Montako tuntia on sinulle "pitkä" työpäivä?
Olen nyt kahden vuoden ajan uutta yritystä perustaessani tehnyt töitä 14-16 tuntia arkisin, lisäksi vähintään 8 tuntia lauantaisin ja sunnuntaisin, ilman lomia ja vapaapäiviä (ja palkkaa toistaiseksi). Kun olen jutellut asiasta ihmisten kanssa, niin olen huomannut, että monelle 9 tuntinen päivä on jo "pitkä" työpäivä, toimistotyössäkin!! Onko yrittäjät sitten vaan yli-ihmisiä sekä fyysiseltä ja henkiseltä kestokyvyltään? Minusta on myös jännää se, että työntekijä ei voi pienessä kuumeessa tehdä töitä, mutta yrittäjä voi? Eihän se kuume siitä muutu tai flunssa pitene tai lyhene, teki kevyitä töitä tietokoneella tai ei. Eli mikä selittää näin perustavanlaatuiset erot, ihmisiähän me kaikki kumminkin ollaan (kaiketi)? Ja selittääkö tämä sama myös sen, miksi toiset menestyvät ja toiset eivät?
Kommentit (55)
Minulla on paljon ajatustyötä vaativa työ, ja esimerkiksi 10h jälkeen ajatus kulkee jo niin hitaasti että harvoin vaivaudun noin pitkää päivää tekemään. Joten sanoisin että se 10h on minulle pitkä päivä. Lisäksi kotona odottaa pieni lapsi jolle se 10h ainakin on pitkä päivä.
Yrittäjyys on eri asia kuin palkkatyö. Olen toiminut yrittäjänä ja voin sanoa että sitä draivia on ihan eri lailla silloin kun tekee omaa juttuaan itselleen. Yrittäjä elää sitä yritystä, se on elämäntapa. Nyt pikkulapsiaikana en pystyisi repeämään samaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 vuorokautta putkeen täyttä häkää töissä, yrittäjänä.
Onko sulla myös tilanne, että se vaan on pakko jaksaa. Eli ei ole mitään muuta vaihtoehtoa?
Kyllä pakko on jaksaa. Välillä on ruuhkaa, josta syntyy kiire, jonka takia en laita pillejä pussiin vaan hoidan raskaatkin ajat. Terveys on kärsinyt.
Vierailija kirjoitti:
Huh, ei kuulosta kovin kannattavalta liiketoiminnalta.
Tämä on vaiettu todellisuus nykypäivän Suomessa. Yrittäjät ajetaan yhtä ahtaammalle, mutta koska vaihtoehtoa ei ole, on vaan pakko jaksaa "hymyssä suin". Harva työntekijä ymmärtää millaisten ongelmien ja vastuiden kanssa se työnantaja joutuu elämään.
Vierailija kirjoitti:
10 h on jo pitkä, koska en pääse yhdellekään tauolle sinä aikana.
T. Kioskin täti
Pissaatko housuun vai miten hoidat vessakäynnit?
11-12 tuntia. Mutta oikeasti ne tunnit kertoo aika vähän tehdystä työn määrästä ja laadusta. Tehokas tyyppi voi tehdä 6 tunnissa saman kuin vitkuttelija 12 tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimistotyö valtiolla, pitkä työpäivä on yli 12-tuntinen. Ylitöihin määrätään, mutta niistä ei käytännössä makseta ylityökorvauksia, kiitos virkaehtosopimuksen.
Eli saatko ne ylityöt sitten vapaana? Kokonaistuntimäärä vuodessa jää siis normaaliin 8-16.
Tunnit lisätään saldoon, jossa maksimi 30 h. Ylimääräiset tunnit leikataan pois kahdesti vuodessa eli jos tunteja on vaikka 80, viedään niistä 50 pois vuodenvaihteessa. Koska joulukuu on kiireistä aikaa, kertyy silloin ylimääräisiä tunteja, joita ei ehdi pitämään vapaina => teen palkatonta työtä.
Ja huom! omasta päätöksestä tehdyt liukumatunnit ovat oma valintani, ylityö on määräyksestä tehtyä, mutta samaan työaikasaldoon ne laitetaan. Eikä voi edes yrittää varautua kiireaikaan lyhentämällä työpäiviä loka-marraskuussa, koska miinussaldoa saa olla max 8 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
11-12 tuntia. Mutta oikeasti ne tunnit kertoo aika vähän tehdystä työn määrästä ja laadusta. Tehokas tyyppi voi tehdä 6 tunnissa saman kuin vitkuttelija 12 tunnissa.
Tuo on ihan totta. Välttämättä se vitkuttelija ei edes tajua olevansa hidas, vaan pitää itseään hyvänä työntekijänä! Näihinkin on törmätty. Mutta fakta on, että toinen työntekijä voi saada aikaiseksi tuplamäärän tulosta toiseen, tehottomampaan verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
No pikkasen on erit motivaatiot yrittäjällä ja rividuunarilla. Itselleni jo perus 8h on helvetin pitkä, koska en pidä työstäni.
Sama!!!! rankkaa hotellisiivoustyötä ei jaksa edes 8 tuntia!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimistotyö valtiolla, pitkä työpäivä on yli 12-tuntinen. Ylitöihin määrätään, mutta niistä ei käytännössä makseta ylityökorvauksia, kiitos virkaehtosopimuksen.
Eli saatko ne ylityöt sitten vapaana? Kokonaistuntimäärä vuodessa jää siis normaaliin 8-16.
Tunnit lisätään saldoon, jossa maksimi 30 h. Ylimääräiset tunnit leikataan pois kahdesti vuodessa eli jos tunteja on vaikka 80, viedään niistä 50 pois vuodenvaihteessa. Koska joulukuu on kiireistä aikaa, kertyy silloin ylimääräisiä tunteja, joita ei ehdi pitämään vapaina => teen palkatonta työtä.
Ja huom! omasta päätöksestä tehdyt liukumatunnit ovat oma valintani, ylityö on määräyksestä tehtyä, mutta samaan työaikasaldoon ne laitetaan. Eikä voi edes yrittää varautua kiireaikaan lyhentämällä työpäiviä loka-marraskuussa, koska miinussaldoa saa olla max 8 tuntia.
Mä olen ollut luulossa, että ylitöihin ei voi pakottaa?
Yli 8h mäkkärin kassalla kovassa kiireessä alkaa tuntua jaloissa ja äänessä. Onneksi 6-7h koulupäivän ennen töitä saa kuitenkin pääosin istua.
Normaali työpäivä on 10-12 tuntia. Pitkä 14-18 tuntia. Olen asianajaja.
Yli 6 tuntia on pitkä työpäivä. 4-6 jaksaa yleensä hyvin, mutta sen jälkeen on raskasta ja miettii ainoastaan kotiin pääsyä.