Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut opettajat/papit/nuorisotyönohjaajat...

Vierailija
17.02.2017 |

...hakevat lapsilta/nuorilta huomiota ja kaveeraavat heidän kanssaan? Tyttäreni kävi viime vuonna rippikoulun ja lähti isoskoulutukseen syksyllä. Pappi ja nuorisotyönohjaaja kaveeraavat tyttäreni (ja myös muiden nuorten) kanssa somessa. Pappi ja nuorisotyönohjaaja lisäävät kaverikuvia nuorten kanssa nettiin. He kutsuvat vapaa-ajalla kylään nuoria isomman porukan omiin koteihinsa. Ymmärrän, että tavataan seurakunnan tiloissa, mutta en ymmärrä, miksi nuoria kutsutaan työntekijöiden koteihin. Mitään ikävää siellä ei ole tapahtunut, mutta minusta opettajien/pappien/nuorisotyönohjaajien ja muiden vastaavien ei kuulu kaveerata nuorten kanssa vapaa-ajalla. Minulla ei ole mitään uskontoa vastaan, mutta minusta tuollainen käytös ei ole sopivaa. Ystäväni lapsi seuraa opettajaansa somessa ja opettaja seuraa tyttöä takaisin, mikä on minusta myös kummallista.

Onko joku muu törmännyt vastaavaan käytökseen? Jos olet itse opettaja/pappi/nuorisotyönohjaaja/vastaava, kaveeraatko nuorten kanssa vapaa-ajalla/somessa?

Ap

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän oo ton ikäisen nuoren ihan oma asia mitä tekee ja kenen kanssa on tekemisissä vai meinaatko äitinä kieltää?

Vierailija
2/51 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hyvä ystävä on tuore opettaja ja ikäeroa lukioikäisten nuorten kanssa on melko vähän. Hän on päättänyt, ettei hyväksy seuraajikseen oppilaitaan. Sanoo, että haluaa pitää työn ja vapaa-ajan erillään. Ymmärrän häntä hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillähän ei ole työaikaa lainkaan, eli voimme hyvinkin olla töissä, vaikka  näyttäisi, että olemme vapaalla..

Toisekseen, jos tuo käytös häiritsee, ota yhteyttä kyseiseen viranhaltijaan tai suoraan kirkkoherraan. He varmasti voivat käytöstään selventää ihan itse.

Minun työroolini on tekemisissä nuorten kanssa somessa, mutta yksityishenkilönä en ole lainkaan somessa. Valinta kysymys, minä toimin näin.. Ja onhan meillä snapchat ja Whatsapp myös käytössä. 

Avointa keskustelua jos koet tilanteen häiritseväksi.

T. nuorisotyöntekijä, kirkon 

Vierailija
4/51 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalilta kuulostaa seurata nuoria somessa ja että nuoret seuraavat, mutta tuo kotiin nuorten kutsuminen ei kuulosta kovin normaalilta. Onko kyse nais- vai miestyöntekijöistä?

Vierailija
5/51 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on fb:ssa työprofiili, johon hyväksyn mm. rippikoululaiset ja isoset kavereiksi. Henk.koht. profiili on eri nimellä, jonka vain ystäväni tietävät. Eikä tulisi mieleenikään kutsua nuoria kotiini.

t. Srk:n nuorisotyönohjaaja

Vierailija
6/51 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan pitisi pitää selkeä auktoriteettiasema, mutta jos pappi tai nuokkarin ohjaaja "kaveeraa", niin jollain tapaa se minusta kuuluu asiaan. Tuo kotiin kutsuminen menee kyllä yli.

Sometilejä taas monilla on ihan erikseen sellaisia, jotka on tarkoitettu julkisiksi ja asiakkaille. Mikä mun mielestä on vaan hyvä juttu. Nuoret kun siellä somessa itsekin ovat.

Vierailija
7/51 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nuoria halutaan kutsua kotiin, mitä tekevät siellä? Miksei voi kokoontua seurakunnan/koulun tiloissa?

Vierailija
8/51 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä:

En tiedä, miten tuota asiaa kannattaisi seurakunnan tai työntekijöiden kanssa selvittää. Ei ilmeisesti taida olla laitonta pitää yhteyttä nuorten kanssa tai kutsua heitä kotiin käymään? Nämä työntekijät (naisia molemmat) kutsuvat nuoria kotiinsa käymään säännöllisesti. Tyttäreni mukaan työntekijöiden kotona he leipovat, syövät herkkuja, laulavat ja somettavat. Vaikka tuo on ihan tavallista tekemistä, en koe tuollaista sopivaksi.

Ap

Vierailija
9/51 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkun pilvihemmon kanssako tyttäresi pitäisi mieluummin hengailla?

Vierailija
10/51 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta AP ylireagoit. Seuraahan nuoret julkkiksia ja muita aikuisia netissä, miksi siis joku tuttu aikuinen olisi ongelma?

Vierailija
11/51 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

2/5 . Tässä oli jo vähän vaihtelua ja yritystä provoksi.

Vierailija
12/51 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette sattumoisin asu Porvoossa?

Vierailija
13/51 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyväksy nuoria seuraajikseni. Vapaa-aikani ei kuulu nuorille.

T. Ope

Vierailija
14/51 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku ope tai pappi kokee tarvetta leikkiä nuorten kaveria, tulee itselle ainakin mieleen, että kyseinen ihminen olisi jotenkin epävarma itsestään ja haluaisi pönkittää itsetuntoaan nuorilta saamallaan ihailulla. Aikuinen voi olla ystävällinen, mutta ystävä ei tarvitse olla.

Vierailija
15/51 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä nuorten kanssa tehdään somessa, mutta kotiini en ketään nuorta enkä vanhaa seurakuntalaista kutsuisi. Seurakunnilla on nuorten tiloja/seurakuntataloja ja vastaavia, joissa nuorten kanssa voi olla. Varmasti nuo leipomiset ja laulamiset onnistuu seurakunnan tiloissakin. Avoimuus on seurakunnan toiminnassa välttämätöntä ja seurakunnan tilaisuuksiin ovat kaikki tervetulleita, joten on vain luontevaa kokoontua seurakunnan tiloissa. Jos asia painaa mieltäsi, puhu tyttäresi ja näiden työntekijöiden kanssa.

-pappi

Vierailija
16/51 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajan pitisi pitää selkeä auktoriteettiasema, mutta jos pappi tai nuokkarin ohjaaja "kaveeraa", niin jollain tapaa se minusta kuuluu asiaan. Tuo kotiin kutsuminen menee kyllä yli.

Sometilejä taas monilla on ihan erikseen sellaisia, jotka on tarkoitettu julkisiksi ja asiakkaille. Mikä mun mielestä on vaan hyvä juttu. Nuoret kun siellä somessa itsekin ovat.

Joo mutta eihän opella saa olla auktoriteeettiasemaa enää

Vierailija
17/51 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuni on tuollainen nuorisotyönohjaaja. Nelikymppinen nainen yrittää olla kuin nuoret: Kånken heiluu olalla, ostelee vaatteet nuorten vaateliikkeistä, ottaa ryhmäselfieitä nuorten kanssa. En ymmärrä, miksi täytyy yrittää olla nuorten kaltainen, itseäni lähinnä hävettää. Voihan aikuinen olla mukava, vaikka ei yrittäisikään olla nuorekas.

Vierailija
18/51 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja (mies) enkä ota ketään oppilasta kaveriksi FB:ssa. Jos joku on alkanut seurata Twitterissä, estän nekin. Itse olen kyllä tehnyt Instagramiin nimettömän profiilin ja seuraan joitain tyttöoppilaitani, nykyisiä ja entisiä. En halua heidän tietävän tästä. En kommentoi enkä tykkää heidän kuvistaan.

Vierailija
19/51 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somessa seuraaminen puolin ja toisin on mielestäni nykyaikana ok, mutta kotiin kutsuminen ei. Kuka korvaa, jos jotakin sattuu? Hyväksikäyttö on myös aina olemassa oleva riski...

Vierailija
20/51 |
17.02.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa nuorten kanssa töissä olevista hakee juuri nuorten huomiota ja hyväksyntää, koska se hivelee itsetuntoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän