Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Molemmat vanhemmat sairaana

Vierailija
21.02.2017 |

Onko kokemuksia miten järjestää arki kun molemmat vanhemmat sairastaa? Meillä tilanne on nyt se että olen itse influenssassa ja keuhkokuumeessa. Kova tauti on vienyt kaikki voimat ja nyt miehellä nousi eilen kuume. Kotona on myös 3 lasta joista 2 alle kouluikäisiä ja toinen heistä erityislapsi. Onko kellään tietoa voiko jostain saada apua lasten ja kodin hoitoon jos tauti kaataa molemmat vanhemmat sängyn pohjalle?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kunnallisen kotiavun, joka vastaavassa tilanteessa on ilmoittanut, että vanhemmilta mobiililaitteet ja läppärit pois. Jos ei jaksa hoitaa lapsiaan, ei jaksa samoilla netissä.

Vierailija
22/41 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että mies yrittää olla urhea, vaikka sairastaa flunssaa. Tuollaiseen urheuteen ei nainen pystyisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävät, sukulaiset, kaverit apuun.

Vastapalvelus joskus

Molempien vanhemmat alkavat olla jo sen ikäisiä että tauti jos tarttuu niin saattaa seuraukset olla pahemmat. Täytyy vissiin kunnalta kysyä jos sieltä saisi apua. Erityis lapsen hoito on hankalaa ja siksi ei ystävistä ole tässä kohtaa apua. Moni perheellinen muutenkaan ei kyllä pääsisi. Taidan tänään kysyä terveysasemalta kun käyn mitä mieltä ovat..

MIten mä arvasin tän vastauksen :D 

Kun ollaan todella avun tarpeessa niin niitä sukulaisia on muitakin kuin teidän vanhemmat. Ja niitä lapsiakaan ei ole pakko saada kaikkia samaan paikkaan hoitoon, yksi tuonne ja toinen johonkin muualle niin teille jääkin kotiin vaan se erityislapsi ja sen hoidosta kyllä kuumeinen mies selviää ja sinulla on toipuminen hyvässä vauhdissa jo. 

Ajattelitko soittaa kuntaan siis että "Mun mies on kuumeessa niin tarvitsemme hoitajan kotiin"? 

Pitäis varmaan soittaa!! .. Kai ne siellä on kuullut Manfluesta :D

Vierailija
24/41 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy kunnalta kodinhoitajaa. Kyllä te tarvitsette apua kotiin. Keuhkokuumeen kanssa ei ole leikkmistä, mies oli pitkään sairaalassa sen takia. Ja näin siellä useita ihan nuoria aikuisia, perusterveitä ihmisiä, jotka oli joutuneet jopa tehohoitoon.

Hei haloo, nyt eletään vuotta 2017 eikä 1978. Kodinhoitajat ovat olleet historiaa jo vuosikymmeniä. 1970-luvulla ei saanut viedä terveitä lapsia hoitoon, jos äiti oli kotona. Siispä kotiin tuli kodinhoitaja, jos äiti oli niin huonossa kunnossa, että ei pystynyt hoitamaan lapsiaan itse. Vielä tänäkään päivänä en käsitä, mikä järki siinä oli. Isä kulki töissä ja olisi voinut viedä lapset tavalliseen tapaan hoitoon, mutta ei sopinut.

Mutta kysy kuitenkin! Kun on oikeasti tarvetta vaikka lastensuojelutapauksissa, apua voi hyvinkin löytyä.

Vierailija
25/41 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit soittaa kuntasi perhepalveluihin. Sieltä on mahdollista saada kodinhoitajanomaista apua tilanteeseenne. Tämä apu on saatavilla kenelle tahansa, mutta valitettavasti monessa kunnassa näihin palveluihin on kova jono. Mutta mitään ei saa, jos ei kysy. Tämä on maksullinen palvelu, mutta se on suhteutettu tuloihin. Tuli mahdolliseksi sosiaalihuollon lakiuudistuksen myötä. 

Toki omat verkostot kannattaa valjastaa käyttöön miten vain parhaiten onnistuu. Tilanteenne on nyt haastava eikä siitä selvitä ilman ulkopuolista tukea eikä myöskään ilman sitä, että joku perheen ja viranomaisverkoston ulkopuolinen kokee venyvänsä teidän perheen hyväksi. Toivottavasti joskus pystytte auttamaan jotakuta vastapalveukseksi. 

Vierailija
26/41 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti täysin toimintakyky mene

No kyllä se toimintakyky voi mennä aika nolliin, jos nousee kova kuume ja keuhkokuumeessa ihan ilmankin (lopulliseen toipumiseen meni itellä kuukausia kuten lääkäri varottelikin). Ja jos ei voi kunnolla levätä ja nukkua, niin tauti voi pahentua ja pitkittyä.

Onko viä kodinhoitajia kunnissa? Mun lapsuudessa oli. Terkkarissa ja/tai sosiaalipuolella varmaan osaavat neuvoo mistä kysyä apua.

