Montako tuntia on sinulle "pitkä" työpäivä?
Olen nyt kahden vuoden ajan uutta yritystä perustaessani tehnyt töitä 14-16 tuntia arkisin, lisäksi vähintään 8 tuntia lauantaisin ja sunnuntaisin, ilman lomia ja vapaapäiviä (ja palkkaa toistaiseksi). Kun olen jutellut asiasta ihmisten kanssa, niin olen huomannut, että monelle 9 tuntinen päivä on jo "pitkä" työpäivä, toimistotyössäkin!! Onko yrittäjät sitten vaan yli-ihmisiä sekä fyysiseltä ja henkiseltä kestokyvyltään? Minusta on myös jännää se, että työntekijä ei voi pienessä kuumeessa tehdä töitä, mutta yrittäjä voi? Eihän se kuume siitä muutu tai flunssa pitene tai lyhene, teki kevyitä töitä tietokoneella tai ei. Eli mikä selittää näin perustavanlaatuiset erot, ihmisiähän me kaikki kumminkin ollaan (kaiketi)? Ja selittääkö tämä sama myös sen, miksi toiset menestyvät ja toiset eivät?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Ap, millä alalla olet? Itse olen huomannut, miten ostovoima hiipuu ja hiipuu.
Kaupan ala...ja oikeasti saa kyllä tehdä tuon 100 tuntia viikossa töitä, että saa maksettua palkat työntekijöille. Ihmisiä on tosi vaikea saada tuottamaan sen verran, että palkkaaminen kannattaa. Sivukustannukset on aivan järkyttävät! Sitten on aiheettomat saikuttelut yms...on kyllä tosi vaikeaa on olla yrittäjänä tänä päivänä.
Komennusmiehellä normipäivä on 10-12 h pitkä 14-16h. Pisin päivä on ollut 32h.
Työtä tehdään sen takia että siitä saadaan rahaa elämiseen, mutta jos ap tekee töitä 16h vuorokaudessa, ja loppu menee matkoihin kotiin nukkumaan, ja siihen nukkumiseen, niin mihin elämään sitä rahaa kerätään? Ja varsinkin jos siitä työstä ei jää mitään käteen yrittäjänä? Ihmisen elämä on lyhyt, eikä tuollainen työtahti edistä terveyttä, ei henkistä eikä ruumiillista, jossain vaiheessa tulee se stoppi, ja elämä oli sitten siinä, mitä hyödytti ne pitkät päivät?
17 kirjoitti:
Lisään vielä tuohon 17:sta, että yrittäjällä on varmasti ihan eri motivaatio työhönsä kun sen työn on itse rakentanut, on oman itsensä ja aikataulujensa herra, on vastuuta, saa tehdä kaikesta näköistänsä ja tekee työtä koska pitää siitä. Haluaisin jonain päivänä lopettaa duunarihelvettini ja aloittaa oman hoitoalan yritykseni!
Kommentoisin tähän niin, että monella yrittäjällä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin jaksaa. Kun kaikki rahat on kiinni yrityksessä ja vastuu työtekijöiden palkoista. Työt pitää hoitaa, että firma pysyy pystyssä. Kukas ne keskeneräiset työt tekee sitten kun klo tulee 16 ja työntekijät lähtee kotiin? No yrittäjä. Jos lopetat yrityksen, olet velkahelvetissä seuraavat 20 vuotta ja täysin vailla minkäänlaista sosiaaliturvaa. En suosittele yrityksen perustamista missään tapauksessa.
Olen tehnyt osa-aikatöitä jo vuosia, joten 8h tunnin työaika on minulle pitkä, vaikka tiedän, että se on ihan normaali aika. En osaa oikein enää kuvitellakaan, että joka arkipäivä menisi tuon verran töissä + työmatkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupan ala...ja oikeasti saa kyllä tehdä tuon 100 tuntia viikossa töitä, että saa maksettua palkat työntekijöille. Ihmisiä on tosi vaikea saada tuottamaan sen verran, että palkkaaminen kannattaa. Sivukustannukset on aivan järkyttävät! Sitten on aiheettomat saikuttelut yms...on kyllä tosi vaikeaa on olla yrittäjänä tänä päivänä.
