TE-toimistoi pakottaa hakemaan palkkatukipaikkaa jossa tarvitaan autoa
Mutta minulla ei ole autoa saatikka ajokorttia eikä haastattelija tai te-toimiston virkailija ota asiaan kantaa. Mitä ihmettä?
Kommentit (70)
Mä kirjoittaisin hakemukseen että "Sain TE-toimistolta suosituksen hakea tätä paikkaa, koska taidan olla juuri sellainen mitä etsitte." Ja sitten tähän normaalit liipalaapat mitä hakemuksiin nyt normaalistikin laitetaan.
Voi työnantaja sitten antaa omalta osaltaan palautetta hakijoiden laadusta ja ehkä sitten joku taho oppii jotain. Tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Mä kirjoittaisin hakemukseen että "Sain TE-toimistolta suosituksen hakea tätä paikkaa, koska taidan olla juuri sellainen mitä etsitte." Ja sitten tähän normaalit liipalaapat mitä hakemuksiin nyt normaalistikin laitetaan.
Voi työnantaja sitten antaa omalta osaltaan palautetta hakijoiden laadusta ja ehkä sitten joku taho oppii jotain. Tai sitten ei.
Mieluummin "olen heidän mielestään juuri sellainen, mitä etsitte". Tulee selvemmäksi, kenen takia turha hakemus tulee.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole suoraan tiettyä aikaa. Mm. kulkuyhteydet vaikuttavat. Edes te-toimisto ei voi pakottaa ottamaan vastaan paikkaa esimerkiksi 50 kilometrin päästä, jos ei ole autoa ja julkisilla ei pääse. Harvassa tosin tuollaiset paikat ovatkaan, mutta esimerkkinä noin.
Kyllä tuollaisia paikkoja on aika paljon, ainakin pohjoisessa. Ajatellaan jotain matkailukeskusta, vaikka Luosto-Pyhä-aluetta. Sinne on joka suunnasta pitkä matka, eikä taida ihan muutaman kilometrin säteellä olla edes riittävästi asuntoja työntekijöille.
Vierailija kirjoitti:
Arpooko joku kone noi "työpaikkatarjoukset"? Sen verran outoa postia saan. Mut on lomautettu maaliskuun loppuun asti, mutta silti piti hakea työpaikkaa, joka alkaisi huhtikuussa.
Ei niitä varmaankaan varsinaisesti arvota, mutta selvästikään niitä ei valikoidakaan.
Toisaalta tässä tilanteessa ei pitäisi voida kovin valikoivia olla, vaan työttömien pitäisi tarttua kaikkiin työtilaisuuksiin.
Resurssien haaskausta tietysti on pakottaa joku hakemaan työpaikkaa, johon hänellä ei ole mitään edellytyksiä. Toisaalta harva on syntynytkään niiden työvalmiuksien kanssa, vaan koulutus, kokemus ym on hankittua. Eivät ne bussikuskitkaan ole syntyneet ajokortti kädessä, vaan ovat sen hankkineet. Sen voi hankkia muutkin, jos kyseiseen työhön haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen kaikkien ajan tuhlausta tuollainen aivottomuus oikein on?
Niinpä. Ja tosta maksetaan ihan oikeaa tuntipalkkaa ,kokopäivätyönä tuommoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä4352 kirjoitti:
Minäkin sain vähän aikaa sitten te-toimistosta jonkun "sinulle sopivia" koulutuksia sisältävän s-postin. Yksi koulutuksista oli suunnattu lääkäreille. Arvatkaapa olenko lääkäri saati edes terveydenhoitoalalla?
Mulla noi on aina puhelinmyyntiä. Aina.
Olen ollut työssä markkinointipäällikkönä ja viestintäpäällikkönä ja näitä ja vastaavia paikkoja on ollut mol.fi -palvelussa avoinna ja olen niitä luonnollisesti hakenut. Mutta näitä ei mulle koskaan siellä omilla sivuilla ehdoteta. Myös "sopivimmat koulutukset" osiossa on aivan outoja juttuja: raskaan kaluston kuljettajan täydennyskoulutus jne. Olen sata kertaa käynyt katsomassa ne omat tiedot sieltä, että onko mulla siellä todella joku merkintä, että osaan ajaa rekkaa tai että olen jotenkin pätevöitynyt puhelinmyyjä. Ei ole ei, myös työkkäriin olen soittanut tästä ja he eivät nyt osaa sanoa miksi mulle noita rekkakuskin täydennyskoulutuksia tarjotaan, kun ajokorttitedoissa on on ihan se perus henkilöauton kortti.
Ymmärän että noita puhelinmyyjän hommia ehdotetaan varmaan kaikille, koska ne samat paikat on aina vaan avoinna. Mutta en pysty käsittämään, että kun on oman alan paikka auki, sitä ei ehdoteta. Yhtäkään tällaista varsinaista "työtarjousta" en ole työkkäristä saanut, vaikka siis paikkoja on ollut ihan heidän palvelussaan auki.
Toinen hupaisa on Monster.fi, josta auliisti tulee sähköpostiin uusimmat työpaikat, oikein järkättynä sulle otsikolla "päivän sopivin". Mulle on päivän sopivin ollut kaikkea osastonylilääkäristä kaivinkoneenkuljettajaan. Vaikka on siellä profiili ja ruksittuna ne alat, joilta töitä ensisijaisesti haen. Lääkärintutkintoa ei totisesti ole, olisikin...