Ap jaksaa palstailla. Tauti menossa ohi?

Ja miehellä nousi eilen kuume.

Ei kumpikaan kuulosta toimintakyvyttömältä

Mies yrittää olla vielä kovin urhea. Itsellä kun kuume oli ollut yli 39 useamman päivän, en jaksanut enää nousta sängystä. Nyt kuume on hellittänyt kahden viikon jälkeen, mutta sydän oireilee rankkaa tautia ja joudun viettämään paljon aikaa vain istuen ja leväten. Kova tauti on semmoinen että peruskunto on heikko sen jälkeen pitkään. Itselläni on jaloista voimat loppu ja silmissä näkyy tähtiä kun nousen. Keuhkokuume ei ole vielä ohi vaikka kuume jo poissa. Normaalisti jaksan koko päivän olla jalkojen päällä ja touhuta. En olisi uskonut että perus terve ihminen voi mennä näin huonoon kuntoon.

Kukaan ei vaadi että olisit jaloillasi koko päivän ja touhuaisit. Jos ette pysty huolehtimaan lasten perustarpeista ja turvallisuudesta niin väliaikainen huostaanotto lienee paikallaan. 

Vierailija
27/41 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän ne yksinhuoltajat noissa tilanteissa pärjää?! Teitä on kuitenkin kaksi ja mies nyt ei ole niin sairaskaan. Minäkin ihmettelen, että miten jaksat kirjoitella tänne, kun et mitään muuta sitten jaksakaan?

Joku tuolla jo ehdottikin tuota ruoka kotiin palvelua. Tilaatte sieltä ja muut asiat voikin hoitaa myöhemmin.

Vierailija
28/41 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaiset, ystävät, naapurit on sitten se kolmas vaihtoehto. 

Ei, vaan ensimmäinen.

Vierailija
29/41 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy kunnalta kodinhoitajaa. Kyllä te tarvitsette apua kotiin. Keuhkokuumeen kanssa ei ole leikkmistä, mies oli pitkään sairaalassa sen takia. Ja näin siellä useita ihan nuoria aikuisia, perusterveitä ihmisiä, jotka oli joutuneet jopa tehohoitoon.

Hei haloo, nyt eletään vuotta 2017 eikä 1978. Kodinhoitajat ovat olleet historiaa jo vuosikymmeniä. 1970-luvulla ei saanut viedä terveitä lapsia hoitoon, jos äiti oli kotona. Siispä kotiin tuli kodinhoitaja, jos äiti oli niin huonossa kunnossa, että ei pystynyt hoitamaan lapsiaan itse. Vielä tänäkään päivänä en käsitä, mikä järki siinä oli. Isä kulki töissä ja olisi voinut viedä lapset tavalliseen tapaan hoitoon, mutta ei sopinut.

Mutta kysy kuitenkin! Kun on oikeasti tarvetta vaikka lastensuojelutapauksissa, apua voi hyvinkin löytyä.

Vierailija
30/41 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on taas kommenteja, huh, huh! Sitä voi ihan itse miettiä miten jaksaa pyörittää arkea, kun molemmat sairaana.

Mummot ja ukit ei tulisi itsellä mieleen valjastaa hoitajiksi, koska heille tauti olisi taatusti rankempi.

Toivottavasti saatte asiat ratkaistua, voimia!

Vierailija
31/41 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ainakaan tässä tilanteessa olisi ketään sukulaista tai ystävää, jolle voisin viedä lapset hoitoon. Ystäväni ovat töissä, oma isäni on vakavasti sairas ja äiti hänen omaishoitajansa. Sinne ei todellakaan mennä edes vierailulle, jos on vähänkään sairas, saati että tulisivat kumpikaan meille. Miehen vanhemmat asuvat toisella puolen Suomea ja ovat vielä työelämässä. Toki muita sukulaisia on, mutta ei olla niin läheisissä väleissä kenenkään kanssa, että nyt tulisivat tänne yhtäkkiä auttamaan. Surullista, mutta kaikilla nyt ei vain ole niitä turvaverkkoja äkillisten tilanteiden varalle.

Ap:lle tiedoksi, että kyllä sitä kotiapua on ainakin joistakin kunnista saatavissa! Eivät nyt tietenkään koko päiväksi lapsia hoitaakseen ota, mutta ainakin joitakin tunteja. Tampereelta olen itse saanut kotiapua, en muista millä nimellä ko. henkilö oli, mutta tuli siis meille kotiin hoitamaan lapsia. 

Vierailija
32/41 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on hiihtoloma eli kannattaa kysellä naapurustosta jotain lomailevaa teiniä. Samaten jos on mummoja vailla tienestiä.

Paljon on myös järjestöjä ja yrityksiä joilta voi myös ostaa kotiapua.

