Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin stadilaisuus mielestäsi loppuu? Siis jos katsotaan karttaa.

Vierailija
24.02.2017 |

Pasilaan?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtaankadulle.

Vierailija
2/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapulin ja Tiksin väliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadilaisuus on sitä, että on syntynyt Helsingissä ja mieluiten vanhemmatkin. 

Missä päin Helsingin rajojen sisällä asuu, ei liity tähän. 

Vierailija
4/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karttaa? Luulin että se katsotaan enemmänkin sukupuusta.

Vierailija
5/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä stadilainen on se, joka asuu Hgin rajojen sisällä. Paljasjalkainen on syntynyt täällä.

Vierailija
6/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esplanadille.

Vierailija
7/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingin rajojen sisällä asuvat ovat stadilaisia. Stadi on synonyymi Helsingille, ei Helsingin keskustalle tai kantakaupungille.

Vierailija
8/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä stadilainen on se, joka asuu Hgin rajojen sisällä. Paljasjalkainen on syntynyt täällä.

Ei!

Voidaan sanoa helsinkiläinen tai paljasjalkainen helsinkiläinen. Stadilainen voi asua vaikka Israelissa, kuten suomalainenkin. 

Suomalaisuus ja stadilaisuus ei liity asuinpaikkaan. Tietysti stadilainen on asunut Helsingissä aikansa, kuten suomalainenkin Suomessa. En pidä suomalaisenakaan  ihmistä, jolla on Suomen kansalaisuus, muttei muuten mitään taustaa Suomessa.

Vierailija
9/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantakaupungista jos on suku, myös isovanhemmat niin sitten on stadilainen

Vierailija
10/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin rajojen sisällä asuvat ovat stadilaisia. Stadi on synonyymi Helsingille, ei Helsingin keskustalle tai kantakaupungille.

Kyllä aito stadilainen repeää nauruun, jos joku Torniojokilaaksosta kirjat Helsinkiin siirtänyt lantasaapas kutsuisi itseään stadilaiseksi. 

Kyllä se on tausta, joka ratkaisee. Jotkut pitävät stadilaisena vain Helsingissä syntynyttä. Mutta itse katsoisin, että lapsenakin tänne muuttanut omaksuu tarpeeksi kulttuuriympäristön ollakseen stadilainen. 

Vierailija
11/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole syntyperäinen stadilainen. Kaikki sinne on muualta tulleita, joko itse tai aiempien sukupolvien aikana.

Vierailija
12/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadilaisena olen sitä mieltä, että ei nää niin vakavia juttuja ole. Olet stadilainen jos siltä sydämessä tuntuu.

Mitään kehäteihin liittyviä rajoitteita en ole itse tehnyt elämääni. Ei ole väliä mistä olet, vaan se kuka olet.

Vierailija
13/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stadilaisuudelle ei sinänsä ole mitään virallista määritelmää. 

Itse katson, että se on kerrostunutta kulttuurituntemusta. Stadilaisuus ei katso syntyperää eikä varsinkaan katuosoitetta. 

Stadilainen tietää, missä on Karhupuisto, ympyrätalo, Elite ja Maailman rauha -patsas. Ei kai voi olla manselainenkaan, jos ei tiedä Ilves-hotellia?

Vierailija
14/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aito stadilainen repeää nauruun, jos joku Torniojokilaaksosta kirjat Helsinkiin siirtänyt lantasaapas kutsuisi itseään stadilaiseksi. 

Kyllä se on tausta, joka ratkaisee. Jotkut pitävät stadilaisena vain Helsingissä syntynyttä. Mutta itse katsoisin, että lapsenakin tänne muuttanut omaksuu tarpeeksi kulttuuriympäristön ollakseen stadilainen. 

Meinaatko ihan tosissaan, että voi olla tilanne, jossa se pohjoisesta muuttanut ilmaisee olevansa stadilainen/stadista ja sitten siinä vieressä on joku stadissa syntynyt ja se alkaa heti nauramaan pilkallisesti? Erikoista... lähinnä huonoa käytöstä tältä naurajalta. Vai onko se juuri sitä stadilaisuutta, jota ei voi omaksua ellei ole syntynyt stadissa..?

Ehkä ajat ovat muuttuneet. Helsingin kaupunki on alkanut käyttää stadi-sanaa monessa paikkaa. Esim. kaupungin ammattikoulut ovat nykyään Stadin ammattiopisto, Rakennusvirasto on Stara ja se tulee sanoista Stadin Rakentajat. Ja Staran mottoja on "Pidetään Stadi siistinä!".

Vierailija
15/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin stadista muualle uudellemaalle, silti oon stadilainen. Aina. Stadista suku ja itse. Ne ketä muuttaa savosta ja muualta Suomesta aina selittelee että se on vaan se missä asuu. No ei ole. Muualta muuttaneet ei ole koskaan stadilaisia.

Vierailija
16/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nåmä vaikkapa neljännen polven stadilaisuutta korostavat ovat kyllä jotenkin säälittäviä ihmisiä. Siis että ihmiset ovat asuneet ja syntyneet samassa paikassa ja se on jollakin tapaa meriitti. Vau.

Vierailija
17/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nåmä vaikkapa neljännen polven stadilaisuutta korostavat ovat kyllä jotenkin säälittäviä ihmisiä. Siis että ihmiset ovat asuneet ja syntyneet samassa paikassa ja se on jollakin tapaa meriitti. Vau.

Kerro itse missä asut nyt ja mistä olet kotoisin. Todennäköisesti kotipaikka on jotain muuta kuin stadi, eli olet jäävi kertomaan mielipidettäsi.

Vierailija
18/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro itse missä asut nyt ja mistä olet kotoisin. Todennäköisesti kotipaikka on jotain muuta kuin stadi, eli olet jäävi kertomaan mielipidettäsi.

Jäävi? Mitä ihmettä oikein puhut? Olen stadilainen, mutta sillähän ei ole mitään tekemistä mielipiteen kanssa. Ihan yhtä hyvin kyse voisi olla neljännen polven kuopiolaisesta tai inarilaisesta, sillä erotuksella, että nämä sukunsa asuinpaikalla keulivat ovat 99% stadilaisia. Kyse ei ole edes toteamisesta vaan se on usein sellainen arvonimi.

Sama kuin jos joku sanoo, että on asunut ikänsä Kalliossa. Hattu päästä. On se hurja.

Vierailija
19/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantakaupungissa syntyneet ja suurimman osan elämästään eläneet ovat stadilaisia. Ne, joiden vanhemmat ja isovanhemmatkin ovat kantakaupungista, ovat paljasjalkalaisia.

Vierailija
20/43 |
24.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole syntyperäinen stadilainen. Kaikki sinne on muualta tulleita, joko itse tai aiempien sukupolvien aikana.

Eli me kaikki suomalaiset ollaan "Volgan mutkalaisia"? Ei Stadilaisia, Turkulaisia, Hämäläisiä tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan viisi