Huokaus, kai se pitää lääkärillä käyttää tuo 13v..
Ollut 13v poika parisen viikkoa flunssassa, kuumeilua tms ei ole ollut mutta kovaa räkäisyyttä yms kyllä ja nyt sitten tuntui tuossa ke-to tienoilla, että tauti ottaanut pikemminkin takapakkia kun räkäisyys pikemminkin taas lisääntynyt kuin että olisi paranemaan päinkään. Tänään keronut, että päätä särkee jonkin verran ja oikealla puolen kasvoissa tuntuu jonkinasteista kipuilua, ehkä posken kieppeillä.
Sen vaan tietää millainen ryysis ja kiireellisuyysluokka on terv.keskuksessa ma-aamuisin tämmöinen tapaus, viimeksi siellä meni ma-aamuna liki 3h..
Pitäis kai suosiolla varata tuosta läheisestä Terveystalosta eli yksityiseltä aika, yleislääkärin aika riittänee, 100e siihen silti menee muttei millään viitsisi jonotella..
Pojalla ei ole koskaan ollut poskiontelotulehdusta, toiv ei olisi nytkään, ab-kuuri pistää pakin kuitenkin niin pitkäksi aikaa sekaisin vaikka maitohappobakteereja syönytkin pienestä asti päivittäin. Mulla olis oma aloittamaton ab-kuuri tuolla kaapissa (poskiontelotulehd juurikin), mutta eipä sitä nyt uskalla lapselle, edes aikuisen kokoiselle teinille, antaa.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13-vuotias osaa jonottaa hoitajalle ihan ilman äidin apua. Jotain rajaa tohon poikien passaamiseen. Aiotko mennä mukaan armeijaan pyyhkimään sen pyllyn.
Pojat on jo aikuisia, joten irvailusi meni nyt ohi. Olin kyllä mieheni mukana syöpähoidoissa vaikka kyseessä on viisikymppinen mies. Sinä ilmeisesti jätät sairaat perheenjäsenesi selviytymään yksin mistä vaan. No, tapansa kullakin.
Olitko myös miehesi mukana lääkärissä jokaisella flunssakäynnillä?
Ap. on läheisriippuvainen joka ei anna pojalleen yhtään yksityisyyttä. Tässäkin tekee itsestään marttyyrin, on naama norsunvitulla kun joutuu jonottamaan tai maksamaan pojan lääkärikäynnin. Pojalla on flunssassa ja ihan tarpeeksi kurja olo ilman äidin syyllistämistä miten äiti kärsii kun poika on kehdannut sairastua flunssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
13-vuotias osaa jonottaa hoitajalle ihan ilman äidin apua. Jotain rajaa tohon poikien passaamiseen. Aiotko mennä mukaan armeijaan pyyhkimään sen pyllyn.
Hyvä idea!
Olen varmaan sitten outo, kun minusta 12-13v ikäisen asia ei ole yksin hoitaa lääkärissäkäyntejään. Täytti vasta viimekuussa 13v ja muutenkin, väittääkö joku tosissaan, että oma 13v asioi yksin hoitsulla/lääkärillä?
ap
Meillä kyllä, jos asia on tuollainen rutiininomainen ja lapsi ei kuntonsa puolesta tarvitse saattajaa.
No, mitäpä tuohon nyt sitten sanoisi...jotenkin surullista mutta eipä kuulu minulle..
ap
Ohhoh... Sairastin suunnilleen tuossa iässä, n. 12-15-v, useamman poskiontelon tulehduksen vuodessa ja kävin aina yksin lääkärillä, isä tai äiti kyllä yleensä varasi ajan ja kuskasi terveysasemalle, mutta yksin minä siellä odottelin yleensä myöhässä olevaa lääkäriä ja kävin yksin vastaanottohuoneessa. En muista miten ihan alkuun, mutta aika varhain osasin myös itse mennä lääkärin jälkeen bussilla apteekkiin hakemaan antibiootit ja bussilla takaisin kotiin, jos ei ollut hakijaa. En tiedä, olisiko sillä ollut mitään merkitystä, että äiti tai isä olisi ollut mukana lääkärissä, kun ei tuollaista kummemmasta ollut kyse.
Käytin teiniä yksityisellä ja eka lasku oli 253e ja viikon päästä uudelleen oli 73e plus lääkkeet. Ekaan käyntiin tuli labrakokeet jotka olikin ne kalliimmat laskussa. Mutta kerralla tarkistettiin kaikki ja tulos oli influenssa. Viikko edellisestä niin käytin vielä keuhkoja tarkistamassa kun oli/on kamala yskä ja oksensi. Sai antibiootit ja luojan kiitos meillä on vakuutus! Vien aina yksityiselle koska sinne pääsee milloin vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea!
Olen varmaan sitten outo, kun minusta 12-13v ikäisen asia ei ole yksin hoitaa lääkärissäkäyntejään. Täytti vasta viimekuussa 13v ja muutenkin, väittääkö joku tosissaan, että oma 13v asioi yksin hoitsulla/lääkärillä?
ap
Meillä kyllä, jos asia on tuollainen rutiininomainen ja lapsi ei kuntonsa puolesta tarvitse saattajaa.
No, mitäpä tuohon nyt sitten sanoisi...jotenkin surullista mutta eipä kuulu minulle..
ap
Näin opettajana näkee näitä lapsia, joista ei välitetä, aina jonkin verran, ja tottakai säälittää. Toisia autetaan ja tuetaan ainakin lukion loppuun, toiset ovat jo yläkoulun alussa 'omillaan'. Ja totuus on, että kyllä niillä autetuilla ihmisillä on yleensä paremmat ammatit ja valoisampi tulevaisuus edessään.
Mulla oli toi ihan sama vähän aika sitte. Saattaa olla alkava poskiontelotulehdus, mulla auttoi kun ostin nenäkannun ja sillä huuhtelin 3x yhden päivän ajan ohjeiden mukaan. Ei tarvinnut mennä lääkäriin :)
Missä on kolmen tunnin jonot? Mä olen aina saanu hoitajalle ajan, ei ole tarvinnu mennä jonottelemaan. Sitten toki on venynyt, jos lääkärin on tarvinnut kirjoittaa antibiootit. Olisikohan pisimmillään mennyt vähän päälle tunti terveyskeskuksessa.
Päivystys on asia erikseen, eikä teidän tila vaadi päivystystä. Nyt höyryhengittelette kotona ja käyt ostamassa sarvikuonon, jos teillä ei nenäkannua vielä ole. Se on hyvä apu, vaikka tarvitsisittekin antibioottikuurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojat on jo aikuisia, joten irvailusi meni nyt ohi. Olin kyllä mieheni mukana syöpähoidoissa vaikka kyseessä on viisikymppinen mies. Sinä ilmeisesti jätät sairaat perheenjäsenesi selviytymään yksin mistä vaan. No, tapansa kullakin.
Olitko myös miehesi mukana lääkärissä jokaisella flunssakäynnillä?
Ap. on läheisriippuvainen joka ei anna pojalleen yhtään yksityisyyttä. Tässäkin tekee itsestään marttyyrin, on naama norsunvitulla kun joutuu jonottamaan tai maksamaan pojan lääkärikäynnin. Pojalla on flunssassa ja ihan tarpeeksi kurja olo ilman äidin syyllistämistä miten äiti kärsii kun poika on kehdannut sairastua flunssaan.
Jos mies ei ole jaksanut itse ajaa autolla, niin tottakai olen vienyt hänet lääkäriin. Jos en ole keksinyt mitään tekemistä lääkärikäynnin ajaksi, olen istunut odotushuoneessa. Minusta tuo on ihan normaalia huolenpitoa sairaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea!
ap
Kyllä 13-vuotiaita käy yksin vastaanotolla, omanikin on käynyt. Tavallisempaa kuitenkin on, että vanhempi on mukana. Toisessa ääripäässä on ne äidit, jotka ovat vielä nelikymppisen poikansakin lääkärikäynneillä mukana, ja jos määrätään kokeisiin niin se äiti soittaa vastauksista.
terveyskeskuslääkäri
Vierailija kirjoitti:
13-vuotiaana ei mennä armeijaan. 13-vuotiaana ollaan vielä vanhempien vastuulla. Aika pieni ihminen.
Ei poskiontelontulehdukseen todellakaan kannata syödä antibiootteja, paranee itsestäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei poskiontelontulehdukseen todellakaan kannata syödä antibiootteja, paranee itsestäänkin.
Ei välttämättä parane itsekseen. Ja jos kyse on virusperäisestä, niin ei antibiootit mitään autakkaan, vaan onteloiden huuhtelu ja aika. Bakteeriperäiseen tulehdukseen antibiootit kyllä auttaa. Mutta silti pitää olla tarkkana, ettei tulehdus leviä aivoihin saakka.
Turussa kun soittaa 8 aikaan niin pääsee samana päivänä eikä tartte ees jonottaa kun on aika
Poskiontelontulehdukselta kuulostaa. Huomenna tk:hon. Hae apteekista ensiavuksi antihistamiinia ja jotain sumutetta, joka laskee turvotusta, Jos teini ei kammoa vettä nenässä, myös se nenäkannu auttaa osalla. Veden pitää olla riittävän lämmintä (n.37C), muuten tukkii.
Suosittelen Precosaa antibioottikuurin ajaksi. Tavallisista maitohappobakteereista ei ole mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea!
ap
Käyhän sen ikäinen jo kouluterkkarillakin yksin. Tai hammaslääkärissä. Eihän tuon ikäisen sairauden vuoksi saa enää edes töistä olla pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea!
ap
Käyhän sen ikäinen jo kouluterkkarillakin yksin. Tai hammaslääkärissä. Eihän tuon ikäisen sairauden vuoksi saa enää edes töistä olla pois.
Kouluterkkarin vastaanotto on yleensä samassa koulussa. Hammaslääkäriin mennään terveenä. Sairaana on sairas eikä jaksa samoja asioita mitä terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä idea!
ap
ap
Joo.. tosi surullista, kun lapsi pärjää ja haluaa tehdä itsenäisesti asioita. Rakkaus ja läheisyys tässä vaiheessa ei ole kädestä pitämistä arjen asioissa.
Turha sitten valittaa nuorten aikuisten uusavuttomuudesta, jos henki on tämä. Joku tuolla mainosti, kuinka jo uskaltaa päästää sentään 16-vuotiaansa yksin vastaanotolle, ei sentään lääkäriasemalle :D
Ihan vinkkinä että 13 v ikäisiään on monenlaisia. Joku on tottunut lääkärissä kävijä ja toinen menee ekaa kertaa vuosiin lääkäriin. Joku on puhelias ja omatoiminen ja toinen 13 v taas on ujo ja hiljainen. samoin matka lääkärille voi olla hankala tai mahdoton tehdä ilman aikuista tai sitten voi asua vaikka ihan lääkäripaikan naapurissa.
Itse käyn lasten kanssa lääkärissä. Meillä lapsilla paljon ruoka-aine allergioita ja myös lääkeaineallergioita. Ei tulisi mieleenikään laittaa meidän lapsia 10-13 v ilman vanhempaa lääkäriin. Viimeksi kun käytin 10 v ikäistä lasta pienen asian takia lääkärissä niin lopulta ihan mitättömäksi rutiinitarkastukseksi luulemani tilannetta hoitikin hoitaja, kaksi lääkäriä ja vielä konsultoivat keskussairaalan erikoislääkäriä ja lapsi sai voimakkaat antibiootit. Ja niitä määrätessä lääkäri kysyi lääkeaineallergiat nimenomaan minulta. Onneksi olin mukana pienessä pikatarkastuksessa...
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä esim. Meilahdessa jonotusaika vähintään 6h.. ja paljon sairaammatkin jonottaa eli lopeta ininä.
Flunssa ei kuulu Meilahteen (päivystykseen).
Kaikilla ei päivystys ole nurkan takana tai julkiset kulje sunnuntaina. Jos veisin lapsen 20 kilometrin päähän päivystykseen, niin en viitsisi ajaa välillä kotiin tai pyöriä paikallisessa Prismassa tuntikausia. Ihan sama on istua lapsen seurana odotushuoneessa. Siellä menee aikaa niin paljon, että kiva, kun on juttukaveri.