Vierailija
33/41 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun serkku aina oli tunkemassa lapsiaan muille, täysin yksipuolisesti. Aluksi otinkin, mutta esikoinen oli aika ikävä. Käskytti lapsiani, haukkui ruokaani . Lisäksi serkkuni kuvitteli minä mm ilolla otan hänen lapset mukaan Linnanmäelle, maksan heille rannekkeet jne. Asutaan kaikki Helsingissä.

Yritin kauniisti jutella, ei tehoa. Linnanmäen jälkeen sanoin nyt saat pärjätä ihan yksin kun oot noin pöllö.

Tässä ehkä vuosi sitten soitti, ei olla oltu missään tekemisissä pariin vuoteen ja kysyi minkä vuoron otan. Ehdotti aamu, päivä ja ilta ja kaupassa pitää käydä. Kysyin tarkemmin ja sanoi jalka on kipsissä, tarvitsee 7 vkon ajan jonkun viemään koiran ulos 3 krt päivässä , lapset pitää viedä harrastuksiin, kaupassa pitää käydä.

Ilmoitin minulla ei ole aikaa käyttää 2 h per pv pelkästään liikkumiseen ja hänen 12 v poika voi tehdä nämä kaikki. Mutta kun joku viranomainen oli neuvonut ei sukulaiset jätä pulaa kun on jalka kipsissä.

Tehkää niitä palveluksia ihmisille, teitäkin autetaan.

Vierailija
34/41 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitappa selvitä ihan itse.

Meillä on maatila ja karjaa, olimme joskus koko perhe (2 lasta) kuumeessa ja mahataudissa sinne vaan navettaan aamuin illoin .

Sisulla selvittiin.

Vierailija
35/41 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koitappa selvitä ihan itse.

Meillä on maatila ja karjaa, olimme joskus koko perhe (2 lasta) kuumeessa ja mahataudissa sinne vaan navettaan aamuin illoin .
Sisulla selvittiin.

Nyt taisi tulla väärään ketjuun...

Vierailija
36/41 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuollaisissa tilanteissa selvitty sillä että on pyydetty joku kaveri käymään kaupassa ja tuotettu helppoja ruokia. Sitten toinen vanhemmista nukkuu makkarissa ja toinen olkkarissa (vaikka patja lattialla) siis päivällä. Lapset leikkii siinä ympärillä ja katsoo lähinnä telkkua ja pelailee. Ruokaa syödään mitä vaan löytyy ja saadaan kasaan räävittyä. Teillähän on jo alakoululainenkin? Kyllähän sen ikäinen jo lämmittää muille lapsille ruokaa jne.

On hyvin vähän pakollisia asioita tehtäväksi kun tavoite on vaan pitää porukka hengissä. Toki vaikea tietää kun et avannut yhtään mitä erityislapsi tarkoittaa? Jos valvontaa niin kannattaa rajoittaa nyt oleskelu esim yhteen turvalliseen huoneeseen jossa lapsella tekemistä. Ja aikuinen voi nukkua lattialla patjalla. Ja aina jos aikuisella parempi hetki niin tekee pakollisimpia asioita mitä jaksaa.

Tsemppiä ap!

Vierailija
37/41 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään monilla kaupoilla on ns ruokakassi-palvelu. Siivojan ja lastenhoitajankin voi ostaa. Saa jopa kotitalousvähennyksen.

Vierailija
38/41 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi, olisiko kannattanut ottaa sen influenssarokote???

Toiseksi, miten sitä kotia pitää nyt hoitaa? Eikö riitä että pysytte hengissä? Valmisruokaa ja lasten valvontaa. Jos ei nyt ihan vauvaikäisiä ole, niin pärjäävät kyllä "hoitamattakin". 

Pyykinpesu ei liene mahdotonta jos omistatte pesukoneen. Tai sitten pesette kun parannutte. Muuta pakollista en tunnista kuin ruokailu. 

Siivota ehtii sitten kun olette terveitä. Ja jos on terve koululainen perheessä, hän voi varmaankin käydä kaupassa jotakin hakemassa?

Vierailija
39/41 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheet ovat taas oikeutettuja saamaa kotipalveluja, vaikkei moni sitä tiedä. Soita vaikka neuvolaan ja kysy. Koettakaa aaada sieltä apuja tai jos joku ystävä voisi auttaa.

Ystäväni oli pahassa oksennustaudissa, joka iski kesken vauvanhoidonkin ja lapsi tippui. Onneksi ei korkealta, eikä mitään vakaavaa sattunut. Mutta ei mennä sisulla vaan järjellä, ja pyydetään apua.

Vierailija
40/41 |
21.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän teidän tarvitse muuta tehdä kun laittaa jotain syömistä välillä ja saada lapset joskus nukkumaan. Kouluikäisen voi laittaa tekemään esim. voileipiä pienemmille niin sitäkään ei tarvii jaksaa. Pesä olkkariin tai sänkyyn ja piirretyt/perheleffat pyörimään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi