Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi vihaatte pakkoruotsia?

Vierailija
20.02.2017 |

Minulle oli siitä paljon hyötyä viikonloppuna Vaasassa. Minulle ruvettiin puhumaan ruotsia ja osasin sitten vastata heittämällä: Jag talar inte svenska. Jag kommer från itä-suomi.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tässä maailmassa täytyy oppia niin valtavasti kaikkia asioita, joten kapasiteettia ei kannattaisi käyttää turhaan. Minusta ruotsin pitäisi olla vain yksi kieli muiden joukossa, niin että voisi valita opiskella vaikka Venäjää tai Saksaa sen sijaan, jos niin haluaa. Englannin pakkoaseman ymmärtää, koska kielestä on tullut kansainvälinen yleiskieli, mutta ruotsin ei.

Vierailija
2/38 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsi ei ole oikein koskaan itselläni taipunut, oikeastaan osaan vain kertoa etten puhu ruotsia. Täällä maan keskellä pärjäilee hienosti englannilla jos joku ulkomaalainen sattuu kysymään vaikkapa tietä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan se, että on PAKKO opiskella pienen vähemmistön kieltä? Opiskelkoot ruotsinkieliset suomea. Tack.

Vierailija
4/38 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa ruotsalainen vaihtaa heti englantiin, jos suomalainen jotain yrittää mongertaa.

Vierailija
5/38 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi virolaiset eivät tykänneet pakkovenäjästä? Ihan sama juttu. Tosin virolaiset olivat niin fiksuja, että poistivat pakkovenäjän heti kun pystyivät. Mutta Suomessa opiskellaan pakkoruotsia, vaikka Ruotsin valta päättyi yli 200 vuotta sitten... Joku Tukholma-syndroomako?

Vierailija
6/38 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle oli siitä paljon hyötyä viikonloppuna Vaasassa. Minulle ruvettiin puhumaan ruotsia ja osasin sitten vastata heittämällä: Jag talar inte svenska. Jag kommer från itä-suomi.

Hyvin selviydyit. Minä tosin en puhu Närpiössäkään ruotsia, vaikka sitä minulle puhuttaisiinkin, vaan sanon ihan selvällä suomen kielellä, että en puhu ruotsia. Kummasti ne sen siellä "ummikkopitäjissäkin" ymmärtää.

Vierailija
7/38 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa ruotsalainen vaihtaa heti englantiin, jos suomalainen jotain yrittää mongertaa.

Minä matkustan Ruotsissa aina silloin tällöin. Puhun tavallista kouluruotsia, ja aina minulle vastataan ruotsiksi ja jaksetaan odottaa ystävällisesti, että saan sanottua asiani. Varsinkin varttuneempi väki puhuu mieluiten ruotsia takaisin, mutta myös nuoremmat vastaavat aina ruotsiksi.

Minusta ruotsi on kiva kieli, se on helppo ja looginen. Katson myös mielelläni Yle Femmaa, sieltä tulee hyviä ohjelmia. Asun Satakunnassa, ja useita tuttavapiirini ihmisiä on lähtenyt töihin Ruotsiin lyhyemmäksi tai pidemmäksi ajaksi. Ruotsi on täällä ihan käyttökelpoinen kieli elämää ajatellen.

Lisäksi pidän siitä, että Suomi on historiallisista syistä osa Pohjoismaista kokonaisuutta. Pohjoista ulottuvuutta pitäisi kehittää nykyistä enemmän.

Vierailija
8/38 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin selviydyit. Minä tosin en puhu Närpiössäkään ruotsia, vaikka sitä minulle puhuttaisiinkin, vaan sanon ihan selvällä suomen kielellä, että en puhu ruotsia. Kummasti ne sen siellä "ummikkopitäjissäkin" ymmärtää.

Minä puhun kyllä aina Ruotsissa ruotsia mutta Suomessa minäkin puhun suomea, vaikka olisin missä. Kaikille suomenruotsalaisille opetetaan koulussa maan valtakieli, ja oletan, että minua osataan palvella omalla äidinkielelläni missä tahansa. Paitsi ehkä Ahvenanmaalla, mutta sinne en koskaan mene.

Vierailija
9/38 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaista kuulee silloin tällöin, ei ole kukaan ruotsalainen vaihtanut englanniksi vielä vaikka ruotissa olen käynyt useasti

Vierailija
10/38 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ruotsi ei ole helppo eikä kaunis eikä looginen kieli. Opin englantia ja ranskaakin vaivatta mutta ruotsia en opi enkä muista sitä millään. Se on vaan kieli jota en pysty oppimaan.

Vierailija
11/38 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin on ollut suurta hyötyä!

Abiristeilyllä 25 vuotta sitten kömmimme krapuloissamme Värtanin satamasta ensin metrolle, josta ostin liput: två till T-Centralen. Ostin myös takaisin: två till Värta hamnen.

Ja sitten kaupungilla tilasimme ruokaa: två ostburgare och cola.

Tämä sujui tosi hyvin, ei ehkä mennyt ihan jetsulleen, mutta ymmärrettiin. Samana keväänä kirjoitin ruotsista ällän.

