Miksei rikkaat halua olla yhtäviä köyhien kanssa?
Olen siis ns köyhä. Eli kaikkien pakollisten kulujen jälkeen käteen jää 50-200e riippuen kuusta ja veden/sähkön kulutuksesta.
Jo kolme kertaa minulle on käynyt niin, että olen ystävystynyt toisen naisen kanssa ja meillä on ollut mukavaa. Aina kun tulee puheeksi raha asiat niin nämä ystäcät ovat kaikonneet.
Eli siis. Ystävä nro 1) tutustuttiin lasten harrastuksen kautta, köytiin kahvilla ja oli mukavaa. Tuli sitten puheeksi asuminen ja asuttiin aika lähekkäin, kun sitten vielö tarkensin että se on se kerrostalo siellä omakotialueen laidalla niin naisen silmistä näki että hän jätkyttyi. Ei enää halunnut kahville, juttelee kyllä jos poikien harrastuksissa nähdään mutta ei muuta.
Nro2)
Yhteisen tuttavan kautta tutustuttiin. Kahviteltiin ja vietettin aikaa yhdessä pari viikkoa. Pyysi meitä mukaansa kylpylään, kun kaverinsa ei päässyt. Kysyin paljonko maksaisi niin hinta oli reilu 100e yhdeltä yöltä. Ei ollut varaa ja sen kerroinkin. Nähtiin vielä kerran, mutta ei ole sen jälkeen halunnut nähdä.
Nro3
Lasten harrastuksen kautta tämäkin. Lapsellaan merkkivaatteet ja kaikki tavarat uusia, meillä mennään aikalailla kirppari vaatteilla ja käytetyillä jutuilla. Tuli puheeksi lasten vaatteet ja kun kerroin ostavani ison osan kirpparilta, järkyttyi hön hirveästi. Kerroin ettei ole varaa laittaa 50e housuihin, jotka ovat puolen vuoden päästä jo pienet. Ei olla kavereita enää.
Eli miksei voi olla kavereita vaikka on wri rahatilanne? Miksi huonompituloiset pelottavat?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulee mieleen, että eivät enää kehtaa käyttää rahaa nähtesi, koska heille tulee painetta, että pitäisi tarjota omasta hyvästään. Mutta koska eivät voi lähteä tarjoamaan, eihän he ole sinusta vastuussa, niin syntyy ikävä tunne, kun kuitenkin kokee, että pitäisi. Miettivät, että ehkä pidät heitä ahneina (kuten minusta rivien välistä kuulostaakin. Syytit heitä että hieno okt ja väitit, että sait heiltä sanatonta paheksuntaa että asut kerrostalossa), eivätkä halua miettiä, syytätkö todella, vai tuntuuko heistä vain siltä.
Tämä. Lisäksi rikkaan pitää aina varoa sanojaan, koska hänen oman elämänsä ihan arkipäiväisistäkin asioista kertominen voi köyhän mielestä olla leveilemistä.
Eli ilmeisesti rikkailla on huono itsetunto, jos he näin ajattelevat. Ok. Eivät uskalla olla omia itsejään heistä erilaisen ihmisen seurassa.
Toki he uskaltavat olla omia itsejään. Huonommilla eväillä varustettujen seurassa vain on otettava jatkuvasti huomioon ympäristö, ettei pahoita toisten mieltä. He ovat hyvin kasvatettuja ja empaattisia ihmisiä eivätkä halua saattaa toista tuntemaan itseänsä huonommaksi.
Jos juttelisi omasta arjestaan asioita, esim. "kävin siinä kaupassa katsomassa vaatteita ja tykkäsin sellaisesta 150 euron paidasta" tai "pitäisi taas vaihtaa uudempaan autoon, kun alkaa tuo edellinen jo olla sen kolme vuotta vanha ja maksuttomat huollot päättyvät" tai "Villeasteri tarvitsisi uuden pelipaidan, vaikka ostin edellisen juuri viime syksynä", niin eihän se huonompiosainen osaa samalla tasolla keskustella. Ihan oikeasti ei osaa. Sitten sitä jättää omat arkiset jutut juttelematta, vaikka siihenhän koko ystävyyden idea perustuu. Pitää koko ajan miettiä jotain sellaista ei-henkilökohtaista aihetta, mikä sopii molemmille. Sellainen yleisrupattelu käy raskaaksi ja tylsäksi pitkän päälle.
Sä juttelet ystäviesi kanssa vain hankinnoista? Eli otat itse rahan esille ystävyyssuhteissasi?
En ole edellinen, mutta eihän tuosta ole kyse. Kyse on siitä, että mitä ikinä tekee vapaa-ajallaan, lomillaan, mitä lapset harrastavat tai muuten tekevät jne voi toisella liittyä hyvin pitkälti asioihin, joista toisella ei ole mitään kokemusta, koska ei ole ollut varaa tehdä samoja asioita. Asiat, jotka varakkaammalle on aivan arkipäivää ja itsestäänselvyyksiä, voivat olla köyhälle ylellisyyttä.