Miksi jatkat yrittäjänä? Mitä saat itsellesi tuosta raatamisesta? Miksi palkkaat muita kun ne ei tuota palkkaansa? Yksin tekemällä saisit itsellesi palkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa markkinointiyritykseltä, puhelinmyyntiä. :D Se ei myykään.
Teen vain erittäin painavista syistä yli 7,5 tunnin päivän. On parempaakin tekemistä.
Yrittäjän arki olisi kyllä monen ihan avaavaa nähdä. Lisäksi työllistävänä yrittäjänä, aina olet pomona muiden hampaissa ja julkisesti sekä selän takana arvosteltavana. Itse et voi sanoa työntekijälle mitään poikkipuolista tai negatiivista. Kaikki pitää vaan kestää, ottaa vastaan ja niellä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö palkollisilla ole lakisääteiset työpäivien pituudet, viikkotuntimäärät, tauot, vapaa-päivät, lomat jne.
On, mutta niistä lipsutaan toooodella usein.
Vierailija kirjoitti:
2 vuorokautta putkeen täyttä häkää töissä, yrittäjänä.
Onko sulla myös tilanne, että se vaan on pakko jaksaa. Eli ei ole mitään muuta vaihtoehtoa?
normipäivä klo 9-14 (joskus 13 tai 15).
1/2 h palaveri päivän päätteeksi menee, mutta 3 tunnin veso alkaa jo vituttaa.
Eli max 8 tuntia.
Sitten illalla, kun lapset nukkuu, menee vielä pari tuntia, klo 21-01 välillä.
Tavallinen työpäivä siis 7 tuntia, liian pitkä on 10 tuntia.
Onneksi viikonloput vapaat + 14 viikkoa vuodessa lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö palkollisilla ole lakisääteiset työpäivien pituudet, viikkotuntimäärät, tauot, vapaa-päivät, lomat jne.
Mun kokemuksen mukaan työntekijät ottaa aina omansa loppujen lopuksi. Eli jos tehdään se tunti vahingossa ylityötä niin, että sitä ei huomata korvata ylityönä, niin se tunti otetaan kyllä aiheettomina sairaslomina takaisin moneen kertaan. Näin se menee.
15h on se maksimi minkä sais laillisesti tehdä, mutta se usein ylittyy. 12-15h on normipäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun kokemuksen mukaan työntekijät ottaa aina omansa loppujen lopuksi. Eli jos tehdään se tunti vahingossa ylityötä niin, että sitä ei huomata korvata ylityönä, niin se tunti otetaan kyllä aiheettomina sairaslomina takaisin moneen kertaan. Näin se menee.
No sä et olekaan meidän firmassa töissä, jossa se on juuri toisinpäin, eli täytyy todella tarkastaa palkkakuitti, koska sieltä puuttuu lähes aina jotain. Ja suuri osa ei niitä tarkasta koskaan, joten pienellä vilpillä firma saa kyllä paljon ilmaista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sä et olekaan meidän firmassa töissä, jossa se on juuri toisinpäin, eli täytyy todella tarkastaa palkkakuitti, koska sieltä puuttuu lähes aina jotain. Ja suuri osa ei niitä tarkasta koskaan, joten pienellä vilpillä firma saa kyllä paljon ilmaista työtä.
...ja varmasti rankaisette työnantajaa näistä palkanlaskennan virheistä kollektiivisesti niin paljon kun kehtaatte. Myönnä pois.
Jos puhutaan työpaikalla olemisesta, niin 8 tuntia putkeen on jo pitkä työpäivä minulle. Normaalisti olen työpaikalla 5-6 tuntia, sitten on semmoista huiliaikaa tunti poikineen (kaupan kautta päiväkotiin ja kotiin, lapsen kanssa oleilua, harrastuksiin viemistä, kotihommia jne.). Sitten illalla vielä 2-4 tuntia työtä. 2-4 tuntia päivässä tulee myös viikonloppuisin tehtyä työtä. Alkaa se pidemmän päälle väsyttää, kun ei ole yhtään päivää, ettei tarvitsisi tehdä mitään työhön liittyvää. Vain lomilla pääsee kokonaan irti töistä.
Pitkiä päiviä mitä olen tehnyt ovat 14 tuntia +siihen 2 tuntia työmatkaa. Pitkiä työviikkoja 11 päivää töissä ja yksi vapaata.