Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärilehti: Joka kolmas tyroksiinihoito voi olla turha

Vierailija
21.02.2017 |

http://www.iltalehti.fi/terveys/201702172200072422_tr.shtml

Nyt syytetään asiakasta, kun haluaa hoitoa sairauteensa?Mitäs vittua

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei riitä labrakokeet välttämättä. Minulta otettiin lapsena ohutneulabiopsia k.rauhasesta, tehtiin erilaisia hormonitestejä ja luustoröngtentestejä. Siitä on kauan aikaa ja aikuiselle ei varmaan kaikkia niitä tarvikaan.

Vasta-ainetestit pitäisi ottaa useammin. Kunhan eivät nyt ala pihtaamaan Thyroxinin määräämistä.

Matti Välimäki oli kokeilulääkityksen puolustaja, hänen mielestään se ei ole niin vaarallista.

Vierailija
2/39 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Salmela kertoo haastattelussa näkevänsä työssään paljon sellaisia potilaita, jotka käyttävät liikaa tyroksiinia. Monella lääkitys on onnistuneesti lopetettu kokonaan."

Otaksun että tämä lääkäri tuijottaa tiukasti viitearvoja, eikä välitä niistä oireista pätkääkään. Tää on niin nähty.

Entäs jos vajaatoiminta on vaan lisääntynyt Suomessa tuliko tälläinen vaihtoehto edes mieleen? Kätevästi hän tässä samalla leimaa ne kaikki lääkärit kyvyttömiksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku muka yllättynyt? 

Vierailija
4/39 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoinen ihmisvihaaja se lääkäri. Kun luin uutisen toivoin mielessäni, että hän itse saisi vajaatoiminnan.

Vierailija
5/39 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku Mengele haluaisi lopettaa minun Thyroxinhoidon vajoaisin koomaan ehkä parissa viikossa? En tiedä miten nopeasti enkä halua kokeilla vapaaehtoisesti.  >Hashimoton tauti.

Vierailija
6/39 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on poistettu kilpirauhanen ja olen kyllä syönyt liian isoja annoksia oireiden poistumatta, koska tuon sairauden hoito on ihan metsässä tällä hetkellä lääkärikunnassa ja lisäksi käsittääkseeni aiemmin käytetty lääke oli toimivampi kuin nykyinen tyroksiinimafia. 

Ravitsemuksella ja hivenaineilla on valtava merkitys, lääkärit ja monet potilaatkin (lääke/lääkäriuskovaisuuttaan tai laiskuuttaan) ingooraavat tämän täysin. 

Vierailija
7/39 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tuli mieleen kun uutisen luin. Että mitähän vittua! Eikö vasta jossain kirjoitettu ihan päinvastaista, että alidiagnosoitu sairaus.

Vierailija
8/39 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on poistettu kilpirauhanen ja olen kyllä syönyt liian isoja annoksia oireiden poistumatta, koska tuon sairauden hoito on ihan metsässä tällä hetkellä lääkärikunnassa ja lisäksi käsittääkseeni aiemmin käytetty lääke oli toimivampi kuin nykyinen tyroksiinimafia. 

Ravitsemuksella ja hivenaineilla on valtava merkitys, lääkärit ja monet potilaatkin (lääke/lääkäriuskovaisuuttaan tai laiskuuttaan) ingooraavat tämän täysin. 

Lisään, että kärsin viisi vuotta ilman, että sopivaa annostusta löytyi ja päällä oli koko ajan milloin mitkäkin oireet. Nyt voin paremmin kuin kertaakaan niiden vuosien aikana ja tyroksiiniannokseni on pienempi kuin koskaan. 

Kävin ainakin 3 yksityislääkärillä ja 4 tk-lääkräillä, joista yksi erikoislääkäri ja lisäksi HUSista pyydettiin kaksi konsultaatiota. Tulos: kaksi lääkäriä totesi, että huolimatta vajaatoiminnan oireista tyroksiinia olisi laskettava. Tästä oli helppo olla samaa mieltä, koska TSH oli 0,02. Mitään muita hoito-ohjeita ei tullut. Itse olen löytänyt itselleni hoidon ja tosiaan voinut laskea tyroksiiniannosta lääkärin suosituksen mukaisesti. 

Vierailija
9/39 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Otettii labrassa kokeet ja selvis et mul on styroksia kankussa. Mie ihmettelinnii, mikä se hirvee rutina ja ritinä aina istahtaessa oli"

Vierailija
10/39 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa lääketehtaille.

Muistetaan sitten vielä, että puolet vajaatoimintapotilaista on vielä vailla diagnoosia. Miettikää, millaista lääkearsenaalia ne käyttää.

Vierailija
11/39 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin pitkään säätämään Thyroxin annosta. Sitä vaikeutti alla piilevä raudanpuuteanemia, jossa on samankaltaisia oireita kuin vajaatoiminnassa ja luulen että se myös vaikuttaa siihen miten Thyroxin imeytyy.

Toinen asia mitä ei hoideta kunnolla Suomessa on annoksen hienosäätö. Myynnissä on vain kaksi tablettikokoa. Olen säätänyt annokseni 6,25 µg: tarkkuudella. Mutta nyt minulla on hyvä olo, vuosien jälkeen. Thyroxin ei siis ole automaattisesti huono, vaan suurin osa potilaista paranee sillä, kunhan se säädetään oikeaan annokseen=oireettomuuteen.

Vierailija
12/39 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku Mengele haluaisi lopettaa minun Thyroxinhoidon vajoaisin koomaan ehkä parissa viikossa? En tiedä miten nopeasti enkä halua kokeilla vapaaehtoisesti.  >Hashimoton tauti.

Ei sitä sinunkaltaisiltasi kukaan halua poistaa. 

Mutta ehkä sellaisilta kuin minä olin jokunen vuosi sitten. Alkoi keski-iässä tulemaan ylipainoa, ja kun töissäkin oli stressiä ja siitä monenlaista oiretta, niin tulkitsin oireet, luettuani paljon kilpirauhasen vajaatoiminnasta sellaiseksi. Asiaan liittyvissä veriarvoissa ei ollut mitään vikaa, mutta minäpä olinkin lukenut että ne eivät oikeastaan tarkoita mitään, että silti voi olla kilppari. Joten kun eka lääkäri ei suostunut mulle lääkettä määräämään, menin sellaiselle joka oli puhunut julkisesti koelääkitysten puolesta vaikka tyroksiiniarvot olisivat normaalit. 

Sain lääkkeen, ja alkuun tuntuikin että olo parani. Paasasin itse asiassa parilla nettipalstallakin kuin uskoon tullut asiasta. Myöhemmin sitten vaan osoittautui plasebo-vaikutukseksi. Ihan samat oireet palasi pian, ylipaino ei lähtenyt yhtään helpommin. Kun vuoden kuluttua lopetin lääkitykseni kilpirauhasen vajaatoimintaan, mikään ei muuttunut paitsi että jonkinlainen levottomuuden tunne jota olin tuntenut hoidon aikana katosi.

Vierailija
13/39 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin pitkään säätämään Thyroxin annosta. Sitä vaikeutti alla piilevä raudanpuuteanemia, jossa on samankaltaisia oireita kuin vajaatoiminnassa ja luulen että se myös vaikuttaa siihen miten Thyroxin imeytyy.

Toinen asia mitä ei hoideta kunnolla Suomessa on annoksen hienosäätö. Myynnissä on vain kaksi tablettikokoa. Olen säätänyt annokseni 6,25 µg: tarkkuudella. Mutta nyt minulla on hyvä olo, vuosien jälkeen. Thyroxin ei siis ole automaattisesti huono, vaan suurin osa potilaista paranee sillä, kunhan se säädetään oikeaan annokseen=oireettomuuteen.

No juuri tämä! Minullakin oli kyse raudanpuutteesta, jonka nämä kaikki lääkärit onnistuneesti onnistuivat olemaan huomioimatta, vaikka vuodesta toiseen yritin saada apua eikä tyroksiininnoksien nostaminen tai laskeminen tuonut apua. Uskon tuon raudanpuuteanemian olevan vielä alidiagnosoidumpi kuin kilpirauhasen vajaatoiminnan ja hoitokäytäntö on ihan perseestä ja ihmisten elämänlaatu ja työssäjaksaminen kärsii aivan valtavasti. Ja tämä koskettaa kymmeniä tuhansia ellei satoja tuhansia ihmisiä tässäkin maassa. 

- Tuo omista turhauttavista kokemuksistaan kirjoittanut

Vierailija
14/39 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minä säädän annosta 6,25 tarkkuudella ja jopa niin, että joka toinen päivä voi olla 6,25 enemmän ja joka toinen sen verran vähemmän. 

/13

Vierailija
15/39 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ehkä sellaisilta kuin minä olin jokunen vuosi sitten. Alkoi keski-iässä tulemaan ylipainoa, ja kun töissäkin oli stressiä ja siitä monenlaista oiretta, niin tulkitsin oireet, luettuani paljon kilpirauhasen vajaatoiminnasta sellaiseksi. Asiaan liittyvissä veriarvoissa ei ollut mitään vikaa, mutta minäpä olinkin lukenut että ne eivät oikeastaan tarkoita mitään, että silti voi olla kilppari. Joten kun eka lääkäri ei suostunut mulle lääkettä määräämään, menin sellaiselle joka oli puhunut julkisesti koelääkitysten puolesta vaikka tyroksiiniarvot olisivat normaalit. 