Ne Oma asioinnissa näkyvät listat eri töistä ja koulutuksista eivät ole kenellekään järkeviä eikä ole TE-toimiston virkailijoiden ehdotuksia, vaan tulevat jonkun random-tietokonesovelluksen perusteella, joka toimii hölmösti. Maailma ois parempi paikka, jos niitä ei olisi. :)
Minä en usko tähän. Sain jokin aika sitten tämän kolmen kuukauden välein tehtävän aktivointisoiton ja virkailija on tämän jälkeen pommittanut oikein urakalla näitä työtarjouksia. Juuri kun olen saanut avoinna olevat tehtyä, tulee uutta. Eli selvästikin virkailija katsoo, että lisää tarvitaan.
Eniten harmittaa se, että työmatkat noihin tarjottuihin paikkoihin on aivan älyttömät, lähes puolitoista tuntia suuntaansa ja palkat kuitenkin noissa paikoissa olleet noin kolmanneksen keskivertopalkoista. En itse asiassa edes tiennyt, että Suomessa voi kokopäivätyöstä saada todellakin vaikkapa 1300 e palkkaa. Matka kun on pitkä niin kunta vaihtuu ja matkan hintakin tosi kallis. Verot, ruokailu, vaatetus.. ei naurata enää ollenkaan. Luulisi työttömiä löytyvän noiden paikkojen läheltäkin. Onko näillä uusilla aktivointivirkailijoilla provisiopalkkaus, tarjottujen paikkojen määrään liittyen?
Vierailija kirjoitti:
Sinä olit se yksi tuhannesta, joka onnistuu saamaan tuon hintaluokan auton joka toimii. Yleensä niihin pitää tehdä ensimmäisen viikon jälkeen 500e remppa ja ne seisovat enimmän ajan korjaamolla, joten ratkaisusi ei ole yleispätevä. Olisit vielä kertonut, ettei sinulla ollut korttiakaan, mutta viikonlopun aikana ehdit käydä pikakurssin.
Minä voisin olla toinen. Mulle soitettiin muistaakseni torstaina, että tuletko maanantaina töihin, ja onko sinulla autoa. Vastasin, että kyllä tulen, ja on minulla maanantaina auto. Ensin puhelu pankkiin, että sain lainaa ja sen jälkeen auto-ostoksille. Se oli sitä aikaa se, vuosi 1983.
Nyt ei vaan ole yhtäkkiä tempaista 500 euroa auton ostoon. Luottoa vielä on, onneksi. Ja on myös huoltoaseman luottokortti, jolla saa maksaa kuukauden ostot vasta seuraavassa kuussa mahdollisen tilipäivän jälkeen.
Ne huollot sitten - ei tuonhintaista autoa huolleta vaan korjataan. Lähipiirissä pitää olla ammattitaitoinen asentaja, jolla on kykyä, halua ja aikaa tehdä pikkuremontteja. Kun korjauksen hinta ylittää auton arvon, ostetaan seuraava muutaman satasen auto.
Kieltämättä työmatka tuollaisilla ovat melkoista elämysmatkailua, mutta pitäähän elämässä olla seikkailua ja jännitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arpooko joku kone noi "työpaikkatarjoukset"? Sen verran outoa postia saan. Mut on lomautettu maaliskuun loppuun asti, mutta silti piti hakea työpaikkaa, joka alkaisi huhtikuussa.
Ei niitä varmaankaan varsinaisesti arvota, mutta selvästikään niitä ei valikoidakaan.
Toisaalta tässä tilanteessa ei pitäisi voida kovin valikoivia olla, vaan työttömien pitäisi tarttua kaikkiin työtilaisuuksiin.
Resurssien haaskausta tietysti on pakottaa joku hakemaan työpaikkaa, johon hänellä ei ole mitään edellytyksiä. Toisaalta harva on syntynytkään niiden työvalmiuksien kanssa, vaan koulutus, kokemus ym on hankittua. Eivät ne bussikuskitkaan ole syntyneet ajokortti kädessä, vaan ovat sen hankkineet. Sen voi hankkia muutkin, jos kyseiseen työhön haluavat.
Lähdenpä tästä hankkimaan lääkärintutkintoa, niin pääsen töihin. Ei varmaan haittaa, että en koskaan opiskellut kemiaa tai että kirjoitin pitkästä matematiikasta arvosanan b. Koulutushan tuosta vaan hankitaan. Ihan niin kuin työpaikatkin vaan hankitaan menemällä töihin.
Sain taannoin kehoituksen hakea palkkatukipaikkaa toisesta kunnasta kuin omani. Tarjouksessa ei ollut mitään tietoja työpaikan sijainnista, onko määräaikainen tms. (mikä tämäkin on minusta outoa, kaipa työnhakijalla sentään on oikeus tietää haettavan työpaikan osoite?). Soitin tuohon toiseen kuntaan (en sille henkilölle, joka oli laitettu hakemuksen vastaanottajaksi) ja siellä sanottiin selvästi moneen kertaan, että kys. kunta ei palkkaa kuin omia kuntalaisiaan palkkatuettuihin töihin.
Eikö virkailija, joka minulle tuon tarjouksen lähetti, tiedä tätä? Vai tietääkö ja lähetti kuitenkin? Miksi?
Lähetätä ystävällisen hakemuksen jossa sanot että paikka olisi varmasti oikein mukava työpaikka, mutta sinulla ei ole ajokorttia eikä autoa, mutta laitoit kuitenkin hakemuksen te-toimiston pyynnöstä ja eihän sitä koskaan tiedä jos teillä olisi minulle toinen sopiva paikka/ kyyti työpaikalle työkaverin kyydissä.