Mistä lisätietoa parvorokosta?
Olen rv 24+5 ja nyt kolmivuotiaalla tyttärelläni diagnosoitiin parvorokko. Osaako kukaan sanoa onko mahdollinen tartunta vielä vaarallinen minulle viikkoni huomioon ottaen ja mistä netistä löytyisi lisätietoa asiasta.
Kommentit (4)
Sinulla ei käsittääkseni enää ole keskenmenoriskiä parvorokon takia, kun olet noin hyvillä viikoilla. Joskus voi aiheuttaa anemiaa sikiölle vielä myöhemmillä viikoilla.
Mutta todennäköisesti olet sairastanut sen jo. Minulta testattiin vasta-aineet ja olen sairastanut jo joskus lapsena. Neuvolasta saat lähetteen testiin. Pitää käydä 2 x 10-14 vrk:n välein.
äitimiia rv 29
No olin sairastanut joskus sen.Tippui kyllä suuri kivi sydämeltä.
Äidin sairastama parvorokko infektoi n. 30 %:ssa sikiön. Alle 20 rv äidin sairastama parvorokko aiheuttaa 10% sikiökuoleman tai keskenmenon. 20 rv jälkeen vain 1% saa vaikean anemian. Lasten kanssa työskentelevillä seronegatiivisilla on n. 20 % riski saada tartunta.
Pyydä omasta neuvolastasi lähete verikokeeseen, jossa tutkitaan vasta-aineista oletko jo sairastanut taudin. Jos olet, ei ole mitään hätää. Jos et ole, todennäköisyys, että sikiö saa anemian, on todella pieni. Ylläolevan tekstin mukaan ylipäänsä riski odottavan äidin saada tartunta on mielestäni melko pieni, mutta aina se on tietenkin olemassa.
pyysin neuvolasta lähetteen labraan. Siellä näkevät oletko sairastanut parvorokon joskus kauan sitten, hiljattain tai et ollenkaan. Useimmilla on vasta-aineet.