Neuvoja pliis! 8-vuotias mursi kaverin ranteen ja heitti kaverin puhelimen ojaan!
Tapahtui tänään koulumatkalla! Mies menee hakemaan lasta koulusta, ilmeisesti poliisit tulee paikalle myös.
Tämä on todella pelottavaa. Rehtori puhui "uhrista" ja "tekijästä". Aloin huutaa sille, ettei nämä ole mitään rikollisia vaan lapsia. Koulu on uhan kyllästynyt tähän jatkuvaan temppuiluun.
Mitä meidän nyt kannattaisi tehdä? Mitä seuraamuksia voi tulla?
Ollaan jo ennestään oltu sosiaalitoimiston kanssa tekemisissä lasten käytöksen takia, samoin perheneuvola ja neuvolan lähetteellä lastenlääkäri josta jatkotutkimukset neurologi ja psykologi. Mitään poikkeavuuksia tms ei ole todettu.
Pelottaa että lapsi joutuu sijoitukseen. Erityisesti jos koulu todella kutsunut poliisit.
Kotona poika varmasti taas itkee ja sanoo ettei tarkoittanut, mutta seuraavana päivänä tekee taas jotain pahaa.
Neuvoja?
Kommentit (63)
Käden murtaminen ja omaisuuden tuhoaminen=temppuilua. Justjust. Kato ap peiliin, siellä se ongelma on.
Vierailija kirjoitti:
Ap, tältä palstalta et tule saamaan apua, ainoastaan syyttelyä. 8-vuotias on vielä todella pieni, eikä vastuussa teoistaan. Ilmeisesti lapsi kuitenkin tietää mikä on oikein, mikä väärin, mutta impulssikontrolli pettää pahasti. Jos koulussa on paljon ongelmia, paras vaihtoehto olisi pienryhmä erikoisluokalla. Valitettavasti ne on integraation nimissä ajettu alas, mikä on huono asia kaikille osapuolille.
Jos teillä on kotiolot kunnossa, lasta ei sijoiteta minnekään. Mutta apua lapsen kasvatukseen varmaan tarvitsisitte.
Itselläni on myös yksi lapsista erittäin haastava ja uhmakas. Vaikeaa on, nyt teini-iässä varsinkin, eikä minulla ole valitettavasti esittää mitään keinoa, joka varmasti tehoaisi. Ehdottaison kuitenkin tuota, että vaatisitte erikoisluokalle siirtämistä. Siinä asiassa psykiatrisen puolen yhteistyöstä on apua.
Jos 8-vuotias ei ole millään tavalla vastuussa teoistaan, niin silloin sellaista 8-vuotiasta ei voi päästää yksin kulkemaan koulumatkoja, ei voi antaa olla yksin omassa huoneessaan, ei voi päästää kaverille ilman omaa aikuista jne. jne.
Todellakin 8-vuotias on vastuussa tekemisistään, vaikka Suomessa ei vankila yms. seuraamuksia tulekaan. Luehan hieman sitä Suomen lakia. Alle 15-vuotiaskin on korvausvelvollinen, joten todellakin on silloin vastuussa tekemisistään!
Ap, järkeviä kommentteja saat ainoastaan muiden haastavien lasten vanhemmilta, jotka ovat kokeneet saman kuin sinä. Toki on olemassa vanhempia, jotka eivät välitä lastensa tekemisistä, mutta sinä et selvästikään kuulu heihin. Ymmärrät, että lapsesi käytös on ongelma ja yrität hakea siihen apua.
Vierailija kirjoitti:
Voi kauheata! On kyllä yritetty kaikkemme. Mitä voi tehdä kun lapsi on omapäinen eikä tottele ketään? Tietää varmasti, että tekee väärin, mutta ei välitä. Ainoa joita pelkää ja kunnioittaa on isommat pojat, jotka laittoivat hänet kuriin kun kiusasi yhden pikkuveljeä.
Kaikki läsnäolo- ja vihanpurkuharjoitukset on ihan naurettavaa sheissea, kun lapsi vaan naureskelee ja esittää kovista. Ap
toivottavasti uhrillakin olisi isoveli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kauheata! On kyllä yritetty kaikkemme. Mitä voi tehdä kun lapsi on omapäinen eikä tottele ketään? Tietää varmasti, että tekee väärin, mutta ei välitä. Ainoa joita pelkää ja kunnioittaa on isommat pojat, jotka laittoivat hänet kuriin kun kiusasi yhden pikkuveljeä.
Kaikki läsnäolo- ja vihanpurkuharjoitukset on ihan naurettavaa sheissea, kun lapsi vaan naureskelee ja esittää kovista. Ap
Kaikkenne? Montako kertaa olet viettänyt lapsesi kanssa koulupäivän koululla? Vanhemmilla on ihan täysi oikeus mennä koululle seuraamaan opetusta.
Mietin ihan samaa. Jos minun lapseni olisi jatkuvasti temppuillut, niin olisin ottanut töistä palkatonta vapaata akuuttiin perhesyyhyn vedoten, ja sekä kävelisin lapseni kanssa käsi kädessä, ja kulkisi koulussa vähintään metrin päässä lapsestani koko ajan esim. viikon ajan. Eiköhän alkaisi tottelemaan.
Ei lapsi tottele minua eikä isääkään sen enempää kuin ketään muutakaan. Ihan turha kulkea lapsen perässä, koska tämä alkaa vain näyttää muille "kuinka mun ei tarvii totella iskää ja äiskää". On kuulemma sanonut tämän kavereilleen.
Meillä on kaksi muutakin lasta, vanhin on jo murrosikäinen ja maailman kiltein tyttö, hyvä koulussa ja innokas harrastuksissa. Nuorimmainen on eskarissa ja alkanut oireilla parin viime vuoden aikana, koska kotona on niin levotonta keskimmäisen takia.
Lapsi ei ole erityisluokalla, koska ei ole mitään diagnoosia tms. Hän kyllä häiritsee opetusta, kiusaa ja tekee pahojaan, samoin kuin kotona.
Ap
Aikoinaan meillä kävi yksi 10-v tappi (poikamme luokalta) sytyttämässä pienen tulipalon alun ulko-ovemme eteen puiselle porrastasanteelle. Onneksi huomasin ajoissa. Toisen kerran hän tönäisi poikamme isoon ojaan, josta poikamme vaatteet märkänä palasi kylmässä viimassa kotiin.
Otin yhteyttä tämän pojan kotiin ja mitä löysinkään? Humalaisen äidin, joka vähät välitti siitä, mitä hänen oma poikansa teki ja rääkyi minulle jotain käsittämätöntä. Sääliksi kävi tätä lasta. En tiedä, mitä hänelle sittemmin tapahtui, me muutimme pois.
Jaa-a. Jos oma 8-vuotiaani käyttäytyisi noin, niin pyytäisin poliiseja pitämään elämänsä kuulustelun ja varoituspuheen lapselle.
Pyytäisin itse, että rehtori erottaisi lapseni koulusta. harvemminhan tuota tehdään, mutta haluaisin osoittaa, että teoilla on seuraukset.
Lapsi joutuisi korvaamaan hoitokulut, kivun ja säryn korvaukset ja puhelimen. Joten hänen lelunsa menisi myyntiin.
Lapsi joutuisi tekemään "yhdyskuntapalvelua" . eli jos uhrin perheelle sopisi, niin tekisi tuossa perheessä uhrille kuuluvia kotitöitä tai niiden sijaan muita kotitöitä kunnes ranne on parantunut. Minä tietysti menisin vartioimaan tekemistä.
Koulussa joutuisi auttamaan uhria: kantamaan uhrin reppua, kantamaan ruokatarjotinta, laittamaan uhrin kengät jalkaan jne. jne. Ja jälleen, minä olisin vartioimassa, että todellakin tekisi ne asiat.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan meillä kävi yksi 10-v tappi (poikamme luokalta) sytyttämässä pienen tulipalon alun ulko-ovemme eteen puiselle porrastasanteelle. Onneksi huomasin ajoissa. Toisen kerran hän tönäisi poikamme isoon ojaan, josta poikamme vaatteet märkänä palasi kylmässä viimassa kotiin.
Otin yhteyttä tämän pojan kotiin ja mitä löysinkään? Humalaisen äidin, joka vähät välitti siitä, mitä hänen oma poikansa teki ja rääkyi minulle jotain käsittämätöntä. Sääliksi kävi tätä lasta. En tiedä, mitä hänelle sittemmin tapahtui, me muutimme pois.
Ja tämä liittyy aloitukseeni miten? Ap
8-vuotiaalla joka käyttäytyy noin on jotakin vialla. Vika on joko kodissa/vanhemissa tai sitten lapsella on hoitoa vaativa häiriö. Jälkimmäiseen viittaisi ainakin se että katuu ja seuraavana on taas tekemässä "pahaa" eli hän ei osaa hallita tunteitaan tai käyttäytymistään. Psykologia ja/tai psykiatria tarvittaneen ja ehkä myös lääkitystä.
Haette huostaanottoa. Pitääkä tavuttaa ennen kuin ymmärrät sen olevan nyt ainoa vaihtoehto. Se on edessä ennemmin tai myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkenne? Montako kertaa olet viettänyt lapsesi kanssa koulupäivän koululla? Vanhemmilla on ihan täysi oikeus mennä koululle seuraamaan opetusta.
Mietin ihan samaa. Jos minun lapseni olisi jatkuvasti temppuillut, niin olisin ottanut töistä palkatonta vapaata akuuttiin perhesyyhyn vedoten, ja sekä kävelisin lapseni kanssa käsi kädessä, ja kulkisi koulussa vähintään metrin päässä lapsestani koko ajan esim. viikon ajan. Eiköhän alkaisi tottelemaan.
Ei lapsi tottele minua eikä isääkään sen enempää kuin ketään muutakaan. Ihan turha kulkea lapsen perässä, koska tämä alkaa vain näyttää muille "kuinka mun ei tarvii totella iskää ja äiskää". On kuulemma sanonut tämän kavereilleen.
Meillä on kaksi muutakin lasta, vanhin on jo murrosikäinen ja maailman kiltein tyttö, hyvä koulussa ja innokas harrastuksissa. Nuorimmainen on eskarissa ja alkanut oireilla parin viime vuoden aikana, koska kotona on niin levotonta keskimmäisen takia.
Lapsi ei ole erityisluokalla, koska ei ole mitään diagnoosia tms. Hän kyllä häiritsee opetusta, kiusaa ja tekee pahojaan, samoin kuin kotona.
Ap
Eli et harjoita kurinpitotoimia, koska lapsesi ei tottele. Ja lapsella on se käsitys, että hänen ei tarvitse totella. On varmaan lapsen tulevaisuuden kannalta parasta, että hänet huostaanotetaan nyt, eikä hänen tarvitse odottaa täysi-ikäisyyttä kunnes poliisi ja vankila puuttuvat hänen tilanteeseensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ihan turha kulkea lapsen perässä... Tuo on asenne jota vanhempi ei saisi koskaan ottaa ettei voi tehdä mitään! Teistä ei selvästi ole vastamaan lapsenne tuomaan haasteeseen. Huostaanotto!
On vain yksi neuvo, otatte välittömästi yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin ja aloitatte sijoitusprosessin.
Mitä seuraamuksia on lapselle tähän meneessä tullut kotona, jos on kiusannut, häirinnyt tunnilla yms?
vai onko kaikki teidän mielestä ok, kun hän itkeä tirauttaa kyyneleen ja sanoo ettei tarkoittanut?
Lähteekö siis puhelin pois, meneekö peliaika, lähteekö lelut varikkoon? Joutuuko luopumaan omasta huoneesta?
Jos kiusaa toisia koulumatkalla, niin kuinka monta kertaa olette saattaneet siitä syystä lapsenne kouluun ja takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei kai tottele, kun ette tee mitään! Lapsi on saanut teidät niskalenkkiin, ettekä edes tajua sitä kunnolla. Kunhan vaan temppuilee ja häröilee, voivoi ku se on lapsen luonne.
No ei ole! Miettikää miksi lapsi käyttäytyy noin! Koska hän voi! Kasvattakaa selkäranka. Kaikki häirikkölapset ei todellakaan ole mitään sairaita, vaan niiltä puuttuu kuri ja kasvatus kotoa. Keskimmäisellä lapsella on erilainen tempperamentti kuin muilla lapsillanne, mukautukaa siihen. Voi olla, että lapsi ei myös saa huomiota teiltä muuten kuin perseilemällä.
Edelleen, katso peiliin. Siellä se vika on.
Varmaan pitää tehdä niin, että koulun kaikki muut oppilaat jäävät kotikouluun jos eivät halua luitaan murrettavan eikä omaisuuttaan tuhottavan. Näin sinun lapsesi saa riehua yksin koulussa, koska sehän on hänen oikeutensa eikö niin? Ehdota sitä rehtorille ja ranteensa murtaneen lapsen perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitähän vittua nyt taas? Turha kulkea perässä? Ei perässä kannatakaan kulkea, vaan käsi kädessä, ettei pääse sikailemaan. Aikuinen saa kyllä 8-vuotiaan pidettyä kädessään jos haluaa.
Olette ihan tallukoita ja annatte pikkulapsen vetää omaa showtaan.
Vierailija kirjoitti:
No tuossa se ongelma on kuvattuna. On hyvä, että löytyy isoveljiä, jotka laittavat hänet kuriin, kun aikuiset ovat kädettömiä. Kukkahattutädit ja -sedät ovat tuhonneet monta elämää.
Miten on mahdollista, että ette pärjää 8-vuotiaalle? Vaikka fyysinen kuritus on kiellettyä ja haitaksi, voitte fyysisesti estää poikaa tekemästä kiellettyjä/vaarallisia asioita, jos hän ei kieltoja usko.
Tilanne on jo todella paha, jos poika on murtanut toisen oppilaan ranteen. Rehtorilla on tuossa tilanteessa jo lakisääteinen velvollisuuskin kutsua poliisi. Kyseessähän on pahoinpitely, vakava rikos, jolla on uhrille merkittävät seuraukset. Koulunkäynti ja harrastukset kärsivät pitkän aikaa, eikä ole varmuutta, tuleeko ranteesta ikinä ihan entisen veroista.
Ottaisin tuossa tilanteessa vastaan kaiken tarjotun avun!
"Kotona poika varmasti taas itkee ja sanoo ettei tarkoittanut"
Kumpi se nyt olikaan......?