Te jotka ette syötä lapsillenne perunaa tai pastaa, millaisia ruokia teette?
Olen kyllästynyt tekemään lapselle ruoaksi aina vain jotain perunaa ja lihaa (eri muunnelmina) tai pastaa, makaronilaatikkoa tms. Ja ei kai se mitenkään terveellistäkään ole? Kertokaa vinkkejä mitä voisi laittaa ruoaksi että 2,5 vuotiaallekin maistuisi. Erityisesti kiinnostaa miten saada lapsi syömään vihanneksia/juureksia. Pienempänä söi terveellisesti ja monipuolisesti paljon erilaisia kasviksiakin (kun tein ne soseeksi ja sekoitin perunaan) mutta enää ei kelpaa oikein missään muodossa, mitä olen koittanut tarjota :( ideat siis lopussa, kiitos jos joku viitsii auttaa!
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Meillä 2v:lle keitetään tattaritäysjyväpastaa (jos on pastaa). Periaatteessa joo pitäisi syödä samoja ruokia kuin muutkin, mutta en halua syöttää hänelle paljoa(/mieluummin ollenkaan) mitään gluteenipitoista, koska mulla ja miehellä on autoimmuunisairauksia ja lapsellakin on siis siten suurempi riski sairastua niihin. Gluteeni nyt on tietysti kovin kiistelty aihe, että onko se osasyy noihin sairauksiin vai ei... Vielä kun onnistuisin itsekin pääsemään täysin gluteenittomalle... :-( Mies on jo. Tykkään liikaa kaikesta sämpylästä, pullasta, tavallisesta pastasta yms. Tällä hetkellä mennään niin päin, että lapsi syö sitä mitä meidän kaikkien pitäisi syödä ja mä opettelen vähitellen samalle ruokavaliolle.
Tattarinhan pitäisi olla tosi terveellistä? Ainoa, mikä on mietityttänyt siinä, on kun siinähän on kai tosi paljon proteiinia? Että tuleeko sitä sitten liikaa, kun meillä lapsi tykkää tosi paljon kaikesta lihasta, munasta ja kalasta? Syö kyllä tosi paljon kasviksiakin onneksi. Pitäisikö ruveta jotenkin laskemaan, ettei tule liikaa proteiinia per päivä ja ettei munuaiset rasitu? Isällänsä kun on nimittäin juurikin munuaissairaus, jonka ei pitänyt olla perinnöllinen, mutta joka kai nykytiedon valossa voi sittenkin olla.
Tattaria ei suositella nivelvaivaisille. (itse käytän hirssiä ym.)
Proteiinipastat ovat hyviä, vaikka kasvisten kera, jos ei liha maistu. Meillä on suuren suosion saanut sellainen terotuskoneen näköinen leikkuri, jolla saa esim kesäkurpitsasta lapset itse vääntää viipaleita tai suikaleita. Maksoi ebayssä muutaman euron. Jos joku kiinnostuu, voi hakea vaikka kitchen gadgets
Itse käytetään esim makaronilaatikkoon ihan vähän pastaa ja paljon kauden vihanneksia, samaten keittoihin vaikka yksi peruna juuresten lisäksi tuo vähän tärkkelystä, niin silloin maistuu paremmin mukuloille.
Mun mielestä tää on tosi hyvä aihe, kiitos huipusta aloituksesta ja muille kaikista vinkeistä!
Meillä syötiin ennen vauvaa "sinkkupariskuntana" niin epämonipuolisesti ja vähän ehkä epäterveellisestikin välillä..., että miksei tästä voisi poimia terveellisiä vinkkejä koko perheelle, joita sitten kaikki voi syödä, ei vain se lapsi? Kai se on paljon parempi opetella tekeen ne kvinoat ja kasvikset + hyvät lihat lisukkeeksi kuin se, että nappaan pakastealtaasta pussin ranskiksia ja makkarahyllystä paketin ja tehdään uunimakkarat niin kuin ennen lasta töiden jälkeen, kun ei jaksanut alkaa ajatellakaan mitään ruoanlaittoa?
Meillä tehdään paljon keittoja. On niissäkin perunaa kuin myös muut tavanomaiset keittovihannekset. Lapsi tykkää olla mukana ruuanlaitossa. Hän ei saa paloitella vihanneksia mutta saa laittaa kiehuvaan veteen liemikuution, mausteet ja minun paloittelemani vihannekset kuin myös keiton pääaineksen. Ruoka maistuu, kun on itse tehnyt ja nähnyt, mitä sinne kattilaan on mennyt.
Porkkanaa syödään meillä naposteluvälipalana päivittäin.
Kaali ja tomaatti eivät mene, vaikka nälkään kuolisi. En pakota.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa mitä vikaa on perunassa? Ja millä tavalla parsa- tai joku muu kaali on parempaa? Nimittäin monista vihanneksista voi saada vatsavaivoja - aikuinenkin - entä sitten lapset. Ainakin melkein kaikki kaalit, lanttu ja bataatti ovat sellaisia. Pasta on turhaa, mutta helppoa ja välillä ihan paikallaan. Jatkuva riisin syöminen ei nyt ainakaan muuta ruokavaliota terveempään suuntaan. Pavut ym. palkoruuat voivat myös tehdä vatsanväänteitä ja liika porkkanan syönti aiheuttaa ihoon värimuutosta. Että kohtuus sentään kaikessa lienee paras vaihtoehto.
Ei kai perunassa mitään vikaa ole? Eikä riisissä tai pastassa... mutta tylsää se on syödä aina samaa. Mitä vikaa vaihtelussa on?
Perunasta vielä sen verran, että aina sekään ei ole vaihtoehto, ei meillä ainakaan viitsi jokapäivä perunaa syödä, kun lapsen naama on sitten kokoajan täynnä punaisia näppyjä. (mutta pääasia tietty ettei syö monipuolisesti kasviksia niinkuin bataattia tai parsaa 🤔)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 2v:lle keitetään tattaritäysjyväpastaa (jos on pastaa). Periaatteessa joo pitäisi syödä samoja ruokia kuin muutkin, mutta en halua syöttää hänelle paljoa(/mieluummin ollenkaan) mitään gluteenipitoista, koska mulla ja miehellä on autoimmuunisairauksia ja lapsellakin on siis siten suurempi riski sairastua niihin. Gluteeni nyt on tietysti kovin kiistelty aihe, että onko se osasyy noihin sairauksiin vai ei... Vielä kun onnistuisin itsekin pääsemään täysin gluteenittomalle... :-( Mies on jo. Tykkään liikaa kaikesta sämpylästä, pullasta, tavallisesta pastasta yms. Tällä hetkellä mennään niin päin, että lapsi syö sitä mitä meidän kaikkien pitäisi syödä ja mä opettelen vähitellen samalle ruokavaliolle.
Tattarinhan pitäisi olla tosi terveellistä? Ainoa, mikä on mietityttänyt siinä, on kun siinähän on kai tosi paljon proteiinia? Että tuleeko sitä sitten liikaa, kun meillä lapsi tykkää tosi paljon kaikesta lihasta, munasta ja kalasta? Syö kyllä tosi paljon kasviksiakin onneksi. Pitäisikö ruveta jotenkin laskemaan, ettei tule liikaa proteiinia per päivä ja ettei munuaiset rasitu? Isällänsä kun on nimittäin juurikin munuaissairaus, jonka ei pitänyt olla perinnöllinen, mutta joka kai nykytiedon valossa voi sittenkin olla.
Tattaria ei suositella nivelvaivaisille. (itse käytän hirssiä ym.)
Proteiinipastat ovat hyviä, vaikka kasvisten kera, jos ei liha maistu. Meillä on suuren suosion saanut sellainen terotuskoneen näköinen leikkuri, jolla saa esim kesäkurpitsasta lapset itse vääntää viipaleita tai suikaleita. Maksoi ebayssä muutaman euron. Jos joku kiinnostuu, voi hakea vaikka kitchen gadgets
Itse käytetään esim makaronilaatikkoon ihan vähän pastaa ja paljon kauden vihanneksia, samaten keittoihin vaikka yksi peruna juuresten lisäksi tuo vähän tärkkelystä, niin silloin maistuu paremmin mukuloille.
Meillä ei nivelsairauksia varsinaisesti ole, mutta mulla kyllä kuuluu nivelvaivat sairauden oireisiin, mutta nyt on sen verran ok olo ollut, ettei niitä niin ole.
Eli pitäisiköhän sitten pitää muutoin vaikka kasvispäivä aina silloin, kun lapsi syö tattaripastaa paljon? Jos siis haluaa pelata varman päälle tuon proteiinin kanssa?
Mites tuo hirssi, onko sitä pastana olemassa? Ostin kerran jauhopussin, mut siitä tehty puuro maistui tosi kamalalle ja oli ihan liimaliisteriä. :-/ Lapsi söi tosi urheasti alle kymmenen lusikallista, mä en pystynyt syömään kuin kaks...
Syöttekö te raakana nuo kesäkurpitsan&muiden suikaleet vai keitätkö/lisäätkö niihin jotain?
51
Vierailija kirjoitti:
Makaronilaatikosta voit tehdä version jossa korvaat makaronit kuoritulla ja pieneksi paloitellulla kesäkurpitsalla.
Itse korvaan aina 2/3 makaronista kukkakaalilla. Maistuu tosi hyvältä ja lapsetkin tykkää
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa mitä vikaa on perunassa? Ja millä tavalla parsa- tai joku muu kaali on parempaa? Nimittäin monista vihanneksista voi saada vatsavaivoja - aikuinenkin - entä sitten lapset. Ainakin melkein kaikki kaalit, lanttu ja bataatti ovat sellaisia. Pasta on turhaa, mutta helppoa ja välillä ihan paikallaan. Jatkuva riisin syöminen ei nyt ainakaan muuta ruokavaliota terveempään suuntaan. Pavut ym. palkoruuat voivat myös tehdä vatsanväänteitä ja liika porkkanan syönti aiheuttaa ihoon värimuutosta. Että kohtuus sentään kaikessa lienee paras vaihtoehto.
Peruna on tärkkelystä ja pelkkää vatsan täytettä. Ainoa mikä siinä on ihmiselle hyödyllistä on kuoriosa ja sen useimmat poistavat. Kaaleissa on valtavat määrät ihmiselle hyödyllisiä ravinto-ja hivenaineita sekä kuitua.
Itse teen kesäkurpitsalasagnea. Eli vaihdan ne lasagnepastalevyt kesäkurpitsasiivuihin. Tosi hyvää 👍🏻
Syötkö itse juureksia ja vihanneksia? Lapset yleensä tykkäävät napostella niitä siltään, jos niitä on valmiiksi kuorittuna ja sopivankokoiseksi palaksi pilkottuna tarjolla. Näytä mallia ja ota itsekin, mutta älä tuputa.
Hernekeitto on perunaton ja makaroniton ruoka, ja monia muitakin keittoja voi tehdä ilman perunoita tai makaronia. Käyttää vain enemmän juurikin kasviksia, sitten esim. papuja, linssejä. Niitähän voi pistää liha- tai kanakeittoonkin.
Paistetun kalan kanssa meillä syödään esim. porkkanaraastetta ja tsatsikia, lihan kanssa sopii coleslaw. Illalla napostellaan uunijuureksia.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen kesäkurpitsalasagnea. Eli vaihdan ne lasagnepastalevyt kesäkurpitsasiivuihin. Tosi hyvää 👍🏻
Meillä tehdään munakoisolasagnea. Se on välimerellistä ja ihanan suussa sulavaa. Paljon tuoreita yrttejä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehdään munakoisolasagnea. Se on välimerellistä ja ihanan suussa sulavaa. Paljon tuoreita yrttejä mukaan.
Kuulostaa tosi hyvälle. Pitää kokeilla itsekkin.
Kokeile kukkakaalimuusia liha- tai falafelpullien kanssa, kylkeen hummusta, paksu tomaattikastike ja vihreäsalaatti auringonkukansiemenillä johon kastikkeeksi jugurttia ja vähän sitruunaa. Kaikki tietysti itsevalmistettuna niin tulee raikasta ja hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Peruna on tärkkelystä ja pelkkää vatsan täytettä. Ainoa mikä siinä on ihmiselle hyödyllistä on kuoriosa ja sen useimmat poistavat.
Ylipainoiselle aikuiselle ehkä näin, mutta liikkuva hoikka lapsi tarvitsee myös energiaa, jota saa vaikkapa tärkkelyksestä.
Aikoinaan peruna on Suomessa kyllä ollut tärkeä C-vitamiinin lähde, kun muita kasviksia on syöty vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tosi hyvälle. Pitää kokeilla itsekkin.
Tästä tuli tosiaan meillä pitkäksi aikaa viikottainen herkku. Ja jos jää ylitse niin maistuu ihanalle myös seuraavana päivänä lämmitettynä tai kylmänä.
Rakenne on pastalevyillä tehtyä lasagnea vetisempi, mutta makuelämys sitäkin ihanampi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna on tärkkelystä ja pelkkää vatsan täytettä. Ainoa mikä siinä on ihmiselle hyödyllistä on kuoriosa ja sen useimmat poistavat.
Ylipainoiselle aikuiselle ehkä näin, mutta liikkuva hoikka lapsi tarvitsee myös energiaa, jota saa vaikkapa tärkkelyksestä.
Aikoinaan peruna on Suomessa kyllä ollut tärkeä C-vitamiinin lähde, kun muita kasviksia on syöty vähemmän.
Noina samoina aikoina syötiin yhtä lailla kaalia, naurista ja lanttua.
Tyhmä kysymys, mutta miten munakoisoa käytetään? :-D Entä miten tunnistaa sopivan kypsyyden?
Olisiko jossain joku hyvä sivusto, missä olisi tuollaista "käyttötietoa" eri kasviksista tällaiselle tumpelolle, joka on ikänsä syönyt lähinnä vain perusjuttuja kuten esim. kurkkua ja tomaattia...