Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anopin kanssa ei kemiat kohtaa

N32
21.02.2017 |

Ollaan oltu miehen kanssa yhdessä 8vuotta, joista 5 naimisissa. Anoppilaan meno silti on minulle aina ahdistavaa. En koe voivani olla oma itseni miehen vanhempien seurassa, olen jatkuvassa epämukavuus tilassa heillä vieraillessani. Osasyy tähän on ettei jaeta samoja arvoja, periaatteita, ei oikeestaan mitään. Appivanhempani ovat hyvin pienestä kylästä ja pitävät kaikkea vähänkin erillaista outona ja oksettavana. Homous on edelleen heidän mielestään sairaus, tummaihoiset pitäisi ampua saunan takana ja niin edelleen. He ovat menettäneet yhteisen kipinänsä jo aikapäiviä sitten, nukkuvat eri huoneissa, käyvät eri aikaan saunassa mutta yhdessä on vaan oltava kun on kerran ruvettu olemaan. En käsitä elämää jota he elävät, mutta kunnioitan silti heitä ihmisinä. En koskaan ole tuonut esille eriäviä mielipiteitäni tai kohdellut heitä epäkunnioittavasti. Muutaman kerran ollaan keskusteltu asioista joissa mielipiteemme eriävät, mutten ole jaksanut alkaa väittelemään. Olen usein hiljaa ja annan olla. Teen kuitenkin selväksi etten ole samaa mieltä.

Anoppi tykkäisi käydä minun kanssani kaupoilla. Hän on ilmaissut mielenkiintonsa tulla meille omien lomiensa ajaksi kaupunkiin, mikä tietysti tarkottaisi sitä että viettäisin hänen kanssaan aikaa 24/7 töiden ulkopuolella. Minua ajatus ei kamalasti nappaa. He eivät ole vanhoja, mutta vanhollisia. He elävät kuplassa, jossa kuvittelevat heidän pienen kylänsä olevan koko maailma, eivätkä pysty tarkastelemaan asioita yhteiskunnallisesti. He eivät tajua, että elämää on heidän pikku kylänsä ulkopuolella ja ihmisiä esimerkiksi kuolee nälkään. He eivät yksinkertaisesti ymmärrä tämmöisiä asioita. Perus arkipäivän keskusteluistakin käy ilmi heidän maailmankatsomuksena. En jaksa kerta kaikkiaan keskustella ihmisten kanssa, jotka alkavat heti paapattaa homoista, neekereistä ja kaikesta mikä heidän kohdallaan on vaan niin väärin. Keskustelu menee aina siis siihen.

Olen vältellyt anoppilassa käymistä, mutta käyn siellä kuitenkin silloin tällöin miehen mukana. Mies ymmärtää tilanteen hyvin, sillä on vanhempiensa mielipiteistä ja arvoista myös eri mieltä. En tiedä miten saisin nuo anopin kesäloma viikko vierailut sivutettua nätisti hänen mieltään pahoittamatta?

Ollaan päätetty miehen kanssa alkaa perustamaan perhettä pikkuhiljaa, nyt kun tilanteemme olisi siihen hyvä. En vaan tiedä haluanko lapsilleni tuon tapaisia isovanhempia. En missään nimessä halua lapselle "tartuttaa" arvoja ja asenteita joita appivanhempani kantavat ja pitävät arvossaan.

Onko muilla vastaavanlaisia appivanhempia?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sitten tarkkana sen jälkikasvuasian kanssa.

Tolla taustalla varustettu ukko on iso riski: monet nuoret aikuiset ovat ihan kivoja, mutta muuttuvat omiksi vanhemmikseen ekan lapsen tullessa.

Tämän voi välttää sopimalla puhumalla selkeästi toiveista ja odotuksista yhteisen perhe-elämän suhteen.

Parasta toivomalla ei pääse puusta pitkälle.

Vierailija
2/24 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä nyt vaan on erilaisia ja osa heistä on sukua. Pitää vaan yrittää tulla joten kuten toimeen ja säilyttää asialliset välit niin pääsee elämässä helpommalla.

Mahdolliset tulevat lapset tuskin "saastuu" vaikka isovanhemmilla onkin erilainen maailmankuva. Te vanhemmat kuitenkin kasvatatte lapset. Aikuisena lapset kuitenkin itse päättävät mitä mieltä ovat mistäkin...onhan oma miehesi esimerkki tästä.

Ja jos anoppi tulee teille kylään viikoksi (?) niin miksi viettäisit koko ajan anopin kanssa koska onhan sinulla omakin elämä. Miehesi voi viihdyttää omaa äitiään ja varmasti hän aikuisena ihmisenä osaa olla teillä yksinkin tai puuhata omia menoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisiä nyt vaan on erilaisia ja osa heistä on sukua. Pitää vaan yrittää tulla joten kuten toimeen ja säilyttää asialliset välit niin pääsee elämässä helpommalla.

Mahdolliset tulevat lapset tuskin "saastuu" vaikka isovanhemmilla onkin erilainen maailmankuva. Te vanhemmat kuitenkin kasvatatte lapset. Aikuisena lapset kuitenkin itse päättävät mitä mieltä ovat mistäkin...onhan oma miehesi esimerkki tästä.

Ja jos anoppi tulee teille kylään viikoksi (?) niin miksi viettäisit koko ajan anopin kanssa koska onhan sinulla omakin elämä. Miehesi voi viihdyttää omaa äitiään ja varmasti hän aikuisena ihmisenä osaa olla teillä yksinkin tai puuhata omia menoja.

Tiedän miten kovasti he odottavat lapsenlapsia ja yrittävät (varsinkin anoppi) kaikkensa varmasti jotta pääsisi mahdollisimman paljon vaikuttamaan lapseen.  Tiedän myös, että minä ja mies kasvatetaan lapsemme ja annamme omat mallimme heille, mutta pelkään silti ettei lapsi ota vaikutteita isovanhemmiltaan. On heillä tietysti hyvätkin puolensa en sitä tietenkään sano.

Normaali anoppi varmaan tulisi kylään ja touhuaisikin omiaan, mutta minun anoppi olettaa että häntä viihdytetään sitten 24/7. Miehellä työpäivät on aina 16h putkeen, joten aikalailla minun "armoillani" olisi anoppi.

AP

Vierailija
4/24 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vastaavanlaiset vanhemmat. Heidän asenteensa ja maailmankatsomuksensa eivät todellakaan ole tarttuneet minuun, sisaruksiini eikä meidän lapsiimmekaan. Jos miehesi ei ajattele niin kuin vanhempansa, niin turhaan pelkäät.

Vierailija
5/24 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, näitä appivanhempia riittää. Meilläkin, en jaa heidän kanssaan mitään. Kaikki arvot ja asenteet ihan päinvastaisia. Nyt olen tajunnut lasten myötä, että niin taitaa olla minulla miehelläkin. Anoppi on passannut miehen ja ylistänyt, nytpä se mies odottaa samaa minulta. Parasta tässä se, että kaikki paljastui vasta saatte suudella morsianta -lauseen jälkeen.

Vierailija
6/24 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että mikäli anoppi tuntuu jo nyt v-mäiseltä, niin tilanne hankaloituu huomattavasti ensimmäisen lapsenne synnyttyä. Alkaa loputon syyllistäminen lapsen hyvinvoinnin ja työelämän välillä. Kai hän on jo nyt tehnyt selväksi, ettei mikään nainen ole pojalleni kyllin hyvä.

Vierailija
7/24 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä anoppi minusta tykkää ja pitää hyvänä vaimona miehelleni. Ei hän puutu elämäämme, mutta pelkään sen muuttuvan lapsien tultua kuvioon. Meillä on miehen kanssa adoptio haave, ollut naimisiin menosta saakka. Ollaan matkusteltu paljon Kiinassa, josta adoptiota olemme suunnitelleet. Haluamme kuitenkin yrittää ensin omaa lasta, mutta on mahdollisuus ettei oma lapsi onnistu. Minusta on hyvin surullista, että tämmöistä haavetta emme voi appivanhempien kanssa jakaa, koska he eivät hyväksyisi adoptoitua lasta. Adoptio ei tietenkään ole meille vielä varmaa, mutta sitä on harkittu ja otettu asiasta paljon selvää.  Appivanhemmat ei sitä hyväksyisi. Mies kyllä on tehnyt minulle selväksi, että heidän asiansa se ei olekkaan. Mielummin elää omaa elämäänsä sitten,kun miellyttää vanhempiaan. Asia silti vaivaa.

Olemme jo 30vuotiaita, uskon mahdollisten piirteiden tulleen jo miehestäni esiin jos on ollut tullakseen.  Tietysti lapsen tulo voi muuttaa ihmistä paljonkin, toivon vaan ettei huonompaan suuntaan.

AP

Vierailija
8/24 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä sanot, että appivanhempasi elävät kuplassa. Oletko ajatellut, että he saattavat ajatella sinusta aivan samalla tavalla. Pidät yllä ns. paremman ihmisen kuvaa itsestäsi. Et riitele appivanhempiesi kanssa, sanot usein olevasi hiljaa, mutta kuvitteletko, että he ovat niin tyhmiä, etteivät naamastasi näe, mitä ajattelet. Ei tarvitse elää edes pienessä kylässä ollakseen kapeakatseinen. Sellaisia löytyy jopa korkeasti koulutetuista kaupunkilaisista. Mietipä sitä!

Vierailija
9/24 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan kuin itse olisin tämän kirjoittanut.  Me mentiin miehen kanssa maistraatissa naimisiin, koska ei keksitty tapaa jolla appivanhemmat olis voinu jättää kutsuvieraista pois. Ei siis juhlittu häitä virallisesti ollenkaan. Häämatkalle sentään mentiin kahdestaan. 

Vierailija
10/24 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii.. Väärät on arvot kun on eri kuin teillä.

Itse taidat elää kuplassa ja keskustella vain ja ainoastaan ihmisten kanssa, jotka ovat samaa mieltä..?

Siinäpä sinun kuplaasi olisikin haastetta?

Vierailija
11/24 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin miehen vanhemmat on rasisteja ja rajoittuneita kaikin puolin. Itse olen vain vahvasti kertonut oman mielipiteeni ja ollaan vähän väiteltykkin mutta riidaksi ei ole ikinä mennyt.

Meillä on lapsi ja itse pidän huolta siitä, ettei appivanhemmat ole "liian" tiivisti tekemisissä muksun kanssa. Toki miehenikin omaa samoja arvoja mitä hänen vanhempansakkin, mutta silti pelkään enemmän että appivanhemmat laukoo jotain tyhmää homoista tms hänelle. En todellakaan halua että omalle lapselleni syötetään semmoista ajatusmaailmaa jossa homous on ällöä ja oksettavaa. Hän saa tykätä tytöistä tai pojista, ilman että se on lähtökohtaisesti oksettavaa tai väärin.

Vierailija
12/24 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nii.. Väärät on arvot kun on eri kuin teillä.

Itse taidat elää kuplassa ja keskustella vain ja ainoastaan ihmisten kanssa, jotka ovat samaa mieltä..?

Siinäpä sinun kuplaasi olisikin haastetta?

Pitää se joidenkin tästäkin keskustelusta ottaa nokkiinsa :D 

Aloittajalle tsempit ja täysi ymmärrys täältä. Se että tulet heidän kanssaan kaikesta huolimatta toimeen on mun mielestä hyvä. Kokeile anopille jos suostuisi tulemaan viikon sijaan esim. viikonlopuksi käymään niin on hällä mukava mieli kun pääs käymään. Itellä ex-suhteessa samanlaiset appivanhemmat. Kadulla osottelivat tummaihosia sormella, kyllä hävetti.

