Siivooja, paljasta asioita, mitä olet tehnyt työpäiväsi aikana (tai tilanteita) joista ajattelit että "onneksi kukaan ei ollut näkemässä"?
Itse olen siivoojana sortunut seuraaviin asioihin työpäiväni aikana:
- työhöni kuuluu tiskikoneen täyttö ja tyhjennys. Muutamia kertoja konetta tyhjentäessäni muutama haarukka tai pikkulusikka on tipahtanut lattialle. Olen vain nostanut sen ylös ja laittanut normaalisti muiden puhtaiden haarukoiden tai lusikoiden sekaan.
- lattioita mopatessani jos olen nähnyt jonkun kahvitahran tms. olen sylkäissyt siihen tahran päälle ja pyyhkäissyt sitten mopilla.
-vessoja pestessä joskus olen vessanpöntön pesun jälkeen huomannut sormenjälkiä vessan oven kahvassa. Olen pyyhkäissyt ne "puhtaaksi" samalla liinalla millä juuri olen putsannut vessanpöntön.
Joskus on vain niin kiire töissä, että on mahdotonta juosta eestaas siivouskomerossa ja tulla takaisin. Nää on ollu sellaisia hetkiä työpäiväni aikana, jolloin olen ollut tyytyväinen, ettei kukaan ole ollut näkemässä.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Laivoilla siivotaan niin että suihkulla kastellaan vessanpönttö, pyyhitään se rätillä kuivaksi. Sen jälkeen samalla rätillä pyyhitään hana, peili, allaspöytä ja tasot huoneen puolelta. Siivous on täysin näennäistä, koska enempään ei ole aikaa siinä kun laiva käy tunnin satamassa.
Mitä järkeä, että ensin vessanpönttö? Vaikeaa uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laivoilla siivotaan niin että suihkulla kastellaan vessanpönttö, pyyhitään se rätillä kuivaksi. Sen jälkeen samalla rätillä pyyhitään hana, peili, allaspöytä ja tasot huoneen puolelta. Siivous on täysin näennäistä, koska enempään ei ole aikaa siinä kun laiva käy tunnin satamassa.
Kastuneella rätillä ei voi edes siivota peiliä tai hanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä järkeä että kylppäri ehtii vähän kuivua ennen kuin hytin asukkaat tulee. Pakko alottaa siitä.
Oksettavaa ja todella väärin. Oma moraali ei kuuna päivänä antaisi periksi toimia tuolla tavoin. Toisaalta, omassa työssä vastaavalla toiminnalla voisi olla melko traagiset seuraukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kastuneella rätillä ei voi edes siivota peiliä tai hanoja.
Voi, sen jälkeen ne kuivataan asiakaspyyhkeellä.
Parikymmentä vuotta sitten olin siivoamassa kesätyönä erästä pankkia. Välillä jätin jonkun vessanpytyn kokonaan pesemättä,jos se näytti puhtaalta. Tyhjensin vain roskiksen. Mitään koulutusta tai aiempaa alan kokemusta ei minulla ollut. Varmaan oli hyvä kaikille, että lähdin eri alalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus ollut ihan hirveän väsynyt työaikana, etenkin jos ollut aikainen vuoro. Silloin olen mennyt torkkumaan taukohuoneen sohvalle. Moppi kädessä tietenkin, jos kuulen että joku on tulossa ovesta sisään, niin äkkiä voi pompata ylös ja jatkaa hommia. Mutta hommat tulee aina hoidettua.
Ihana.😂 Äkkiä ylös, joku tulee. Dojoinggg..... tittidittittii tässä sitä ollaan kokoajan mopattu lattioita vaan. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvat pyyhitään ennen pönttöjä joka vessassa.
Kyllä minä sen verran tiedän. Kohteeni vain on sellainen, että siellä on useampi wc vierekkäin eikä käytössä ole kuin yksi liina jolla pestä kaikki vessat. Vaikka kuinka taittelisi liinasta puhtaan puolen esiin, niin kyllä niissä viimeisissä vessoissa jo ne puhtaatkin pinnat ovat ihan jotain muuta kuin puhtaita. Ap
No jos todellakin noin, että vain yksi pyyhe käytössä, niin oletko kuullut sarjatyöstä? Eli pyyhit kaikista vessoista ensin oven kahvat, sitten kaikista altaat jne?