Tämän verran ruotsia olen käytännön elämässä ikinä tarvinnut. Ja puhun kyllä mm. mandariinikiinaa ja espanjaa. Ruotsia nyt ei vaan yleensä juurikaan tarvitse. En minäkään olisi kiinaa oppinut, ellen sitä olisi tarvinnut. Eikös ruotsifanit voisi opiskella sitä ruotsia tarpeeseensa? Esim. jos haluaa katsoa Yle Femmaa, löytää ruotsalaisen poikaystävän tai menee Ruotsiin töihin? Tai kokee ruotsin olevan osa pohjoismaista kokonaisuutta. Pakkoko sitä on kaikkien opiskella alakoulusta yliopistoon?

Vierailija
12/38 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ruotsi ei ole helppo eikä kaunis eikä looginen kieli. Opin englantia ja ranskaakin vaivatta mutta ruotsia en opi enkä muista sitä millään. Se on vaan kieli jota en pysty oppimaan.

Sitten on täysin asenteestasi kiinni

Vierailija
13/38 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä matkustan Ruotsissa aina silloin tällöin. Puhun tavallista kouluruotsia, ja aina minulle vastataan ruotsiksi ja jaksetaan odottaa ystävällisesti, että saan sanottua asiani. Varsinkin varttuneempi väki puhuu mieluiten ruotsia takaisin, mutta myös nuoremmat vastaavat aina ruotsiksi.

Minusta ruotsi on kiva kieli, se on helppo ja looginen. Katson myös mielelläni Yle Femmaa, sieltä tulee hyviä ohjelmia. Asun Satakunnassa, ja useita tuttavapiirini ihmisiä on lähtenyt töihin Ruotsiin lyhyemmäksi tai pidemmäksi ajaksi. Ruotsi on täällä ihan käyttökelpoinen kieli elämää ajatellen.

Lisäksi pidän siitä, että Suomi on historiallisista syistä osa Pohjoismaista kokonaisuutta. Pohjoista ulottuvuutta pitäisi kehittää nykyistä enemmän.

Mutta joku toinen kokee, että vaikkapa ranska on kiva kieli, se on helppo ja looginen. Hän katsoo mielellään ranskan TV:tä ja matkailee siellä ja kokee ranskan paljon käyttökelpoisemmaksi kuin ruotsin.

Miksi siis kaikkien pitää pakolla opiskella ruotsia jo lapsena?

Täällä ainakin pakkoruotsin aikaistus aiheutti sen, että A2 kieleksi ei enää voi ottaa kuin ruotsin. Koska koulun on pakko ottaa 6.luokkalaisia varten ruotsinope, niin muita kieliä ei enää tarjota 4. luokalla alkavaksi vieraaksi kieleksi. Aikaisemmin oli mahdollisuus ranskaan, saksaan ja espanjaan. Kaikkiin ei kaikkina vuosina tullut ryhmiä, mutta yhteen tuli kuitenki aina. Ruotsia ei kai kukaan valinnut aiemmin A2-kieleksi. Nyt se on ainut vaihtoehto.

Vierailija
14/38 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina puhunut äidinkielenä sekä suomea että ruotsia, ja työelämässä varsinkin tästä on ollut hyötyä. Nyt opiskelen ranskaa työn takia ja se vasta vaikeaa onkin. Suomessa lähinnä ruotsinkielisillä rannikkoseuduilla pitäisi osata molempia kotimaisia.

Vierailija
15/38 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on täysin asenteestasi kiinni

Paljon mahdollista. En opiskele syvänmerensukellustakaan koska en aio sellaista tehdä.

Vierailija
16/38 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on yksi Pohjoismaa ihan suomen kielellä, kuten Tanska on tanskan kielellä.

Ei meillä ole mitään tarvetta opiskella naapurimaan kieltä todistaaksemme jotain, jota olemme ihan suomen kielelläkin.

Vierailija
17/38 |
20.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärän joten kuten pakkoruotsin idean silloin, kun Neuvostoliitto oli olemassa.

Mutta en ymmärrä sitä nyt, kun Suomi on EU:ssa ja suomen kieli on muiden EU-maiden kielten kanssa tasaveroinen virallinen kieli EU:ssa.

Vierailija
18/38 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsi ei ole monikielisyyttä, vaan pakkounivormu joka estää monikielisyyden.

Pakkoruotsilla ei voi erottua edes työmarkkinoilla koska sitä opiskelevat kaikki. Kaikilla muilla kielillä voi erottua työmarkkinoilla ja saada kiinnostavamman työpaikan.

Pakkoruotsi on kallis koska se estää teollisuuden viennin tärkeille kielialueille.

Pakkoruotsi haittaa bruttokansantuotteen kasvun.

Vierailija
19/38 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tarvinnut sitä täällä Keski-Suomessa. Sen mitä on joutunut ulkomaalaisten kanssa puhumaan on houtunut englannilla vallan mainiosti.

Vierailija
20/38 |
20.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Non parlo italiano,perche sono di Finlandia",  osaisin minäkin Roomassa aluksi sanoa,mutta en silti vaatisi italiaa kaikille (halusta riippumatta) pakolliseksi oppiaineeksi kaikkiin kouluihimme Suomessa.

(ps*Sinunkaan kielitaitosi ei muuten  ollut täydellistä,koska se on 'östra-Finland'. )

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä