Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Merkonomi ja tradenomi- mikä ero käytännössä?

Vierailija
21.02.2017 |

Onko joku suorittanut kummatkin tutkinnot?

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

uukeri kirjoitti:

Onko täällä mennyt merkantti ja merkonomi sekaisin. Merkantti on alin eli koulupohlainen, 2 vuotinen perustutkinto ja Merkonomi on opistotasoinen 3 vuotinen tutkinto. Merkantti valmistui kauppakoulusta ja Merkonomi valmistui Kauppaopistosta! Tuntuu olevan monille epäselvä asia! Tradenomi sitten on ammattikorkeakoulupohjainen, hyvinkin lähellä kauppaopiston  Merkonomia. 

Vanha keskustelu, mutta näyttää olevan aina vaan ajankohtainen...

Vanha merkanttitutkinto on poistunut jo aikoja sitten, jo ennen tämän ketjun aloittamista. Ja vanha opistoasteen merkonomitutukinto katosi samalla myös. Merkonomin tutkintoon vaadittiin pohjalle joko lukio tai merkantin tutkinto (jälkimmäinen tie taisi olla vuoden pidempi)

Ei vaadittu merkantin tutkintoa pohjalle, vaan merkonomin tutkinto oli peruskoulupohjalta 3-vuotinen ja yo-pohjalta 2-vuotinen. Peruskoulupohjalla oli ensin vuoden yhteinen perusjakso, ja sen jälkeen valittiin joko 1 vuoden merkanttilinja tai 2 vuoden merkonomilinja.

Vierailija
62/97 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tradenomi lähelläkään kauppatieteen kandidaattia. Okei ehkä voi työmäärältä, mutta vaikeudeltaan kandi on vaikeampaa. Itse olen inssi pohjakoulutukseltani ja aika paljon oon joutunut tekemään "siltaopintoja" jotta oon lähempänä kauppatieteen kandia, ja siitä ehkä sitten joskus kauppatieteen maisteriksi.

Tavoitteena ei ole dissata nyt amk (inssi tai trade-tutkintoja) mitenkään. Tämä on vain yleinen harhaluulo, että amk on sama kuin yliopiston kandi :)

Niin, kauppakorkeassa vaikeakin on vaikeampaa kuin muualla :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tradenomiksi opiskelleet, mulla ois kysymys:

Millaisia kursseja tradenomin opinnoissa on? Eli tuleeko paljon matikan ja ruottin kursseja ja onko ne vaikeita? Matikan kyllä jotenkin aina selvitän mutta ruotti on mulle vaikee. Merkonomin opinnoissa sain ruottin perusteista 1 ja asiakaspalvelusta 4. Matikan kursseista sain kummastakin helposti 4.

Mikä oli teidän mielestä tradenomin opintojen vaikeimmat kurssit?

Jos selviää merkonomin opinnoista, selviää tradenomin opinnoista.

Vierailija
64/97 |
14.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muodollisesti ero ainakin selvä - tradenomi on ns, alempi korkeakoulututkinto (vrt. kauppatieteiden kandidaatti) Ja merkonomi on perusasteen ammattikoulututkinto.    

Ei ole tradenomi lähelläkään kauppatieteen kandidaattia. Okei ehkä voi työmäärältä, mutta vaikeudeltaan kandi on vaikeampaa. Itse olen inssi pohjakoulutukseltani ja aika paljon oon joutunut tekemään "siltaopintoja" jotta oon lähempänä kauppatieteen kandia, ja siitä ehkä sitten joskus kauppatieteen maisteriksi.

Tavoitteena ei ole dissata nyt amk (inssi tai trade-tutkintoja) mitenkään. Tämä on vain yleinen harhaluulo, että amk on sama kuin yliopiston kandi :) 

Kukaan ei ole sanonut että olisi sama, eihän olisi mitään järkeä kahdessa samassa tutkinnossa. Ap, eroa on kuin yöllä ja päivällä, toinen on toisen asteen tutkinto ja toinen korkeakoulu. T: merkonomi-88, tradenomi-05.