Kyllä siivoojien ammattitaitoon kuuluu myös vaatia työnantajalta kunnon työvälineet ja kieltäytyä hygieniasyistä siivoamasta vain yhdellä pyyhkeellä. T. Siivooja, ei lian levittäjäEikö tuossa kulu entistä kauemmin aikaa kun pomppii ees taas vessojen väliä? 🙄 Ap
Ei siinä paljoa enempää aikaa mene ja mieluummin niin kuin että likaisella pyyhitään oven ripoja. Ja sitten ihmetellään, kun suurin osa porukasta on jonkun noron kourissa..miksiköhän? Meillä on kunnon siivousvälineet ja pyykkikoneet. Heti jos jotain puuttuu, pomolle viesti ja homma hoituu. Meillä onneksi panostetaan laadukkaaseen siivoustyöhön ja siihen kuuluu myös kunnon välineet. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä meidän työhömme, viimeksi tänään tuli kiitosta hyvin tehdystä ja sujuvasta työstä☺.
Vierailija kirjoitti:
Oksettavaa ja todella väärin. Oma moraali ei kuuna päivänä antaisi periksi toimia tuolla tavoin. Toisaalta, omassa työssä vastaavalla toiminnalla voisi olla melko traagiset seuraukset.
Luuletko että näillä työntekijöillä on mahdollisuus valittaa? Jos et tee työtä annetussa ajassa ja niillä välineillä jotka on, teet sen työajan jälkeen itse ostamillasi välineillä. Työnantajaa ei kiinnosta riittääkö aika tai rätit. Ja jos otat loparit, mitä sitten, seuraava epätoivoinen tulee jo huomenna tilalle.
Ohis.
Harmittaa aina välillä täällä av:lla lukiessa miten siivoojia ja sairaanhoitajia lytätään. Olen tehnyt siivoustöitä kesäisin ja viikonloppuisin ysiluokalta asti ja nyt ajattelin hakea keväällä sairaanhoitajaksi. En sitten varmaan tule koskaan saamaan arvostusta. Sääli, sillä minun mielestäni nämä ovat tärkeitä ammatteja.
Ps. Toivon ap:n olevan provo.
Vierailija kirjoitti:
Ap on varmaan laivasiivooja ja vastuussa noroepidemioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä yksittäinen siivooja ole vastuussa. Homma on tuollaista. Ohjeet on nämä. Ei sille yksittäinen siivooja mitään voi. Hyttejä pitkä rivi ja laiva lähtee satamasta tiettyyn kellon lyömään ja silloin pitää olla ulkona.
Ei mulla mitään tuommoista siivouksellista yksityiskohtaa tule mieleen.
Mutta totta on että niinä aamuvuoron aamutunteina, kun katson tv:tä ja surffailen toimiston koneella 3 tuntia niin toivon (ja tiedän) ettei kukaan eikä pomo ole näkemässä.
Itse hommat pystyn sutaseen 25 minuutissa.
Lähinnä mua naurattaa miten tuli taas vedettyä kotiinpäin 3 tuntia...
Vierailija kirjoitti:
Suihkuta ainetta vessaan tehoamaan, käy pyyhkäisemässä pöydät/tasot, ovenkahvat, sitten kastele kylppäri ja pyyhi peili, hana, allas ja tasot. Viimeisenä pönttö. Ja heitä se rätti oven ulkopuolelle. Itselläni meni 2 minuuttia per huone, vain oksennusta sisältävät kylppärit jäi märäksi koska pesin ne huolella. Joskus aikaa oli vain puoli tunti/ 25 vessaa. Eli tuo tunti on ruhtinaallisesti aikaa.
Noroepidemioita on laivoilla varmasti jatkuvasti. Se miksi se silloin viime vuonna tuli esiin oli se että joku kokonainen luokka tai joukkue sairastui. Todellisuudessa meidänkin lapset saa aina jonkun taudin kun käydään laivalla. Ja varmasti muidenkin, mutta kun ei ihmiset tiedä toisistaan niin ei tule otsikoita.
Istahdin hetkeksi erään yliopistollisen keskussairaalan johtavan ylilääkärin valtavalle nahkaiselle nojatuolille ja nostin väsyneet jalkani hetkeksi tummaa puuta olevalle valtavalle pöydälle, suljin silmäni ja kuvittelin olevani joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä yksittäinen siivooja ole vastuussa. Homma on tuollaista. Ohjeet on nämä. Ei sille yksittäinen siivooja mitään voi. Hyttejä pitkä rivi ja laiva lähtee satamasta tiettyyn kellon lyömään ja silloin pitää olla ulkona.
Sinä olet, jos olet tuo ensiksi pöntön pyyhkijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä sen verran tiedän. Kohteeni vain on sellainen, että siellä on useampi wc vierekkäin eikä käytössä ole kuin yksi liina jolla pestä kaikki vessat. Vaikka kuinka taittelisi liinasta puhtaan puolen esiin, niin kyllä niissä viimeisissä vessoissa jo ne puhtaatkin pinnat ovat ihan jotain muuta kuin puhtaita. Ap
No jos todellakin noin, että vain yksi pyyhe käytössä, niin oletko kuullut sarjatyöstä? Eli pyyhit kaikista vessoista ensin oven kahvat, sitten kaikista altaat jne?
Kyllä siivoojien ammattitaitoon kuuluu myös vaatia työnantajalta kunnon työvälineet ja kieltäytyä hygieniasyistä siivoamasta vain yhdellä pyyhkeellä. T. Siivooja, ei lian levittäjä
Eli neuvot levittämään liat jokaiseen vessaan. Ei ole hyvä jos aloittaa pytystä, mutta ei sen parempi ole käydä useita vessoja samalla liinalla..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siivoojien ammattitaitoon kuuluu myös vaatia työnantajalta kunnon työvälineet ja kieltäytyä hygieniasyistä siivoamasta vain yhdellä pyyhkeellä. T. Siivooja, ei lian levittäjäEikö tuossa kulu entistä kauemmin aikaa kun pomppii ees taas vessojen väliä? 🙄 Ap
Ei siinä paljoa enempää aikaa mene ja mieluummin niin kuin että likaisella pyyhitään oven ripoja. Ja sitten ihmetellään, kun suurin osa porukasta on jonkun noron kourissa..miksiköhän? Meillä on kunnon siivousvälineet ja pyykkikoneet. Heti jos jotain puuttuu, pomolle viesti ja homma hoituu. Meillä onneksi panostetaan laadukkaaseen siivoustyöhön ja siihen kuuluu myös kunnon välineet. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä meidän työhömme, viimeksi tänään tuli kiitosta hyvin tehdystä ja sujuvasta työstä☺.
Tuleeko sinulle jotenkin yllätyksenä, että kaikki firmat eivät toimi kovin jaloin periaattein, ja että loputon työajasta nipistäminen kostautuu nimenomaan laadussa?
Olen itse työskennellyt kahdessa yksityisessä yrityksessä, jossa pienemmässä ei perehdytetty lainkaan, siivousmenetelmät olivat hyvin vanhanaikaisia ja epähygieenisiä (saman rätin käyttäminen pitkin asuntoa vessoista keittöihin oli ihan tavallista), ja aika oli aivan tajuttoman lyhyt työmäärään nähden. Suuremmassa yrityksessä taas perehdytys oli melko moitteetonta, mutta silti kouluttamattomuus + kokemuksen puute + todella tiukaksi vedetty työaika oli pidemmän päälle aivan mahdoton yhtälö.
Eihän tuota ehtisi tekemään, jos on montakin vessaa rivissä ja menee joka vessaan viisi kertaa.