Jos olet synnyttämässä ja kätilö sanoo "tuli mitä pitikin", niin miten ymmärrät asian?
Kommentit (61)
ap,
lapsen voi antaa adoptioon. Sulle ei nyt kelpaa hänen sukupuolielin, voit ihan suoraan kertoa sen syyksi. On paljon suomalaisia naisia jotka olisi ikionnellisia saadessaan terveen vauvan, sukupuolielimestä riippumatta. Sä voit toteuttaa heidän toiveen ja jatkaa omaa elämääsi, sterilisaatioklinikan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Se että ap ylipään toivoi tyttöä ja kertoi sen kätilölle on jo omalla tavallaan perseestä ja kätilön toteama että sieltä tuli juuri se mitä pitikin on musta kätilön toteamus tilanseessa jossa äiti on valitettavasti pettynyt joka tapauksessa. Vähän kun olisi sanonut että kohtalo määräsi, että tämäkin on poika ja just se mitä teidän kuuluikin saada. Vastenmielistä että joku voi nähdä lapsessaan pelkän sukupuolen, ja olla pettynyt kun saa vauvan syliinsä.
Miten niin perseestä? Jos se ois eka lapsi, niin sitten ymmärtäisin, mutta oletko vähän pumpulista, jos meet hajalle siitä, ettei jollekin riitä saada vain terve lapsi? Vaan että jopa kehtasi toivoa tyttöä?
Vierailija kirjoitti:
ap,
lapsen voi antaa adoptioon. Sulle ei nyt kelpaa hänen sukupuolielin, voit ihan suoraan kertoa sen syyksi. On paljon suomalaisia naisia jotka olisi ikionnellisia saadessaan terveen vauvan, sukupuolielimestä riippumatta. Sä voit toteuttaa heidän toiveen ja jatkaa omaa elämääsi, sterilisaatioklinikan kautta.
Ei ole kysymys sukupuolielimestä, miehillä ja naisilla on erilaiset hormonit ja se näkyy jo lapsina. Tytöt ovat erilaisia kuin pojat. Vain puusilmä ei tätä tajua.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä minä tiedän, olisinko tässä hypoteettisessa tilanteessa puhunut sukupuolitoiveesta? En voi oikein kuvitella puhuvani, mutta ehkä jos minulla olisi useampi lapsi toista sukupuolta, se saattaisi jossain tilanteessa jotenkin tullakin puheeksi.
Siinä ketjussa, josta tämä on jatkoa, oli juuri noin. Kolme poikaa jo, pariskunnalla oli ollut kätilönkin kuullen puhetta, että olisi ihanaa saada tyttö.
Joo, mutta eikö se ollut vielä sillain, että ultran mukaan odotettiin poikaa (ap ja mies olisivat halunneet tytön). Sitten kätilö sanoi, että tuli mitä piti. Itse ainakin olettaisin sen tarkoittavan poikaa.
Ap:lle Toivottavasti luet tämän. Sinun olisi nyt hyvin tärkä puhua tunteistasi neuvolassa ja pyytää pääsyä neuvolapsykologille.
En muista sitä, koska en ole sen ketjun ap, mutta mitä väliä, mitä ultrassa oli näkynyt? Sata varmasti se kätilö ei tiennyt sitä, mitä siellä oli näkynyt. Ja vaikka siellä ois näkynyt, niin se ei ollut sitä, mitä "piti".
ap
Mulla on tyttö ja poika. Ne on molemmat ihania. Tyttö on tosi menevä ja tempperamenttinen, poika pohtiva ja rauhallinen. Mua surettaa että sun lapsi on sulle valtava pettymys. Hanki apua ja älä enää lisäänny jos haluat vain tietyn sukupuolen, ei vauvaa kuulu haluta ja tilata vain tyttönä tai vain poikana, aina on mahdollisuus molempiin. Kuulostaa kovin mielenterveysongelmaiselle koko juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän samanlainen toteamus kuin että "onpas ilmoja pidellyt". Eli kunhan sanoi jotain sanoakseen. Ja ap, sulla on terve uusi vauva. Nauti siitä ja lopeta täällä palstalla jankkaus synnytyksen "pilalle menemisestä" kätilön sanomisien takia. Varsinkin kun sanomiset ovat tuota luokkaa, monella muulla on ollut oikeasti vaikea synnytys tai saanut oikeasti epäasiallista kohtelua terveydenhuollossa tai synnytyssalissa. Tuo sun kokemus on kärpäsen rupsu Saharassa.
Miten sä kehtaat vähätellä toisen synnytystä tai mitään kokemusta joka liittyy hänen lapsiinsa kärpäsen pieruksi Saharassa?! Ja en ole sen toisen ketjun ap.
