Tyhmä kysymys, joku persialaisista matoista tietävä!
Olen katsellut muutamista nettikaupoista persialaisia mattoja. Hinnat n. 1000-1500e luokkaa useimmissa matoissa. ja ne matot on KÄYTETTYJÄ! Ja joissain lukee että voi olla 30 vuotta vanha matto.
MITÄ HELVETTIÄ?
Kiitos jo etukäteen
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Me tilattiin aikoinaan CarpetVistasta 2x3 kokoinen villamatto, maksoi noin 800€. Mitähän tuo olisi ollut meillä, 7v ehkä... Eikä kyllä mitään valittamista, loistavasti on kestänyt lapsiperheen elämää. Aitoustodistus tuli mukana. Että tuota ainakin uskallan suositella. Halusin ehdottomasti uuden, koska jotenkin epäilytti minkälaisissa oloissa ne käytetyt on olleet: hometta, kotieläimiä, tupakointia...
CarpetVista ostaa mattonsa ihmiskauppaolosuhteita muistuttavista tehtaista joissa työskentelee jopa 6-vuotiaita lapsia ruokapalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me tilattiin aikoinaan CarpetVistasta 2x3 kokoinen villamatto, maksoi noin 800€. Mitähän tuo olisi ollut meillä, 7v ehkä... Eikä kyllä mitään valittamista, loistavasti on kestänyt lapsiperheen elämää. Aitoustodistus tuli mukana. Että tuota ainakin uskallan suositella. Halusin ehdottomasti uuden, koska jotenkin epäilytti minkälaisissa oloissa ne käytetyt on olleet: hometta, kotieläimiä, tupakointia...
CarpetVista ostaa mattonsa ihmiskauppaolosuhteita muistuttavista tehtaista joissa työskentelee jopa 6-vuotiaita lapsia ruokapalkalla.
Ei osta. Nykyisin ostajat käyvät tarkistamassa työpajat säännöllisesti, että lapsityövoimaa ei käytetä, toki jostain vanhemmasta matosta ei voi tietää, kuka sen on kutonut. Carpetvistan matot taitavat tulla Ruotsissa ja siellä nykyisin ollaan aika tarkkoja noissa eettisyysasioissa.
Iranin kauppasaarron purkauduttua nyt on pitkästä aikaa hyvin markkinoilla persialaisia mattoja, mutta toki koko käsinkutomiskulttuuri on vähitellen loppumassa.
Tietysti, jos asuu kauppojen lähellä, niin kannattaa käydä sieltä itse katsomassa ja ostamassa mattonsa, meillä ainakaan ei ole kaupoissa kuin muutama matto valittavana, enkä sellaisen takia viitsi lähteä Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aidot persialaiset matot voivat maksaa kymmeniä tuhansia.
Täh? Ihan oikeasti?
Aivan. Ja se matto voi olla pieni rukousmatto. Todella isoista ja arvokkaista matoista maksetaan arvokkaisiin tiloihin enemmän kuin pääkaupunkiseudulla isosta kaksiosta.
Sen takia vaan kyselin kun naapurin nainen väitti että niiden täysikokoinen olohuoneen matto oli aito persialainen matto. Kuitenkin se antoi koiransa/lapsensa/irakilaisen äijänsä kusta ja kakata matolle ja sitten pesi sen mattonsa vessassa.
Pihalla se sama matto oli monta viikkoa haisemassa.
Siinä todella raha haisi :)
Meillä nyt kaikki matot Carpet Vistasta tilattuja. Hyvin kestäneet eläinperheessä, pesetetty pesulassa ja likatahrat lähtee ihan vedellä pyyhkimällä. Tosi helppoja ja myös allergiselle ok, kun vaan usein imuroi ja vie tuulettumaan. Hinnat on ollu 200-300 , kun jotain pieniä virheitä niissä kaikissa. Pikkuhiljaa olen uusinut kodin matot ja nyt olen tyytyväinen ja tosiaan tekevät kodista ihanan viihtyisän ja värikkään 😊
Vierailija kirjoitti:
Ap, varaudu sitten siihen että siitä villamatosta lähtee karvaa jos se on hiemankaan paksumpi matto. Minulla on kaksi isoa villamattoa, toinen olkkarissa ja toinen vierashuoneessa. Molemmista on lähti 3-4 vuotta karvaa niin, että pölyimurin pussi piti vaihtaa joka kolmannella imuroinnilla. Meinasin jo menettää uskon, että se ei lopu ikinä, mutta nyt mun matot on 11 vuotta vanhoja niin nyt ongelmaa ei enää ole. Karvaa toki lähtee, mutta ei enää samalla tavalla kuin alussa. Minun matot ovat varsin isoja, paksuja, käsin solmittuja Nepalilaisia, hinta taisi olla isommalla hieman yli pari tonnia ja pienemmällä hieman sen alle.
Alkuajan karvan lähtemisen ja painon (siivotessa hankalia) muuten olen ollut tyytyväinen hankintaan :)
Sun matot on olleet halpoja ja viallisia. Minulla on aito persialainen villamatto, käsinsolmittu Iranissa, aitoustodistus on. Siitä ei irtoa karvan karvaa. Matto on 15 vuotta vanha ja edelleen kuin uusi. Maksoi 900e.
Olen ostanut meidän aidon, hyväkuntoisen, erittäin hyvälaatuisena ja puhtaan Kashmir silkkimaton huutokaupasta, koko n 180 cm x 130 cm, maksoi kaikkinensa (huutokulut alv ym) vajaa 500 eur.
Uutena olisi maksanut vähintään 3000-4000 eur, tai enemmän.
Uutena aidot, tiheäsolmuiset silkkimatot ovat törkykalliita, eräs mitä katsoin liikkeessä maksoi 6000 euroa, Kashmir-matto oli ja kokoa 2 x 140 cm
Vierailija kirjoitti:
Ap, varaudu sitten siihen että siitä villamatosta lähtee karvaa jos se on hiemankaan paksumpi matto. Minulla on kaksi isoa villamattoa, toinen olkkarissa ja toinen vierashuoneessa. Molemmista on lähti 3-4 vuotta karvaa niin, että pölyimurin pussi piti vaihtaa joka kolmannella imuroinnilla. Meinasin jo menettää uskon, että se ei lopu ikinä, mutta nyt mun matot on 11 vuotta vanhoja niin nyt ongelmaa ei enää ole. Karvaa toki lähtee, mutta ei enää samalla tavalla kuin alussa. Minun matot ovat varsin isoja, paksuja, käsin solmittuja Nepalilaisia, hinta taisi olla isommalla hieman yli pari tonnia ja pienemmällä hieman sen alle.
Alkuajan karvan lähtemisen ja painon (siivotessa hankalia) muuten olen ollut tyytyväinen hankintaan :)
Onko ne siis itämaisia käsinkudottuja mattoja? Meillä muutama, osa ikivanhoja, eikä niistä mitään villaa näkyvästi ole irronnut. Raskaita ovat, ja siksi helppo imuroida, kun ei matto lähde imun mukana kuljeskelemaan. Ohjeen mukaan käytetään vain kerran talvessa lumihangella, niitähän ei saisi paljon roikotella eikä varsinkaan piiskata.
Ison olkkarin maton ostin vuosi sitten mattonäyttelystä, kun löytyi sellainen persialainen, missä ei ollut medaljonkikuviota, ja se on kyllä ollut ilo kauneudessaan ja helppohoitoisuudessaan. Siskollani on koiria ja heillä on itämainen matto eteisessä, eikä sekään ole mitenkään kärsinyt, vanhemmiten villan rasva tasoittuu nukkaan ja tahrat lähtee helposti, jos nyt ei mitään maalia siihen kaada. Niin se olkkarin matto maksoin n. 1000 euroa, hienompiakin tietysti on olemassa, mutta onhan niitä Fordeja ja Lamborginejakin, ja molemmilla voi hyvin ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuollahan nimenomaan myydään KÄYTETTYJÄ MATTOJA! Sinua on kuule kusetettu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollahan nimenomaan myydään KÄYTETTYJÄ MATTOJA! Sinua on kuule kusetettu
Siellä on joitakin patinamattoja ja antiikkimattoja (eivät ole ainakaan halvempia kuin uudet) ja valtaosa on UUSIA. Minulla nyt ei mitään esteitä olisi käytettyä itämaista mattoa ostaakin, kun on pesetetty ja korjattu, mutta kalliita ovat.
Kannattaa maksaa kunnolla niin saa miesten solmiman maton, halvemmat on lasten kutomia, jaloista solmittu kiinni kangapuihin.
Vierailija kirjoitti:
lapset tekevät lapsille, huoh.
Todellinen aito matto maksaa todella paljon. Kaupan on kaikenlaista filunkipelillä tehtyä mattoa. Netistä ostaessa (näkemättä) on erittäin riskialtista. Eikä edes luotettavalta vaikuttava taho takaa, että saat laatua. Vältä esim. Bukowskin ”aitoja mattoja”, joita mainostavat uuden veroiksi. Ovat Ikea-laatua, joten voit yhtä hyvin ostaa ne Ikeasta ja näet, mitä saa. Tämä nimimerkillä kokemusta on.
Myin kirppiksellä v. 1935 Saksan kautta Suomeen tuodun maton, joka oli turkkilaista alkuperää. Aitous setelit ommeltu maton reunaan. Sain tonnin. Heti meni, vaikka oli kulunut. Pyysin ilm. liian vähän.
On se harmi, ettei enää ole maitopusseja. Mummolassa ennen oli maitopussimatto eteisessä. Ei lähtenyt karvaa eikä maksanut paljon.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostaisin ensimmäisenä kalliimman markkinoilla olevan maton ja lahjottaisin sen kamelille enkä puhuisi enä ikinä hänen kanssa.
Eihän kameleiden kanssa voi muutenkaan puhua.
No solmutekniikalla ja maton alkuperäiskaupungilla/kylällä/tehneellä heimolla on suurin merkitys maton hinnan kannalta iän lisäksi. Tuolla huutokaupassa ei myydä kaikista hienoimpia ja kalliimpia mattoja, vaan kalleimpien hintaluokka on jotain tonnin luokkaa. Osa on hyvin kuluneita, osa taas käyttämättömiä. Tietty kusetuksen mahdollisuus on aina olemassa, esim. meidän mattomme saattaa olla Iranin sijaan oikeasti azerbaidžanilainen kopio.
Jos huutokauppayleisössä ei ole muita kilpahuutajia ja lähtöhintaa ei ole määritelty, on varsin mahdollista huutaa kohtuuhintaan hyvä ja laadukas käytetty matto. Meidän maton kuvio ja värimaailma ei ollut ilmeisesti silloisen huutokauppayleisön mieleen, mutta vasaran osuttua pöytään onnitteli meklari meitä harvinaisen hyvästä löydöstä. Jos hifistely ja snobeilu ei kiinnosta mutta haluat laadukkaan maton huokeaan hintaan, suosittelen!