Kilpirauhasen vajaatoimintaa kellään?
Minulla on. Mutta nykyisin ei enää tepsi edes 8 tabletin Thyroxin-lääkitys per päivä (siis 8 "aikuisten tablettia" eli 0,8 mg). Nukun lähes 20 h vuorokaudessa jne.
Lääkärit eivät tiedä mistä on kyse. On kuulemma täysin tavatonta ja viimeisin lääkäri sanoi, että "tuohon määrään kuolisi normaali-ihminen".
- Onko kohtalotovereita?
- Mikä avuksi?
Kommentit (11)
sama vaiva mulla.mutta en suo tyroksia kuin yhden paivassa, viitearvot ovat normaalit, mutta nukkuisin vaan koko ajan. voisiko olla kysymys jostain muustakin kuin kilpparista ?
Olen käynyt jo todella monella eri lääkärillä. Tämä on nyt jo kahdeksas lääkäri, joka viimeksi kummeksui määrää ja lääkkeen tehottomuutta, mutta ei keksinyt yhtään, että mitä asialle pitäisi tehdä.
Ja kyseessä on Helsingissä yhden erittäin suuren yksityisen lääkäriaseman näihin asioihin erikoistunut lääkäri. Sanoi, ettei ole koskaan törmännyt vastaavaan, vaikka on vuosia kilpparin vajaatoimintapotilaita hoitanut...
Siksi en tiedä mitä tehdä enää.
Ap
Lääkärin vaihtoa suosittelen minäkin. Thyroksin ei ole ainoa lääke kilpparivaivoihin.
Oho. Mulla on annoksena 2 tabuu päivässä ja jo se on olevinaan paljon. Kyllä mäkin nukkuisin vaan kaikki päivät, eli vaikka arvot on kohdallaan vointi ei ole.
vaivaa kirjoitti:
sama vaiva mulla.mutta en suo tyroksia kuin yhden paivassa, viitearvot ovat normaalit, mutta nukkuisin vaan koko ajan. voisiko olla kysymys jostain muustakin kuin kilpparista ?
Kiitos kommentista!
Oletko kokeillut jotakin muita lääkkeitä tai vitamiineja itse?
Minä olen lisännyt B 12 ja D-vitamiinien saannin aivan täysille, niiden puute kun voi myös aiheuttaa väsymystä, mutta ei ole vaikuttanut mitenkään.
Lääkäreillä taas ei ole tarjolla väsymykseen mitään muuta, kuin masennuslääkkeitä tai kofeiinia, ja niistäkään ei kumpikaan toimi minulla.
Ap
Thyroxin taitaa olla ainut apu kilpparivaivoihin jota Suomessa saa myöntää? Siis apu löytyisi mutta Valvira tykkää kyttyrää jos avun antaa.
Mulla epäillään kai nyt vajaatoimintaa, kun TSH-arvo on 5 ja lisäksi ollut ahdistuneisuutta, ripsien ja hiusten lähtöä, epämääräisiä vatsavaivoja, alakuloisuutta, ruokahaluttomuutta ja kovaa väsymystä. Sopivatko nämä vajaatoiminnan oireisiin? Tyypilliseksi oireeksi ymmärtämääni painon nousua mulla ei ole ollut, pikemminkin olen vähän laihtunut kun on pitänyt lähes väkisin syödä...
Osaako joku sanoa, onko vajaatoiminta nyt mun kohdalla ainut todennäköinen diagnoosi? Entä voikohan kilpirauhasen vajaatoiminta liittyä jatkuvaan sairasteluun: mulla on ollut flunssaa ja vatsatautia toinen toisensa perään?
onko katsottu kortisolia ja rautavarastoja (ferritiini)? jos noista jompikumpi on pielessä, ei thyroxini auta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla epäillään kai nyt vajaatoimintaa, kun TSH-arvo on 5 ja lisäksi ollut ahdistuneisuutta, ripsien ja hiusten lähtöä, epämääräisiä vatsavaivoja, alakuloisuutta, ruokahaluttomuutta ja kovaa väsymystä. Sopivatko nämä vajaatoiminnan oireisiin? Tyypilliseksi oireeksi ymmärtämääni painon nousua mulla ei ole ollut, pikemminkin olen vähän laihtunut kun on pitänyt lähes väkisin syödä...
Osaako joku sanoa, onko vajaatoiminta nyt mun kohdalla ainut todennäköinen diagnoosi? Entä voikohan kilpirauhasen vajaatoiminta liittyä jatkuvaan sairasteluun: mulla on ollut flunssaa ja vatsatautia toinen toisensa perään?
Minun vajaatoiminnan oireet ovat liikatoiminnan oireet. Eli sekaisin ne voivat kaikki olla.
Vaihda lääkäriä.