Miksi jotkut opettajat/papit/nuorisotyönohjaajat...
...hakevat lapsilta/nuorilta huomiota ja kaveeraavat heidän kanssaan? Tyttäreni kävi viime vuonna rippikoulun ja lähti isoskoulutukseen syksyllä. Pappi ja nuorisotyönohjaaja kaveeraavat tyttäreni (ja myös muiden nuorten) kanssa somessa. Pappi ja nuorisotyönohjaaja lisäävät kaverikuvia nuorten kanssa nettiin. He kutsuvat vapaa-ajalla kylään nuoria isomman porukan omiin koteihinsa. Ymmärrän, että tavataan seurakunnan tiloissa, mutta en ymmärrä, miksi nuoria kutsutaan työntekijöiden koteihin. Mitään ikävää siellä ei ole tapahtunut, mutta minusta opettajien/pappien/nuorisotyönohjaajien ja muiden vastaavien ei kuulu kaveerata nuorten kanssa vapaa-ajalla. Minulla ei ole mitään uskontoa vastaan, mutta minusta tuollainen käytös ei ole sopivaa. Ystäväni lapsi seuraa opettajaansa somessa ja opettaja seuraa tyttöä takaisin, mikä on minusta myös kummallista.
Onko joku muu törmännyt vastaavaan käytökseen? Jos olet itse opettaja/pappi/nuorisotyönohjaaja/vastaava, kaveeraatko nuorten kanssa vapaa-ajalla/somessa?
Ap
Kommentit (51)
Mitä jos nuoret syyttäisivät työntekijää tai jotakuta hänen perheestään aiheetta hyväksikäytöstä?
Minun nuoruudessani 90-luvulla, pienessä 7000 asukkaan maalaiskunnassa seurakunnan työntekijöiden kotiin kokoontuminen oli myös tavallista. Seurakunnan omat tilat olivat pienet ja vähän nuhjuiset, ja joskus nuorten kerhoja ja pyhäkouluja pidettiin työntekijöiden kodeissa, joissa oli isot, avarat tilat kokoontua tai suuri keittiö pitää nuorten kokkikerhoa. Nyt ajat ovat muuttuneet ja kotiin kutsuminen taitaa olla tosi harvinaista. Ja ollaanhan nykyään paljon tarkempia elintarvikehygieniasta ja paloturvallisuudestakin varmaan? Ja seurakuntien työntekijätkin ehkä tarkempia kotinsa yksityisyydestä.
Voi olla, että kyseessä on "teiniaikuinen", joka kaipaa nuorten ihailua. Voi myös olla, että kyseessä on ihminen, joka haluaa tarjota turvallisia ja mukavia tapoja viettää aikaa yhdessä. Aika moni nuori löytää itse kaverinsa, mutta sitten on niitä, jotka ovat yksinäisiä ja jäävät helposti porukan ulkopuolelle ja joku tarkkanäköinen aikuinen voi sitten jotenkin tasapainottaa tilannetta ja saada kaikki mukaan.
En näe tässä sinänsä ongelmaa, muuta kuin sen että valitettavasti nuorista seksuaalisesti kiinnostuneita hakeutuu ammatteihin, joissa voi olla nuorten kanssa tekemisissä. Ei näitä tietenkään paljoa ole, mutta silti.
Toinen juttu voi tietysti olla se, jos papin/nuorisotyöntekijän arvot poikkeavat kovasti vanhempien arvoista. Toisaalta teillä on lapsi kuitenkin käynyt rippikoulun, joten ette ole uskontovastaisia? Toki ev. lut. kirkossa on monenlaisia mielipiteitä kirkon sisällä.
Toisaalta 15-vuotiaalla on jo osittainen uskonnonvapaus, vapaus liittyä järjestöihin ym. joten ehkä nuoren pitäisi saada myös jossain määrin valita seuransa ja harrastuksensakin. Ymmärrän toki, että joskus tulee yhteentörmäyksiä. Esimerkkinä yksi sateenkaariperheen teini, joka alkoi seurustelukumppaninsa ja tämän perheen kanssa kulkea jossain hellari- tai vapisporukassa tms. Toisaalta olen sitä mieltä, että aina jos on kyse laillisista jutuista jotka eivät ole vahingollisia, niin nuorelle pitäisi antaa tilaa tehdä omia valintoja.
Porvoossa on taas syy erota kirkosta...
Kannattaa nyt muistaa sekin seikka että pieni osa noista työntekijöistä saattaa olla efebofiileja ja nuorista seksuaalisesti kiinnostuneita ja joskus hakevat tuolle alalle. Muistatte varmasti Pia Canth, opettaja joka pani 12 ja 14 vuotiaita oppilaitaan. Nuorisotyönohjaaja Esa (sukunimeä en muista) hyväksikäytti lukuisia poikia eri paikkakunnilla. Sitten se sosionomiksi lukenut seurakunnan työntekijä joka jäi rysän päältä kiinni 15 v ongelmanuoren kanssa.
Jotkut jää kiinni, jotkut ei koskaan. Epäilyttävää on minusta se että kotiin kutsutaan tai kaveerataan työn ulkopuolella nuorten kanssa.
Tiedän pari tapausta, joissa nuorehko nuoriso-ohjaaja nainen ihastui alaikäiseen. Näiden aikuisten työnteko ei ollut ammatillista vaan juuri kaveeraamista.
Minun ripariaikanani nuori miespuolinen nuoriso-ohjaaja ihastui luokkakaveriini. Hän jätti vaimonsa ja lapsensa ja meni yhteen luokkakaverini kanssa. Se oli aikamoinen järkytys siihen aikaan paikkakunnallamme.
Ap:n tapaus kuulostaa vain siltä, että ohjaajat haluavat vähän liian innokkaasti miellyttää nuoria. Ammatillisuus kadoksissa. En ikinä ottaisi oman autoni kyytiin tai veisi kotiini nuoria, jos olisin nuoriso-ohjaaja. Jälkeenpäin on vaikea selittää mitä tapahtui, jos aletaan syyttämään aiheetta.
Nuorilta saatu huomio hivelee, jos oma elämä on raskasta, lapset väsyttää ja parisuhde tökkii. Helppo paeta työmaailmaan ja ihailun kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Nuorilta saatu huomio hivelee, jos oma elämä on raskasta, lapset väsyttää ja parisuhde tökkii. Helppo paeta työmaailmaan ja ihailun kohteeksi.
Pätee myös muuhun työhön, jossa asiakkailta saa ihailua osakseen.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän pari tapausta, joissa nuorehko nuoriso-ohjaaja nainen ihastui alaikäiseen. Näiden aikuisten työnteko ei ollut ammatillista vaan juuri kaveeraamista.
Toivottavasti heidän välillään ei tapahtunut mitään. Mistä tiedät että ihastui?
80-luvulla minun nuoruudessani kotiin kutsuminen oli normaalia, ja itsekin olen ollut seurakunnan työntekijän kotona isomman porukan kanssa. Silloin ei kenelläkään olisi tullut mieleenkään, että asiassa on jotain pahaa. Ymmärrän, että ajat ovat nyt erilaiset. Toisaalta harmillista.