Eli hävettääkö sua jutella kalliista hankinnoista vähävaraisemman kuullen, vai mistä on kyse? Koska tottakai se vähävarainen tietää, että sinulla on varaa kalliimpaan joka suhteessa. Ja olettaa myös sun ymmärtävän, että hän tekee hankinnat oman budjetin rajoissa. Sitä ei siis tarvitse alleviivata, kun molemminpuolinen ymmärrys siitä on jo olemassa.
En silti ymmärrä, miksi tämä olisi este kaveruudelle. En ainakaan itse puhu ystävien kanssa jatkuvasti hankinnoista. Juttelemme parisuhteista, lapsista, sukulaisista, tv-sarjoista, elokuvista, muodista, ajankohtaisista asioista. Käymme museoissa, näyttelyissä, uimassa, kävelemässä, kahvittelemassa, torilla, piknikillä ja silloin tällöin teatterissa jne. On monia asioita, joita voi tehdä ilman, että vetää siihen rahaa mukaan. Tietenkin tuollaiset spontaanit lomareissut ovat poissuljettuja vaihtoehtoja vähävaraisen ystävän kanssa. Mutta monia muita suht edullisia asioita voi harrastaa yhdessä, joiden luulisi kiinnostavan ihmisiä varallisuudesta riippumatta.
Kuinka monella köyhällä on varaa muotiin, elokuvissa tai teatterissa käynteihin, museoihin, uimahallissa käynteihin jne?
Mun pointtini oli, että jos elän köyhän kaverini täysin erilaisissa maailmoissa ja teemme perheinemme ja ystävinemme täysin erilaisia asioita, niin joka kerta, kun kerron jotain omasta elämästäni, meidän välinen ero korostuu. Vaikkei mainittaisi sanaa "euro" kertaakaan. Jos en halua tuon eron korostuvan, mun pitää tosiaan puhua vain ajankohtaisista asioista, säästä yms. Eikä kyse ole yksittäisistä asioista, joihin toisella on varaa ja toisella ei vaan kokonaisuudesta.
Mulla on ollut yksi tuttava, jonka tapasin eräässä vertaistukiryhmässä. Aluksi tuntui, että meillä synkkasi ihan hyvin. Vähitellen hänen taholtaan alkoi tulla "hyvähän sun on, kun käyt aina yksityislääkärillä ja saat heti tarvitsemasi hoidon". Lopulta asia, joka oli meidät alunperin yhdistänyt, muuttui omalta osaltani kielletyksi puheenaiheeksi. Mun roolini oli vain kuunnella, miten hänen hoitonsa julkisella sektorilla oli järjestynyt tai pikemminkin, miten se ei ollut järjestynyt, miten hän joutui taistelemaan Kelan kanssa jne.
Silloin tällöin on varaa. Ei tietenkään jatkuvasti. Ei köyhä missään totaalisessa tyhjiössä elä. Tottakai vähävarainenkin voi esimerkiksi havaita muodin muuttumisen ja olla siitä jotakin mieltä, moniin museoihin pääsee ilmaisiksi tiettyinä aikoina, teattereihin ja muihin kalliimpiin harrasteisiin voi varautua ennalta sääsätämällä, jos kappaleesta sovitaan hyvissä ajoin etukäteen jne.
Minä en tekisi suunnitelmia köyhän säästämisen varaan. Enkä tarkoita, että köyhät eivät pystyisi säästämään. Tarkoitan, että ennen sovittua ajankohtaa voi tapahtua jotain, mihin köyhä joutuukin käyttämään säästämänsä rahat. Pesukone hajoaa, kissa pitää viedä eläinlääkäriin, kännykkä katoaa tms eikä köyhä voikaan lähteä niinkuin oli sovittu, koska hänellä ei olekaan enää varaa lähteä.
Samat syyt kai sitten on jo koululaisillakin?
Vierailija kirjoitti:
Samat syyt kai sitten on jo koululaisillakin?
Olen lukenut joskus aiheesta artikkelin, jossa todettiin, että mitä isommaksi lapset kasvavat, sitä enemmän kaveripiiriin vaikuttaa se, että lapset tekevät samanlaisia asioita. Jos on esimerkiksi ollut neljän tytön kaveriporukka ja kolme tytöistä alkaa harrastaa ratsastamista, mutta neljäs ei, usein tämä neljäs vähitellen tipahtaa porukasta pois. Samoin jos teini-ikäisten porukka istuskelee kahviloissa ja käy usein leffassa, mutta yhdellä ei ole varaa näihin, tämä yksi tipahtaa jossain vaiheessa porukan ulkopuolelle.
Täällä päin omakotitalot ovat sitä 120 000 euron luokkaa halvimmillaan. Täällä ei oikeastaan ole myytäviä kerrostaloasuntoja, joko on vuokralla tai ostaa omakotitalon. vuokralla olo on halvempaa kuin okt asuminen tai kun ei ole varaa ottaa lainaa, niin ainoa vaihtoehto :D
Ja täytyy myöntää, että on minulla yksi rikaskin kaveri, ollaan oltu kavereita jo lapsuudesta asti niin ei ole tämä kaverin rikastuminen vaikuttanut väleihimme mitenkään, eli ei ksikki rikkaat ole idiootteja, mutta tuntuu että harva haluaa olla köyhien seurassa.