Merkonomi ja tradenomi- mikä ero käytännössä?
Kommentit (97)
Sama eri mikä korkeakoulun ja ammattikoulun välillä. Tradenomi pääsee valtion pitkälle ja leveälle leivälle.
Ei sen puoleen kyl merkonomitkin päätyy usein yritysjohtajiksi. Mutta ei ole samanlaisia järjestelmän taattuja erityisoikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei sen puoleen kyl merkonomitkin päätyy usein yritysjohtajiksi. Mutta ei ole samanlaisia järjestelmän taattuja erityisoikeuksia.
Ja tässä tapauksessa puhutaan vanhoista opistomerkonomeista, ei niinkään nykymerkonomeista.
Ero on sama kuin lähihoitaja - sairaanhoitaja. Sama ala, mutta toinen on korkeampi ja monessa työssä vaaditaan se korkeampi koulutus vaikka kuin olisi kokemusta.
Merkonomit opiskelevat pintaraapaisun, tradenomit syventyvät. Erikoistumisaloja mm. laki, kirjanpito, talous, markkinointi, projektijohtaminen, yrittäjyys.
Itse tein opiskeluaikana ns. back office-töitä, valmistumisen jälkeen asiantuntijatöissä.
41 jatkaa mietiskelyä.
Jotenkin olisi ollut hyvä, jos tutkintouudistuksessa olisi heitetty merkantintutkinnon kanssa romukoppaan myös merkonomitutkinnon nimitys ja kehitetty uusi. Vähän samaan tapaan kuin terveydenhuollon puolella, kun perustutkinnosta tuli lähihoitaja (oliko se aiemmin perushoitaja?).
Nyt joutuu aina selittelemään näitä vanhan merkonomitutkinnon ja uuden merkonomitutkinnon eroja ja sitä vanhaa koulutusjärjestelmää ennen ammattikorkeakouluja. Ammattikorkeat kun tulivat aika lailla siihen opistoasteen ja korkeakoulujen (maisteriopinnot) välimaastoon. Siihen aikaan kun yliopistoistakaan ei valmistunut samalla tavalla kandeja kuin korkeintaan kasvatustieteen puolelta (lastentarhanopettajat).
Mua jotenkin nimittäin naurattaa nää "kyllähän merkonomitutkinnolla pääsee tarvittaessa vaikka pankinjohtajaksi". Joo, "ennenvanhaan" ja vanhalla tutkinnolla kyllä.
Ja olen itse siis opistomerkonomi (-98) ja tietojenkäsittelyn tradenomi (-09)
Merkonomiksi opiskeltiin aikanaan niin keskikoulu- kuin myös ylioppilastutkinnolla. Tällöin puhuttiin erikseen yo-merkonomeista ja heidän koulutus oli erikseen.
Hakeutuuko tänäpäivänä joku tradenomin opintoihin, jos haluaa vaativiin tehtäviin?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin useimmiten jos porukkaa pistetään pihalle, ensin lähtee alemmin koulutetut merkonomit. Tiedä sitten onko koulutuksissa oikeasti niin paljon eroa, kuin muodollisesti tasossa. Aikanaan merkonomit oli pankinjohtajia, nyt merkonomit on kaupan kassoja.
T. Tradenomiksi opiskeleva merkonomi
Nämä pankinjohtajina toimineet merkonomit olivat suorittaneet opistotasoisen tutkinnon, joka sijoittuu tasossa nykyisen merkonomin ja tradenomin väliin.
Vierailija kirjoitti:
Minä toimin lukiopohjaisena merkonomina asiantuntijatehtävissä.
Toki muistan aina kumartaa jos näen tradenomin.
Arvostan elettäsi. Itsehän kumartelen kauppatieteen maistereille.
t: tradenomi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muodollisesti ero ainakin selvä - tradenomi on ns, alempi korkeakoulututkinto (vrt. kauppatieteiden kandidaatti) Ja merkonomi on perusasteen ammattikoulututkinto.
Ei ole tradenomi lähelläkään kauppatieteen kandidaattia. Okei ehkä voi työmäärältä, mutta vaikeudeltaan kandi on vaikeampaa. Itse olen inssi pohjakoulutukseltani ja aika paljon oon joutunut tekemään "siltaopintoja" jotta oon lähempänä kauppatieteen kandia, ja siitä ehkä sitten joskus kauppatieteen maisteriksi.
Tavoitteena ei ole dissata nyt amk (inssi tai trade-tutkintoja) mitenkään. Tämä on vain yleinen harhaluulo, että amk on sama kuin yliopiston kandi :)
Ei kai kukaan sitä samaksi luulekaan. Jos ne olisivat sama asia, niin miksi tarvittaisiin kaksi eri oppilaitosta? Ne ovat koulutustasoolta samalla tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muodollisesti ero ainakin selvä - tradenomi on ns, alempi korkeakoulututkinto (vrt. kauppatieteiden kandidaatti) Ja merkonomi on perusasteen ammattikoulututkinto.
Ei ole tradenomi lähelläkään kauppatieteen kandidaattia. Okei ehkä voi työmäärältä, mutta vaikeudeltaan kandi on vaikeampaa. Itse olen inssi pohjakoulutukseltani ja aika paljon oon joutunut tekemään "siltaopintoja" jotta oon lähempänä kauppatieteen kandia, ja siitä ehkä sitten joskus kauppatieteen maisteriksi.
Tavoitteena ei ole dissata nyt amk (inssi tai trade-tutkintoja) mitenkään. Tämä on vain yleinen harhaluulo, että amk on sama kuin yliopiston kandi :)
Ei kai kukaan sitä samaksi luulekaan. Jos ne olisivat sama asia, niin miksi tarvittaisiin kaksi eri oppilaitosta? Ne ovat koulutustasoolta samalla tasolla.
Kyllä tällä palstalla on näkynyt useasti ilmaisut "vastaa kandia" "sama asia, kuin kauppatieteiden kandidaatti" yms. eli täällä on varmasti läsnä useita tradenomeja, jotka pitävät itseään kandia vastaavana. Puhumattakaan näistä ylemmän amk:m käyneistä "mastereista"..
Hmmm, mä tiiän tradenomin, joka on sihteeri? Sit tiiän merkonomeja, ja muitakin jotka myös sihteerejä? ;o
vastaus kysymykseen kirjoitti:
Tässä vastaus alkuperäiseen kysymykseen.
Ammatilliset perustutkinnot, ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot ovat osa toisen asteen koulutusta. Merkonomin tutkinnossa on kyse ammatillisesta perustutkinnosta, mikä on toisen asteen koulutusta.
Tradenomin tutkinto on korkeakoulututkinto, joka virkaa hakiessa rinnastetaan kandidaatin tutkintoon. Työnantaja rekrytoidessaan tekee aina lopullisen päätöksen tutkinnon soveltuvuudesta tai soveltumattomuudesta, mikäli oikeudellista sääntelyä ei ole tutkinnon näkökulmasta annettu.
Suomessa korkeakoulut on jaettu yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin. Yliopistojen tehtävä painottuu tieteeseen ja ammattikorkeakoulujen tehtävä painottuu työelämään. Ne eivät ole siis "sama asia". Yliopisto on englanniksi university ja ammattikorkeakoulu on polytechnic (josta käytetään nimitystä university of applied sciences eli "sovelletut tieteet").
Tutkintojen taso määritellään EQF-tasojen avulla (European Qualifications Framework), joka tekee tutkintojen vertailtavuuden mahdolliseksi.
Merkonomin tutkinto on ammatillinen perustutkinto, joka sijoittuu EQF-tasolle 4. Erikoisammattitutkinto (entinen opistoasteen tutkinto) sijoittuu EQF-tasolle 5. Alemmat korkeakoulututkinnot sijoittuvat EQF-tasolle 6 (kandidaatin tutkinnot yliopistoissa sekä AMK-tutkinnot).
Yliopistojen opinto-oikeus on tyypillisesti alempaa ja ylempää korkeakoulututkintoa varten (kandidaatin ja maisterin tutkinnot). Maisterin tutkinto sijoittuu EQF-tasolle 7.
Myös ammattikorkeakoulututkinnon suorittanut voi hakeutua kolmen vuoden työkokemuksen jälkeen suorittamaan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa (ylempi AMK) erillisellä haulla ammattikorkeakouluun.
Lyhyesti: Merkonomi on valmistunut ammattikoulusta ja tradenomi ammattikorkeakoulusta. Ero on siinä, että merkonomi on suorittanut toisen asteen koulutuksen ja tradenomi korkeakoulutuksen.
Tulee ihan vanhan hyvät ajat mieleen - aikanaan olen tehnyt oman alan EQF-kehittämistä EU-projekteissa, se oli kivaa, joskin aika paljon oli vääntöä siitä, että saatiin kunnon erot sen väille mitä kandien, maisterien ja tohtorien osaamiselta odotettiin, ja missä kohdissa isompaa osaamishyppäystä ei tapahtunut (esimerkiksi maistereilla on kutakuinkin samat valmiudet projektien johtamiseen kuin tohtoreillakin, koska ainakaan meidän alallamme ei tohtoritutkintoon tosissaan sisälly mitään erityistä johtamisen koulutusta).
Faktahan on se, että nuo ovat melko sama asia työuran kannalta tänäpäivänä. Jos korkealle tähtää niin sitten yliopistoon, mars.
Tämä on niin helkkarin sekavaa nykyään. Mulla ei ole enää mitään käryä että mikä on mikä. Onko jossain selkeää kuvaa suomalaisesta opintosysteemistä, että mikä on mitäkin korkeammalla tasolla? Aina kaikissa kyselyissä pitää ruksittaa että onko ammattikoulun käynyt vai korkeakoulun jne. ja ne on usein sekavia. Minä esim. olen käynyt useammankin keskiasteen koulun/koulutuksen mutta en ammattikoulua, mutta silti pitää vastata sitten että ammattikoulu.
Eli on peruskoulu, toinen aste johon kuuluu kaikki jotka ei ole korkeakouluja; amis, ammattitutkinnot, erikoisammattitutkinnot, ne merkonomit ja ylioppilaat eli lukio. Mitäs sitten? Ammattikorkea, korkeakoulu ja yliopisto. Mitä eroa on yliopistolla ja korkeakoululla? Ja mitä niistä valmistuu? Maistereita?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin helkkarin sekavaa nykyään. Mulla ei ole enää mitään käryä että mikä on mikä. Onko jossain selkeää kuvaa suomalaisesta opintosysteemistä, että mikä on mitäkin korkeammalla tasolla? Aina kaikissa kyselyissä pitää ruksittaa että onko ammattikoulun käynyt vai korkeakoulun jne. ja ne on usein sekavia. Minä esim. olen käynyt useammankin keskiasteen koulun/koulutuksen mutta en ammattikoulua, mutta silti pitää vastata sitten että ammattikoulu.
Eli on peruskoulu, toinen aste johon kuuluu kaikki jotka ei ole korkeakouluja; amis, ammattitutkinnot, erikoisammattitutkinnot, ne merkonomit ja ylioppilaat eli lukio. Mitäs sitten? Ammattikorkea, korkeakoulu ja yliopisto. Mitä eroa on yliopistolla ja korkeakoululla? Ja mitä niistä valmistuu? Maistereita?
https://minedu.fi/documents/1410845/15514014/Suomen+koulutusjarjestelma…
Tuossa on tuollainen kaavio. Eli korkeakoulututkintoja opiskellaan yliopistoissa?
En edelleenkään ymmärrä. On kuitenkin olemassa kouluja joiden nimi on korkeakoulu?
Tuo on kyllä kummallista, että puhutaan yliopistoista ja korkeakouluista. Johtunee ilmeisesti siitä, että yliopistot haluavat epätoivoisesti erottua ammattikorkeakouluista ja ammattikorkeakoulut haluavat epätoivoisesti todistella olevansa korkeakouluja.
Ennen ei tradenomeja ollut, oli vain merkonomeja ja siihen valmistuttiin kauppaopistossa. Erikseen oli YO-linja joka oli vuoden lyhyempi kuin peruskoulupohjainen linja.
Jokus 1990-luvulla kun vanhoista kauppaopistoista tehtiin ammattikorkeakouluja, muuttui tutkinnon nimi tradenomiksi, ja opintojen kestoa pidennettiin.
Nykyisin merkonomiksi valmistutaan ammattikoulusta.
Vierailija kirjoitti:
Ero on sama kuin lähihoitaja - sairaanhoitaja. Sama ala, mutta toinen on korkeampi ja monessa työssä vaaditaan se korkeampi koulutus vaikka kuin olisi kokemusta.
Merkonomit opiskelevat pintaraapaisun, tradenomit syventyvät. Erikoistumisaloja mm. laki, kirjanpito, talous, markkinointi, projektijohtaminen, yrittäjyys.
Itse tein opiskeluaikana ns. back office-töitä, valmistumisen jälkeen asiantuntijatöissä.
Siinä mielessä ei ole vastaava ero, että terveydenhuollossa eri tutkintotasojen erot ja tehtävät on työelämässä monesti tosi selkeitä ja työpaikkaan haetaan nimenomaan tiettyä tasoa, kun taas kaupallisella alalla on yleistä, että koulutustasolla ei ole loppujen lopuksi niin suurta merkitystä. On aika yleistä työpaikkailmoituksissa hakea vaikka "koulutukseltasi voit olla esim. merkonomi tai tradenomi", mutta eipä liene kovin paljoa vastaavanlaisia ilmoituksia hoitoalalla. Käytännöss merkonomit ja tradenomit hyvin usein kilpailevat samoista työpaikoista. Pakkaa sekoittavat vielä kauppatieteen yliopisto-opiskelijat (valmistuneilla on usein sitten ihan omat työpaikkansa) ja erilaisia ammattitutkintoja, kuten taloushallinnon ammattitutkinnon suorittaneet. Tuo ammattitutkinto on siis perus amiksesta tavallaan pykälä ylöspäin, mutta on hyvin harjoittelupainoitteinen tutkinto eikä siis vastaa amk:ta mitenkään. Aika sekavaa on tämä kenttä.
Tradenomiksi opiskelleet, mulla ois kysymys:
Millaisia kursseja tradenomin opinnoissa on? Eli tuleeko paljon matikan ja ruottin kursseja ja onko ne vaikeita? Matikan kyllä jotenkin aina selvitän mutta ruotti on mulle vaikee. Merkonomin opinnoissa sain ruottin perusteista 1 ja asiakaspalvelusta 4. Matikan kursseista sain kummastakin helposti 4.
Mikä oli teidän mielestä tradenomin opintojen vaikeimmat kurssit?
Vanha keskustelu, mutta näyttää olevan aina vaan ajankohtainen...
Vanha merkanttitutkinto on poistunut jo aikoja sitten, jo ennen tämän ketjun aloittamista. Ja vanha opistoasteen merkonomitutukinto katosi samalla myös. Merkonomin tutkintoon vaadittiin pohjalle joko lukio tai merkantin tutkinto (jälkimmäinen tie taisi olla vuoden pidempi)
Nykyinen merkonomitutkinto on tasoltaan jotakuinkin vanhan merkantin ja vanhan opistomerkonomin väliltä kun taas tradenomi on vanhaa opistomerkonomia korkeampi koulutus. Eli on eri asia verrata vanhaa merkonomittutkintoa tradenomiin kuin nykyistä merkonomitutkintoa tradenomiin. Ensiksi mainituilla on vähemmän eroa kuin jälkimmäisillä, vaikka ensimmäisetkään eivät ole lähellekään sama.
Itse olen aika lailla viimeisiä opistomerkonomeja. Joskus ammattikorkeakoulun alkuvuosina merkonomitutkinnolla pääsi suoraan tradenomitutkinnon toiselle vuodelle, mutta myöhemmin lähinnä joistain perusopinnoista sai hyväksilukuja (ei siis mitään suoraa siirtoa toiselle vuodelle).