No jos kokee koko synnytyksen menneen pilalle siksi, että kätilö toteaa "sieltähän tuli mitä pitikin", niin kyllä se loukkaantumiskokemus on kärpäsen rupsu saharassa verrattuna oikeasti loukkaaviin ja / tai sydäntä raastaviin tilanteisiin synnytyssalissa. En siis todellakaan vähättele synnytystä, vaan tuota asennetta väännellä jonkun viattomasta toteamuksesta ihme draamaa. Jokainen toki saa tehdä omasta elämästään niin vaikeaa kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Että jos on jo 3 poikaa perheessä niin tämä neljäskin on poika, niin kuin oletettavaa oli.
Ai. Mä taas ajattelisin nimenomaann tuossa tilanteessa, että se EI OLE sitä, mitä kyseinen perhe enää HALUAA saada. Siis varmasti toivotetaan tervetulleeksi, mutta että varmaan mieluummin haluaisivat toista sukupuolta. (Ellei vanhemmilla sitten ole jotain erityistä syytä kaihtaa sitä toista sukupuolta, ja on vain kivaa ei-tutustua siihen lapsen muodossa ollenkaan).
ap
Onkohan nyt jo joku psykoosi aplla lähellä. Kauheen pahalta tuntuu sun vauvan ja aiempien poikien puolesta. Miksi sulla on pakkomielle saada se tyttö? Etkö vois vaan kiitollinen lapsistasi ja niille niin hyvä äiti kun vain osaat?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tyttö ja poika. Ne on molemmat ihania. Tyttö on tosi menevä ja tempperamenttinen, poika pohtiva ja rauhallinen. Mua surettaa että sun lapsi on sulle valtava pettymys. Hanki apua ja älä enää lisäänny jos haluat vain tietyn sukupuolen, ei vauvaa kuulu haluta ja tilata vain tyttönä tai vain poikana, aina on mahdollisuus molempiin. Kuulostaa kovin mielenterveysongelmaiselle koko juttu.
Mä en ensinnäkään ymmärrä, mistä sä saat, että tässä lapsi olisi kenellekään valtava pettymys.
Lisäksi helppo sun on sanoa noin, kun sulla on molempia. Mullakin on. En ole sen toisen ketjun ap.
Mua vain ihmetyttää, että tuolla hetkellä kätilö ei koe velvollisuudekseen informoida nimenomaan sukupuolesta, ja meneekin sanomaan jotain NOIN TYHMÄÄ.
Olemmeko saaneet uuden palstahullun? Joku tekee vanhojen ketjujen pohjalta uusia ketjuja ja aloittaa megalomaanisen jankkauksen. Aiemmin päivällä oli se miehen exän hautajaiset ja nyt tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän samanlainen toteamus kuin että "onpas ilmoja pidellyt". Eli kunhan sanoi jotain sanoakseen. Ja ap, sulla on terve uusi vauva. Nauti siitä ja lopeta täällä palstalla jankkaus synnytyksen "pilalle menemisestä" kätilön sanomisien takia. Varsinkin kun sanomiset ovat tuota luokkaa, monella muulla on ollut oikeasti vaikea synnytys tai saanut oikeasti epäasiallista kohtelua terveydenhuollossa tai synnytyssalissa. Tuo sun kokemus on kärpäsen rupsu Saharassa.
Miten sä kehtaat vähätellä toisen synnytystä tai mitään kokemusta joka liittyy hänen lapsiinsa kärpäsen pieruksi Saharassa?! Ja en ole sen toisen ketjun ap.
No jos kokee koko synnytyksen menneen pilalle siksi, että kätilö toteaa "sieltähän tuli mitä pitikin", niin kyllä se loukkaantumiskokemus on kärpäsen rupsu saharassa verrattuna oikeasti loukkaaviin ja / tai sydäntä raastaviin tilanteisiin synnytyssalissa. En siis todellakaan vähättele synnytystä, vaan tuota asennetta väännellä jonkun viattomasta toteamuksesta ihme draamaa. Jokainen toki saa tehdä omasta elämästään niin vaikeaa kuin haluaa.
No kyllähän se synnytyskokemus voi mennä pilalle siitä, että ensin ilahtuu hirveästi siitä, että lapsi on tyttö, ja sitten käy ilmi, että no, ei ollutkaan. Ehkä se ap oli todella kovasti toivonut tyttöä.
Olet varmaan tietoinen että kun lapsi syntyy se on joko a)tyttö b)poika tai c)jotain siltä väliltä. Jos haluaa saada tiettyä sukupuolta, mene hedelmöitysklinikalle, ottakaa kummaltakin sukusolut
->hedelmöittyneistä alkioista seulotaan vain xx kromosomiset ja tulee varma tyttö. Jos olet pettynyt muuhun kuin tyttöön, älä yritä lisääntyä luomusti. Tosin hyvin arveluttavaa sikiöseulonta sukupuolen perusteella, jos kyseessä ei ole vakava sairaus joka periytyy vain tietylle sukupuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset voi ajatella, että siinä sanotaan, ettei tullut eläintä tai kakka? Kuka siis pelkäsi, että tulee?
