Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Merkonomi ja tradenomi- mikä ero käytännössä?

Vierailija
21.02.2017 |

Onko joku suorittanut kummatkin tutkinnot?

Kommentit (97)

Vierailija
81/97 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoista työpaikoista kilpaillaan. Työkokemus kuitenkin ratkaisee enemmän.

Työkokemus ratkaisee, kun työvuosia alkaa olla. Oma työkokemus on johtanut siihen, että kilpailen nykyään insinöörien kanssa.

Sama täällä. Ihan opistomerkonomipohjalta laskevat nyt jo työvuosien, lisäkoulutuksien, osaamisen ja ammattitaidon perusteella korkeasti koulutetuksi.

Vierailija
82/97 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suorittanut lukion jälkeenmerkonomitutkinnonvuonna 1994. Oli silloin opistoasteen tutkinto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/97 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti, jos työnhakijana on merkonomi ja tradenomi ja sillä merkonomilla on suhteita, niin se merkonomi tulee valituksi. 

Vierailija
84/97 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-miehen mukaan ei mitään eroa. On sekä merkonomi että liiketalouden tradenomi. Ihan turhaan kävi amk:n. IT-tradenomi on asia aivan erikseen.

Vierailija
85/97 |
18.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun opiskelin merkonomiksi työpainoitteisesti huonekaluliikkeessä niin samassa paikassa oli minua useita vuosia nuorempi tradenomi ihan samoissa hommissa. Omasta mielestä ei sillä koulutuksella ole suurta merkitystä vaan enemmän työkokemuksella. Itse ainakin opin paljon enemmän ja laajemmin tekemällä kuin koulussa istumalla.

Vierailija
86/97 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseekö tradenomi yliopistoon ilman pääsykokeita?

Työpaikkaosaamisessa asiakaspalvelijana merkonomi voi olla pätevämpi. Johtuu ihmisestä, ei koulutuksesta.

Vierailija
87/97 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään merkonomin ja tradenomin koulutuksilla on paljonkin eroa. Merkonomin tutkinto antaa valmiudet toimia ruohonjuuritason suoritustasolla, kuten tavallisiin toimistotehtäviin. Tradenomin koulutus antaa valmiudet suoritustason esimiestyöhön tai vaativampaan toimistotyöhön, esimerkiksi rahoitusalalle, viestintään tai markkinointiin. Merkonomin tutkinto toisenasteen (ammatti/lukio) koulutusta, tradenomi ammattikorkeakoulun. Ennen vanhaan merkonomin koulutus oli opistotasoinen, eli vastasi melko pitkälle ammattikorkeakoulun tradenomin tutkintoa vaatimuksiltaan.

Mitähän erilaista on merkonomin markkinointilinjassa kuin tradenomin markkinointilinjasa? Markkinoinnissa on samat teoriat ja samoja kuvankäsittelyohjelmia käytetään.

Vierailija
88/97 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on paljon ylikoulutettuja.

Mun mies on keskikoulupohjainen merkonomi ja jäi muutama vuosi sitten eläkkeelle.

Hänen seuraajakseen tuli tekniikan tohtori.

Tekee ihan samoja hommia samalla liksalla.

Vierailija
89/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomi työskentelee kaupan kassalla, kun taas tradenomit toimistoissa mm. höpö höpö hr.ssä.

Vierailija
90/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yksin koulutus kirjoitti:

Pääseekö tradenomi yliopistoon ilman pääsykokeita?

Työpaikkaosaamisessa asiakaspalvelijana merkonomi voi olla pätevämpi. Johtuu ihmisestä, ei koulutuksesta.

Pääsee, jos tarpeeksi hyvä ka.

Vierailija
91/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomin tutkinnolla ei tee mitään. Se on sisällöltään niin köyhä, että mitään oppeja ei jää päähän. Tradenomin tutkinto antaa vähän paremmat valmiudet liike-elämän työkenttään.

Vierailija
92/97 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti, jos työnhakijana on merkonomi ja tradenomi ja sillä merkonomilla on suhteita, niin se merkonomi tulee valituksi. 

Tämä pätee kaikilla aloilla. Suhteet, suhteet, suhteet...

Vierailija
93/97 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja suuri muutos kauppaopistojen koulutukseen oli v. 1971:  Silloin aloittivat ylioppilas-merkonomit koulutuksensa entisen yhden vuoden sijasta 2-vuotisena. Ja entinen opistotasoinen 2-vuotinen koulutus muuttui 3-vuotiseksi.  Opistotasoiseen merkonomi-koulutukseen haettiin keskikoulupohjalta. Yo-merkonomi oli (ja on edelleen!) oma tittelinsä. Valmistumisvuosi on hyvä olla tiedossa.

Vierailija
94/97 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli myös yo-pohjaisia merkonomitutkintoja, en tiedä onko enää. Minä opiskelin aikoinaan lukion jälkeen yo-merkonomiksi. Sen jälkeen olen suorittanut sekä amk-tutkinnon että yliopistotutkinnon. Rehellisesti sanottuna vanha merkonomitutkinto vaati paljon enemmän oikeaa substanssiosaamista ja paksujen kirjojen lukemista kuin amk-tutkinto. Amk:ssa oli paljon vasemmalla kädellä vedettyjä ryhmätöitä ja turhia kursseja eikä tarvinnut lukea montaakaan kirjaa, mutta opinnäytetyö oli vaativampi kuin kauppaopistossa. Amk-tutkinnolla voi myös hakea tiettyihin virkoihin.

Vierailija
95/97 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli myös yo-pohjaisia merkonomitutkintoja, en tiedä onko enää. Minä opiskelin aikoinaan lukion jälkeen yo-merkonomiksi. Sen jälkeen olen suorittanut sekä amk-tutkinnon että yliopistotutkinnon. Rehellisesti sanottuna vanha merkonomitutkinto vaati paljon enemmän oikeaa substanssiosaamista ja paksujen kirjojen lukemista kuin amk-tutkinto. Amk:ssa oli paljon vasemmalla kädellä vedettyjä ryhmätöitä ja turhia kursseja eikä tarvinnut lukea montaakaan kirjaa, mutta opinnäytetyö oli vaativampi kuin kauppaopistossa. Amk-tutkinnolla voi myös hakea tiettyihin virkoihin.

Kouluissa on myös valtavia eroja. Esimerkiksi Xamk ja Metropolia esimerkkejä naurettavan helpoista kouluista. Noista moni valitsee vapaavalintaiset opintopisteet, kun saa helposti. 

Vierailija
96/97 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muodollisesti ero ainakin selvä - tradenomi on ns, alempi korkeakoulututkinto (vrt. kauppatieteiden kandidaatti) Ja merkonomi on perusasteen ammattikoulututkinto.    

Merkonomi oli opistoasteen tutkinto. Käytännössä noilla ei ole mitään eroa mutta toki jos haluat boostata olevasi tradenomi niin ei se keltään ole pois 😀

Vierailija
97/97 |
06.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen YO-merkonomi on jotakuinkin sama kuin ensimmäiset tradenomit.