Helsingin opetusvirasto ja digiloikka
Meidän lapsen koulussa on 21 tietokonetta ja 500 oppilasta. Miten tällä on tarkoitettu suorittaa se digiloikka, josta opetusvirasto paasaa. En tiedä onko omani edes koskaan nähnyt yhtään koulun tietokonetta.
Kommentit (5)
Tuskin ajatus on, että kaikkien pitää yhtä aikaa päästä siihen koneelle. Loikkelette sitten, kun teillä on koneella vuoro. Muun aikaa pänttäätte kirjoja.
No heiltä puuttuu myös osa oppikirjoista... ei tää meille mikään ongelma ole. Osataan me itsekin se tietokoneen käyttö opettaa, mutta entäs jos kotona ei osata tai ei ole konetta?
Ap
Vierailija kirjoitti:
No heiltä puuttuu myös osa oppikirjoista... ei tää meille mikään ongelma ole. Osataan me itsekin se tietokoneen käyttö opettaa, mutta entäs jos kotona ei osata tai ei ole konetta?
Ap
Ellei osaa, ei tietenkään loikkaa. Itsestäänselvyyksiä tulit tänne kyselemään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No heiltä puuttuu myös osa oppikirjoista... ei tää meille mikään ongelma ole. Osataan me itsekin se tietokoneen käyttö opettaa, mutta entäs jos kotona ei osata tai ei ole konetta?
Ap
Ellei osaa, ei tietenkään loikkaa. Itsestäänselvyyksiä tulit tänne kyselemään...
No se vain tarkoittaa sitten sitä että yläkoulussa ei opiskelusta tule mitään, jos isolta osalta puuttuu vaadittavat taidot.
Niitä ei varmaan ole hankittu riittävästi, kun se yksi päällikkö laittoi miljoonat taskuunsa. Muistan lukeneeni jotain tällaista.
Digiloikka on sinänsä hieman huuhaata. Koulussa pitäisi kiinnittää enemmän huomiota siihen, että lapsilla on ensin päässään riittävästi "materiaalia", jotta voivat sitten tuottaa sisältöä näiden välineiden avulla eri kanaviin. Nyt keskitytään liikaa keinoihin, kun pisäisi keskittyä sisältöön. Ajattelun välineitä ja henkistä materiaalia lapset tarvitsevat entistä enemmän, kyllä he sitten ne keinot löytävät. Välineoppia voi saada sitten kun tuolla päänupissa on jotain tuotettavaa.