Koska se saattaisi olla huumoria.
Kauheaa vitsailla toisen vauvalla. Että hehhehh, ei ollut kakka, tai koira. Sairasta.
Esikoista synnyttäessä, kätilö kysyi tiedämmekö jo sukupuolen. Jos olisimme vastanneet tietävämme, ja kätilö olisi kertonut tulleen mitä pitikin, niin ainakin minä olisin sen olettanut tarkoittavan juurikin "oikeaa" sukupuolta.
Noin muutoin, jos sukupuolesta tai vauvan terveydestä tai muustakaan ei olisi ollut kätilön kanssa puhetta, en yhdistäisi lausahdusta mihinkään kontekstiin. Ajattelisin, että yksi vauvahan se sieltä tuli, kuten pitikin.
Riippuu siis paljolti siitä kaikesta muusta puhutusta, miten tuollaisen lausahduksen ymmärtäisin.
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan tietoinen että kun lapsi syntyy se on joko a)tyttö b)poika tai c)jotain siltä väliltä. Jos haluaa saada tiettyä sukupuolta, mene hedelmöitysklinikalle, ottakaa kummaltakin sukusolut
->hedelmöittyneistä alkioista seulotaan vain xx kromosomiset ja tulee varma tyttö. Jos olet pettynyt muuhun kuin tyttöön, älä yritä lisääntyä luomusti. Tosin hyvin arveluttavaa sikiöseulonta sukupuolen perusteella, jos kyseessä ei ole vakava sairaus joka periytyy vain tietylle sukupuolelle.
Mä oon kuullut että Suomessa ei tuota sperman kromisomia tehdä. Mutta korjatkaa jos olen väärässä.
Ap:tä kehotan että lukee kohtukuolemasta kertovia blogeja ja tulee sitten kertomaan uudestaan omat tuntemisensa 'väärästä' sukupuolesta
Jos aloittaisin ketjun "saako toivoa vauvan sukupuolta?" niin 90% sanoisi, että tietenkin saa. Ja ihmiset ymmärtäisivät sanan toive.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
->hedelmöittyneistä alkioista seulotaan vain xx kromosomiset ja tulee varma tyttö. Jos olet pettynyt muuhun kuin tyttöön, älä yritä lisääntyä luomusti. Tosin hyvin arveluttavaa sikiöseulonta sukupuolen perusteella, jos kyseessä ei ole vakava sairaus joka periytyy vain tietylle sukupuolelle.Mä oon kuullut että Suomessa ei tuota sperman kromisomia tehdä. Mutta korjatkaa jos olen väärässä.
Ap:tä kehotan että lukee kohtukuolemasta kertovia blogeja ja tulee sitten kertomaan uudestaan omat tuntemisensa 'väärästä' sukupuolesta
Miten se tähän liittyy? Se ei vertaudu siihen, että petyt sukupuoleen.
ap
Jos kätilö sanois MUN VAUVASTA, että sieltä tuli mitä pitikin, niin se ois sitten Britannian kuninkaallinen. Että aika paljon luvattu. Mun lapsen nimittäin pitäisi olla Britannian kuninkaallinen. Harmi, ettei ole, mutta jos todella tulisi sitä, mitä pitäisi tulla. Olisin kovin iloinen. Se tarkoittaisi sitä, että olisin nainut kuninkaallisen ja minusta silloin asiat olisivat niin kuin pitääkin.
Toki olen tyytynyt elämässäni vähempäänkin, olosuhteiden pakosta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
->hedelmöittyneistä alkioista seulotaan vain xx kromosomiset ja tulee varma tyttö. Jos olet pettynyt muuhun kuin tyttöön, älä yritä lisääntyä luomusti. Tosin hyvin arveluttavaa sikiöseulonta sukupuolen perusteella, jos kyseessä ei ole vakava sairaus joka periytyy vain tietylle sukupuolelle.Mä oon kuullut että Suomessa ei tuota sperman kromisomia tehdä. Mutta korjatkaa jos olen väärässä.
Ap:tä kehotan että lukee kohtukuolemasta kertovia blogeja ja tulee sitten kertomaan uudestaan omat tuntemisensa 'väärästä' sukupuolestaMiten se tähän liittyy? Se ei vertaudu siihen, että petyt sukupuoleen.
ap
suosittelin kohtukuolemablogeja,koska joillakin on oikeasti vaikeaa ja sinä vaan kitiset vauvan sukupuolesta.toiset tekisivät mitä tahansa että saisivat vauvansa takaisin,miettippä sitä
Onko siinä synnytyksen jälkeen joku erityisen suuri herkkyys loukkaantua aika tavallisista sanomisista, hormonien takia? Muutamankin kerran palstalta olen lukenut, miten joku on loukkaantunut jostain tosi pienestä asiasta juuri synnytyksen jälkeen.