Koira-/kissataloudet! Onko teillä mattoja?
Jos on, niin millaisia? Miten selätätte karvakaaoksen ja muut kivat pikkujäynät, kuten mattojen raapimisen ja oksennukset niille?
Mä alan olla epätoivon partaalla. Vaikka mulla on yksi markkinoiden tehokkaimmista imureista käytössä, silti on lähes mahdotonta saada elukoitten karvat irti matoista. Ja kun niitä kertyy tarpeeksi, on matto pilalla kun karvat ei kertakaikkiaan lähde enää millään. Olen koettanut kaikki mahdolliset lisäravinteet ja ruuat, mutta noilla on vaan karva irti ympäri vuoden. Vaikka imuroin joka ainoa päivä, silti matot on hetken päästä imuroinnista ihan "harmaita" karvoista.
Turkkeja pestään ja harjataan useasti, mutta eipä vaikuta mihinkään.
Samoin tuo oksentelu on ihan syvältä. Yksi kissoista on bulimikko, ja oksentaa vähintään kerran viikossa. Ja aina matolle.
Mä en enää jaksa. Tekisi mieli heivata joka ainoa matto (joita ei enää muutenkaan ole tässä taloudessa montaa) roskikseen ja antaa lattioiden olla sellaisenaan... Miten te muut selviätte?
Kolme pitkäkarvaista kissaa ja yksi puolipitkäkarvainen koira on siis meillä. Oma syy kun otin tuommoiset turjakkeet, mutta apua.
Kommentit (20)
Muistan muuten ihmetelleeni kun olin hankkimassa ensimmäistä kissaa ja kävin eri kasvattajien luona. Säännönmukaisesti yhdelläkään ei ollut mattoja lattioilla. Asunnot oli muutenkin tosi pelkistettyjä, ei ollut huonekasveja, ei koriste-esineitä, kalusteitakin minimaalisesti.
Nyt kun olen elänyt noiden elukoiden kanssa tässä muutaman vuoden, alan todellakin ymmärtää tuota "askeettisuutta" ja pikkuhiljaa hakeutumaan siihen suuntaan itsekin. Matottomuus on varmaan meilläkin seuraava askel.
ap
Ikkunalastalla saa hyvin sellaiset karvat matosta, jotka ei imuroimalla lähde. Kumihanskoilla saa karvat irti esim. sohvasta ja auton penkeistä. Toimii parhaiten kun vähän kostuttaa lastaa/hanskoja.
Meillä on kaksi kissaa ja matot joka huoneessa. Ei niistä nyt niin paljon karvoja lähde, harjataan säännöllisesti tai sitten ei vaan olla niin kauheen tarkkoja. Kisut on ihania.
Sorvat ei yllättäen olekaan meillä ongelma, tuo imuri puree niihin täydellisesti. Samoin kuivausrumpu putsaa vaatteet ja tekstiilit. Mutta matot. Ne vie mut hermoromahduksen partaalle. Pitänee kokeilla ikkunalastaa niihin, jos auttaisi.
Meillä myös bulimikko kissa. Ennen oli sellainen pitkäkarvainen matto, johon oksensi useita kertoja viikossa! Heivattiin se roskiin, kun ei enää jaksanut sitä jatkuvaa mattojen pesua. Nyt meillä on kaksi mattoa koko asunnossa, oksentaa harvoin enää matolle (karvapallot tulee matolle mutta jostain syystä on valikoinut ruokaoksennuspaikaksi eteisen laattalattian, aika osuvaa... xD). Enemmän häiritsee jos päivän aikana on oksentanut parketille. Ei tee hyvää lattialle, että se oksennus saa päivän siinä ähvöttää...
Meillä kaksi koiraa ja matot lattialla jouluna ja juhlissa, muuten rullalla vaatehuoneessa. En jaksanut juurikaan sitä jatkuvaa maton pesua ja imurointia. Nyt vedän nihkeellä mopilla lattiat parin päivän välein. Välillä kyllä kyllästyttää jatkuva siivous mutta oma on valinta.
Hei nyt jumal...ta! Oletteko kuulleet ikinä päivittäisestä siivoamisesta. Ja todellakin,ette voi liikaa ulkoiluttaa esim.koiraa,isoa tai pientä.Samalla saatte happea itsekkin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös bulimikko kissa. Ennen oli sellainen pitkäkarvainen matto, johon oksensi useita kertoja viikossa! Heivattiin se roskiin, kun ei enää jaksanut sitä jatkuvaa mattojen pesua. Nyt meillä on kaksi mattoa koko asunnossa, oksentaa harvoin enää matolle (karvapallot tulee matolle mutta jostain syystä on valikoinut ruokaoksennuspaikaksi eteisen laattalattian, aika osuvaa... xD). Enemmän häiritsee jos päivän aikana on oksentanut parketille. Ei tee hyvää lattialle, että se oksennus saa päivän siinä ähvöttää...
Ja ai niin, siitä siivouksesta. Meillä kissa ei nuku matoilla, eli vaikka on valkoiset matot, niin karvaa ei niissä näy. Meillä tosin robotti-imuri imuroi kolmesti viikossa ja minä yhden kerran. Onko teillä maton materiaali millaista? Olisiko joku muu materiaali helpompi pitää puhtaana?
Eipä isosesti mattoja nää täälläkään. Valkoiset matot, panen lattialle kun on "juhlatilanne", muuten en käytä. Yritin pesaista aina sen oksennusläntin pois, vaan läntti jäi.
Isäntäni (kissa) kyllä osaa tehdä jäynää, vääntää tortut HIEKKALAATIKON VIEREEN, vaikka olisi just vaihdettu hiekka. No, onneksi se tapahtuu kylppärissä, osaan jo odottaa saalista, kun sinne menen. Niin, ja annan kisulleni kaikki anteeksi. Se on FIV- kulkukissa (entinen), joka katsoo minua niin rakastuneesti, kun annoin sille kodin lämpöä.
Minulle se on myös karvavekkari. Taatusti herättää klo 8 - 8.30. En muista, koska olisin nukkunut pidempään. Pus!
Tietysti on, en voisi edes asua matottomassa kodissa. Mattoja ei ole raavittu tai muutenkaan tuhottu ikinä, pari kertaa on tullut oksennukset matolle mutta nekin voi onneksi pestä pois. Kissankarvoja suurempi ongelma matoissa on niihin tarttuvat minun irtohiukseni :D Mattoina meillä on räsymattoja ja muita vastaavanlaista materiaalia olevia mattoja.
Matto on sellainen, josta kissa saa kynsillään hyvin kiinni, mutta ei ole onnistunut repimään sitä rikki muutamaan vuoteen.
Karvoja nyt on sängyn alla pölyn joukossa. Lyhytkarvainen kissa, niin ei ole kovin suuri ongelma. Karvanlähtöajan kyllä huomaa. Voi vähentää sisällä karvaamista sekin, että käydään päivittäin lenkillä, ja joskus harjaan kissan ulkona.
Kissasta lähtee muuten hyvin irtokarvat irti, kun ulkona tulee vieras koira vastaan. Kun kissa pörhistää turkkiaan, karvat irtoavat todella helposti. Vähän kun silittää, on käsi ihan karvaisena.
Vierailija kirjoitti:
Kissasta lähtee muuten hyvin irtokarvat irti, kun ulkona tulee vieras koira vastaan. Kun kissa pörhistää turkkiaan, karvat irtoavat todella helposti. Vähän kun silittää, on käsi ihan karvaisena.
Tuon muuten huomasin kerran itsekin! Kissani oli pihalla valjaissa ulkoilemassa, kun vieras kissa tunki pihallemme. Tappeluhan siitä tuli, ja herranjestas sitä irtokarvan määrää siinä nurmikolla sen nujakan jälkeen! :O
Meillä on vähän erityyppisiä mattoja. Kaksi mattoa on sellaista "nukatonta", joita nuo kissanretaleet tykkää raapia. Karvat oikein imeytyy mattoon. Makkarissa on pitkäkarvainen matto, kirjaimellisesti.. Keittiön pöydän alla on sitten bukleematto, karvoissa sekin. Kuistilla on räsymatto ja kaksi sellaista käytävämaton tyyppistä, nämä ihan pilalla koska niissä niin paljon karvaa ettei enää puhdistu millään.
Joka huoneessa siis yksi matto, paitsi kylppärissä kolme pientä joihin noitten mielestä on tosi kiva pissiä. Ne pesen pesukoneessa 95 asteessa pari kertaa viikossa, mutta pitäis varmaan jo heittää roskiin.
Eli siis ainakaan noista matoista yksikään ei tunnut soveltuvan tähän talouteen.