Vierailija
13/24 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En koskaan ole tuonut esille eriäviä mielipiteitäni". Tuo esille omat mielipiteesi ja saarnaa heille kuinka väärässä ovat. Sitten eivät ehkä toivon mukaan haluakaan viettää niin paljoa aikaa kanssasi :) Äläkä ole heidän kanssaan ennenkun kunnioittavat sinua ja mielipiteitäsi. Luulisi oppivan paremmin mukautumaan sinuun etenkin, jos eivät pääse näkemään lapsenlasta usein.

Rohkeasti vaan sanot mitä ajattelet etkä anna heidän kävellä ylitsesi ilkeillä mielipiteillään :)

Vierailija
14/24 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun on ihan turha tässä vaiheessa vielä pelätä, miten anoppi tulee vaikuttamaan mahdolliseen lapseen. Eihän teillä ole vasta kuin suunnitelma koko lapsestakaan. Pahimmassa tapauksessa anoppi voi olla jo kuollut siinä vaiheessa on teidän tuleva lapsi on vaikutuksille alttiissa iässä. Mutta perimmäinen ongelma tässä onkin se, että sinä olet hyvä, fiksu ja tiedostava ihminen, mielestäsi pöljä anoppi taas ei.

Vierailija
15/24 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä Se Sika.

Vierailija
16/24 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä sanot, että appivanhempasi elävät kuplassa. Oletko ajatellut, että he saattavat ajatella sinusta aivan samalla tavalla. Pidät yllä ns. paremman ihmisen kuvaa itsestäsi. Et riitele appivanhempiesi kanssa, sanot usein olevasi hiljaa, mutta kuvitteletko, että he ovat niin tyhmiä, etteivät naamastasi näe, mitä ajattelet. Ei tarvitse elää edes pienessä kylässä ollakseen kapeakatseinen. Sellaisia löytyy jopa korkeasti koulutetuista kaupunkilaisista. Mietipä sitä!

Ap tosiaan on tekopyhä. Hän haukkuu noita kapeakatseisia pikkukyläläisiä ihan samanlailla kuin appivanhemmat ulkomaalaisia ym. Pata kattilaa soimaa jne

Vierailija
17/24 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaja12345 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän miten kovasti he odottavat lapsenlapsia ja yrittävät (varsinkin anoppi) kaikkensa varmasti jotta pääsisi mahdollisimman paljon vaikuttamaan lapseen.  Tiedän myös, että minä ja mies kasvatetaan lapsemme ja annamme omat mallimme heille, mutta pelkään silti ettei lapsi ota vaikutteita isovanhemmiltaan. On heillä tietysti hyvätkin puolensa en sitä tietenkään sano.

Normaali anoppi varmaan tulisi kylään ja touhuaisikin omiaan, mutta minun anoppi olettaa että häntä viihdytetään sitten 24/7. Miehellä työpäivät on aina 16h putkeen, joten aikalailla minun "armoillani" olisi anoppi.

AP

Jos miehelläsi on noin pitkät työpäivät, niin hänellä on vastaavasti pitkät vapaatkin. Anoppi voi vierailla teillä silloin. Miksi hän tulisi kylään juuri miehen työpäivinä?

Vierailija
18/24 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan varmasti tunkevat ahtaat näkemyksensä lasten asioihin. Anoppi kuvittelee, että vain hänen tapansa on oikea. Meillä anoppi jopa sanoi, ettei pidä minun tavastani, mikä oli siis eri kuin anopin.

Onni heitä, joilla mukavat appivanhemmat.

Vierailija
19/24 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apuaa joskus sitä saattaa itsekin olla anoppi tai isoäiti. Pitääkin alkaa treenaamaan erilaisia repliikkejä ja keikenmaailman outouksia jo nyt.

Vierailija
20/24 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvaitsevaiset ihmiset ovat juuri niit jotka vähiten suvaitsevat. Miksi sinun pitäisi mennä anoppilaan kouluttamaan vanhempia ihmisiä sinun ajatusmaailmaasi? Jätä heidät rauhaan äläkä vieraile jos se on liian vaikeaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä