Tunnetko äitejä, jotka ovat saaneet lapset teininä tai korkeintaan 22-vuotiaana ja ovat silti opiskelleet yliopistotutkinnon?
Tapasin tänään 40-vuotiaan naisen, joka on tohtori. Tuli jostain syystä puhetta lapsista ja hän kertoi 25- ja 23-vuotiaista tyttäristään. Tiesin tohtorin iän etukäteen, koska se luki seminaariohjelmassa, mutta oli kuitenkin pakko kysyä, pitikö se paikkaansa.
Nainen oli edelleen tyttäriensä isän kanssa yhdessä, naimisiin menivät 18 vuotta täytettyään kahden lapsen vanhempina.
Kommentit (64)
Tunnen, ystäväni väitteli hiljattain tohtoriksi vähän päälle kolmikymppisenä. Esikoinen on saatu parikymppisenä ja toinen heti perään.
Toinen ystäväni sai lapset niin ikään pian lukion jälkeen, mutta suoritti myös korkeakoulututkinnon.
Ei Suomessa ole mitenkään mahdotonta yhdistää opiskeluja ja perhe-elämää. Jossain aAerikassa olisikin varmaan toisin, kun päivähoito on kallista ja koulutus maksullista. 22-vuotiaaksi mennessä moni on kuitenkin jo suorittanut kandin, joten se on oikeastaan ihan hyvä vaihe lapsen saannille. Opinnot voi aloittaa myös myöhemminkin, ei tänä päivänä ole mitenkään erikoista törmätä korkeakouluissa opiskeleviin 30-40-vuotiaisiin. Maailma muuttuu ja hyvä niin.
Minä.
Sain lapset 22 ja 23. Kävin yliopistoa ja samalla tein töitä, ettei tarvitse tukien varassa olla. Helppoa ei ollut. Tai rankkaa ainakin.
Tohtoriksi en kyllä opiskele, maisteri riittää :)
Tunnen 6 äitejä jotka ovat saaneet lapset kun olivat 20-23 iässä. Kaikki nykyään eronneet. Kaikki lähihoitajia mutta osa työttömänä. 2 niistä ovat heti eron jälkeen saaneet toinen tai kolmas lapsi joku toinen jäbän kanssa. 1 niistä taas eronnut, toinen on eronnut pari kertaa sen poikaystävästä mutta on tällä hetkellä taas yhdessä poikaystävänsä kanssa. Nykyään nämä yh-äidit ovat 27-28 v. Kaikki asuu samassa pienessä kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen 6 äitejä jotka ovat saaneet lapset kun olivat 20-23 iässä. Kaikki nykyään eronneet. Kaikki lähihoitajia mutta osa työttömänä. 2 niistä ovat heti eron jälkeen saaneet toinen tai kolmas lapsi joku toinen jäbän kanssa. 1 niistä taas eronnut, toinen on eronnut pari kertaa sen poikaystävästä mutta on tällä hetkellä taas yhdessä poikaystävänsä kanssa. Nykyään nämä yh-äidit ovat 27-28 v. Kaikki asuu samassa pienessä kaupungissa.
Tämä kertoo ehkä sinusta ja kaveripiiristäsi jotain.
Itse tunnen ainoastaan korkeasti koulutettuja äitejä ja isejä. Ihan eri ikäisinä lapsensa saaneita, jotkut saaneet ennen 25v, toiset siinä 27-29v korvilla ja osa vasta +35v.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen pari. Lapsi/lapset saatu 19-21 -vuotiaana. Yliopisto-opinnot aloitettu +25-vuotiaana, miehet jo työelämässä ja tutkintonsa tehneet. Nämä naiset ovat valmistuneet maistereiksi kolmikymppisinä ja väitelleet tohtoriksi 35-vuotiaina. Työskentelevät tutkijoina.
Täytyy kyllä todeta, että itse lapset tutkinnon ja vakituisen työpaikan jälkeen saaneena, tiedän entistä varmemmin että MINUSTA ei olisi ikinä ollut opiskelemaan lasten kanssa. Vaatii kyllä tietynlaista päättäväisyyttä, itsekuria ja luonnetta.
Mitä tässäkin on alapeukutettavaa? Ei ole mikään helppo yhtälö yhdistää pikkulapsiperhe-elämä ja vaativat opinnot. Mun mielestä vaan hieno juttu, jos/kun joku tuohon pystyy. Mä en ois varmaan ikinä valmistunut, jos oisin saanut lapset opiskeluaikana.
Yhden naisen muistan eri tiedekunnasta, jolla oli 3 pientä lasta ja luki maisteriksi kahdessa vuodessa. Hyvät paprutkin sai.
Juu, mun äiti :) hän sai esikoisen 18-vuotiaana, nuorimman 32-vuotiaana (meitä on 3 lasta). Kirjoitti ihan ajallaan vauvasta huolimatta ylioppilaaksi, opiskeli sen jälkeen ulkomailla (jossa keskimmäinen syntyi) sairaanhoitajaksi, sitten mieluriksi, ja nelikymppisenä kävi yliopiston ja luki itsensä hoitotieden maisteriksi.
Ei nyt liity mihinkään, mutta mun äiti tienaa reippaasti yli keskivertopalkan ja on Mensan jäsen. Meistä lapsista kukaan ei ole hankkinut teininä omia lapsia. Et kaikki teiniäidit ei todellakaan ole mitään luusereita ;)
Minä. Sain lapsen 18-vuotiaana. Olen KM.
Onko kukaan tai kenenkään tuttu saanut lapsia väikkärin työstämisen ohella? Miten se sujui?
Minä, tulin yo-juhlien jälkeen raskaaksi, olin jo naimisissa kun lapsi syntyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kertoo ehkä sinusta ja kaveripiiristäsi jotain.
Itse tunnen ainoastaan korkeasti koulutettuja äitejä ja isejä. Ihan eri ikäisinä lapsensa saaneita, jotkut saaneet ennen 25v, toiset siinä 27-29v korvilla ja osa vasta +35v.
Melkoinen kupla sulla siinä.
Anoppini. Hänellä on kaksi akateemista loppututkintoa ja kolme lasta.
Minun työtoveri teki väitöskirjaa äitiyslomalla. Oli viides lapsi jo. Oli jo myynyt pois lasten tavarat, sai minulta vanhat vaunut. Siis hänestä tuli lääketieteen tohtori. Oli hänellä jonain päivinä osap.apulainen.
Mulle syntyi just kolmas. Olen 28v ja esikoisen sain 21v ja keskimmäisen 24v. Opiskelen tradenomiksi.
Minä. Vauva 21-vuotiaana, kandiksi samana vuonna ja maisteriksi 25-vuotiaana. Ja en opiskellut mitään pilipaliainetta, vaan johtamista.
Mun anoppi. 10 lasta ja tohtori. Ikääkin vasta 47 vuotta.
Meillä ei ole lapsia, ollaan oltu yhdessä nyt vasta pari vuotta. En tule saamaan kymmentä lasta, eikä minusta varmasti tule tohtoria.
Sain esikoisen 19-vuotiaana, pääsin yliopistoon 22-vuotiaana, valmistuin 5 vuodessa johon mahtui myös toinen lapsi 😊
Tyytyväinen olen itseeni ja elämääni!
No en ihan noin nuorena ole aloittanut kuin ap:n mainitsema tohtori. Mutta siis lapset olen saanut 19, 22 ja 24-vuotiaina ja opiskelin koko tuon ajan yliopistossa. Valmistuin, kun nuorin lapsi oli 2v eli kuusi vuotta meni tutkinnon tekemiseen. Tosin pidin jokaisen lapsen kohdalla n. vuoden äitiysloman eli pidin taukoa opiskeluissa. Nyt ikää on 35 ja olen edelleen saman miehen kanssa naimisissa, vakituisessa (koulutusta vastaavassa) työpaikassa ja lapset on jo teinejä (vanhin täyttää kohta 17). Ihan mukavasti menee, vaikka monia kauhistutti valintamme silloin, kun ekan lapsen saimme.
Itseni. Vaikkei nyt yliopisto-opiskelusta olekaan kyse (en ymmärrä mitä väliä sillä on meneekö amk vai yliopistoon, kaikkia ei kiinnosta yliopistossa opiskeltavat tutkinnot)
Sain lapsen 19-vuotiaana. Aloitin sairaanhoitajan opinnot lapsen ollessa 1v, nyt valmistun etuajassa (ilman hoitoalan pohjakoulutusta eli lähäriä).
Kaksi tiedän. Toinen näistä teki ensimmäisen 19v ja nyt lapsia neljä. Kolme miehelle, jonka kanssa oli teinistä asti ja yksi parin kk:n uudelle, jonka tapasi reilu vuosi sitten.
Ja toinen nainen on viittä vaille valmis laki-ihminen. Teki kaksi lasta nuorena ja nyt hieman päälle kolmekymppisenä on kolme tutkintoa.
Sitten tiedän useamman joilla on pieniä lapsia ja yliopistotutkinnot, joskin nämä lapset on saatu iällä 25-35.