Meillä on yksi matto, pyöreä, halkaisijaltaan 120 cm. Imuroidaan suunnilleen joka toinen päivä, ja tuon maton imuroimiseen menee järjestään ainakin 10 min. Matto on petrolinvärinen nukkamatto. Haloo. Tosi fiksua. Kissat ovat erittäin pitkäkarvaisia, toinen harmaa-valkoinen, toinen valkoinen pienillä mustilla kuvioilla. Tykkäävät nukkua ja riehua matolla, ja sen kyllä huomaa... Oli minun idiotiaani vaatia maton vaihtoa. Edellinen oli hopeanharmaa-harmaa-valkoinen nukkamatto, jossa nukka oli eri mittaista. Siinä ei huomannut ensimmäistäkään kissankarvaa. Nyt riittää kun kissat kerran vilkaisevat vastaimuroituun mattoon, ja se on taas kuin hämähäkinseitin peittämä.
Repiä saavat sydämensä kyllyydestä. Olen jo oppinut, ettei kannata hankkia arvokasta sohvakalustoa tai mattoa, jotka eivät kestä kissojen kynsiä. Kissojen luontoon kuuluu repiminen. Sohva on jotakin vinyylikangasta, johon jää kynsistä pieniä reikiä, mutta rikki eivät sitä kangasta saa. Matosta ajoittain nypin pahimmat törröttävät langat.
Oksennus löytyy aina matolta. Tottakai. Ei siinä, pahimmat ensin roskikseen ja sitten hinkuttaa rätillä. On se matto vielä toistaiseksi siisti, tai ehkä minulla vain on kissanomistajan lasit silmillä...
Kaverilla oli muuten olohuoneessa valtava valkoinen nukkamatto, josta hän oli maksanut omaisuuden. Kissalla oli jäänyt kakkaa pyllyyn astialla käynnin jälkeen, ja mikäpä olisi parempi tapa puhdistaa pylly kuin vedellä sitä pitkin karkeaa nukkamattoa. Kalliit oppirahat maksettiin, he vaihtoivat ruskeankirjavaan mattoon.
Karvoja nyt on vaan joka paikassa. Sille ei mitään mahda. Siivoan kyllä paljon, mutta silti sitä löytyy joka paikasta. minulla on eläimiä ollut oikku lapsesta asti, joten olen karvoille jo aika sokea,,
Ja on mattoja. Ostin kaverilta sen kirby imurin (maksoin 300e, kaveri oli siitä itse aikanaan maksanut 3200e) Eli siinä on mattojen pesuun tarkoitetut härpäkkeet, ja sillä vetelen matot kerran pari kuussa. Näppärä peli talvisin, kun ei tartte mattoja siirrellä jne. mutta ei se silti ole sama kun kunnon mäntysuopapesu juuriharjalla ja painepesurilla.. Mutta talvisin ei pihalla voi pestä, eikä kuivauspaikkaa sisällä ole.
Kesällä tietty pesen matot ulkona painepesurilla ja juuriharjalla muutaman kerran.
Matot ovat siis kaikenkaikkiaan kovassa käytössä. "Uusia" mattoja ostan facen kirpputori ryhmästä, aina kun sopivan värinen, kokoinen ja tyylinen tulee vastaan, js on uudenveroisessa kunnossa. Jos aina ostaa uuden maton kaupasta, niin olis aikamoinen kuluerä. Eli meillä vaihtuu matot myös useammin, kuin eläimettömässä taloudessa.
Kissojen turkkiharjalla saa hyvin raaputettua karvat pois matoista!
Meillä on kissa ja koira. Matot on olohuoneessa ja eteisessä. Sohvalle ei elukat mene. En ole huomannut että täällä olisi paljon karvoja.
No ilman muuta on mattoja. Mulla parketit olisi muutoin täysin naarmuilla jo o.o
Parhaiksi matoiksi olen havainnut usean mutkan kautta lpulta räsymatot. Mustavalkoraitasia, kun väsristä tykkään :) Helppoja pestä käsin oksutahroista kissojen jäljiltä ja nopeaa imuroitavissa karvasta.
Ja karvaa totisesti riittää kun on kaksi pientä koiraa ja kaksi kissaa. Mutta ihan siistinä pysyy kun pari kertaa viikossa jaksaa imurointia harrastaa. Ja ovat kestäviä, eivät mene pienestä rikki.
Ajan saatossa on ollut muunkin tyyppisiä mattoja, mutta kaikki muut olen havainnut liian hankaliksi pesua ajatellen.
Olohuoneessa on tumma matto, muissa huoneissa ei ole. En jaksanut enää sitä jatkuvaa pesemistä