Sain lääkkeen, ja alkuun tuntuikin että olo parani. Paasasin itse asiassa parilla nettipalstallakin kuin uskoon tullut asiasta. Myöhemmin sitten vaan osoittautui plasebo-vaikutukseksi. Ihan samat oireet palasi pian, ylipaino ei lähtenyt yhtään helpommin. Kun vuoden kuluttua lopetin lääkitykseni kilpirauhasen vajaatoimintaan, mikään ei muuttunut paitsi että jonkinlainen levottomuuden tunne jota olin tuntenut hoidon aikana katosi.

Sitä varten se koelääkitys on, jotta nähdään, onko sillä vaikutusta. Näköjään oli ja sitten jostain syystä olo heikkeni.

Jotkut kilpirauhasongelmat ovat ohimeneviä ja johtuvat esim. ravinnosta.

Sitä paitsi voit kuulua siihen neljännekseen/kolmannekseen, joka tarvitsee yhdistelmähoitoa.

Vierailija
16/39 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juuri tämä! Minullakin oli kyse raudanpuutteesta, jonka nämä kaikki lääkärit onnistuneesti onnistuivat olemaan huomioimatta, vaikka vuodesta toiseen yritin saada apua eikä tyroksiininnoksien nostaminen tai laskeminen tuonut apua. Uskon tuon raudanpuuteanemian olevan vielä alidiagnosoidumpi kuin kilpirauhasen vajaatoiminnan ja hoitokäytäntö on ihan perseestä ja ihmisten elämänlaatu ja työssäjaksaminen kärsii aivan valtavasti. Ja tämä koskettaa kymmeniä tuhansia ellei satoja tuhansia ihmisiä tässäkin maassa. 

Ohhoh! Kohtalotoverini :) On tosiaan raudanpuuteanemia alidiagnosoitu, Hb ei ihan heti laske vaikka varastorautatasot ovat tyhjät.

Vierailija
17/39 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä outoa, koska eihän reseptiä saa uusittua, ellei labroja ole otettu? Mikäli olisi hypertyreoosin puolella, niin tietysti pitäisi lääkettä himmata alaspäin.

Vierailija
18/39 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä varten se koelääkitys on, jotta nähdään, onko sillä vaikutusta. Näköjään oli ja sitten jostain syystä olo heikkeni.

Jotkut kilpirauhasongelmat ovat ohimeneviä ja johtuvat esim. ravinnosta.

Sitä paitsi voit kuulua siihen neljännekseen/kolmannekseen, joka tarvitsee yhdistelmähoitoa.

Toisaalta, mulla on ollut menneisyydessä ihan samanlaisia vaikutuksia kaikilla elämänmuutoksilla. Itse tulkitsen ne plasebovaikutukseksi. Olen ihan varma, että jos mulle olisi syötetty pelkkää sokeripilleriä ja olisin luullut että se on lääkettä, efekti olisi ollut sama. Koska samanlaisia juttuja menneisyydessä mulle on aiheuttanut elävä ravinto, karppaus, pakuriteen juominen, monenlaiset luontaistuotekaupan muotirohdokset. Taidan olla vaan herkkä hurahtamaan ;) 

Mulla ei ole voinnissa enää onneksi mitään ongelmia, ne meni ohi keski-iän kriisin myötä pois. Henkistä kriisiä taisin oireilla fyysisesti. Pullero olen tosin vieläkin mutta siihen on ihan syy: herkut ja viini maistuu turhan hyvin :D

Vierailija
19/39 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa poistetaan parin viikon päästä kilpirauhanen. Sit joudun odottelemaan parisen viikkoa tuloksia onko toi pingispallon kokoinen kasvain syöpää. Jos ei ole, kirurgin mukaan ei välttämättä edes tarvi aloittaa tyroksiinia.

Jos syöpää löytyy, poistetaan toinenkin ku siellä pienempi pesäke. Silloin joutuu varmaan väkisinkin kuurille.

Harmittaa kyllä jos joudun lääkitykselle kun tuntuu ettei kenellekkään saada helpolla lääkitystä kohdalleen..

Vierailija
20/39 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla Thyroxin annosta pitikin nostaa, mutta se nostaminen oli sen anemian takia vaikeaa. Olin hyvin pitkään liian pienellä Thyroxin annoksella johon tuli peräti 75 µg:n annosnosto (pikkuhiljaa).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi