huolella. En kannata keskustaa, vaan ap pistäpä korvan taakse; LAUTTASAARI. On kuin oma pikkukaupunkinsa, josta pääsee 15-20min keskustaan. Lauttasaareen on tullut nyt uusi suht iso ostarikin, Lauttis. Siellä on kaikki lähellä, päiväkodit, myös koulut ellet halua lapsiasi johonkin Helsingin eliittikouluista, apteekit, optikot, paljon ruokakauppoja yms.
Hammaslääkäriin ei kestä 45min, jos menee Kivelään bussilla 14 tai 18. Tervetuloa tänne, ja kalliimpia alueita ovat tosiaan Eira (Ullanlinna), Kalasatama, Lauttasaari ja Espoon puolelta Westend.
Jos fyrkkaa siis löytyy, niin ei ole ongelma. Ja toki näissäkin on halvempia vaihtoehtoja.
Kysyit vaatetuksesta. Minkä hintaisia tarkoitit? Stockmannilta löytyy paljon eri merkkejä, mutta kauppoina Zara, Esprit ja Filippa K on hyviä jos toimistomaisia vaatteita etsit.
Lauttasaari on ankean sisäsuomalaisen pikkukaupungin näköinen.
^^35 lisää että jos matkustat metrolla niin lippu pitää olla ostettuna ennen laiturialueelle menoa, ei siis riitä että tilaat kännykkälipun vasta metrossa. Jos aiot käyttää julkisia niin kannattaa hankkia HSL:n matkakortti niin tulee paljoan halvemmaksi.
Kyllä kai tänne tottuu. Ei ehkä lopullisesti, mutta niin että selviää.
Alkuun väsyin ihmispörinästä ihan hirveästi, nykyään selviän jo kun keskustassa täytyy käydä lähes joka päivä. Hajuihin en ole tottunut kahdessakaan vuodessa, voin usein edelleen pahoin esim julkisissa ja pysäkeillä kun tupakoidaan tai ihmiset käyttävät hajusteita tai muuten vaan haisevat pahalta eikä niistä pääse kauemmas. Pärjään eksymättä kulkemalla ennalta tietämiäni reittejä enkä koskaan lähde seikkailemaan itsekseni mihinkään uuteen paikkaan. Metsän puute ja ilmasto ärsyttää välillä edelleen. Kesä on mukava, mutta silloin kaipaisin aurinkoa vuorokauden ympäri, talvella paistava aurinko taas saa ärsyyntymään todella pahasti. Kunnollisen syksyn puute on ikävää, talven rauhallista kaamostakin kaipaa, ja lunta. Kaipaan luontoa ylipäänsä.
Mutta kyllä täällä pärjää kun on pakko, mutta vain niin kauan kun on pakko.
t. toinen suunnilleen sieltä Kilpisjärven suunnilta kotoisin oleva Helsingissä asusteleva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäikö sinulla koulussa oppimatta mitä kaupungistuminen tarkoittaa?
Se, että sinua ei kiinnosta muu kuin asuminen ja työpaikat, niin omapa on asiasi. Monia muita kiinnostaa myös sellaiset palvelut, joita tässä maassa ei olisi, jos Helsinki ei olisi edes sen kokoinen kuin se nyt on.
Kuten esimerkiksi mitkä?
"Armoton niille joilla ei mene täydellisesti"
Mitä tämäkin tarkoittaa?
Meneekö kaikilla tuossa kaupungissa täydellisesti?
Jos perheessä on lapsia, he usein asettuvat johonkin esikaupunkiin, yllättävän usein samaan, missä itse ovat kasvaneet, käyneet mummollassa tms. Esikaupunkialueet ovat usein sellaisia n. 30 000 asukkaan ryppäitä, jossa elämä on aika lailla samanlaista kuin missä tahansa Suomen pikkukaupungissa siinä mielessä, että ihmiset aika hyvin tuntevat toisensa, mutta pikkupiirit voivat olla vähän sulkeutuneita.
Ihana ero syrjäisempiin pikkukaupunkeihin on, että voit kävellä muutaman kilometrin seuraavaan esikaupunkiin, etkä tunne oikeastaan ketään, voit olla aivan omissa oloissasi. Ja tietenkin se, että aina on loputtomiin tekemistä, jos vain jaksaa lähteä omasta pikkukorttelista liikkeelle. Toisaalta minulla menee usein kiinnostavat jutut ohi, koska valinnanvaraa on niin paljon. Lopulta kävelen kilometrin ja menen jumppaan.
Mitä harrastuksiin tulee, niin mukavaa on se, että vaihtoehtoja on paljon. Toisaalta suositut tunnit ovat usein täynnä, moniin paikkoihin on jonoa. Toisin kuin moni uskoo, Helsingissä on esimerkiksi usein tosi hyvät hiihtoladut, mutta niissä on kauniina päivinä aikamoinen ruuhka.
Minä nautin siitä, että lähiliikenne toimii, mutta kyllähän matkoihin saa varata aikaa oli sitten liikkeellä autolla tai julkisilla.
On totta, että meri tekee ilmasta kolean ja tuulisen, mutta onhan Helsingissä aika lämmin. Viime aikoina joka kerta, kun olen käynyt sisä-Suomessa, minulla on ollut kylmä, koska jotenkin unohdan, että siellä ihan oikeasti on kylmempää.
Minun ei ole koskaan ollut vaikea tutustua ja jutella ihmisten kanssa Helsingissä, mutta varmaan johtuu siitä, että kun olen täällä kasvanut, niin tunnistan, milloin on sopiva jutella ja mistä aiheista. Periaatteessa pieni jutustelu todella on sallittu, mutta mitään henkilökohtaista ei kannata udella. Voit ITSE kertoa, että olet vaikka juuri muuttanut tänne ja muut sitten kertova vastavuoroisesti itsestään, mitä haluavat, mutta ei ole kovin soveliasta alkaa udella tuntemattomalta, mistä hän on kotoisin, vaan odottaa, että hän itse kertoo. Ihmisille on kohteliasta jättää enemmän tilaa tässä mielessä kun taas Suomessa on alueita, missä selvästi tuntemattomalta voi udella suunnilleen ihan mitä tahansa. Minusta se on aina todella hämmentävää ja outoa. Luulen, että juuri tästä tulee maine helsinkiläisistä koppavina. Ei se ole sitä, vaan ei oikeasti tiedä, mitä sellaiseen uteluun pitäisi vastata ja onko jossain piilokamerassa, kun ei ole siihen tottunut.
En ole tästä varma, mutta minulla on sellainen tuntuna, että työelämässä Helsingissä saat olla aavistuksen itsevarmempi ja tuoda reilusti oman osaamisesi esiin kuin mitä jossain muualla Suomessa pidettäisiin sopivana. Ei mitään hirveää omakehumista, mutta jos olet jossain hyvä, niin minusta sen voi tuoda esiin ihan reilusti ja sitä ei pidetä huonona käytöksenä, vaan terveenä itsetuntona ja omanarvontuntona, joka tekee sinusta ammattilaisen.
Oikein paljon tervetuloa, ap!