Mitä siis noissa tradenomiopinnoissa oli enemmän kuin merkonomiopinnoissa sisällöllisesti?

ap

Ennen ammattikorkeakouluja oli myös yo-pohjainen kauppaopisto, josta tuli merkonomin tutkinto. Olen itse käynyt sen 90-luvun alussa. Työnkuvassani se merkittiin koulutusasteessa "alin korkea-aste". Melkein heti tulivat amk:t. No minä päivitin tutkintoni sitten tradenomiksi työn ohessa. Ei siinä silloin ollut mitään sen kummempaa eroa, joistakin aineista oli vähän pidemmät kurssit eli siis enemmän opintoviikkoja kuten silloin sanottiin, nykyäänhän ne ovat opintopisteitä. Aineet riippuvat tietysti valitusta linjasta. Tein sen iltaisin monimuoto-opiskeluna, joskus oltiin koululla, tehtiin ryhmätöitä, kokeet tentittiin. Yksi lukukausi meni, päiväopiskeluna olisin saanut sen nopeamminkin. Työpaikkani kelpasi työharjoitteluksi. En tiedä nykypäivästä miten se on kehittynyt. Ilmeisesti eri ammattilinjoja on enemmän kuin ennen. Nämä opistomerkonomit olivat ennen vanhaan niitä pankinjohtajia.

Vierailija
65/97 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merkonomi on peruskoulupohjainen tutkinto. Tradenomiopintoihin vaaditaan lukio tai ammattikoulu pohjatutkinnoksi. Tradenomiopintoihin valmistuvat ammattikorkeakouluista noin 3,5 vuodessa. Kyseessä on siis huomattavasti laajempi ja vaativampi tutkinto. Moni työllistyy asiantuntijaksi tai esimieheksi.

Minä olen käynyt ylioppilaspohjaisen kauppaopiston merkonomitutkinnon. Tradenomin tutkinnot tulivat kun amk-t perustettiin. Opistoja ei enää ole vaan nykyään se tutkinto taitaa olla peruskoulupohjainen kuten oli aiemminkin, yo-pohjainen kesti vuoden vähemmän.

Olen myöhemmin päivittänyt tutkintoni tradenomiksi työn ohessa. Ei se nyt niin huomattavasti laajempi ja vaativampi ole, samoja asioita siellä pyöriteltiin, eri aineista oli vain lisäkursseja. Aikaisemmin opistomerkonomit olivat myös asiantuntijatehtävissä mm pankinjohtajina. Nykyään taitavat olla ekononeja tms. Niin se maailma muuttuu.

Ei mitään ekonomeja enää ole.

Vierailija
66/97 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeutuuko tänäpäivänä joku tradenomin opintoihin, jos haluaa vaativiin tehtäviin?

Ei. Maistereita ja diplomi-insinöörejä on jo pilvin pimein, ja heistäkin osa joutuu parhaimmillaan myymäläpäälliköiksi. Liikaa tarjontaa. Tohtoreitakin on jo yhä enenevässä määrin, ja täten he vievät entisiä maisteritason paikkoja. Samalla tavalla maisteritason ihmiset vievät entisiä 'tradenomien paikkoja'. Tradenomit nykyään pääsevät yleisimmin sihteereiksi, assistenteiksi tai myyjiksi.

Vierailija
67/97 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä toimin lukiopohjaisena merkonomina asiantuntijatehtävissä.

Toki muistan aina kumartaa jos näen tradenomin.

Arvostan elettäsi. Itsehän kumartelen kauppatieteen maistereille.

t: tradenomi

Ja minä tohtoreille.

Vierailija
68/97 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arvostan elettäsi. Itsehän kumartelen kauppatieteen maistereille.

t: tradenomi

Ja minä tohtoreille.

Ja minä professoreille.

Vierailija
69/97 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:D. Ekonomin edessä pitää sitten jo varmaan ryömiä?

Vierailija
70/97 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään ekonomeja enää.

Vierailija
71/97 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä kummallista, että puhutaan yliopistoista ja korkeakouluista. Johtunee ilmeisesti siitä, että yliopistot haluavat epätoivoisesti erottua ammattikorkeakouluista ja ammattikorkeakoulut haluavat epätoivoisesti todistella olevansa korkeakouluja.

Onhan termeissä oltava selkeä ero koska ovat täysin erilaisia oppilaitoksia.

Vierailija
72/97 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, KTM?

Vierailija
73/97 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen miespuoliset yo-merkonomit olivat pankinjohtajia ja naispuoliset olivat kassaneitejä. Siis vanhaan hyvään aikaan.

Vierailija
74/97 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni merkonomi on koulutettu asiakaspalvelutehtäviin. Tradenomi taas ns. Asiantuntijatehtäviin.

Vierailija
75/97 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni merkonomi on koulutettu asiakaspalvelutehtäviin. Tradenomi taas ns. Asiantuntijatehtäviin.

Riippuu vähän tradenomista.

Vierailija
76/97 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muodollisesti ero ainakin selvä - tradenomi on ns, alempi korkeakoulututkinto (vrt. kauppatieteiden kandidaatti) Ja merkonomi on perusasteen ammattikoulututkinto.    

Kukaan ei ole sanonut että olisi sama, eihän olisi mitään järkeä kahdessa samassa tutkinnossa. Ap, eroa on kuin yöllä ja päivällä, toinen on toisen asteen tutkinto ja toinen korkeakoulu. T: merkonomi-88, tradenomi-05.

Mitä siis noissa tradenomiopinnoissa oli enemmän kuin merkonomiopinnoissa sisällöllisesti?

ap

helpoiten selviät etsimällä tiedon itse: Ota jostakin koulusta merkonomin opintolinja,joku,ja avaa sieltä mitä se koulutus pitää sisällään ja tee saama tradenomiopinnoille ja laita ne sitte työpöydälle vertailuun.

Nää vaan tappelee täällä onko amk sitä ja yliopisto tätä.

Paremmin selvität itse. Jos ei ois kiire,etsisin sulle ite.

Mutta jos sun pää kestää,hae suoraan tradenomiksi. SUosittelen.

Vierailija
77/97 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu vähän tradenomista.

hyvä tavaton teidän juttujanne,tyyppi voi olla asiakaspalvelutehtävässä asiantuntijana vaikka ois tradenomi tai kauppat maisteri

tsissus taas tätä vääntöä

Vierailija
78/97 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tradenomiopintoihin valmistuvat ammattikorkeakouluista noin 3,5 vuodessa. Kyseessä on siis huomattavasti laajempi ja vaativampi tutkinto. Moni työllistyy asiantuntijaksi tai esimieheksi.

Ahaa, taitavat olla kaikki av:n asiantuntijat tredenomeja. 

Vierailija
79/97 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

älä puhu jaskaa:

"Kauppatieteiden ylioppilas on alan opiskelijasta käytetty nimitys, joka ei siis ole tutkinto. Kauppatieteiden opiskelijan puhekielinen nimitys on kylteri. Kauppatieteiden maisterin tutkinnon suorittanut henkilö saa käyttää ekonomin arvoa.

Vuosina 1980–1995 ekonomi oli ylempi korkeakoulututkinto, jonka suorittanut sai ostaa kauppatieteiden maisterin arvon. Alempaa korkeakoulututkintoa ei tuolloin ollut.

Ennen vuotta 1980 puolestaan ekonomi oli alempi korkeakoulututkinto ja kauppatieteiden kandidaatti ylempi korkeakoulututkinto. Kauppatieteiden kandidaatti saattoi ostaa kauppatieteiden maisterin arvon. Svenska Handelshögskolanissa ekonomin tutkintoa vastasi diplomiekonomin (dipl.ekon. ja DE) tutkinto. Tuolloin oli alalla myös kielipainotteinen, ekonomitutkinnon tasoinen tutkinto, jonka nimitys vaihteli korkeakouluittain: kirjeenvaihtaja, diplomikirjeenvaihtaja (Svenska Handelshögskolanissa) sekä akateeminen sihteeri. Senkin pohjalta saattoi jatkaa ylempään tutkintoon, ts. kauppatieteiden kandidaatiksi ja sen saavutettuaan voi ostaa maisterin arvon." Esim Lenita Airisto on diplomiekonomi

Vierailija
80/97 |
02.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansantaloustiede oli vaikein kurssi. Ruotsiakin oli useampi kurssi.