Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gallup kielipoliiseille!

Vierailija
18.03.2006 |

1. Miten olet pätevöitynyt kielipoliisin työhön?

2. Jos aloituksessa on virhe, vastaatko koskaan itse asiaan vai korjaatko vain virheen?

3. Mitä hyötyä uskot olevan siitä, että korjaat muiden virheitä?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se pelkkää pätemisen tarvetta vai luuleeko pilkunviilaaja voivansa valistaa ja opettaa?

-ap

Vierailija
2/23 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kirjoitin vuosien ajan " viellä" , kunnes joku korjasi että siihen tulee vain yksi L. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten 5 osoitti, kyllä korjaamisesta on toisinaan hyötyäkin -ellei kritiikin saaja ole liian herkkänahkainen ja vedä herneitä nenään ;D

Vierailija
4/23 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se vain on, että pahat kielivirheet ärsyttävät. Joskus ei voi olla huomauttamatta asiasta, koska mielestäni tuollainen virheitä täynnä oleva teksti on vaikeasti luettava ja se itse asia hukkuu usein kaikkien mokien taakse. Toivoisin ihmisten kunnioittavan ja arvostavan kaunista kieltämme edes sen verran, että viitsisivät opetella ne perussäännöt.

Vierailija
5/23 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Toivoisin ihmisten kunnioittavan ja arvostavan kaunista kieltämme edes sen verran, että viitsisivät opetella ne perussäännöt.

Vierailija
6/23 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hyvin usein kielipoliisi poimii pitkästä viestistä sen ainoan kielivirheen ja kommentoi sitä. Miksi? Eikö voi vain antaa olla? Virheitä sattuu! Ainakaan itse en tänne kirjoittaessani jaksa muotoilla jokaista lausetta täydelliseksi, kun haluan vain nopeasti kommentoida jotakin asiaa. Jos kirjoitan lapsi sylissä, en jaksa laittaa isoja kirjaimia jne. kohdalleen.

-ap

Vierailija
7/23 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on tärkeää hallita oma äidinkieleni mahdollisimman hyvin. Ihan jo silkasta kunnioituksesta kaunista kieltämme kohtaan.

Usein toki huomaa, jos kyseessä on selkeä näppäilyvirhe. Niihin en puutu, koska sitä nyt sattuu itse kullekin.

t. 5

Vierailija
8/23 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siitä välttämättä ole mitään hyötyä, että korjailen toisten tekstejä. Yleensä osaankin hillitä itseni, mutta välillä on aivan pakko älähtää.

Kai minä saan siitä jonkinlaista tyydytystä, kun pääsen joskus ilmaisemaan halveksuntani. Halveksuntaa se nimittäin todellakin on! En osaa arvostaa aikuista ihmistä, joka ei osaa ilmaista itseään asianmukaisesti omalla äidinkielellään. Mielestäni se on säälittävää ja noloa. Pidän sellaista ihmistä henkisesti köyhänä enkä osaa ottaa hänen kommenttejaan todesta. Lukihäiriöiset ovat tietenkin eri asia, mutta muuten en näe mitään hyvää syytä sille, miksi joku ei tietäisi, miten ' vartija' -sana kirjoitetaan.

Vierailija
9/23 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan korjaa vain virhettä, vaan myös vastaan. En useinkaan edes korjaile. Ajattelen hyödyttäväni virheen tekijää sillä, että korjaan.

Siis: alkaa vastata

ruveta vastaamaan

aloittaa vastaaminen.

Vierailija
10/23 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella ne säännöt eivät vain ole niin hyvin hallussa, että niihin jaksaisi kiinnittää koko ajan huomiota kirjoittaessaan. Silloin kun pitää laatia jokin oikein virallinen teksti, siihen ehtii panostaa ja pohtia oikeita muotoja.

-ap

Vierailija
11/23 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaatii aikaa ja vaivaa, mutta kukapa ei kunnioittaisi äidinkieltään opettelemalla sen hyvin? Virheitään ei ehkä huomaa ellei niitä joku korjaa.

Vierailija
12/23 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkielen pitäisi toki sujua ilman erityistä miettimistä!

Vierailija
13/23 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virheitä sattuu kaikille.

7

Vierailija
14/23 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun äidinkielentuntien jälkeen sitä oppia on kuitenkin aika työlästä hankkia. Kun opetus on monissa kouluissa mitä on, on ymmärrettävää, ettei moni opi kouluaikana täydellistä kielenhuoltoa.

-ap

Vierailija
15/23 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaneet vastata, ei vastaamaan.

Vierailija
16/23 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiroilu ja muu sivistymätön tyyli paljon enemmän kuin kirjoitusvirheet. Usein en viitsi vastata kiroilijoille. Myös pitkät pätkät ilman kappalejakoa ärsyttää.

Vierailija
17/23 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta välilä kun kiireessä tulee jokin mitätön näppäilyvirhe pitkää juttua kirjoittaessa, niin tuntuu tyhmältä kun puolet kirjoitusta kommentoinneista ei puutu asiaan itseensä vaan johonkin parin kirjaimen heittoon.

Vierailija
18/23 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ap

Vierailija
19/23 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sen takia halusin tätä keskustelua herättää, kun ärsyttää, kun niin moni ketju menee pilkuviilaamiseksi.

-ap

Vierailija
20/23 |
18.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ainakin on hyvä, että yhdys sana virheet joku korjailee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan